Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Virran antaminen akun kengistä?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Virran antaminen akun kengistä?

Mulla on A4 vm2005, voikohan antaa toiselle autolle virtaa akun kengistä vai onko vaaraa, että sotkee tietokonetta? TT seissyt pari kk ja akut hiipunut...
    Oman auton olen ainakin kerran niistä käynnistänyt, eikä tullut murheita...

En ainakaan käynnistäisi toista autoa, kun kaapelit on kytketty. On aika shokki käynnissä olevan auton laturille.

Comment

Olen kuullut että maa olisi hyvä olla rungossa akun kengän sijaan, mutta kun välissä on aika tuhti kupari niin en äkkiä keksi teknistä syytä väitteelle tietäen ohmin ja kirghoffin laeista vähän... Korjatkaa viisaammat, jotka tietäävät autosähköstä. Niin olen itse kuitenkin tehnyt.

Tärkeämpänä pidän sitä että kun starttaat TT:tä, antava osapuoli on syytä olla pois käynnistä.
      Jos on käynnissä, tulee antavaan autoon melkoinen piikki, kun ensin laturi syöttää autoon itseensä ja tyhjään akkuun, sitten kuluttaa nopeasti paljon virtaa TT:n starttiin, ja sitten molemmat lataa kun TT on käynnissä. Tähän piikkiin ei lataussäätäjä kerkeä ja käynnissä olevan auton boksit ja muut matolaatikot voi hajota.

Itse en anna virtaa ikinä omalla autolla, enkä pyydä omaan autoon. Laturilla pärjätty tähän asti. (yksi boksi hajonnut kaverilta kun aikoinaan antoi minulle ruiskuautolla virtaa). Mutta vuokra-autolla kerran sorruin antamaan alla olevaan tyyliin.

Piuhat kiinni, lataava auto käyntiin, annetaan olla käynnissä ja ladata aikansa, lataavasta virrat pois eli seis, käynnistetään virtapuutteinen pelkällä lataavan akulla, piuhat pois kun käynissä. Näin uskon välttäväni latauksen piikin.

Nyt autosähkömiehet täsmentämään ja korjaamaan.

Summa Summarum: käy honkkarista laturi ja työnnä TT jatkoroikan ääreen tunniksi, 10€ kustannus vs. 3000€ riski???.
      Viimeksi muokannut Joker; 3.12.2008, 16:39. Perustelu: taisi olla sinun TT:stä kyse...

Comment

Tuo suositus maadoituksen kytkemiseksi muualle kuin akun napaan juontaa käsittääkseni juurensa räjähdysvaarasta. Jos kytkettäessä kipinöi, niin kipinöi muualla kuin akun läheisyydessä. Tai tälläinen kuva minulle on jostain kaukaa jäänyt.
        Viimeksi muokannut jasso; 3.12.2008, 17:31.

Comment

Juurikin kipinävaaran takia kytketään viimeisenä johtimena kytkettävä autettavan miinus moottorin runkoon, eikä akkuun.

Comment

Aina on tullut annettua virtaa suoraan akusta akkuun, ilman mitään rikkoutumisia. Itse olen pitänyt virtaa antavan ajoneuvon käynnissä, mutta kuten joker yllä mainitsee tekee todellakin piikin auttavaan ajoneuvoon.

Comment

Kytkennät tervettä järkeä käyttäen virtaa annettavan ajoneuvon kannattaa antaa olla latautumassa jonkin aikaa ja sitten vasta käynnistys. Ja käyntiinlähdön jälkeen joitakin minuutteja vielä kytkennät paikoillaan , ennen kuin irroittaa kaapelit. Ei tule käsittääkseni niin suuria potentiaalieroja.

Comment

Kiitos vastauksista!

Taidan päätyä siihen, että varmuuden vuoksi pyydän joltain kaupungin autolta vitaa siihen, kun niitä pörrää siinä vieressä...

Comment

Auton käyttöohjekirjassa on hyvät ohjeet asiasta. Tuskin laittaisivat ohjeita manuaaliin jos niiden mukaan toimiminen aiheuttaisi vaaran virtaa antavalle tai tarvitsevalle autolle.

Comment

Itse olen muutaman kerran omalla A4 B7:lla antanut virtaa suoraan akusta akkuun, ongelmitta. Sama koskee ex. Seat Ibizaa vm. 2007 ja BMW E46:sta vm 2001. Kertoja on varmasti parinkymmenen luokkaa, kun oli lähipiirissä kärry, joka mystisesti purki latausta aina silloin tällöin.

Eli oma kokemus sanoo, että no problem.

Comment

Piirissä kun on pari akkua, niin ne tasaa jännitettä aika mukavasti. Ei siellä mitään isoja piikkejä edes esiinny. Laturin tuottama jännite on suoraan verrannollinen moottorin pyörimisnopeuteen. Pyörimisnopeushan ei nouse mahottomasti moottorin käynnistyessä ja olihan meillä se jännitteen säädin.

Itsekin olen virtaa luovuttanut muutamia kertoja ja ilman mitään ongelmia.

Comment

Working...
                      X