Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Vastaavaa vikaa autossa että akku purkaantuu tai on rikki. Aamulla huomasin kun yritin aukaista ovia kaukolukituksella niin ei vilkut välähtäneetkään eikä ovet auenneet. No avasin oven itse avaimella ja yritin startata nii ei inahtanukkaan. Laiton akun lataukseen ja lähdin töihin.
Töiden jälkeen laitoin akun kengät takaisin kiinni ja noin 5sek viiveellä kun kiristelin akunkenkien ruuvia niin auton syylärin flekti lähti päälle! Irroitin kengät ja odotin että flekti pysähtyi laitoin taksi ja sama homma taas flekti lähti pyörimään. Sen jälkeen annoin flektin pyöriä ja hyppäsin autoon starttaamaan, heitin pienen lenkin ja sammutin auton otin avaimen pois virtalukosta ja ovet takasi lukkoon jonka jälkeen auto oli kun mitään ei olisi tapahtunukkan. Saa nähdä starttaako auto huomenna aamulla. :) Osaako joku kertoa että liittyykö akun tyjeminen jotenki tähän flektin aamuisen temppuiluun ?
Mulla sekoo kuuppa =) laitoin kaikkiin ns. isoihin sulakkeisiin 1A sulakkeet ja osaan pienistä 2A sulakkeet ja ovet lukkoon ja kotiin. Muutaman tunnin kuluttua takasin katsomaan tilanne, Aha akku tyhjentynyt mittari näytti 11.38v. Otin hätäisesti miinus kengän irti ja mittari 10A asteikolle ja mittaamaan paljonko kuluttaa niin ei mitään mittari näytti 0.00A
Perkele onkohan mun mittari rikki vai häh? minne se virta tuosta autosta katoaa kun yksikään sulake ei ollut mennyt rikki. Muutaman sulakkeen sain rikki kun ei ne kestänyt keskuslukitusta ovia lukkoon laittaessa.
Laitoin auton apuvirralla käyntiin ja lähin ajeleen, huomasin että kuskin ikkuna ei laskekkaan sitä 1cm ovea avattaessa, on kuitenkin ylhäällä ettei auki jäänyt.
vika on mitä ilmeisemmin siellä mikrokytkimessä kuskin ovessa. Missä hinnoissa nuo ovien kytkimet ovat?
Ja semmonen vielä,vika voi olla omassa päässäkin mutta tuntui että autossa oli vetoja hieman enemmän kuin aikaisemmin, persdynolla.. tuolla aikasemmin joku oli vaihtanut mittariston joka oli vaikuttanut samantyylisesti..hmm
Elmeri:
Flektin rele menee itsekseen päälle, vanhemissa autoissa vois sanoa tyyppivika. Kaksihaaraisen releen toinen haara ei enää ota kunnolla kiinni, toinen haara kuumenee ja taipuu , ei palaa enää kunnolla takaisin. Releen jäähtyessä kytkee flektin uudelleen vaikka ei pitäisi. Rele on aika tehokas 70A( ainakin omassa 2,8:ssa), mutta tuota löytynee myös tavallisista tarvikeliikkeistä.
Miko:
Nyt kuitenkin voisi sanoa ettei sulakkeiden ja niihin liittyvien laitteiden kautta mene tuota vuotovirtaa. Jäljelle jää akun johdot ja laturi.
Kiitoksia Pekka vastauksesta. Sielä se flekti hurisi kun kävin kattomassa. :)
Kaveri kävi vielä tänään ottamassa vikakoodit ja tälläistä herjasi:
P0688 EMC/PCM power realy sense ciercuit/open.
Osaako joku kertoa mitä tarkoittaa? Koodien luku suoritettiin Scan-Tool merkkisellä vehkeellä.
Viaksi paljastui auton alkuperäinen navi. se lähtee käyntiin välillä ja imaisee aimoannoksen virtaa, en tiedä lähteekö cd-levy itsekseen pyörimään vai mitä mutta välillä kuuluu sellainen surina.
Otin sulakkeen pois ja sain virransyöpön laskemaan 0,05A onko toi normaali kulutus? katsotaan muutama päivä niin selviää.
tällä viikolla on akku ollut tyhjä joka aamu, eli jos aamulla akku kunnossa niin oujee!
Edit. Vika ei ollut navissa, mutta sekin vei vrtaa kiitettävästi.
Eli tietääkö joku mikä tämä musta johto on / mihin se menee? Akun päällä oleva, punaisten vieressä.
Itse seurasin että se kuuluisi laturiin..ongelma on siinä että se imee virtaa autosta kun auto on pesty. Mittasin 10A asteikoilla ja mittari näytti 3.05 A kulutusta. Miksi??
Tyypillisesti musta menee laturiin ja starttiin . Startti siis on vielä mahdollinen vikakohde. Laturin hihnan irrottamalla selviäisi jääkö laturiin virrat päälle eli vastustaako se käsin pyöritettäessä.
Kaaviosta luettuna Golf IV:ssä vastaava ainoa musta johto ja jossa yli 100A sulake menee laturin B+:ssaan. Viereinen paksu punainen virtalukolle/sulakepaneelille (ilmeisesti terminal 30?). Startille näyttäisi menevän ilman sulaketta musta suoraan navalta.
Luulisin itsekkin että tuo menee laturille,sen mitä näin kun sitä yritin seurailla.
Eli tarvii lähteä laturi kauppaan, mutta mikä siinä on että vaikka sinne ei vettä pääse niin silti se purkaa sen kun auton pesee. Välillä tosiaan vika voi olla poissa 3vrk kun taas jostain ilmestyy.
Edit. kokeillaan ensin säätimen vaihtoa jospa se auttais.
EDIT2. Vika ratkesi laturin vaihdolla. Nyt toiminut moitteetta 1kk. osa maksoi hieman yli 200€ ja vaihtoon meni 2,5h tupakka taukoineen.Helppo homma mutta vian selvitys oli kovin homma.. =)
Viimeksi muokannut ministeri; 8.1.2009, 14:47.
Perustelu: Vika Selvinnyt
Oliko tuossa laturiviassa ja auton pesussa eli kosteudessa mitään järkevää "yhteyttä"? Itselläni hyytyi kanssa akku pesun jälkeen, joten voisinko olettaa laturin olevan sökö?
Paha sanoa, mutta epäilisin että jotain yhteyttä niillä oli sillä aina kun auton pesin niin vika ilmeni. Mutta tosiaan paha sanoa varmaksi. Mukava ongelma kyllä oli, vieläkin harmaita hiuksia päässä..
Lainataas hiukan topikkia:
Vaihdoin tohon 1.8T A4 B6 Avanttiin uuden 100Amp akun vanhan pienemmän tilalle, mut nyt on muutamana päivänä ollu sen kanssa hiukan ongelmia.
Ongelma on sellanen, et ku mulla on autossa Eberi, ni sen kun pistää lämmittämään, ni noin vartin päästä Eberi lopettaa puhkumisen automaattisesti. Sen jälkeen kun koittaa käynnistää autoa, ni tuntuu ku akku ois tyhjä. Muutaman kerran pyörähtää todella vaivalloisesti, kunnes hörähtää käyntiin. Kerran heitti jopa kaikki kellot nollille, mut käynnisty silti.
Jännitemittarilla kun mitattiin, ni laturi ainakin tuntuis lataavan ihan mukavasti, eikä kone sammutettunakaan tunnu virtaa hävittävän mihinkään, ainakaan nopeasti mittarilla katsottuna.
Tuntuu siltä et toi Eberi vie ihan älyttömästi (lue: reilusti normaalia enemmän) virtaa akulta, mutta mikäs siihen vois olla syynä? Ennen akun vaihtoa toimi hienosti, vanha akku vaan alko oleen niin finaalissa et ei pitäny enää varausta yllä...
Hoviasentajani korjasi, jokin aikaa sitten yhden japsin akun purkautumisen. Hän tarkasti ovien sisävalokatkaisimien maadoituksen. Kuskin oven katkaisijan maadoitus oli ruostunut, joten se ei maadoittunut. Ongelma korjautui sillä.
Hitto ko meni vähän ohi kun tota TT:tä hain LMS. Mutta akku oli mennyt tyhjäksi kun se sielä yli viikon seisoi. Mulla jäi käsitys että akku olis ollut irti korjauksen ajan ja iteksiin tyhjentynyt. Mut varma en ole ymmärsinkö väärin. Tarvii soitella vielä sinne. Mutta jos se nyt noin meni niin onko toi akku sökö? Kyllä se nyt ihan hyvin starttailee kun kiinni on.
Mitä mieltä ollaan pikkaisen vajaasta 14V latausjännitteestä?
13.99V taisi mittari maksimissaan näyttää.
Voisi pelkässä pienen kaupungin kaupunkiajossa olla riittämätön latamaan akkua, jos kaupunkiajo muutenkaan riittää lataamaan.
Virrankulutuksen lepotilassa mittasin plussapuolelta, 30mA. Pitäisikö se kuitenkin mitata ennemmin miinuspuolelta?
Ko. autoon (ei VAG) ostettu uusi laturi ja uusi akku syksyllä. Ollut käyttämättä talven ja akku ei herännyt kotilatureilla.
Autosähköliikkeessä saivat henkiin parin päivän latauksella.
Ei ainakaan minun autot höngi sen enempää kuin tuon 14V. Valot päällä joutokäynnillä ja lämmin laturi. Laturin lämpötilahan vaikuttaa hieman latausjännitteeseen.
Diodi latausvalon johdossa pitäisi nostaa latausjännitettä diodin kynnysjännitteen verran. Itse en ole kokeillut, mutta Googlella löytyy varmaan lisää asiasta, jos haluaa sillä tavalla alkaa latausjännitettä nostamaan.
Oman Audini akkua pitää toisinaan ladata täydemmäksi ja tarve lisääntyi, kun ostin tarkoituksella mahdollisimman halvan ja epäillyttävän merkkisen akun.
Mutta akun kohdalla sain sitä, mitä hainkin. Kestänyt jo pidempään kuin edelliset "merkkiakut".
Ja ylimääräisen lataustarpeen aiheuttaa hälytin ja radio yhdistettynä toisiaan vähäiseen ajoon.
Hoviasentajani korjasi, jokin aikaa sitten yhden japsin akun purkautumisen. Hän tarkasti ovien sisävalokatkaisimien maadoituksen. Kuskin oven katkaisijan maadoitus oli ruostunut, joten se ei maadoittunut. Ongelma korjautui sillä.
Lainaanpa tätä. Eli omassa autossa kanssa akku purkaantuu ja vielä ei ole vika selvinnyt että mikä mahtaisi olla mutta vikakoodit kun luettiin ni se herjasi jotain melkein kaikista ovista ja kun esim avaan pelkääjänpuolen etuoven ni sisävalo ei syty? Joten kysynkin että tietääkö joku missä sielä ovessa se sisävalokatkaisimen maadoitus on? Auto siis A6 c5 facelift.
Lainataanpa tätä. Onko normaalia että akku tyhjenee itsekseen 2-3 viikossa kun auto seisoo käyttämättömänä? Kesällä huomasin näin tapahtuneen kun tuli oltua pari viikkoa reissussa. Akku oli tyhjentynyt aivan täysin. Nyt olen syksyn mittaan tehnyt testiä jossa auto on ollut viikon tai pari käyttämättömänä niin ensin akku tyhjeni kun oli keskuslukitus päällä. Nyt annoin seistä toiset pari viikkoa ovet auki niin akussa oli pysynyt jännite 11.8v mutta kun käynnistin auton ja ajoin pihalle ja tunnin päästä menin kokeilemaan uudestaan niin ei startannu ja akun jännite oli tippunu 9.5v. Mistä lähteä vikaa etsimään?
Mullakin on akun kanssa ongelma. lataus häviää päivässä... Eilen istuskelin autossa ihmettelemässä
ja revin yksi kerrallaan noita sulakkeita. Huomasin nääs että jokin rele napsuu about puolen minuutin välein mutta kaikkien sulakkeidenkin postamisen jälkeen yhä napsuu... Mikä ihme voi olla tuo mystinen rele ja missä?
niin ja rele on jossain ohjaamossa sisällä - konekuoneessa tuota napsumista ei kuulu.
edit:
Jaha - kandi löyty sähkösäätösen penkin nappi oli jumissa... nyt ei napsu - huomenna näkee onko akku tyhjä.
A6 4F -05 Akku vaihdettu, mutta menee siltikin yössä tyhjäksi.
Hei
Akku vaihdettu kaksi viikkoa sitten ja koodattu ross-techin ohjeitten mukaan. Aluksi toimi muutaman päivän ok, mutta nyt menee yön/työpäivän aikana sen verta tyhjäksi ettei webasto lähe pyörimään kuin pariksi minuutiksi.
Uusi akku on Vartan G14 AGM ja kilometrejä tulee sen verta että pitäs kyllä ehtiä ladata sen vertaa että pystyy webastoa sen 15-30 min huristeleen.
Ja tosiaan illalla kun kattoo MMI:stä niin akku on 100% latingissa.
Marmorilla meinasivat että noissa voi joutua päivittämään jonkun ohjainlaitteen softan ennen kuin alkaa pelaamaan ja sitä ei kuulemma voi tehdä itse.
Onkohan tuo mahdollista vai onko tuossa koodauksessa tullut jotain virhettä vai eikö tuo 30km työmatkaa vaan riitä lataamaan akkua?
Comment