ws on helpompi, wcs on "yksiosainen" rakenne joten se on vaikeampi kun vaatii isomman yhtenäisen tilan. tossa ws mallissa on pumppu tai jokin erikseen
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Eber vai Webasto Audiin?
Collapse
X
-
Neli
Webasto vai Eberi?
Tämä on varmaan ikuisuuskysymys, mutta kannattaako Suomen talveen hankkia Webasto vai Eberi? Auto on Audi A4 Avant 4x4 V6 TDI vuosimallia 2000.
Hintaerot näkyvät olevan niin vähäisiä, ettei niillä ole väliä. Varmatoimisuudella ja kestävyydellä on.
Näitä lähinnä olen eeperiltä katsellut,
Eberspächer Hydronic D5WS 5kW + Easystart R+ kauko-ohjain 1100 EUR
Webasto Thermotop C 5,2kW + Telestart T100HTM kauko-ohjain 1190 EUR
http://www.eeperi.com/
Comment
-
Webaston valintaa puoltaa mielestäni se että siihen on jokaisella VAG-harrastajalla diagnostiikka-kaapeli olemassa, ja sen diagnostiikka-softan saa imutettua webaston sivuilta ilmaiseksi. Tämä vastaisuuden varalle.
Muutenkin webastoon on netti pullollaan erilaisia purku/kasaus ja varaosakuvastoja. Samaa en ole vielä eberille löytänyt.
Webastollahan on uusi malli, Thermo Top EVO. Kun Thermo Top C oli mitoiltaan 214 x 106 x 168 mm on tämä uusi EVO 5 mitoiltaan 218 x 91 x 147 mm. Montaa milliähän tuossa ei eroa ole, mutta joskus yksikin on liikaa.
Ja tuo säie oli varmaan tiedossa jo? http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=37018
Comment
-
Rehellisesti kumpikin on paskoja, semmoisen 300euroa kun varaa vuosihuoltoihin niin normaalilla tuurilla pelaa talvet. Uskomatonta mutta noin se tuppaa olemaan. Jotain yleensä aina hajoaa vuoden aikana, vaikka sitä kuinka käyttäisi kesälläkin.
091 Ardic on kunnon lämmitin, tehoa ja luotettavuutta. Valitettavasti vaan nykyautoihin ei sitä konetilaan saa sopimaan.
Comment
-
Harvemmin kuulee mainittavan Ardic ja luotettavuus samassa lauseessa. Kaivurin 24V Ardic kyllä alkoi taas viime talvena toimimaan, kunhan vaihtoi siihen polttoainepumpun, vesipumpun, molemmat lämpöanturit ja puhdisteli ja puunasi sitä pari päivää...
Toisaalta oman auton Eberin vaihdoin kokonaan uuteen kun ei pelkkä poltinosa eeperillä maksanut aivan mahdottomasti. Vesipumppu sanoi WSC-mallista sopimuksen irti, ja paloilmapuhaltimen laakerit eivät kuulostaneet ihan terveiltä. Palopesä oli kuitenkin todella puhdas ja laite toimi muuten moitteettomasti tuohon asti, ja sitähän on sitten käytetty paljon!
Summa summarum, mukavia ne ovat kaikki niin kauan kuin pelaavat, enkä minä ainakaan pidä lohkolämmittimestä lainkaan, tehottomia verrattuna kunnon polttoainelämmittimeen.
En tiedä sitten miten nuo polttoaineen esilämmittimet auttaisivat puhtaanapysymiseen, joka ainakin monessa nykyautossa on ongelma (lämmitin joka kauppakäynnillä ajossa päällä, pahimmillaan vain muutaman minuutin kerrallaan)? Voi olla että joutuu kokeilemaan akkulämmitintä ja polttoaineen esilämmitintä jossain vaiheessa.
Comment
-
Osa Ardiceista on tosiaan täyttä kuraa, varsinkin kaikki uudemmat. Mutta alan miesten keskuudessa kyllä yleensä 091 on se paras lämmitin mitä on. Itselläkin yksi odottaa hyllyssä, jos sen joskus saisin johonkin autoon mahtumaan taas. Nuorempi ammattilaispolvi ei välttämättä tiedä edes tuollaisesta lämmittimestä, viimeiset on taitu tehdä -90luvun alussa. Nykyisinhän Ardic on Eberin omistama, jossa tehdään todella surkeita lämppäreitä mm. Volvon ensiasennukseen. Olen parin kaverin uudempien Volvojen lämmittimen korjauskierrettä seurannut, parhaimmillaan on kaksi kertaa vuodessa vaihdettu kokonaan uusi laite.
091 mallihan on pelkkää rosteria ja messinkiä, huoltaminen tarvittaessa onnistuu ilman pelkoa että kaikki kierteet korkkaa.
Comment
-
Saabissa oli tehdasasenteinen eeberi ja hyvin pelasi sen kaksi talvea mitä auto oli minulla. Vollessa oli Ardicci ja sama juttu: ei ongelmia kahden talven aikana. Volvofoorumilla ei Ardicciin kyllä liitetä "luotettava"-adjektiivia, melko moni on kytkenyt ainakin Ardicin automaattikäynnistyksen pois.
Nyt on jälkiasenteinen eeberi, mutta niin uusi, ettei oikein voi sanoa sitä tai tätä. Hyvin on toiminut toistaiseksi.
Noissa tehdasasenteisissa on hyvä muistaa, että niihin tulee helposti käyttötunteja aika rajusti kun ne käyvät myös ajossa ja toimivat siis lisälämmittimenä (dieseleissä).
Comment
-
eberiä suosittelen kun on S2:sessa ollu 7v ja ainoastaan juoninu oman tyhmyyden takia eli jäähytysnesteen pinta käväsi liian alhaalla josta johtuen ylilämpösuoja toimi ja sitte oon unohtanu kesällä käyttää jonka takia on alkutalvesta syttyny vasta 2-3 kerralla ja tyhjän akun johdosta tietenki :) Nyt on myös työmatkakulkine octaviassa parivuotta ollu eberi ja aina on lähetty lämpimällä autolla. Varmaanhan se näissäkin on et joillakin vaan käy huono mäihä ja tulee vikaherkempi laitos.
Comment
-
Rehellisesti kumpikin on paskoja, semmoisen 300euroa kun varaa vuosihuoltoihin niin normaalilla tuurilla pelaa talvet. Uskomatonta mutta noin se tuppaa olemaan. Jotain yleensä aina hajoaa vuoden aikana, vaikka sitä kuinka käyttäisi kesälläkin.
Omassa kutosessa on v 2004 asennettu webasto johon uusittiin/korjattiin viime talvena piirikortti, laite on pissapojan säiliön alla joten luultavasti joskus saa nestettä niskaansa. Muuten on toiminut hienosti. Melko monta (uutta) webastoa/eberiä olen asentanut ja yksikään ei ole temppuillut teknisen vian vuoksi (asennusvirheitä voi joskus sattua), nekin olleet käytössä nyt useita vuosia.
En lähtisi laittamaan noita paremmuusjärjestykseen mutta muutamia huomioita:
- webastossa sirommat liittimet (valmiina) johtosarjoissa, eberin isokokoiset liittimet joudut itse kokoamaan (ja purkamaan jos haluat joskus autosta poistaa)
- eberin kaukosäätimen antenni mukavampi asentaa kun tulee vain lanka esim ovitiivisteen sisään, webaston lasiantenni on vähän ruma ja työläs
- webaston kaukosäädin T100 on pieni ja tyylikäs vrt eberin R jossa muotoilu tosiaan 80-luvulta
- webasto hankalampi sijoittaa ahtaaseen paikkaan
- eberin kaukosäätimellä ja viikkoajastimella pääsee diagnostiikkaan, webaston diagnostiikasta olikin jo juttua tuossa aikaisemmin
- eberillä tankkiputki tulee asennussarjassa, webastolla ei
Akkujahan nuo molemmat kyllä syövät, parin vuoden välein olen joutunut vaihtamaan vaikka ajoa tulee enemmän kuin lämmitystä. Nyt on AGM patteri paikallaan, katsotaan onko kestävämpi.
Comment
-
Luonnollisesti jokainen saa olla eri mieltä kanssani, työkseni noiden kanssa olen pelannut ja vieläkin muutama kaveripiiristä saa elantonsa noiden huoltamisesta ja myymisestä. Toki jotkut toimii hyvin, mutta jotenkin tuntuu että se hyvin toiminen on sitä harvinaisempaa tuuria.
Ei sillä, en minäkään autooni muuta pistäisi kuin Polttoainetoimisen lämppärin, oli se sitten Webasto/Eberi/tms. Lohkolämmitin on yhtä tyhjän kanssa.
Comment
-
Mukailisin tuota Janin tarinaa kestävyydestä.
Omassa autossa on Webasto ollut vuodesta 2001 ja auto oli vanhemmillani vuodesta -06, kunnes itse ostin sen viime keväänä.
Ainut vika tiettävästi on ollut releen rikkoutuminen (taisi maksaa 10-20e kun ei ostanut Webaston omaa osaa).
Huomasin itse toissa talvena kun ajelin dieselillä, jossa oli lohkolämppärin vastus rikki, että sehän perskuta lähtee -20 pakkasessa paremmin käyntiin kuin lohkolämppärissä oleva (akku, hehkut, ajoitus ym. on paree kyllä silloin olla kunnossa).
Nimittäin sitä ennen olleet dieselit eivät tykänneet lähteä johdon nokasta kylmällä kelillä kunnolla, kun lämpöanturi ilmeisesti tulkitsi kesäkelien lukemia.
Polttoainelämmitin ilmeisesti lämmittää niin tehokkaasti, että pata oikeasti lämpeää.
Comment
-
Webaston käynnistyminen kauko-ohjaimella ei ole oikein vajennut meikäläiselle. Pitäis käsittääkseni käynnistyä, kun kun ohjain vilkahtaa 3 x ja sitten pitemmällä välillä vilkkuu lyhyesti jonkun aikaa. Patterin vaihdon jälkeen pelas ekan kerran, mutta sen jälkeen lähtee käyntiin tai sitten ei. Miten voi päätellä , että laite on tosiaan käynnistynyt ??
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja wolf74Senhän pitäisi mahtua vasempaan etukulmaan puskurin sisälle, mutta autossani on oikealla puolella ilmajousituksen kompura ja vasemmalla ilmastoinnin ilmankuivain tms...eli no can do. Ensi vuonna kuulemma tulee markkinoille, joku tosi pieni webasto ja se kuulemma mahtuu.
Comment
-
Näyttää muuten olevan tuo meidän kaivurin lämmitin juuri tuota Ardic 091-mallia.
Hyvin se nyt taas pelaa kunhan vähän huolsi välillä. Vakuuttavan oloinenhan se on, rosteria tosiaan ja helppo purkaa. Vanhaa ei kyllä tuossa viime talven huollossa jäänyt kuin itse runko ja paloilmapuhallin, kellolaitteen lisäksi. "Uudet" osat löytyivät KAHilta, joten purkuosista kyse...
Comment
-
...mulla Audissa alkuperänen (vm 2000) eberi ja mulla tuo siis ollu vajaa kolme vuotta. Nou probs, niinku juniorit sanois =o) Melekein päivittäisessä käytössä talven aikana, etupäässä ajastuksella se 30min kerralla...auto on lämmin sisältä ja hörähtää kohtuuella käynthin. Viime talven kovissa pakkasissaki (yli 30 astetta). Ja mithän "huoltoja" ainakhan minä en ole tuolle teheny...joskin käyttäny kyllä aika-ajoin myös kesällä (isot pojat kerto, että näin pitäisi toimia paremmin kun välillä käyttää).
Grand Voyagerissa Webasto ja siinä tuo ajastuskello on kyllä hankala...tai sitten vaan pitäs käyttää sitä enemmän. Olen käyttäny lähinnä kaukosäätimestä päälle/pois, kun sisältä voi napsauttaa aamulla päälle tarvittaessa ;o)
edit: Audissa siis käytän ajotietokonneen kautta tuota ajastusta.
Comment
-
t91 ja t100 kaukosäätimet toimivat noissa tehdas asennetuissa.
Ovaalinmallinen minikello osaa myös W-Bus ohjauksen, yhteen T5 Transporteriin tuli viime talvena laitettua.
Onko tullut vastaan moisia?
Ei oo kohta muuta keinoa kun ottaa tehtaan kello irti ja minikello tilalle jos haluaa ton meidän T5:n webaston käyvän kauemmin kuin 30min.
Eilen tosin asentelin CTEKin penkin alla olevalle lisäakulle ja vaimo sanoi, että auto oli sisältä lämpimämpi kuin koskaan ja lämpömittarikin nousi, vaikka oli talven kovimmat pakkaset...
Pikkasen ollaan molemmat huuli pyöreänä, että mites se sitten on mahdollista...
Comment
Comment