Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 laturin vapaakytkin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 laturin vapaakytkin

    A6 1.9 tdi AWX alkoi kitisemään tyhjäkäynnillä.
    Huomasin että kitinä kuuluu laturista ja kun laittaa kuormitusta, niin kitinä yltyy ja latausjännite laskee.
    Ilmeisesti laturin vapaakytkin on hajonnut, onko kukaan vaihtanut tuota kytkintä?
    Vai meneekö koko laturi uusiksi? (joku varaosaliike antoi 140A:n laturille 440e hinnan)

    #2
    Mikä mahtaa olla laturin vapaakytkin?

    Eiköhän siitä laturista ala olla laakerit vainaat tai hihna löysällä.

    Comment


    • #3
      Joo, siinä moniurahihnan rullassa on sellainen toiminto että sitä laturia voi pyörittää vain yhteen suuntaan. Ilmeisesti tarkoituksena on säästää hihnan kiristys systeemiä??
      Ja kun tuo rulla menee tiensäpäähän niin se antaa periksi molempiin suuntiin.

      Comment


        #4
        Ainakin perhealbumi antaa hihnapyörän "ribbed belt pulley with freewheel", numero voi ehkä olla 038903193E, hinta ~23 e. En osaa varmaksi sanoa, kun vagcat.com:n laturiluettelo on todella epäselvä. Mutta osa siis löytyy erikseen.

        Comment


        • #5
          kiitos tiedoista, alkuperäisenä hihnapyörä maksoi 92,40 ja numero on:022903119D (ei ollut aikaa etsiä halvempaa ja olisikko ollut saatavanakaan muualta)

          Comment


          • #6
            Vaihdoin omaani tämän vapaakytkimen ja tässä muutamia vastaan tulleita juttuja, mitkä on hyvä tietää, kun hommaan alkaa. Auto siis 2006 C6 4F, 2,0 tfsi konella. Vapaakytkin alkoi siis tässäkin naputtamaan ja kiristin hyppimään, ajettu 260tkm. Tuohon malliin antaakin kahta erilaista vapaakytkintä ja erona hihnapyörän ensimmäisen uran etäisyys laturin laakeriin vastaavan sisäholkin päästä. Mulla tuo etäisyys on 17,5 mm ja toinen vaihtoehto on 12,8mm.

            Tuossa toinen malli : https://www.motonet.fi/tuote/vapaaky...rtssearch=true
            Tuossa toinen:https://www.motonet.fi/tuote/vapaaky...rtssearch=true

            Ja minun tuurilla sain tuon väärän ensin, kun ei tiennyt motonetin myyjäkään tuosta kahdesta vaihtoehtoisesta mitasta. Kuvasssa näkyy tuo ero. Itse vaihtotyö oli yksinkertainen, mutta tuo oli niin tiukassa, että piti pulttipyssyllä avata. Huom, se aukeaa tavallaan väärään suuntaan: jos erikoistyökalulla pitää hihnapyörää paikallaan, niin keskipulttia (joka on itseasiassa laturin akseli) pitää kiertää (pulttipyssyllä) myötäpäivään. Vaihdon jälkeen naputukset ja kiristimen hyppimiset katosi. No kovemman äänen kadottua alkoi kuulumaan kiristimen kahina, vaikka tarkastin ja voitelin sen, eikä käsissä testaillessa huomannut mitään. Siihen käy sitten yleinen suojattu kuulalaakeri, 6203 C2. Esim Kärkkäiseltä hyllystä Koyo 2,99€.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Mielenkiinnosta ostin vapaapyörän ja erikoistyökalun koska kuvittelin että tällä säästyisi laturin irrotukselta. No eihän se niin mennyt ja onnistuin akselin päänkin mylkkäämään pulttipyssyllä! Laturi takaisin paikalleen ja uusi tilaukseen. Tarvikelaturin saa 120e.

              Comment


              • #8
                Noissa on osassa laturin päässä torx ja osassa xzn, jos väärä avain sylttää varmasti, on niin tiukassa. Mulla on yli 800Nm vääntävä pulttipyssy ja silläkin sai aika kauan naputtaa
                ​​​

                Comment


                  #9
                  Sen verran offtopikkia että on ne toki tiukassa mutta totuus on lähempänä 80Nm oikealle kireydelle kuin 800Nm. Oikea työkalu tarvii tietenkin olla ja jostain syystä noitakin on jollain viidellätoista erilaisella kannalla joista varsinkin ne tiheähampaiset on aina erikseen kokeiltava ennen kun alkaa koneella papattaan. Ne siis joissa joku 30-kulmainen avain. Torxit ja hexit ja XZN nyt näkee silmälläänkin.

                  Comment


                  • #10
                    80Nm vääntää helposti käsin ja varmaan jotain sellaista tai alle onkin sopiva kiristysmomentti. Tuo mun ei lähtenyt käsin auki vaikka mulla on 55cm räikkäväännin, alkoi torx kiertyä rungosta. Pulttipyssylla aukesi, kun sääti täydet momentit.

                    Comment

                    Working...
                    X