Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akku tyhjenee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akku tyhjenee

    **VIKA LÖYTYI**


    Yritin "hakea" mutta en löytänyt vastausta aiemmista topiceista.

    Auto on Audi ttq -2000 Ruotsista tuotu

    Vika on seuraavanlainen:

    -Autoon oli vaihdettu exiden akku 06/08 ja eräänä aamuna akku oli tyhjä.
    noh, ajattelin että akussa on vika ja menin ostamaan uuden akun.

    auto lähti seuraavana aamuna hyvin käyntiin, mutta seuraavana aamuna akku oli taas tyhjä. Rupesin miettimään että vika on cd soittimessa ja nappasin sen irti. muita poppikoneita autossa ei ole! Apua tästä ei kuitenkaan ollut.Auto apuvirralla käyntiin ja pieni lenkki. Mittasin laturin ja lataa 14.2v sammutin auton ja 2h kuluutua akun varaus näytti 12.7v sammuneena.

    Nyt auto on toiminut 1viikon moitteettomasti vaikka cd-soitin onkin ollut paikallaan. eilen menin ja pesasin auton, ja ajelin kotiin, aamulla kun piti töihin lähteä oli akku tyhjä. Sateella auto toimi moitteettomasti.

    Aamulla apuvirralla käyntiin ja töihin, matkaa kertyy 25km. nyt auto seissyt 6h ja akku näyttää 10.7v eikä käyntiin.

    Eli mistä vikaa osaisi lähteä etsimään, veikkauksia on tullut virtalukosta, se nyt ei kallis investointi ole mutta ei viitsisi turhaan osia vaihdella.

    kiitos apua antaville. HUom. vikakoodeja ei löydy.
    Viimeksi muokannut ministeri; 28.2.2009, 13:10.

    #2
    Virtamittari akun miinusnavan ja miinuskaapelin väliin ja sulake kerrallaan irroittelemaan, kunnes mittari näyttää pieniä virtalukemia.

    Comment


    • #3
      Ahaa..kokeilen ja ilmoitan miten kävi!

      Comment


      • #4
        Ei löytynyt mitään virransyöjää.. akkussa oli taas 12.2 virtaa. Aamulla luultavasti akku on tyhjä.

        Rupee mietityttään jo yliluonnolliset jutut =) mutta apua kaivataan edelleen.

        Comment


        • #5
          Ei maa vikaakaan löytynyt mittarin mukaan?

          Eilen illalla akku oli taas tyhjä, työntämällä hörähti heti, ajoin pienen lenkin. Aamulla lähti taas ihan normaalisti käyntiin.

          semmosen huomasin äsken kun autoa tutkin ja mittailin, että kuskin lasi ei laske enään ovea avatessa niinkuin tt:ssä yleensä laskee ja nousee n.1cm?

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja ministeri Näytä viesti
            Ei löytynyt mitään virransyöjää.. akkussa oli taas 12.2 virtaa. Aamulla luultavasti akku on tyhjä.
            Jokuhan siellä virtaa silti syö. Ei akku tyhjene itsestään. Voisi olettaa, että kulutus täytyy olla satoja milliamppeereita, että tyhjentäisi akun yhdessä yössä. Normaali kulutus taitaa olla maksimissaan kymmeniä milliamppeereita.

            Comment


            • #7
              Syö Syö..Mutta mikä. Rupeaa kotikonstit itseltä loppumaan? Vaikeaa on vikaa hakea kun mikään ei viittaa mihinkään?

              kokeilen ottaa sulakkeen pois paikalta 38 oliskohan ollut sisävalot ja keskuslukitus, pakko kokeilla näin jos ilmenisi jotain. yksitellen edetä sulakerasiassa

              Comment


              • #8
                Ei löytynyt mitään virransyöjää.. akkussa oli taas 12.2 virtaa
                Varmaan typo, mutta huomasithan että jännite on volteissa ja virta ampeereissa? Virtasyöppöä etsiessä siis mittarin a-puolella...

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja ministeri Näytä viesti
                  Syö Syö..Mutta mikä. Rupeaa kotikonstit itseltä loppumaan?
                  Ihan samalla tavalla ne korjaamossa sen mittaa.

                  Laita arvoja tännekin, niin tietää vähän, mitä se näyttää. Amp-puolella tosiaan sitten se mittaus ja navan ja akunkengän välistä.

                  Comment


                  • #10
                    Joo mittari oli A-asennossa kun virranhävittäjää etsin! Ihan hyvä pointti, voi jäädä työntouhussa huomaamatta mutta nyt oli mittari oikeassa "asennossa"

                    Otan illalla vielä kaikki mittausarvot ylös ja laitan tänne jos joku niistä saisi pääteltyä jotain. Tarviiko amp asennossa kun hävittäjää mittaan niin laittaa esim hälyt päälle / odotella jokin aikaa ajon jälkeen että jotain "vermeitä" sammuu? eli onko noissa jotain ns varo-aikaa?

                    Comment


                    • #11
                      En tiedä, miten nuo uudemmat toimii, mutta mittauksen tekisin siinä tilassa, missä ainakin akkua purkaa. Eli oletettavasti sulla on silloin ovet lukossa ja häly päällä.

                      Comment


                        #12
                        Koitappa mitata laturin heräte virta,ettei sitä tule silloin kun ei ole virta päällä jos tulee niin tämä ainakin syö sen verran paljon virtaa että akku tyhjenee

                        Comment


                          #13
                          Usein tälläiset satunnaisen epäsäännollisesti esiintyvät akun tyhjenemiset aiheutuvat jostakin virtapiuhasta, joka heiluessaan aina välillä ottaa maihin ja taas välillä ei. Kettumaisen hankala moinen selvittää. Hälyä/keskuslukkoa voisi epäillä, kun ne on aina olleet päällä vian ilmetessä.

                          Vaikka tämä vika ei latausongelmalta kuullostakaan, niin varmuuden välttämiseksi kannattaisi mitata latausjännite akun navoilta koneen käydessä. Tulisi näyttää reilu 14 v lukemia, jos vähempi, niin lataus ei ole ok.

                          Comment


                            #14
                            Yleisesti ottaen kannattaa odotella reilu vartti ennenkuin alkaa noita virrankulutusmittauksia tekemään. Näin ainakin autoissa joissa on väylät, tt:stä en osaa sanoa että onko väylällinen.
                            Tämmöinen osui silmiin sattumalta, oiskos moisesta apuja?

                            Comment


                            • #15
                              Yritin eilisen illan mittailla ja odotella että vika ilmenisi mutta ei. Tänään aamulla kävin mittailemassa mutta vikaa vain ei löytynyt, auto lähti käyntiin kuin palmun alta.

                              Tässä joitain mittaus tuloksia:

                              Lataa: 14.50v

                              Kun auto ei käy pysyy ainakin 30min ajan jännite 12.93v

                              Kokeilin akun miinuksesta laturin runkoon = 0.02v (auton käydessä)

                              Sammuneena ei näyttänyt mitään.

                              Virta hävikki tietenkään ei ilmaantunut vaikka ovet oli auki / lukossa.

                              Tämmöinen osui silmiin sattumalta, oiskos moisesta apuja?
                              Tietysti vika voi tuollakin olla mutta epäilen sillä mittari toimii moitteettomasti, eikä moottorin tehoissakaan ole tuntunut puutumista, eli en usko että mittari on syypää. Hyvä ehdotus silti!

                              Tarvii odotella iltaan jos vika voisi ilmetä. Mutta nyt mitään ei ilmennyt vaikka luukut oli auki / kiinni.

                              Comment


                              • #16
                                Otan illalla vielä kaikki mittausarvot ylös ja laitan tänne jos joku niistä saisi pääteltyä jotain.
                                Laitappa vielä se virrankulutus amppeereina, niin saatat saada parempia vastauksia.

                                Comment


                                • #17
                                  tällä hetkellä sitä kulutusta ei ole kun ei ilmennyt vikaakaan

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tämäkin ongelma oli melko kauan poissa, mutta kuinkas ollakkaan se palasi taas aamulla. eli akku tyhjä. Tosin pesin kyllä auton eilen eli uskoisin kovasti että vika johtuu tuosta kosteudesta.

                                    Yritin mittailla kulutusta duuni päivän jälkeen, mutta ei. Ei mitään tietenkään juuri silloin kun pitäisi.

                                    Kertooko vikamuisti jos siellä on ollut jossain mukavuuslaitteessa kosteuden aiheuttamaa häiriötä?

                                    Jälleen kerran hyvät vinkit tarpeen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täällä painitaan hieman vastaavan ongelman kanssa. B5A4:ssa akku pitää varauksen hyvin jos autolla ajaa vähintään joka toinen päivä. (Riittää pelkkä 1.5km matka koululle) Mutta jos autolla ei ajeta 2-3 päivään, on akku yleensä aivan tyhjä.

                                      Akun vaihto ei auttanut. Virrankulutusta on mittailtu useaan otteeseen, eikä vielä kertaakaan ole havaittu suurta virrankulutusta.

                                      Ilmeisesti jokin laite lähtee käyntiin kun auto on käyttämättä n.2 päivää. Tällä hetkellä epäilykset suuntautuvat edellisen omistajan asentamaan Defan hälyttimeen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Auto lähti Decatecille valohoitoon, katsotaan mitä saavat aikaiseksi. Toivotaan parasta.

                                        Infoan jos vika löytyy

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voiskos olla niikin väsynyt vika kun takalasin lämppäri? ainakaan vanhoissa autoissa ei uskalla laittaa ikinä päälle kun releen kärjet hitsaa vähän kiinni ja jää päälle . ota takalasin lämppärin sulake irti ja laita takas niin näet lyökö kipinää.

                                          Comment


                                            #22
                                            Takalasinlämppäri haukkaa kyllä akun todella nopeasti tyhjäksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Katsotaan kun auton huomenissa saan että, löytyikö vika. Sekin on mahdollista että vika ei ilmene juuri nyt kun se pajalla on, mutta voi olla että se esim. tiistaina taas esiintyy.

                                              Jänniä juttuja nämä sähköviat..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vikaa ei löytynyt. Eipä sinänsä tullut yllätyksenä.

                                                kysymys: paljonko tarvii olla akussa virtaa että se jaksaa pyörittää auton käymään, pitäisikö lähteä 11.4 V ? meinaan vain sitä kun välillä akku on aamuisin noin "tyhjä" niin se ei muutakuin naksahda vain.

                                                Korjaaja mietti että voisiko tämä kaikki johtua Startista. Itse epäilen sillä se lähtee aina apuvirralla käyntiin ja starttaa muuten ihan ok kunhan vain virtaa akussa on?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuo 11.4 on selkeesti liian vähän. Joku siellä akkua syö tai akku on rikki.

                                                  Niin oletko nyt mitannut niitä virrankulutuksia?

                                                  Revit yksitellen sulakkeita irti ja mittaat sulakepesän välistä navoista virran.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    se on vähän se oli kyllä tiedossa. mutta haluan tietää pitäisikö tuo virta riittää pyörittämään auton käyntiin.

                                                    Itse olen mitannut virrankulutusta ja nyt sen on tehnyt jo autosähköalan ammattilainenkin, eikä syytä löydy. Sillä kulutusta ei ole ilmennyt toimenpiteiden aikana.

                                                    Lauantaina seisoin n.7h mittari kiinni auton vierellä ja tutkin mitä tapahtuu, niin ei yhtikäs mitään löytynyt. mutta kappas vain aamulla ei käyntiin lähtenyt.

                                                    Revit yksitellen sulakkeita irti ja mittaat sulakepesän välistä navoista virran.
                                                    Kaikki mahdollinen on jo tehty. Akku on uusi

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      mutta haluan tietää pitäisikö tuo virta riittää pyörittämään auton käyntiin.
                                                      11.4V on Jännite eikä virta.

                                                      Tuo jännite kertoo, että akku on niin hyytynyt, että tuskin virtakaan riittää. Se napsahdus käynnistettäessä kertoo just siitä, että ei riitä.

                                                      Sillä kulutusta ei ole ilmennyt toimenpiteiden aikana.
                                                      Mitä mittari näytti?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mitä mittari näytti?
                                                        yleensä se heittelee 0.00-0.03v

                                                        11.4V on Jännite eikä virta.
                                                        meilläpäin nyt vaan on tapana sanoa että "akussa on tuon verran virtaa"
                                                        nöyrä anteeksipyyntö jos yksiköt menee sekaisin =)

                                                        Ihmettelen tässä nyt vain tuota korjaajan Tuomiota että starttimoottorissa olisi vika? miten se siinä voisi olla?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          yleensä se heittelee 0.00-0.03v
                                                          Kun mitataan virtaa sulakepaikoista, niin mittari ei voi näyttää voltteja. (tai voi, mutta ei mitata oikeita asioita :) )

                                                          Tässä tapauksessa on aika olennaista, että mitataanko jännitettä vai virtaa.

                                                          Tuskin on startissa vikaa.

                                                          Voin kyllä tehä diagnoosin, kun profiilin mukaan näytät Helsingissä asuvan, niin saa toisenkin mielipiteen tuohon hommaan, aina ei autosähkömieskään kaikkea huomaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jos autossa on x Ampeeria purkuja päällä, niin akun napajännitteen mittaaminen ei kerro totuutta akun varaustilasta. (pienikin purku laskee napajännitettä)

                                                            Varma tapa todeta akun kunto on mitata jokaisen kennon akkuhapon ominaispaino. Parin kolmen euron mittari riittää. Audin omasta akusta löytyy korkit teippien alta. (kaikista akuista ei pääse mittaamaan)

                                                            Napajännite on varminta mitata toinen akun napa irroitettuna.

                                                            Purkuja mitattaessa (A) mittari tulee sarjaan akunnavan ja kaapelin väliin.


                                                            Sitten kun sähkön määrä on varmistettu, niin voi ruveta miettimään mihin se hukkuu..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X