Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 mystinen sähköongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urs4 mystinen sähköongelma

    elikäs auton on s4 92 2.2tq ja siinä ilmenee akun purkamista. akku oli aamulla tyhjä varoittamatta ja ajattelin että nyt on akku mennyt. kävin siinä sitten hakemassa uuden akun jonka latasin täyteen, mutta seuraavana aamuna oli akku taas pimeänä. ja Akku tosiaan menee aivan tyhjäksi.

    autossa on kauko-ohjattava keskuslukko ja vahvistin joten aloitin poistamalla ne akun navoista. vika ei korjaantunut, nyt akku tyhjeni työpaikan parkkipaikalla 6 tunnissa. auton ollessa käynnissä laturi lataa ihan hyvin 14v.

    huolenaiheista suurimmat ovat että akulta lähtevistä +jodoista ohuempi on kuumentanut kuoren kovaksi. + napa ja johdot myös kuumenevat aika lailla auton ollessa käynnissä. Ja sitten sellainen mystisyys että auto ei sammu vaikka akun ottaa pois auton käydessä.

    onko jollain hyvää ideaa missä vika?

  • #2
    Älä enää ota akkua pois auto käynnissä. Sillä voi saada poltettua elektroniikan, kun laturi kuorman kadotessa nostaa äkillisesti jännitteen todella ylös. Eikä sen auton nyt pakko ole sammua, vaikka akkua ei olekaan.

    Sulake irti ja mittarilla mittaa, minkä läpi virta oikein katoaa. Jos ei minkään, sitten laturin elektroniikassa luultavasti häikkää.

    Comment


    • #3
      Kannattaa aloittaa tästä.
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=naputtaa

      Comment


      • #4
        Tässä käsiteltiin myös jotain akun tyhjäämistä:
        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=56305

        Comment


        • #5
          niin... sitä vaan ihmettelen että kun akku tyhjenee niin nopeasti ja +napa on niin kuuma ettei kestä käsin koskea niin jotain isompaa siellä täytyy olla. laturi ei lataa kuitenkaan liikaa ja jos siellä joku pienempi vuoto on niin ei se vielä akkua kuumenna.

          Comment


          • #6
            Alkaa jo kuulostaa siltä, että lyö pahasti maihin jostain isommasta patukasta.
            Varmaankin kannattaa varmistaa, että akulta lähtevä + on kondiksessa koko matkan.
            Missäs se ässässä kohtaa ensimmäisen sulakkeen?

            Comment


            • #7
              no niin eli vikaa tutkittu ja laitetaan tänne nyt jos sattuu olemaan jollekkin muule apua. eli tein niin kuin joku neuvoi ja otin akun - navan irti, kytkin amppeeri mittarin kaapelin ja navan väliin. mittari antoi lukeman 5.4A eli reipas vuoto. sammutin sisävalot ja lukema pieneni hivenen. sulakkeitten poistaminen ei tehnyt muutosta lukemaan. laturilta mittasin että herätteeseen tulee jatkuva +12v. heräte johto kulki laturin akkukaapelin alitse ja oli päässyt hankautumaan. vaihdoin piuhan eri paikkaan kulkemaan, teippasin sen ja vuoto korjaantui. mittarin lukemaksi tuli 32mA.

              tosin akun +navan kuumeneminen ei vielä poistunut. asia saattaa johtua huonosta liitoksesta akun kengässä. täytyy yrittää vaihtaa uusi akunkenkä.

              tai jos jollain olis parempi idea......

              Comment


              • #8
                Eikä penkki osu plus napaan, eihän.

                Comment


                • #9
                  Mulla meinasi aikoinaan bemari palaa, kun laturi teki oikosulun.
                  Latasi normaalisti, mutta kun sammutti, niin lähti virta kulkeen toisinpäin ja poltti lopuksi latauskaapelin poikki.

                  Laturi oli tosi kuuma ja auto täynnä savua ja tietenkin insinöörit olivat suunnitelleet, että laitetaan laturin kaapeli kulkeen viiden sentin matkan koneen johtosarjan sisällä.

                  Arvatkaapa menikö uusi kaapeli lähelläkään johtosarjoja parin päivän tinaussession jälkeen.

                  Comment


                  • #10
                    joo, ei osu penkki + napaan. sitä itsekin meinasin yhdessä vaiheessa.
                    nyt vaihdoin kaapelikengän. oli vanhan kaapelisuojuksen alta melkoisesti hapettunut että voi olla ettei kulkenut enää kunnolla sähkö läpi.

                    täytyy tossa kotimatkalla kokeilla että vieläkö kuumenee. tota laturi juttua mietin, mutta se napa ei kuumene kuin ajossa eli vaan silloin kun virran kulutus on suuri.

                    laitetaan sitten tietoa kun pääse ajamaan että miten kävi.....

                    Comment


                    • #11
                      no niin ja nyt töistä kotiin tullessani heitin hieman pidemmän lenkin ja +napa pysyi aivan viileänä. ei lämmennyt ollenkaan. eli taisi olla vanha akunkenkä aika väsynyt. ulkopuolisesti näytti kuitenkin täysin ehjältä.


                      audi kunnossa siis. kiitokset.

                      Comment

                      Working...
                      X