Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ECONilla ikkunat aina huuruun

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ECONilla ikkunat aina huuruun

    Kyseessä on itseasiassa Golf IV -98 täysautom. ilmastoinnilla, mutta samat osat, samat ongelmat...

    Ongelma on siis seuraava. Ikkunat vetävät aina huuruun muutamassa kymmenessä sekunnissa sen jälkeen, kun ilmeisesti ilmastoinnin kompura pysähtyy. Esim. jos ulkolämpötila on yli sen +3-4°C ja ilmastointi AUTO-asennossa, ei mitään huuruamista missään, mutta kun ulkolämpötila putoaa alle sen, että kompura kytkeytyy pois, 10-20s ja kaikki ikkunat totaalihuurussa. Jos lämpötila taas vähän nousee ja kompura voi mennä päälle, 10-20s ja kaikki huuru on jälleen poissa.

    Sama ilmiö jos käännät AUTOlta ECONille (yli +4 ulkona). Ikkunat vetää huuruun ja jos käännät takaisin AUTOlle kaikki ikkunat aukeaa noin 10-20s täysin kirkkaiksi.

    Pistin tuon pitkään vain kondenssiveden piikkiin, mutta vetää ECONilla huuruun, vaikka pitäisi pelkästään ECONilla eli ilmastoinnin pois monta päivää. Kondenssiveden poistoputkea en ole tosin yrityksistä huolimatta löytänyt en sitten mistään. Tosin huurtuminen on voimakkaampaa, jos ilmastointia on välillä käytetty.

    Kun ilmat on alle +4, ei kompuraa saa päälle ja ikkunat on huurussa koko ajan. Etuikkunat saa avattua ja pysymään suht auki jos puhaltaa tuulilasille riittävän kauan (myös ilman huurteenpoisto-asentoa). Takaikkunat on kuitenkin hamaan loppuun asti tasaisessa huurussa.

    Raitisilmasuodattimen poisto ei auta. AUTO asennossa ja jos kompura käytössä, voi lämpöä puhaltaa kabiiniin ihan surutta eikä minkäänlaista huurtumista eli kennon vuotokaan ei oikein ole mahdollinen. Ja jos jonnekin pääsee sadevesi, niin miksi kompuran kanssa ei mitään huurtumista?

    Vinkkejä? Tekeekö ECONi muuta kuin vain kytkee kompuran pois? Ohjataanko ilma eri kautta ilman kompuraa?

    #2
    Onks lattiamatot märät vai litimärät?

    Comment


      #3
      Miten sisäilman kiertoventtiili toimii, siis liikkuuko?

      Comment


        #4
        Kondessiveden poistorööri olisi itsellä tuossa tilanteessa ensimmäinen tarkastettava.

        Comment


        • #5
          Puhallisuilmaan tulee jostain kosteutta. En tiedä miten Golfissa on mutta C4 audeissa nuo oireet tarkoittaa lähes aina sitä että konehuoneen ja tuulilasin välisessä kaukalossa, jossa on myös puhallin ja sen ilmanotto, makaa vettä. Tsekkaa se ja puhdista sadeveden poistoaukot.

          Toinen vaihtoehto on että kondessivesi ei poistu. Jossain se poistorööri on oltava.

          Comment


            #6
            Tuulilasin kaukalo puhdistettu. Sisäilman kiertoventtiili mielestäni toimii ja liikkuu. Ei myöskään vikakoodeja. Ja kompuran käydessä kaikki ok ja raitista, joten kyllä se ulkoa ihan nätisti ottaa ilman.

            Lattiamatot tunnustelen huomenna, mutta luulisi litimärkien mattojen huurtavan ikkunoita myös ilmastointi päällä.

            Kondenssiveden poistoröörin katson, jos jostain hemmetistä sen löydän. En löytänyt, vaikka auto oli kunnolla nosturissa esillä. En tiedä mihin se on oikein kätketty.

            Vettä jossain luultavasti on, mutta jännää, että ilmastoinnin kera kuivattaa noinkin tehokkaasti puhallusilman.

            Comment


              #7
              Niin se tekee. Saat ilmastoinnilla ikkunat kirkkaaksi vaikka vettä olisi nilkkoihin asti. Eihän se sieltä salamana höyrysty.

              Comment


                #8
                Kerro kun löydät vian. TTQ ja sama vika. Ei ole kerennyt vaan tutkimaan viel missä se vesi luuraa. Lehtiä ja urpuja kyllä löytyyy joka paikasta tuulilasin alta..

                Comment


                  #9
                  Eikös se ole ihan loogista että tämmösillä kosteilla +1-5 keleillä menee lasit huuruun, kun ei clima ole päällä, ja on kuitenkin sen verta lämmintä että iso osa sisääntulo ilmasta ohjataan lämppärin kennon ohi->kosteaa ilmaa sisään. Eihän se kennokaan tietysti ilmaa täysin kuivata. Pitäs olla kylmempi että puhaltaisi kuumempaa ilmaa sisään.

                  Comment


                  • #10
                    Loogista se voisi olla ja ehkä normaaliakin mutta ilmeisesti ei kuulu mennä huuruun. Mulla ei mene ja ECON on 90% ajasta päällä.
                    Sitten kun autoon pölähtää neljä ihmistä vesisateesta, niin silloin menee ikkunat huuruun.

                    Comment


                      #11
                      onhan siinä vinha perä, että näillä säillä menee helpommin huuruun. Mutta ei sen nyt tuolla tavalla pitäisi käyttäytyä kuin ensimmäisessä viestissä kuvaillaan.

                      Comment


                        #12
                        Njaa... Kyllä mulla on kaikista kieseitä vetäny kosteilla keleillä lasit läskiin. Välillä enemmän ja välillä vähemmän, vaikka kaikki paikat on ollut kuivia. Jos pistää heti jaloille puhaltamaan, kuten autoclima tekee, niin märät kengät auttaa kyllä hyvin huurustumista.

                        Comment


                          #13
                          Sopivissa olosuhteissa käyttäytyy kyllä just noin kuin tuossa ekassa viestissä kuvaillaan. Mulla kävi viime syksynä, kun ajelin kotia kohti perheen tila-autolla iltasella, että ulkolämpötila lähti tippumaan lähelle nollaa. Kun ilmastoinnin kompura sitten pysähtyi, meni kaikki lasit aivan umpihuuruun. Jouduin pysähtymään pientareelle kun autosta ei kerta kaikkiaan nähnyt mitään pihalle, matkaa oli tehty jo joku ~50 kilsaa tähän asti. Siinä "sulatellessa" meni kymmenisen minuuttia, ennenkuin uskalsi jatkaa ajamista ja loppumatkan ajoin sitten ilmastoinnin kompura kiinni. Auto ei ollut silloin mitenkään märkä tms. sisältä. Se tuli kyllä tsekatuksi heti seuraavana päivänä.

                          Ite oon nyt ajellut audilla ilmastointi manuaalimoodissa ja kompura kytkettynä koko ajan pois päältä, muuten huurun kanssa on ongelmia.

                          Comment


                            #14
                            Joo itsekkin joudun käsin säätämään puhalluksen käsin todella kuumalle, ennen kuin lasit selkenevät.

                            Comment


                            • #15
                              Mulla Passatissa vastaavat huurtumis-ongelmat. ECONia en tosin itse koskaan edes käytä, mutta AUTO-asennollakaan ei nykyään kaikilla keleillä pysy huurut poissa. Eli tietyissä tilanteissa joutuu laittamaan manuaalisesti "täydet" puhallukset tuulilasille ja ylä-suuttimille, ja joskus vielä keskiräppänät kiinni ja kaikki puhallus sivulaseihin, että näkee ulos! Takalaseista ei tälläkään konstilla huurut poistu edes useamman tunnin matkalla.

                              Sadevesikaukalo oli ensimmäinen tarkastuskohde, mut se oli kuitenkin puhdas ja kuiva. Asiakseni vielä testasin lorottaa sinne vettä, ja nätisti se tyhjenee saman tien. Tuossa taitaa se poistorööri olla ihanasti akun alla, eli ihan tsuitsait sitäkään ei pääse räpelöimään (akun irrotus). Tosin en koe sitä nyt tarpeelliseskikaan, kun vesi poistuu sieltä normaalisti.

                              Lattiamatot on mulla myöskin täysin kuivat, ja autossa on vielä kaukalomatot jossa näkyisi kengistä sulaneet lumet, joita nyt tällä hetkellä ei siis ole olemassa. Raitisilmasuodatin myös kuiva ja irtoroskat poistettu.

                              Mielestäni aikaisemmin ei tätä oiretta ole esiintynyt, tänä syksynä tuo alkoi haittaamaan (auto ollu mulla jo 3v). On jopa ollut niinkin, että tosiaan lumimyräkästä saa tulla autoon ja mitään huurtumis-ongelmia ei ole ollut, max 30 sekuntia ja ikkunat on "auki". Eli olisko kuitenkin joku komponenttivika tai "huoltokohde", mitä ei vaan huolto-ohjelmaan kuulu ja mistä ei yleisesti puhuta, perinteisen vag-logiikan mukaan.

                              Noissa systeemeissähän on se-joku kuivain; miten se toimii (mihin perustuu) ja voiko se hajota/onko "kuluva" osa? Käsittääkseni sen kautta pitäisi kaiken ilman tulla hyttiin, oli ilmastointi päällä tai ei?

                              Comment


                              • #16
                                Normaali ilmiö siinä vaiheessa kun ilmastointi menee pois päältä, on mahdollisesti pieni huuru tuulilasiin hetkeksi. Mikäli sitä enemmän tulee, niin todennäköistä on että veden poisto ei ole täysin kunnossa. Itse juuri vaihdelaatikkorempan yhteydessä poistin ison kasan paskaa vedenpoistoputkesta.

                                Kuivain kuivaa vain kylmäainetta, ei liity mitenkään puhallusilman kuivaukseen.

                                Comment


                                  #17
                                  Onko Jyrin auto käynyt tuulilasinvaihdossa?
                                  Nyt nähnyt läheltä yhden B5:n ja yhden B6:n joissa molemmissa loivia tuulilasiongelmia...
                                  B6:ssa lorottaa hienosti keskuselektroniikkaboksille ja tietysti ajan kanssa myös penkin alla olevan mukavuusboksin kastelee tärviölle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei ole lasia vaihdettu, ainakaan mun omistuksessa. Enkä usko että aikasemminkaan, ei ainakaan mitään "työn jälkiä" ole vastaan tullut. Ja tosiaan itsellä tämä huuru-ongelma on alkanut vaivata vasta tänä syksynä, aikasemmin ei ole ollut huomautettavaa.

                                    Onko tuo vuoto seurausta kovettuvasta/haurastuvasta tiivistyksestä vai mistä? Huonosta vaihtolasin asennuksesta?

                                    Comment


                                      #19
                                      Huonosta asennustyöstä. Mietin vaan että onkohan B5/B6 lasien liimaus jotenkin hankala kun 2 ilmennyt ihan pienen ajan sisällä. Eri firmoissa tehty vieläpä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ehkä turha ja itsestäänselvä apukeino, mutta kannattaa huolehtia myös lasien sisäpuolisesta puhtaudesta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ota, Anton, lattiamattoa vähän ylös ja katso että onko siellä oikeesti lattiamatto/fyllit märät.
                                          Jos on, niin tarkistukseen:

                                          -Vasemmalla vesikaukalossa oleva ohjainlaitteen läpivienti/ se koko muovinen palikka
                                          -Raitisilmasuodattimen päällä oleva suojamuovi, että näkyykö veden jättämää raitaa
                                          -Ovien apurungot

                                          Kyllä se noista rupee luultavimmin pikkuhiljaa selviimään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kondenssiveden poistoputki, mistäs tämä nyt sitten löytyy?? Vinkkejä kaivataan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Noh, tuulilasissa menee halkeama ratin edestä kohti pelkääjän puolta. Matkannut jo pidemmän tovin eteenpäin. Apparin puolen ovitiivisteessäkin taitaa olla yhdessä kohtaa vähän sanomista. Varmasti osasyy näilläkin. Tosin tuo on tykännyt huurustaa ikkunoita aina, nyt vain kahta kauheammin. Tuulilasi täysin ehjänäkin huurusteli eli se halkeama nyt ei ole varmasti mikään murhe.

                                              Mutta tuo tekee huurustumista vähän kuivemmillakin keleillä. Pakkasella on takaikkunat aluksi huurussa ja sitten lopulta jäässä.

                                              Ja vetää siis huuruun myös, vaikka pitäisi ECONilla pari päivää putkeen. Nyt onneksi ilmat vähän yli 4°C, joten näkee AUTOlla ajaa.

                                              Paskat, vaihtoon vain koko auto. Keväällä viimeistään lähdössä kuitenkin, kunhan sinne asti pääsisi. Seuraavaan koppaan tai vähän kutkuttanut kokeilla A2:sta Saksasta. Mutta eihän tuollaista saunaa kehtaa myydä, joten jotain parannusta pitäisi asialle löytää.

                                              Tänään en ehtinyt tutkia mattoja enkä mitään.

                                              Comment


                                                #24
                                                Entiseen coupeen kun vaihdoin lämppärin kennon, väheni huurtuminen merkittävästi, koska oli osittain tukossa. Sisätilan lämppärin käyttö auttaa myös huurtumisen ennalta ehkäisyä, kun kuivattaa sisustan silloin tällöin.

                                                Jääkö huurteesta semmoinen "kalvo" lasiin? Eli voisko olla jäähdytin neste, joka huurtuu laseihin, joka sitten juontaisi vuotavaan lämppärin kennoon.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X