Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Passat 3BG takaluukku ei aukea kaukosäätimestä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Passat 3BG takaluukku ei aukea kaukosäätimestä

    Audi on valitettavasti vaihtunut kansanautoon. Passattia vaivaa pieni sähkövika, eikä haulla löytynyt lisävalaistusta asiaan, mikrokytkimistä oli kyllä muuten paljon juttua. Laitoin jokin aika sitten tuonne FFP:lle kanssa kysymyksen, muttei vielä ainakaan ole tietoa tullut.

    Eli kyseisessä kulkineessa ei avaudu peräluukku stilettiavaimen napista, eikä kuljettajan ovessa olevasta napista. Käsittääkseni jonpaa kumpaa nappia painaessa pitäisi luukun aueta raolleen. Stilettiavaimessa olevaa peräluukun avausnappia kun painaa ovien ollessa lukittuna vilkut välähtää, peräluukun lukitus poistuu ja peräluukun saa avattua peräluukun kahvasta (soft touch -kahva). Kun luukkua käyttää auki ja laittaa kiinni vilkut vilahtaa ja peräluukku lukittuu uudelleen.

    Sellaisen vinkin sain, että peräluukusta saa valittua lukkopesän asenolla totteleeko auto avauskäskyä avaimesta ja kuljettajan ovesta vai ei. Olen kokeillut käännellä lukkopesää asentoon ja toiseen ilman vaikutusta. Käytin peräluukusta verhoilua pois, verhoilun alta löytyi kaksi mikrokytkintä. Toinen kytkimistä on lukkopesässä ja toinen on lukkosylinterin tyvessä, jälkimmäinen siis tunnistaa missä asennossa lukkosylinterin on. Mikrokytkimessä on kolme napaa.

    Mittasin yleismittarilla lukkosylinterin mikrokytkintä ja painelin kytkimen nappia. Huomasin, että kun napin painaa pohjaan kytkimessä vastus kasvaa vain hetkellisesti ja palautuu normaaliksi samantien. Eli kun napin laittaa pohjaan lähtee kytkimestä signaali. Tulisiko napin ollessa pohjassa vastuksen olla kokoajan suuri vai lähteekö sieltä ainoastaan signaali kuten minulla tekee?

    Tiedättekö miten vag-comilla voisi tarkistaa onko tuo peräluukun avaaminen poistettu käytöstä tai millainen arvo central locks --> coding kohtaan tulisi laittaa jos haluaa kokeilla onko ominaisuus käytössä vai ei?

    Alkuperäinen viestiketju löytyy http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=601013#601013

  • #2
    Tuolta löytyy kaiken näköistää sähkökaaviota, en kyllä katsonut löytyykö kaipaamaasi:
    http://volkswagen.msk.ru/

    Mitä nyt tuota ffp:n juttua jaksoin lueskella, niin sulla on se perusvika. Eli pissapojan putki pyyhinakselin sisällä hapertunut ajan kulussa rikki ja nesteet vuotaa tuon lukkohässäkän päälle.
    Siitä se on varmaan ottanut nokkiinsa.

    Itsellä oli viistoperäisessä Golf IV:ssä samaa ongelmaa, mutta tartuin varmaan niin aikaisessa vaiheessa ongelmaan, että sain pelkällä pyyhkijämekanisimin korjauksella kuntoon. Kun vettä ei siis enää valunut lukkosysteemiin.

    Mitä nyt muistan työkaverin jutuista, niin ei kannata ostaa osia siihen takaluukun lukkoon, vaan koko hoito kerralla.
    Se lukko mikrokytkimineen on rutosti halvempi kuin esim. yksi mikrokytkin. Jostain syystä.
    Alle satasen hinnoista muistaakseni puhutaan koko lukkohässäkkä.

    Lisäksi sun pitänee ostaa tuolle pyyhkijälle korjaussarja, että saa sen vuodon loppumaan.

    Comment


    • #3
      Mulla oli sama murhe, paitsi että pasuuna väitti ostettaessa luukun olevan koko ajan auki. Vaihdatin koko lukkohässäkän ja ihmettelin sitten kun luukku ei ponnahdakaan auki. Pojat FFP-n miitissä oli sitä mieltä ettei tänikäisissä luukun pitäisikään loksahtaa auki, vaan sen pitää olla juuri niin että voit sen kerran aukaista ja sulkemisen jälkeen se on taas lukossa.

      Ohjekirjaa ei muuten ole tullu konsultoitua, pitääkin tarkistaa se vielä.

      Comment


      • #4
        Verhoiluja kun käytin auki niin totesin, että pyyhkijän moottori tai moottorissa kiinni oleva pyyhkijän koneisto on valmista kauraa. Pissapojan letku menee läpi paketista, jossa on hammasrattaita ilmeisesti sisällä, tästä "koneistosta oli valunut ulos ruosteista vettä. Yritin liikuttaa moottoria pyyhkijän varresta, mutten saanut liikkumaan sitä yhtään, eli akseli putken sisällä on varmaan täysin jumissa.

        Sekä lukkosalvassa, että lukkosylinterissä olevat mikrokytkimet näyttivät päällepäin olevan täysin kunnossa, uskon etteivät ne ole saaneet pissapojan nestettä osaksensa. Edessä on ainakin korjaussarjan osto tuolle pyyhkijän akselille tai mahdollisesti myös moottori/koneisto- paketin jos moottori on palanut.

        Kiitos Akille tuosta linkistä, täytyy tässä illan mittaan kaivella jos sieltä tulis vastaan kytkentäkaaviot.

        Minullakin kävi sama mielessä, ettei tässä mallissa tai tämän ikäisessä kuulu luukku ponnahtaa avaimen napista auki. Kuitenkin ihmettelen, että mitä virkaa on takaluukun avausnapilla kuljettajan ovessa, jos siitä ei tapahdu yhtään mitään? Sen verran kuitenkin toimii avaimen nappi, että jos ovet on lukittuna ja painat avaimesta peräluukun avausnappia niin takaluukun lukitus poistuu. Maalaisjärki kuitenkin sanoo, että luukun pitäisi ponnahtaa raolleen sekä avaimesta, että kuljettajan ovessa olevasta napista.

        EDIT:

        Raimo oli oikeassa

        Homma ratkennut takaluukun aukaisun osalta, ei siinä alun perin mitään vikaa ollutkaan. Ainoastaan tyhmä ja laiska omistaja, joka ei jaksanut alkaa lukemaan ruotsin kielistä manuaalia.

        Jos takaluukun lukkosylinteri käännetty pystyasentoon:

        Kun ovet on lukittuna ja painaa lukkojen avausnappia, lukot avautuvat kaikista muista ovista paitsi takaluukusta. Jotta takaluukun saisi avattua itse takaluukun kahvasta niin täytyy vetää kuljettajan ovessa olevaa nappia tai painaa avaimesta peräluukunavausnappia.

        Jos takaluukun lukkosylinteri käännetty vaakaan:

        Takaluukun lukitus toimiin kuten kaikissa muissakin ovissa.
        Viimeksi muokannut guru; 2.8.2008, 09:54.

        Comment

        Working...
        X