Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 -97 1.9TDI sähköt todella sekaisin

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• A4 -97 1.9TDI sähköt todella sekaisin

Nyt on sellainen soppa että en ole aivan varma johtuvatko nämä ongelmat toisistaan, vai sattuivatko vain samaan aikaan.

Autossa on tullut herjaa repsikan puoleisesta airbagistä, koko auton historian ajan. Se on aina nollaantunut ja ilmaantunut silloin jos penkin pamauttaa ilman kuormaa yläasentoon.

No nyt syttyi airbagin merkkivalo, mutta erroina ovat kaikki mahdolliset viat:

10 Faults Found:
    01222 - Crash Sensor Side Airbag: Passenger Side (G180)
    36-10 - Open Circuit - Intermittent
    65535 - Internal Control Module Memory Error
    00-10 - - - Intermittent
    01219 - Rear Airbag Igniter: Driver Side (N201)
    29-10 - Short to Ground - Intermittent
    01220 - Rear Airbag Igniter: Passenger Side (N202)
    01218 - Side Airbag Igniter: Passenger Side (N200)
    01217 - Side Airbag Igniter: Driver Side (N199)
    00588 - Airbag Igniter: Driver Side (N95)
    28-10 - Short to B+ - Intermittent
    00589 - Airbag Igniter 1: Passenger Side (N131)
    00654 - Seat Belt Tensioner Igniter: Driver Side (N153)
    00655 - Seat Belt Tensioner Igniter: Passenger Side (N154)

Olen mitannut bägit ja niiden resistanssi on alle 2 ohmia/piiri. Eli ne ovat alle virheilmituksen raja-arvon. Sytyttimiä en mitannut, mutta luulen että ne eivät ole rikki, koska itse bägitkään eivät ole rikki.

Autossa oli lattialla noin 1cm vettä, joka oli esim. kuskin penkin alla olevan alumiinirasian hapettanut melko poerusteellisesti. Tästä mietin että voisiko olla niin että itse airbägin keskusyksikkö olisi palanut, mahdollisesti veden aiheuttamasta oikarista.

Eikä tässä vielä kaikki. Samaan aikaan kun aibägin vikavalo syttyi, lakkasi auto puhaltelemasta lämmintä sisälle. Epäiltiin vesihehkujen olevan rikki, ja niin niistä osa olikin. Mutta kun samaan aikaa ilmastointi lakkasi myös toimimasta, viittaa tämä sähköjen outo käyttäytyminen siihen että jotain suurempaa on hapettunut/rikki/palanut.

ECU:n päällä oli pari hapettuma pistettä, sulakkeet ovat ehjä ja releet naksuvat niinkuin niiden pitääkin. Sulakkeissakin sähkö kulkee läpi, eli mitään kovin radikaalia ei pitäisi olla. Itse olen tottunut siihen että mitä suurempi vika, sitä pienemmällä se on korjattu.

Olisiko 10 kärjessä ehdotuksia? Riippuvatko nämä toisistaan vai sattuivatko vain samaan ajankohtaan?

Akun kengät ja erityisesti maadoitus akusta runkoon.

Comment

Ei taida kuitenkaan yleismiittarin mittausvirta riittää millään bägin laukaisuun, joten en pelkäisi sitä.

Comment

Kiitokset kommenteista.

Airbägit sytytetään 80Hz:n vaihtosähköllä, ja kun usein itse bägeissä on kiihtyvyys tunnistimet, voi niitä 9V yleismittarilla mitata. Itselläni ei ole vielä yksikään poksahtanut ja liitinhapettumat aiheuttavat melkein kaikki toiminnallisuus virheet bägin kanssa. Sillä vaikka itse liittimet ovat kullattuja ja hienosti oikosuljettuja, on niiden liitos johtoo Abiko mainen puristus. Tinaamalla johdot kiinni liittimiin puristuskohdasta poistaa suurimman osan vioista.
        Mutta kuten mainitsin, piirien vastukset pysyvät alle kahden ohmin, eli piirit pitäisi olla kunnossa vastusten suhteen.

Sen verran tuohon repsikan bägin virheeseen, että virhe generoitui repsikan bägistä, kun penkin päästi jousivoimalla yläasentoon, ei tuolin bägistä. Mikä minustakin tuntui hassutlta, mutten jaksanut siihen syventyä, virhe kun poistui aina nollaamalla.

Tällä hetkellä tilanne on se, että jos koodit nollaa pois, ilmestyvät ne välittömästi takaisin. Eli heti kun kompuutteri lukee vikakoodit uudestaan.

Tuo lämmityslaite lakkasi keväällä puhaltamasta lämmintä ilmaa sisään samoihin aikoihin kun Airbägin vikavalo syttyi. Siksi keväällä ihmeteltiin että miksei venttiili avaa kuuman veden kraanaa. Sinne ei tullut signaalia. Mutta kun kesä tuli, kävi lämmi ilma tarpeettomaksi ja vasta kuumemmalla huomattiin että kylmääkään ei tule. AC-nappi ei aiheuta mitään toimenpiteitä eikä siihen syty edes valoa. Näillä kahdella voi olla yhteys toisiinsa mutta se tässä kiinnostaa olisiko näillä kaikilla yhteyttä toisiinsa.

Akun kytkennät ja maadotukset ovat kunnossa. Kun aikoinaan ilmeni näitä vikoja, tein lisämaadoituksia suoraan akulta moottorille, ECU:lle ja mittaristolle. Ettei niiden väliin jää maapotentiaali eroa. Auton omia maadoitus ruusuja en ole vielä käynyt läpi.

Mielenkiintoinen auto.

Comment

No niin, vikakuvaus ei kun laajenee. Tarkistettaessa mitä kaikkea autossa ei toimi, vikalistaan liittyi mukaan takalasin pyyhkijäkin.

Toivottavasti sulakerasian pohja ei ole syynä. Vaikka ei tämä Fordi ole ;) Teettää vähän kontta hommia.

Comment

Oletko vilkaissut kytkentäkaavioita, josko noilla kaikilla on jokin yhteinen liitin tms.?

Comment

Kytkiksiä ole lueskellut ja tavaillu. Sähköt menevät eri laitteille eri sulakkeiden kautta ja sulakkeet saavat jännitteensä sekä jännite menee niistä läpi. Kaikkinensa laitteiden syötöt näyttäisivät olevan kunnossa. Itse alan kallistua johonkin suurempaan yksikköön (ECU) jonka kautta ohjaukset kulkevat.

Puhallintakaan en ole vielä purkanut esille, se kun näkyy olevan kohtuullisen hyvin peitelty, ja samalla kun kaivaa sen sieltä esille, on helppo jo heitellä matotkin pois ja silloin pääsee hyvin käsiksi ABS:ien johtoihin sekä itse keskusyksikköön.

Kiitti kuitenkin kommentista.

Comment

Noihin sähkövikoihin kommentoimatta. Tuo puhallin juttu kiinnostaa, koska itsellä kävi jossain vaiheessa samanlaisella autolla samoin, ettei tullut lämmintä. Mutta ensiksi kysyisin toimiiko puhallin? Eli ilmaa kuitenkin puhaltaa autoon? Itsellä oli kenno tukossa. Sen sain auki irroittamalla konehuoneen puolelta ihan edestä keskeltä, ne kaksi liitosta joista vesi menee ja tulee pois kennolta, ja kytkemällä siihen väliin pumpun ja ämpärin. Ämpäriin vettä ja kennolle tarkoitettua puhdistus ainetta. Pumppu sitten kierrätti vettä siellä ja aikas paljon tuli kalkkia ja jotain valkoista töhnää pois. Tämän jälkeen alkoi tulla taas lämpöä.

Vettä kuitenkin ilmeisesti on kierrossa, koska et maininnut mitään että sitä olisi hävinnyt tai koneen lämmöt nousseet mitenkään erityisesti. Tuohon ilmastointiin, niin itselläni se oli muutaman kuukauden toimimatta ja täältäkin sitä kyselin, mutta apu löytyi liikkeestä. Noista nimittäin menee kuulemma ilmastoinnin kuristin tukkoon. Itsellä aivan täynnä paskaa. 5€ osa ainakin siellä (Tampereen autokylmät) missä itse sen vaihdoin, mutta tuon vaihto vaatii ilmastointilaitteen aineiden vaihdon, että tuon voi tehdä.

Tuossa linkki siihen toiseen keskusteluun, minkä aloitin ilmastointi ongelmasta: http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=63896
                Viimeksi muokannut pekkaran; 10.8.2008, 00:36. Perustelu: Lisäystä

Comment

Kiitti linkistä ja vinkistä.

Vesi kyllä kulkee lämppärin letkuista sisään ja ulos. Ensin toinen letku kuumenee ja vähän ajan päästä toinenkin kuumenee. Mutta ihan kuin läppä ei osaisi kääntää ilmaa kiertämään kennon kautta kabiiniin. Puhallin toimii ihan normaalisti, kaikki nopeudet OK.

Mitä ilmastointiin tulee, niin valo ei syty eikä naksahdusta kuulu kompurasta kun painaa napista. Se on ihan kuollut. Tosin, en ole vielä purkanut liitintä ja koittanut kontakteja. Olen jättänyt sen vielä totaali purkamisen yhteyteen.

Comment

Working...
                  X