Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

EPC-valo ei sammu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    EPC-valo ei sammu

    Moi,

    Auto: Audi A4 Avant 1.8 20V -99.

    Kojelaudassa olevasta EPC-merkkivalosta sanotaan ohjekirjassa seuraavaa: merkkivalo syttyy, kun virta kytketään. Ellei mitään vikaa ole, valon pitää sammua noin 3 sekunnin kuluttua...

    ...Vaan eipä sammu, vaikka odottelisi kuinka kauan. Auto on ostettu käytettynä (merkki)liikkeestä ja myyjän mukaan valon ei kuulukaan sammua ja kaikki on OK.

    Olisiko tämän mainion foorumin lukjoilla mielipidettä asiasta tai jopa omia kokemuksia saman ikäisestä vehkeestä? Mitään kummempia oireita autossa ei ole, mutta asia vaan ihmetyttää ja "takuukin" on umpeutumassa...

    -Teemu

  • #2
    Varmasti pitää sammua. Kyse on sähkökaasusta (Electronic Power Control) ja siihen liittyvästä koneen ohjauksesta ja siinä ilmeisesti on jotain häikkää. Heti tarkastamaan vikakoodit joiden pitäisi jotain ilmoittaa jos tuo valo palaa.

    Comment


      #3
      Kiitos vastauksesta.

      Noudatin neuvoa ja käväisin huollossa kysäisemässä tuosta EPC-valosta ja samassa yhteydessä luettiin vikamuisti. Mitään vikakoodeja ei muistista löytynyt, ja huoltomiehen mukaan virhe saattaisi olla käyttöohjeessa. Eli siis valon ei kuuluisikaan sammua ennen kuin auto on käynnissä.

      Jos jollakin on vuosimallia -99 oleva A4, niin mitenkä tuo valo teillä käyttäytyy? Voisiko olla, että käytäntö riippuu vuosimallista???

      Comment


      • #4
        On samanikäinen tuo mun rassi tosin 1.8 T ja sedan mutta varmasti tässä kohtaa ihan samat.
        En nyt muista sammuuko jos pitää vaan virtoja päällä mutta sammuu kyllä kun käynnistää auton.
        Tuskin sulla mitään vikaa ainakaan on missään.
        jos ei kone käynnissä ole mitään herjoja niin uskoisin että, OK.

        Comment


        • #5
          Pitää sammua ja kannattanee hoitaa takuu aikana pois.

          Comment


          • #6
            Katsoin oman autoni käyttäytymistä ko. asiassa:
            EPC valo palaa kokoajan avaimen ollessa virta-asennossa ja sammuu käynnistyksen jälkeen testiohjelman jälkeen: Kuuluu toimia tällätavoin, ohessa ote Bentleyn manuaalista:

            "The engine control module switches the EPC warning lamp on when the ignition is switched on.

            After the engine has been started , the engine control module tests all parts for faults relating to the electronic throttle control system.

            During the test sequence the EPC warning lamp lights up for about 3 seconds. If a fault is detected during this test phase the warning lamp will remain lit.

            If a fault is detected in the electronic throttle control system while the engine is running, the engine control module will activate the EPC warning lamp. At the same time a fault code is stored in the fault memory of the engine control module. "

            Eli autosi toimii oikein Ramo ainakin tältäosin.

            Comment


            • #7
              Joo, kyllähän sen pitää sammua vasta sitten kun auto on käynnissä. Jotenkin vain oletin että auto on käynnissä kun valon sammumista aletaan odottelemaan... Pitääpä muistaa että aina pitäisi lähteä liikkeelle kaikista yksinkertaisimmista ratkaisuista :-)

              Comment


                #8
                Uskottava kai se on, että EPC toimii niinkuin pitääkin.

                Kiitoksia vaan vastauksista.

                Comment


                • #9
                  epc- valo palaa (ajoittain)

                  Pistetään nyt tähän tämä, vähän samanlaatuista ongelmaa täälläkin.
                  Mulla on käynyt nyt kaksi kertaa tapaus jossa epc-valo jää palamaan. Muuten auto toimii niinkuin pitääkin ja kaikinpuolin ok, tehojakin löytyy enkä huomaa mitään ihmeellistä (manuaalin mukaan epc-valon palaessa kone siirtyy hätäohjelmalle jolloin tehot laskee).
                  Kummallakin kerralla on siis käynyt samanlailla: ensin käynnistettäessä epc-valo jää palamaan. Jos sammutan auton ja käynnistän uudelleen, palaa epc-valon lisäksi tuo vetoluistonrajoittimen valo(esp?)
                  tuo jälkimmäinen syttyy vasta parin sekunnin päästä starttaamisesta ja samaan aikaan tunnen jarrupolkimesta pienen liikahduksen.
                  Ensimmäisellä kerralla tarkistin sulakkeet ja moottorinohjauksen sulake oli palanu. Nyt ei mutta räpläsin kaikki läpi ja uudelleen startatessa epc ja esp sammuivat niinkuin pitääkin. Ei kyllä mulla mitään hajua että onko syytä repiä hiukset päästä vai miten... Täällä on varmasti mua viisaampia joiden vinkeistä/neuvoista olisin kiitollinen.

                  Comment

                  Working...
                  X