Mulla on yksi s4 kompura magneetti venttiilin kera irrallaan. sopivasti..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
R12-ilmastointikysymys
Collapse
X
-
tässä tietoa combi cooliin kataloogista vanhempiin Audeihin
edit:
combicool ei taida enää myydä autojen kompuroita.
Täältä saa :
http://www.avantia.com/avantia_navig...m3r=Kompressor
> > > Auto: Audi 200TQ 20V
> > >
> > > AUDI Model number:034 260 805C --> avantia number:14-6245
> > >
> > > sama kompura seuraavissa myös 14-6245 KOMP NP 10P17C AUDI 80/100
> > >
>
> KUIVAIMET
> ******************
> Audi S2/RS2 År O.E. Avantia
> AUDI Coupè S2, 5cyl (R12) 1991-1993 443271161A 31-1000A
> AUDI Coupè S2, 5cyl (R134a) 1993-1996 8AO820191AB 31-1172
>
> Audi 200 År O.E. Avantia
> AUDI 200 Turbo Quattro 5cyl 1987-1991 443271161 31-1000A
>
>
> KOMPRESSORIT
> ********************
> Audi 100 År O.E. Original Avantia
> 100 4cyl & 5 cyl 1978-1985 034260035D 15- 14-5008
> 100 4cyl & 5 cyl 1985-1991 034260035C 15-6245 14-6245
> 100 5cyl 1991-1993 4A0260805C 15- 14-7582
> 100 6cyl 1991-1993 4A0260805D 15- 14-7582
> 100 Diesel 1991-1993 4A0260805D 15- 14-7582
> 100 4cyl 1991-1993 4A0260805A 15- 14-7583
> 100 Diesel 1993-1994 4A0260805AH 15- 14-7584
> 100 6cyl 1993-1994 4A0260805AH 15- 14-7584
> 100 5cyl 1993-1994 4A0260805AH 15- 14-7584
> 100 4cyl 1993-1994 4A0260805AJ 15- 14-7587
>
> Audi 80 År O.E. Original Avantia
> 80 / 90 Alla Bensin & Diesel 1988-1991 034260035D 15-6245 14-6245
> 80 / 90 6cyl 1991-1992 4A0260805D 15- 14-7582
> 80 / 90 6cyl 1992-1996 8A0260805AH 15- 14-7584
edit:
80 / 90 6cyl 1992-1996
(zexel DCW-17B )
- molemmat liitäntänipat kompuran perässä
( tarra r12 öljy D-90px yht. 300cc, kompuraan 80cc)
4A0260805AH (134, uudempi versio) 15- 14-7584
4A0260805D (r12, alkuperäinen)
> 80 / 90 Diesel 1991-1992 8A0260805B 15- 14-7586
> 80 / 90 4cyl 1992-1996 8A0260805AJ 15- 14-7587
> 80 / 90 4cyl 1992-1992 8A0260805 15- 14-7588
> 80 / 90 5cyl 1992-1992 8A0260805 15- 14-7588
> 80 / 90 Diesel 1992-1996 8A0260805AD 15- 14-7589
> 80 / 90 5cyl 1992-1996 8A0260805AC 15- 14-9695
>
> Audi S2/RS2 År O.E. Original Avantia
> AUDI Coupè S2, 5cyl (R12) 1991-1993 15-6245 14-6245
> AUDI S2 4cyl 1991-1993 15- 14-7588
> AUDI RS 2 / 5cyl (R134a) 1994-1995 15- 14-9695
>
> Audi S4 År O.E. Original Avantia
> AUDI S4 (8cyl) 1992-1994 15- 14-6249
> AUDI S4 (5cyl) med R12 1992-1993 -60000 15- 14-7582
> AUDI S4 (5cyl) med R134a 1993-1994 060001- 15- 14-7584
Kompurataulukoita:
http://www.google.fi/url?sa=t&source...b3_OoW1S5hQwaQ
http://www.google.fi/url?sa=t&source...ZtGiv1CwRt7IIA
Ilmastointikompurat Saksasta:
http://www.ebay.de/sch/Klimakompress...=p3286.c0.m282
http://www.ebay.de/sch/Klimakompress...=p3286.c0.m282
http://www.google.fi/#sclient=psy&hl...&pf=p&pdl=3000
http://www.m-autoteile.de/klimakompr...afe631bc05f81d
katso ebay:stä tarjonta, maksu esim paypallillä
- nopea edullinen kuljetus UPS:llä kotiovelle
- myyvät myös latureita ja starttejaViimeksi muokannut Tommy200rs; 13.9.2011, 13:12.
Comment
-
Type 44 200:een
Täyttömäärät / Füllmengen:
Kältemittel R 134A = 900 - 950 Gramm
Kältemittel öl = 300 +/- 20 cm3 ; Ersatzteil Nr. G052300A2 (Flasche = 250 cm3 )
- uusi kuivain + O-renkaiden vaihto ja vanhan systeemin täydellinen tyhjennys/pesu
- pesuksi kelpaa myös täyttö 134:lla ja käyttöä hetken, että kiertää aineet joka paikkaan
- sitten tyhjennys ja uusi täyttö 134:lla
- ongelmana, että hidasta hommaa näin, mutta puhdasta tulee ja ei mene aineet hukkaan
vaan voidaan käyttää poistetut 134:t uudestaan
- ongelmana, että vanhat kumiletkut voivat "hieman vuotaa" kuoren läpi, mutta saahan tuota
134:sta tarvittaessa lisää.
Vaikka R12:lle löytyy pienellä vaivalla korvaavia aineita, meinaan tehdä konversion 134:lle
Tiivistesarja kompuraan tulossa ja sitten enää mankkukytkimen korjaus.
Nyt pitäisi saada suosituksia hyvästä ilmastointihuollosta vaikka pääkaupunkiseudulla tai muualla, missä tuon voisi teettää. Kuivainkin kuulemma menee vaihtoon. Aiheuttaako uudemmat aineet kuinka todennäköisesti ongelmia tiivisteissä tai letkuissa?
Comment
-
Lähtökohta noiden kylmäaineiden vaihtamiselle on tietysti ympäristökysymykset. Vanhat kylmäaineet ( R12, R22, R502 jne) olivat freonipohjaisina vaaraksi ilmakehän otsonille, joten niistä luovuttiin pikkuhiljaa ja tilalle otettiin näitä uusia, joita sitten onkin melkoinen kirjo erilaisiin käyttötarkoituksiin. Yhden suuren ongelman korvattavuudessa muodostaa juuri tuo öljykysymys, kun mineraaliöljyt liukenivat hyvin vanhoihin freoneihin ja nykyisten kylmäaineiden kanssa mineraaliöljy paakkuuntuu. Nyt järjestelmissä joudutaan käyttämään esteriöljyjä ja kylmäaineen vaihdon yhteydessä onkin tärkeää huuhdella vanhat mineraaliöljyt pois järjestelmästä, ettei tule toimintahäiriöitä. Itse suosittelisin hommaan ennemmin kylmäalan asiantuntijaliikettä, kuin auton merkkihuoltoa. Tosin voihan olla, että jossain autohuollossakin on koulutettua henkilökuntaa, mutta jos niin hyvä tuuri käy, niin lotto vetämään samalla viikolla.
Yksi mahdollisuus, jota tietenkään en suosittele, mutta sanotaanko niin, että olen kuullut joidenkin "lainkiertäjien" tekevän on, että mennään autolla venäjän puolelle käymään ja lisätään siellä järjestelmään vanhaa R12 freonia. Iso maa ja isot toleranssit, eikä mitään kiirettä liittyä mihinkään kansainvälisiin sopimuksiin freonien käytön rajoittamisesta. Jätkät painaa sitä tehtaiden prosesseissa tonneittain taivaalle joka päivä muutenkin, joten tämmöinen autojen täyttö on hyttysen pissa itämeressä. Siellä ainekin maksaa alle euron kilo, eli hintaa hommalle tuskin kovin paljoa kertyy...
Comment
-
Tommy: suunnittelen puretun jälkiasennuskylmäkoneen asentamista typp 44:ään ja kylmäaine muuttuu samalla modernimpaan eli R 12 -> R 134 A.
Onko Sinulla valmista osalistaa modifionnin tarpeisiin, mitä tulee uuden kylmäaineen vaatimiin tiiviste- ja muihin vaihtoihin? Etukäteen kiitos!
Comment
-
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtop...c7bb18bc56784f
Kuten aikaisemmin todettu tehtävä puhdistustyötä
"R12 -> R134a onnistuuko?
Ei onnistu helposti. Mineraaliöljy on vaihdettava PAG-öljyyn ja järjestelmä huuhdeltava jos siirrytään R12-aineista R134a-kylmäaineisiin. Mikäli vaihto halutaan tehdä oikein, on vaihdettava letkut teräspunottuihin, kuivain, paisuntaventtiili/suodatin, kaikki o-renkaat, uudentyyppiset täyttöliittimet ja öljyt, koska useimmissa automerkeissä ei ole varauduttu pienimolekyylisemmän R134a:n pysymiseen ilmastoinnin sisällä. Kannattaa kysellä jenkkiautoharrastajilta tai ilmastointikorjaajilta neuvoja. R134a:n kylmäntuottokyky noin 20-25 % pienempi kuin R12:n. "
Eli kannattaa teettää vanhojen letkujen tilalle uudet letkut hydrauliikkapajassa, jossa kunnon letkua, joka tehty kestämään kylmästöintiainetta. Tai ostaa uudemman audin 134 putkituksia ja tehdä työlästä viriä asennuksessa.
Jokaiseen liitokseen uudet O-renkaat. esim Tiivistekeskus Helsingissä myy ns. parempia o-renkaita.
Ei ole oikein oikotietä onneen. Oma 44 on toiminut hyvin 134 kamalla ja kompura ei vielä kilahtanut vaikka äänekäs onkin ja tärkeintä, että 134 pysyy sisällä putkistoissa ja kylmää piisaa.
EDIT: en vaihtanut putkia vaan pelkät ikivanhat O-renkaat.
http://motors.search.ebay.de/audi_Kl...1QQsacatZ61862
http://www.diavia.es/es/productos/re...sp0155029.htmlViimeksi muokannut Tommy200rs; 6.9.2011, 21:43.
Comment
-
-
jiisimula
Ihan utelias.. Miksi tehdä tuollainen päivitys kun on R12 korvaavaakin saatavilla? Mulle just eilen laiteltiin r12 korvaavaa kylmäainetta..
Comment
-
Mietin noita öljyvaatimusten eroja kompuravalmistajien välillä ja törmäsin allaolevaan dokumenttiin:
http://www.tirechanger.com/rti/OilChartCompressor.pdf
Mitähän tuo ISO Reference number meinaa käytännössä...
G 052 154 A2 öljy ilmeisesti omaa tietyt ominaisuudet jotka ISO Ref. no. 46. määrittää? Eli tällöin tuolle VAG-öljylle olisi korvaava öljy joku sellainen joka myös täyttää nuo Ref. no 46:n vaatimukset? Olenko ihan pihalla näistä asioista?...no olen =)
Comment
-
Tutkiskelin lisää ja näyttää siltä että noita PAG-oljyjä on eri viskositeetteja (PAG 46, 100, 150) ja oman auton kompressoriin (zexel) täytyisi olla tuota PAG 46:sta. Febillä näytti olevan ainakin tuota. Kai tuolle kompressorille on ihan sama mitä öljyä siellä on, kunhan on oikea viskositeetti ja oikea tyyppi (PAG, koska R134a kylmäaine).
Paikallisessa autotarvikeliikkeessäkin näytti olevan paria Hellan nimellä myytävää öljyä, ei vaan jäänyt mieleen että mitä siinä purkin kyljessä luki viskositeetistä. Toisessa oli väriaine mukana, toisessa ei.
Comment
-
-
Jep adapterissa sisäkierre ja ruuvataan vaan kiinni. Tuolla numerolla googlesta löytää myös muita vastaavia, jos sattuisi olemaan erilainen. Ilmoittamani sopii ainakin t89. Joku auto voi vaatia esim ahtauden takia kulmamallia tms joita on myös näemmä olemassa.
8885400036 pussissa on siis molemmat adapterit, kompuraan sininen ja lauhduttimen eteen punainen.
Comment
-
Kuten myös Riihimäellä. Eioota tulee vähän joka paikasta.
E. Tilasinpa siis ko. liittimet täältä: http://www.autotarget.fi/ Kuulemma 4 settiä oli hyllyssä. Asiallinen ukko tuntu olevan muutenkin.Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 10.7.2008, 11:55.
Comment
-
Omien kokemusteni perusteella sanoisin melkein että todella harva paja tekee edes pullotäyttönä. Ainakaan Riihimäeltä ei löytynyt yhtään.
Comment
-
E. Tilasinpa siis ko. liittimet täältä: http://www.autotarget.fi/ Kuulemma 4 settiä oli hyllyssä. Asiallinen ukko tuntu olevan muutenkin.
Comment
-
-
Mites saakos tuota ABY:n kompuraan käypäistä adapteria 8885400052 sinun kautta?
http://www.airconservice.de/617.php?...artOrigID=5477
Comment
-
Sleepy2: kyllä.
e. selvennykseksi, tämä siis vastauksena kysymykseen:
E. Tilasinpa siis ko. liittimet täältä: http://www.autotarget.fi/ Kuulemma 4 settiä oli hyllyssä. Asiallinen ukko tuntu olevan muutenkin.
Eli siis nuo R-12 nipat tilasit tuolta?Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 10.7.2008, 15:48.
Comment
-
Eikö ilmastointipajoista enää löydy oikeita letkuja R12 vehkeille vai miksi moisia pitäisi hankkia?
Monissa ilmastointipajoissa ei saa R12 autoja kiinni koneisiin vaan tekevät pullotäyttönä.
Omien kokemusteni perusteella sanoisin melkein että todella harva paja tekee edes pullotäyttönä.
Privaa vaan, jos on tarvetta huollolle!
Comment
-
Juu kyllähän semmosiaki pajoja on, mutta täällä Riihimäellä kaikki myivät eioota. Viime kesänä eräs palstalainen täytti tuon vehkeen juurikin pullosta ja ihan hyvin se pelas, ei valittamista. Ikävä kyllä järjestelmässä on vuoto, ja aineet pääsi sitten pikkuhiljaa karkuun.
Comment
-
Täyttölaite, jollainen melkein joka autoliikkeestä löytyy, ei yleensä sisällä R12-aineelliisiin järjestelmiin sopivia päitä. Teollisuuden kylmälaitehuolloissa tällaiset usein on.
En tiedä miten tapahtuu tuo pullotäyttö, mutta oletan että ainoastaan paineen mukaan täytetään järjestelmä. Autovalmistajat taas määrittävät kylmäaineen määrän grammoina, jona myös hyväksytty täyttölaite sen käsittelee. Eri autoissa kuitenkin määrä vaihtelee paljonkin, samoin paine.
Paine on myös paljon kiinni lämpötilasta.
Comment
-
Tero:
Pullotaytössä on olemassa kahta eri tapaa, kuten Sleepy2 tuossa jo mainitsikin!
Esim. autoilmastoinnin huoltoa harjoittavissa yrityksissä tulisi olla ns. painepullo, jossa on gramma-asteikko pullon ulkokuoressa (Tämä yksi pullo soveltuu myös muutamalle muulle eri kylmäaineelle, mutta käytetään juurikin useimmiten vanhoille kylmäjärjestelmille sopiville aineille! Pulloja siis on muutamaa eri tyyppiä.)
Pulloon pystytään syöttämään n. 5-10g tarkkuudella kylmäainetta. Suurinta täytösmäärää en muista! Pullon käytössä ei ole vaaraa ylitäytölle, kunhan määrä on oikea ;)
Toinen on tietenkin suoraan vaa'an päällä täyttö 1-5gramman tarkkuudella, kunhan vain muistaa seurata vaakaa täytönaikana ;)
Molemmissa tapauksissa täyttö tapahtuu imuyhteen kautta!!
Ennen täyttöä tulee tietenkin järjestelmä olla imettynä vacuumiin ja vuototesti tehtynä ennen täyttöä.
Automaattilaitteella huolto tapahtuu vain nopeammin ja käsiä sen enempää likaamatta :)
Mittareita seuraamalla luetaan lämpötiloja ja sitä vastaavaa painetta, joiden avulla myös saadaan täytömäärä aika lailla kohdalleen! Mutta ajoneuvoissa on suositeltavaa käyttää vaakaa täytön aikana, sillä kompura hajoaa nopeasti!
Comment
Comment