Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

c4 sisävalot hukassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • c4 sisävalot hukassa

    Pimeinä aamuina ja iltoina olisi mukava, jos autoon syttyisi sisävalot kun oven avaa. Mutta kun ei syty. Eikä syty vaikka kääntää lamppujen katkaisijoista, mikään kuudesta valosta. Sulakkeet ehjiä.

    Kuullostaako kenestäkään tutulta?

  • #2
    Toimiiko tupakansytytin ja tuhkakupin valo, ovat saman sulakkeen takana ? Valoihin tulee siis plussa suoraan, ovivalokytkimet yms. kytkevät valot maihin. Tupakansytyttimen toimiessa vika todennäköisesti johdoissa tai liittimissä.

    Comment


    • #3
      Tuhkakupin valo?!? Ihan uusi juttu mulle.. Tupakansytyttimestä tulee kyllä virtaa. Tutkitaanpa tämän pohjalta, kiitokset!

      Comment


      • #4
        Mulla samaa vikaa, joskin valo syttyy katkaisijasta. Toisen etuoven katkaisija on kyllä kaput, eli vika taitaa olla siinä.

        Oletko ihan varma, että sulake on ehjä? Otitko oikein irti? Jos ei se ole sulake, alkaa olla aika mystinen vika.


        Edit:

        Kytkentäkaavio. Saksaksi, mutta kuitenkin. Löytyi Verkosta bongattua -> Kerättyjä linkkejä.

        Nopealla vilkaisulla näyttäisi siltä, että esim. risa pääkatkaisija taustapeilin yläpuolella (se jossa on ovikytkin/nolla/1-valinta) voisi olla risa. Tuntuuko siinä pykäliä tms?
        Viimeksi muokannut arto s; 14.11.2008, 20:03.

        Comment


        • #5
          Toimiiko keskuslukko moitteetta? Onko jokin jälkiasennettu järjestelmä? C4:ssä sisävalojen ohjaus- ja viivästys-eletronikka on intergroitu keskuslukon ohjainyksikköön samalle piirilevylle joka ohjaa pumppua ja mahdollista hälyytintä. Katso ensin että siellä on liittimet kiinni ja tarvittaessa aukaise pumppuykiskkö ja katso piirilevyvikoja.

          Se on osa (pumppuyksikkö) joka vikaantuu helposti ja niistä on monta versiota rippuen auton varustelutasosta. Jotkin toimii ristiin ja jotkin ei. C4:ssä on sattumanvaraisesti joko VDO tai HELLA:n pumppu jotka on vähän eri näköisiä mutta sopii muistakaseeni ristiin. Liittimet ja niiden sopivuus on määräävä tekijä.

          Teillä voi siis olla jopa aiemman omistajan laittama epäsopiva pumppuyksikkö ja siksi esim. sisävalo ei toimi kun odottaa jotain signaalia (esim. hälyttimeltä tms. jota teidän versioissa ei ole tms). Löytyy C4:ssä takapenkin alta apukuskin puolelta pehmustekotelon sisältä. Helppo tarkastaa ja purkaa. Itselläni oli A8:ssa jonkun laittama A4:n pumppu...

          Comment


          • #6
            Tuo vähän hämää, miksei ne toimi edes pakkosyötöllä? Onkohan siellä enää edes polttimoita? Josko ne on jääneet palamaan jatkuvasti ja joku on korjannut 'vian' poistamalla kaikki polttimot..

            Johdotuskuvassa on vielä yksi epäselvä juttu.
            Etuosan sisävalolle (W) tulee syöttö ilmeisesti nastaan 2. Tuo laatikon sisällä oleva 1 taitaa tarkoittaa jatkoa edellisen sivun vastaavasta paikasta, josta näkyy, että se on yhdistetty kohteeseen E18, joka on katkaisija nebelschlußleuhte:lle. Mikä tuo on? sanakirjalla sain vain muutaman erittäin epäloogisen käännöksen (sumualennusvalaisimet?)...

            Vastaavalle 14-jatkolle (etusisävalon nasta 1) en löydä paria, mutta joku maadoitus siihenkin kai on menossa. Etusisävalon nasta 3 taitaa olla suoraan yhteydessä maahan (?).

            Comment


            • #7
              Tuo 2 on siis plussa, 14 menee sisävalojen automaattisulkijaan/himmentimeen eli siihen elektroniikkamötikkään , joka siis maattaa valon . En ole nyt täysin varma onko tupakansytytin saman sulakkeen takana, Amerikan ja Ruotsin versiossa oli, mutta Saksan versiossa jäi tuo epäselväksi. Korjaus kanttaa alkaa irrottamalla kattovalon poltin ja mitata lampun kannasta tuleeko jännite, jos ei tule selvitetään lampun kannasta kumpi on maatto. Laitetaan kytkin pakkoasentoon (omassa autossa asento takalasia päin). Maattopuolen selvitessä laitetaan toiseen kantaan jännite esim. tupakansytyttimestä tai sulakerasiasta, nyt pitäisi toimia. Vedetään korjauksena uusi + johto minkä tahansa sisävalon lampun + kantaan. Toinen vaihtoehto on purkaa autoa ja etsiä katkoskohta, mielestäni se vaikeampi.
              Ps. kytkentäkaaviossa Audi 100 -97?

              Comment


              • #8
                Itse en jättäisi risaa johtoa etsimättä, jos paukkukaan ei ole palanut. Ihan vaan ettei pääse vahingossakaan aiheuttamaan tulipaloa.

                Alkuperäinen kirjoittaja vepek
                Ps. kytkentäkaaviossa Audi 100 -97?
                Äh.. Ei saa takertua sivuseikkoihin. :)
                Ei kaikki voi aina mennä oikein..

                Comment


                • #9
                  Tulikos tähän selvyyttä?

                  Itsellä (C4/A6) sisävalo syttyy katkaisijasta mutta ei ovi katkaisimista ja ovien katkaisijat toimivat ainakin edessä kun valosummeri huutaa tarpeen tullen.

                  Comment


                  • #10
                    tämän jutun luettua heräs kysymys kun omassa autossa ovien aukasu saa keskuslukonpumpun huutamaan varmaan 15-20sekunttia.
                    että voiko se johtua jostain valon viive ajasta?
                    kiinni laittaessa se surisee vain sen aikaa että nupit painuu alas eli kaikki kalvot ja letkut luulis olevan ehjiä?

                    Comment


                    • #11
                      Vikakuvauksesta huolimatta veikkaisin halkeamaa/reikää letkuissa/kalvoissa. Sopiva halkeama kun voi käyttäytyä takaiskun tavoin.

                      Comment


                      • #12
                        takapenkin alla tais olla haarotukset joka oviin? pitää käyttää vuorotellen jokainen letku irti ja tukkia niin sillon sen näkee onko vuotoja jossain.

                        Comment


                        • #13
                          Edellisessä C4 Avantissa rikkonainen takaluukun alipainesylinteri aiheutti pumpun pyörintää. Modaamalla tilalle meni Type44:n takaluukun vastaava.

                          Nykyisessä Avantissa takaluukun sisävalo syttyy luukkua avatessa, mutta sammuu jo luukun ollessa vasta puolessa välissä aukeamista :( Olisiko johto poikki luukun nipussa ylhäällä vai mikä?

                          Comment


                          • #14
                            mulla kummiski kiinni laittaessa pyörii normaalin verran ja aukastessa tuon 15 sekunttia vaikka kaikki nupit nousee vikkelään ylös.
                            jotenki tuntus ettei se vuotas mutta
                            pitää rueta joku päivä kahtoo ku menee hallille että mikä linja vuotaa.

                            Comment

                            Working...
                            X