Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akku tyhjenee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja ministeri Näytä viesti

    Itse olen mitannut virrankulutusta ja nyt sen on tehnyt jo autosähköalan ammattilainenkin, eikä syytä löydy. Sillä kulutusta ei ole ilmennyt toimenpiteiden aikana.

    Kaikki mahdollinen on jo tehty.
    Kaikki on jo omien sanojesi mukaan tehty, mutta vieläkään ei käy ilmi, paljonko siellä sitä virrankulutusta on?
    Jokainen mittaustulos tähän mennessä kertoo vain jännitteistä, jotka taas sitten eivät kerro yhtään mitään vikadiaknoosia ajatellen.

    Ja kaikella kunnioituksella, mutta yritä nyt tosiaan saada ne arvot mitattua ja laita tänne näytille. :)

    Comment


      #32
      Voit tehdä sen niin, että irrotat sulakkeen irti ja laitat yleismittarin VIRTAmittausasentoon (10 A alue käy hyvin) ja laitat sen sulakkeen tilalle. Tällä lailla pitäisi löytyä sellainen sulake, jonka kautta menee virtaa auto sammuksissa.

      Comment


      • #33
        Voit tehdä sen niin, että irrotat sulakkeen irti ja laitat yleismittarin VIRTAmittausasentoon (10 A alue käy hyvin) ja laitat sen sulakkeen tilalle. Tällä lailla pitäisi löytyä sellainen sulake, jonka kautta menee virtaa auto sammuksissa.
        OK. tuon olen jo aikaisemmin tehnyt enkä vikaa löytänyt. Käyn koittamassa vielä tänään tuon, ja ilmoitan mitä tapahtui.

        Comment


        • #34
          yleensä se heittelee 0.00-0.03v
          anteeksi, olin suutuspäissäni laittanut volttia kun piti laittaa ampeeria

          Comment


            #35
            No jos minkään sulakkeen kautta ei sen enempää löytynyt vuotoja, niin mittaa suoraan akkunavan ja kaapelin välistä. Eli +napa irti (tai maa-napa) ja mittarin kautta yhdistää kaapelin akkuun. Ja edelleenkin se virta-alue ja mielellään kannattaa pitää se mittari 10A kytkennässä.

            Hieman epäselviä kirjoituksia ollut, mutta ilmeisesti silti voi nyt jo olettaa, että virrankulutuksen mittaus on hallinnassa ja ylipäänsä sähkö hallinnassa riittävästi, vaikkakin välillä sanat menee sekaisin?

            Comment


            • #36
              Auto lähti aamulla käyntiin moitteettomasti. Akussa jännitettä oli 12.4v.

              Mitään purkua ei löytynyt, ja kaikki oli kunnossa. Seurailen tän illan josko jotain tapahtuisi.(tarvii hakea pullo lämmikettä mukaan)

              Huomasin kun vaihdoin autoon jälkiasennus xenonit että kuskinpuolen ajovalon h1 liitin oli sulanut kokonaan. Jouduin pihdeillä irroittamaan polttimon. Olisiko mitenkään mahdollista että asialla olisi jokin yhteys tuohon purkamiseen.? Katkasin johdot asennuksen yhteydessä kun kannalla ei tehnyt enään mitään.

              Comment


                #37
                Jos on oikein kytkennät tehty, niin ei. Valojen kaikki virta nimittäin kulkee valokytkimen kautta.

                Comment


                • #38
                  Kadullako auto seisoo vai missä. Tuohon voisi rakentaa ikkunasta tarkkailtavan "vikavalon" väliin, jos on viitseliäisyyttä väkertää.

                  Comment


                  • #39
                    Jos on oikein kytkennät tehty, niin ei. Valojen kaikki virta nimittäin kulkee valokytkimen kautta.
                    niin vähän arvelinkin


                    Kadullako auto seisoo vai missä. Tuohon voisi rakentaa ikkunasta tarkkailtavan "vikavalon" väliin, jos on viitseliäisyyttä väkertää.
                    Ei, vaan on parkkihallissa.

                    Comment


                    • #40
                      Jos vika on noin satunnainen niin eniten epäilyttää jonkun oven tai luukun johdotusvika.
                      Kokeile ottaa se sulake pois joka oveen tulee, esim keskuslukitus tms.
                      Tällä konstilla pitäisi päästä ainakin poissulkemaan / toteamaan vian suunta...

                      Comment


                      • #41
                        keskuslukitukselta olen sulakkeen jo ottanut pois eikä sillä ollut vaikutusta.

                        tänään auto on toiminut moitteettomasti, ainoa minkä huomasin niin ajotietokoneen kello jätättää satunnaisesti tasan tunnin.. eli aamulla se oli ajassa mutta ilalla se oli tasan 1h jäljessä.?

                        myös radion sulakkeen olen napannut muutamaksi yöksi pois eikä vaikutusta ollut.

                        Amalin lupaili mittailla tulevalla viikolla auton, puhe oli jos vika löytyy niin lavallinen olutta tippuu heti ja korvaus menetetystä vapaa-ajasta =)

                        Comment


                        • #42
                          Omasta autostani akun tyhjentäjä vihdoin löytyi. Defan hälyttimessä (akkuvarmennettun) sireenin akkusta löytyi yksi viallinen kenno.

                          Ilmeisesti tämä aihettaa sen, että kun auto on seissyt pari päivää, on varmennusakun jännite pudonnut sen verran, että sitä aletaan lataamaan. Ja koska yksi kenno on oikosulussa, tyhjenee isompikin akku melko nopeasti.

                          Eli jos autosasi on akkuvarmennettu hälytin, kannattaa tarkistaa hälyttimen akun kunto. (Omassani löytyi sireenin sisältä)
                          Viimeksi muokannut elexter; 30.11.2008, 11:04. Perustelu: Kirotus vihreitä...

                          Comment


                          • #43
                            jos autosasi on akkuvarmennettu hälytin
                            Itselläni ei ole häläriä, ainakaan tietääkseni. Taitaa kuulua alkuperäisvarustukseen vilkkujen väläytys ja ne ledit etuovissa. ainakaan sireeniä en ole löytänyt.

                            Mulla toi akku saattaa tyhjentyä 6h jo sillai ettei starttaa enään.

                            Hyvä juttu että sait omasi kuntoon.

                            Comment


                              #44
                              6h:ssa akun tyhjentyminen kyllä viittaa siihen, että johonkin menee virtaa lähes 10 A tai ylikin riippuen akusta. Jos mitkään valot eivät pala, niin noin nopeaan tyhjentymiseen ei voi olla muuta syytä kuin jokin lämmitysvastus. Peilit, takalasi, penkit tulee ensiksi mieleen. Takalasia Seppo jo tuossa ehdottelikin. Koitapa niin, että irroitat penkinlämmittimien, peilinlämmittimien ja takalasinlämmittimien sulakkeet irti ja ajelet vähän aikaa niin.

                              Comment


                              • #45
                                irroitat penkinlämmittimien, peilinlämmittimien ja takalasinlämmittimien sulakkeet irti
                                laitetaan kokeillen! nyt auto on toiminut normaalisti. Pesen auton huomenna jos vaikka saisi "vikatilan" päälle.

                                Comment


                                  #46
                                  Oletko nyt ollut käyttämättä esim. takalasin lämmitintä mahdollisesti? Tai penkinlämppäreitä?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Olen käyttänyt takalasin -ja penkinlämmittimiä normaalisti, eli aamulla kun tulee lähdettyä liikenteeseen.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Nyt menee jo aika kaukaa hakemiseks, mutta kaverin bimsussa purki takakontin valo akun melkolailla kokonaan yössä... tosin tais olla vuotta tai pariakymmentä vanhempi pirssi ja moinen mutteri wiritys
                                      Jos ei muuta hyötyä tästä niin se ainakin ettei se tarvii aina niin iso jutska olla :)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kun peset auton niin lukot saattaa kastua ovien sisältä, kannattaa kokeilla myös että kytket ainakin keskuslukituksen pois päältä, esim sulakkeesta? (lähteeköhän virrat kokonaan pois->toimiiko sisä valo) Sisävalokatkasija on yhdistetty lukkoon, huomioi ettei sillekkään tule virtaa.
                                        Omasta autosta huomasin mittaristo hörhöilyjen johtuvan osittain siitä kun lukossa oli sisävalokatkaisijan suojakumi rikki->katkaisija sytyttää myös mittaristoon matkamittarin näytön kun kuskin ovi aukaistaan.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Hieman päivitystä tännekkin taas.

                                          Eli auto on toiminut nyt viikon moitteettomasti, mielessä kävi jo että lisätty ylimääräinen maajohto olisi poistanut vian. Niin ei kuitenkaan tapahtunut.

                                          Eilen pesin auton kun 2 viikkoon sitä ei ollut pesty, niin heti seuraavana aamuna akku oli tyhjä eikä jaksanut pyörittää käyntiin. Eli se on nyt varmaa että vika johtuu siitä että vettä menee johonkin väärään paikkaan!

                                          Sitten toinen omituinen juttu, onko audeissa jokin itsepäivitys juttu kellon ja päivämäärän suhteen? Akku kun pääsee tyhjäksi niin heittää heti nollalle ajan ja pvm. ajoin autolla lenkin ja annoin olla parkissa n. 3h ja kun taas lähdin ajelulle niin kello ja pvm oli oikeassa ajassa, tai no kello oli 1h jäljessä. Eli miten toi nyt on mahdollista ja minne vesi menee kun akun noin tsippaa..

                                          Tarkennus: akku kun tyhjenee niin päivämääräksi tulee 4.5.2001 ja kello heittää 00.00 aina.
                                          Viimeksi muokannut ministeri; 7.12.2008, 12:46.

                                          Comment


                                            #51
                                            Tuo kellojuttu kertoo siitä, että sulla toimii ns. radiokello (ottaa signaalin Saksan atomikellosta). Sun täytyy vaihtaa siihen aikavyöhyke niin sekin on oikein - muistaakseni painamalla SET-nappia pitkään tjsp. pääsee säätämään. Autosi ilmeisesti on vuosimallia 2001 ja valmistettu toukokuun tienoilla ;).

                                            Comment


                                            • #52
                                              sepä tässä onkin hauskaa kun auto on 2000vm ja valmistettu maaliskuussa..

                                              Comment


                                                #53
                                                Noissa TT:ssähän on ollut mittaristovikoja, jospa sulle on vaihettu joskus uudempi mittaristo, missä on tuo radiokello.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  ^ Sitä epäilen itsekin.

                                                  Vielä kun löydän että minne toi vesi pääsee menemään kun se aiheuttaa ton purun. Sateisella ilmalla ei ole vaikutusta ollut tähän.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Oletko saanut akun ominaispainoja mitattua?
                                                    Jos on niin yksinkertainen vika, että akku sulfatoitunut, eikä ota latausjännitteellä virtaa vastaan.
                                                    Oikealla akkulaturilla akun saa ladattua ja pikkuhiljaa käytössä akku tyhjenee.

                                                    Yleensä kannattaa tehdä helppoja tarkastuksia, vaikkei vika todennäköisesti ratkeaisikaan. Auton voi paloitella sitten myöhemmin, kun mikään muu ei enää auta.


                                                    Omassa autossa akun varaus 40% alkaa aiheuttamaan ongelmia.
                                                    Autossa on kerran tunnissa hetkellinen virtapiikki, kun järjestelmä tsekkaa jotain.
                                                    (radio clock, MMI navigation, tai joku muu)
                                                    Vajaalla akulla 40%, laitettaessa auto keskuslukolla kiinni, akusta lähtee noin 10A virta. Tämä laskee akun napajännitteen niin alas, että jokin sähkölaite sekoaa, ja purkua jää autoon noin 0.5A. Se on sitten menoa, jos ei tiedä asiaa. Käytännössä hankala huomata.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Oletko saanut akun ominaispainoja mitattua?
                                                      En. Mutta uskallan jopa väittää että vika ei ole akussa / akuissa 3 uudella akulla autoa nyt testailtu ja kaikki tyhjenee, ja nyt tosiaan vika menee niin että kun auton pesee niin vika ilmenee, tulee seuraavana aamuna!

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Onko takaluukun johdotukset tarkastettu? Saattaa olla, että joku johto siellä suunnalla "vuotaa runkoon" kun ao. tiivisteeseen pääsee vettä. Ei ole siis suoraa oikosulkua johdon vioittuneesta eristysvaipasta auton runkoon, mutta paikkojen ollessa märkänä vuotovirtaa syntyy???
                                                        Akun purkaantumisellahan on kuitenkin selkeä trendi. Jos startti "vuotaisi", akku olisi aina tyhjä. Oletkos tarkastuttanut laturin toiminnan jossain testerissä. Joku tasasuuntaussillan diodeista on myös voinut "kypsyä". Tämäkin aiheuttaa akun tyhjenemisen...

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Voihan sinne esim. pesun jälkeen vaihtaa pienemmät sulakkeet esim. 1A ja katsoa, josko joku olisi aamulla palanut. Melkoista jumppaa tuo tosin vaatii.
                                                          Virran mittauksesta: usein virta ammattipiireissä mitataan jännitemittauksena. Laitetaan tunnettu koekuorma,mitataan johdon jännitehäviö, jolloin saadaan johdon resistanssi - nyt varsinaisessa mittauksessa mitataan tarkalla jännitemittarilla jännite-ero ja lasketaan virta.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Tuolla mittaustavalla on se hyvä puoli että saadaan ne huonot kontaktit jotka oireilevat
                                                            kuorman alla löydettyä. Yleismittarin antama virta on niin vähäpätöinen että yksikin ehjä
                                                            karva johtimessa riittää näyttämään ok-lukuja.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Taidan kokeilla tuota sulakkeen vaihto juttua, 2A oli pienin mitä löysin. Tuolla se nyt viimeistään luulisi löytyvän, kiitos ideasta eipä käynyt itsellä mielessä!!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X