Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 S4 ilmastoinnin puhaltimen ja kennon vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kiitosta valaistuksesta!

    Kennolle meneviä olen joku aika sitten kokeillut kyllä ne lämpivät ovat mutta ei kuumat eli paljain käsin pystyy aivan rauhassa piettämään kättä.. Olisiko lähdöt tukossa?

    Kuskinpuolelle kyllä puhaltaa mielestäni aivan normaalisti, alipainehana missäs päin se on? :D

    Joo tuosta anturista en ole edes varma onko minulla tuolla paikkaa anturia, 1 johto siellä kyllä on ylimääräisenä yltää hyvin tuolle kohdille.
    Kuvan perusteella näyttäisi 2 napaiselta siniseltä johdolta aivan kuin itsellänikin..
    Tuolla kohti ei itselläni mitään anturia kylläkään ole, toisaalta kuvassa ei kyllä sama moottorikaan itselläni 2.3 iA

    Kiitän jos jaksatta vielä jelpata "uutta" audin omistajaa kesästä asti olen kylläkin tämän omistanut. Paljon tähän yksilöön on tullut kyllä jo rautaa vaihdettua..

    Comment


    • #32
      Hana on puhallinkotelon kyljessä, letkulähdön jatkeena. Tässä kuvassa erottuu paremmin. Sikälimikäli moista on asennettu malliisi.

      Comment


      • #33
        Eipä vain ollut. Muistelin että olisi ollut.

        Taitaa audi seisoa vielä jonki aikaa ei paljoa naurata ajella kun pihalla paukkuu pakkanen -20c täällä rovaniemellä :D

        Jokohan luovuttais ja veisi huoltoon?

        Ihmetyttää kyllä ihan kuin tästä olis riisuttu pois antureita ynm esim tämä:
        http://www.koski.homelinux.com/huolt...ect_sensor.jpg

        Omassani samallainen piuha tuolla kohti mutta se ei kyllä mene minnekkään.. :/
        Viimeksi muokannut Heikki; 2.1.2010, 16:35.

        Comment


        • #34
          Onko muuten koneen lämpenemättömyys rajattu puhallusilman kylmyyden aiheuttajana poies? Eli nouseeko jäähdytysveden lämpötila normaaliin tasoon?

          Comment


          • #35
            Juu kyllä kone lämpeää aivan normaalisti, mittari ei tosin piä kutiansa kun ajossa on vain viivojen yläpuolella mutta hetken kun seisottaa esim valoissa niin nousee lähelle 90.

            Voisiko paskaiset jäähdytin nesteet tukkia letkut / kennon. Tuli nimittäin melkoista kuraa kun vaihdeltiin jakopään hilut, nyt siis puhtaat nesteet pelissä.

            EDIT:

            No nyt se tempun teki käytin diudia pitkästä aikaa käynnissä laitoin ilmastoinnin nollille (akku oli tyhjentynyt) annoin akun ladata rauhassa n. 15min kokeilin sitten piruuttani puhaltaisko lämmintä ja perkeles lämmintä tuli että kättä poltteli se riemu tosin loppui lyhyeen kun alkoi humina kuulumaan ja yhtäkkiä tuli sitä tuttua kylmää ilmaa kapiiniin. Lämmintä tuli siis n.10 sekunttia

            Kokeilin uudestaan ilmastointi nollille eli ei puhalla ollenkaan minuutin odotus ja taas puhaltamaan HI asennossa jälleen kättä polttavaa ilmaa n.10 sekunttia jolloin humina taas palaa ja kylmää ilmaa kapiiniin.....

            Humina on melko tuttu kesältä kun ilmastointi on päällä on nimittäin just samallainen ääni, kuitenkaan sitä hiutaleen kuvaa ei näytölle tule kun se humina alkaa. Mistähän tätä mysteeriä alkaisi tutkimaan vikakoodit oli samat mainitsemani 6.1 & 13.7
            Viimeksi muokannut Heikki; 3.1.2010, 18:09. Perustelu: Ihmettelyä..

            Comment


            • #36
              Melko metkaa käytöstä kyllä, ei sen kennon luulis tuolleen humppamalla tukeutuvan ja avautuvan.

              Jos siihen ei ole vedenkierron katkaisevaa hanaa asennettu niin eipä sinne kait jää kuin tuo kotelon kylkeen laitettu läppäservo mikä voi blokata lämpimän ilman puhalluksen kabiiniin. Nykäise servon päältä kansi pois sekä irroita servo, ja kääntele sormin sitä läpän akselia. Josko ei jommassa kummassa ääriasennossa rupea ilma kiertämään kennon rivoituksen läpi ja lämpenemään niin ideat vähissä meikäläisellä.

              Comment


                #37
                Ei toiminut toi linkki, päässyt kirjoitus virhe paholainen mukaan tohon. :)

                siis tämä linkki/kuva :
                http://personal.inet.fi/koti/kkoski/temp/P7143041.JPG

                Comment


                • #38
                  Mulla meni UrS4 alkuperäiskennosta sisuskalut rikki. Vesi kiersi vain siinä ekassa päädyssä letkusta toiseen, ja siitä johtui kylmä kabiini. Hetken aikaa piti ihmetellä purkamisen jälkeen että mitäs ihmettä, kun päällepäin kaikki kunnossa, läpät toimii ja putket lämpiää. Sitten löytyi kennon sisältä muovin palasia. Uudella kennollahan se korjaantui

                  Comment


                  • #39
                    Joo täytyy ottaa tuo servo auki seuraavaksi ja kattoa mitä sieltä löytyy.

                    Comment


                    • #40
                      Jaa a, hyvin se kyllä liikkuu ja hyrrää vähän hakee paikkaansa jos laittaa hi tai low asentoon eli jurraa vähän edes takaisin.

                      Lisää vikakoodia:

                      07.3 Ambient Temperature Sensor at Fresh Air Blower, sporadic open
                      08.3 Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer, sporadic open

                      Eli taas pukkas lisää vikakoodia:
                      11.5 ja 13.7

                      Eberi asennettiin vkl ja sen ku laittaa pääle niin lämmintä kyllä tulee!
                      Viimeksi muokannut Heikki; 10.1.2010, 22:06. Perustelu: Lisää vikakoodia

                      Comment


                      • #41
                        Lukaisin vinkin toiselta palstalta että kunnon huuhtelu auttaisi.
                        Tuumasta toiseen huuhtelin kennon kunnolla molemmista torvista laitoin menemään (meno&paluu) Sen verran paljon epämääräistä lientä tuli että vaihdoin jäähdytin nesteet samalla (kenno siis syypää likaisiin vesiin kun jäkopää laitettiin joulukuussa uuteen uskoon)

                        Mutta sama se sille nyt tarkenee pohjoosemmassakin!
                        Vikakoodit "annan" pajan hoidettavaksi ei kehtaisi enää alkaa.. :D
                        Kiitosta kuitenkin kaikille jotka valaisivat asiaa. :)

                        Comment


                        • #42
                          Miten muuten on , eikö muilla ollut tuossa lämmityslaitteen sisällä "sähkoistä"kennoa , vesikennon vieressä.Auto siis a6 c4 automaatti ilmastoinnilla, jumppasin nääs tuossa päivällä siihen uuden puhaltimen moottorin siinä ainakin oli , onko se nyt sitten jonkinlainen kuivain vai höyrystin.Siintä lähti kolme piuhaa keskikonsolin sisälle kaksi semmoiseen pyöreään liittimeen toinen oli taas maadoitus mikä pultattu jonkin boksin runkoon kiinni , nämä oli ilmastoinnin näytön paneelin alla kiinni.Siitä löytyy taas kaksi irroitettava johtoa.Ihmettelinkin kun ketjun alussa olevissa ohjeissa tätä ei mainittu, ei tahtonut oikein irrota tuo lämmityslaite.

                          Comment


                          • #43
                            Ei ole mun urssissa ainakaan mitään "sähköistä kennoa" lämppärin kotelon sisällä, saati sitten kennon lähettyvillä.

                            Comment


                            • #44
                              Tänään ihan ajatuksella kokeilin lämmityslaitetta,-7 pakkasta auto käyntiin ja melkein samantien alkaa puhaltaa haaleata ilmaa suuttimista.Noin 500 metriä ajoa ja kädenlämpöistä ilmaa tulee oikein kunnolla suuttimista.Jos en aivan väärin muista niin lämmityslaitteessa olevassa kennossa oli 650w teho merkintä,kenno on aivan vesikennon alapuolella noin 1.5 sentin päässä se on myöskin samankokoinen kuin toinenkin kenno vain ohuempi noin 1cm paksu.Ei kai tuo minun laite ole sen kummempi kuin muidenkaan , vai onko se vaan paremmin varusteltu? Auto ei siis ollut lammityksessä kun käynnistin sen.

                              Comment


                              • #45
                                Haynesin manuualin mukaan on vain diesel malleissa lisälämmittimenä.

                                Comment


                                  #46
                                  onko tietoa millonka tuo kenno lämpiää?
                                  siis sähkökäyttönen.
                                  onko se liitetty johonkin muuhun toimintaan?esim. takalasin lämmitin

                                  Comment


                                    #47
                                    Ainakin uudemmassa (C5) taisi olla kennolla virrat kun:
                                    - moottori ei ole täysin käyntilämmin (alle 85 ?)
                                    - ilmastoinnin ECON-asento ei ole valittuna

                                    Omassa huomaa volttimittarista selvästi milloin kenno ottaa virtaa, latausjännite nousee hieman kun moottori saavuttaa 90 C.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuli tänään itsekin vaihdettua tuo moottori. Olisin kyllä hermoja säästääkseni antanu korjaamosetien vaihtaa, mutta kun 3 korjaamoa sanoi ettei suostu vaihtamaan (ei näköjään ole rahapulaa heillä) niin silloin riitti, ja päätin ruveta itse tähän operaatioon. Kaverin kanssa n. 5 tuntia tehokasta työtä ja vaihtuihan tuo. Eikä siis irroitettu keskikonsolia. 1. Kompastuskivi oli tuo keltainen läppä, joka ei ohjeiden mukaisesta toiminnasta huolimatta suostunut sulkeutumaan ja sitten kanitti koteloa nostaessa. Liekö sen säätömoottori valmiiksi rikki..? No, läppä lopulta irtosi noston yhteydessä ja nyt sen paikka on takakontissa..:) Seuraavaksi v-maisin oli takaisin laittaessa saada se takatilaan ilmaa vievä "kumilurtta" edes jotenkin paikoilleen. Sekin kyllä ainakin osittain saatiin kiinni ja tulihan tuota lämpöä myös takapenkeille. Sähköliittimet tietty aiheutti hieman tuskaa, mutta menivät pienen taistelun jälkeen. Ja kyllähän tuossa muutamat muoviosat petti eikä ihan jokaista letkua saatu sen takia takaisin paikoilleen, mutta ei tuntunut vaikuttavan lämmityslaitteen toimintaan. No voittajan fiilis ainakin lopulta tuli, vaikkei yksin olisi ollut kyllä meikäläisen taidoilla mitään jakoa tuota vaihtaa. Ja toisiaan kiitokset alkuperäiselle kirjoittajalle, ohjeet olivat enemmän kuin tarpeen, vaikka nyt hieman oikaistiinkin keskikonsolin suhteen..;)
                                      Viimeksi muokannut Ekitheman; 7.1.2011, 23:50.

                                      Comment


                                        #49
                                        No, oleppa hyvä vain. Kiva jos tästä on jollekkin hyötyä.

                                        Jos jollekkin muulle jää toi keltainen läppä kompastus kiveksi niin sen läpän päältä kun irroittaa sen sähkö moottorin niin sitä voi ihan käsin käännellä kiinni ja auki.

                                        Tuli vähän myöhässä Ekille. :)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Joo, ei jaksettu/uskallettu sitä moottoria irroittaa, kun 8 vuoden saksan opiskelusta muisti enää sanoista pelkän Achtungin, niin ei oikein tiennyt onko siellä jotain virtaa vielä olemassa. Niinpä annettin sen olla. Ja ei kai sen läpän puuttuminen vaikuta mihinkään oleelliseen???

                                          Comment


                                          • #51
                                            puhallinmoottori "nykii"

                                            Itellä ois semmonen ongelma audi 100 -94:ssa (automaatti-ilmastointi), että puhallinmoottori nykii. Siis pyörii kyllä jatkuvasti jos puhallusta pitää päällä mutta nykii taukoamatta. Oisko hiilet lopussa vai mikä muu vois olla? Jos hiilet lopussa, onko mahdollista vaihtaa ne jotenki kätevästi päältäpäin, ettei tarvis rueta noin mahdottomiin operaatioihin kuin ed. viesteissä?? Mitä meinaatta?

                                            Ei kiinnostais rueta purkamaan koko autoa jos ei oo pakko.

                                            Comment


                                              #52
                                              Yleensä moottori pitää sellaista kitinää ensin kun lähtee päälle ja sitten tulee niitä taukoja kun alkaa olemaan vaihto kunnossa. Nyrkilläkään ei oikein ajossa voi paukauttaa koteloa että lähtis uudestaan pyörimään. :)

                                              Comment


                                              • #53
                                                ihmeellisintä tässä onkin se, ettei sitä tarvi paukutella ollenkaan, vaan se kyllä pyörii jatkuvasti. ongelma vaan on tuo sen epätasainen käynti eli nykiminen.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Oletko katsonut vikakoodit ilmastoinnista?

                                                  http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Noniin, jospa sitä nyt sitten kauhean googlailun, täältä lukemisen, akten ja naisennimen tutkimisen jälkeen uskaltaisi kysellä sivistyneitä arvauksia..

                                                    Eli c4 a6:nen, ei tule lämmintä kabiiniin ollenkaan. Muuten kyllä puhaltelee ok. Tuolta kone huoneen puolelta kun painaa tuosta vivusta pelkääjän puolelta, tulee melko lämmintä. Melko voimalla saa kyllä painella..

                                                    Nyt on sitten patentoitu pieni putken pätkä siihen väliin jumittamaan sitä hieman auki.

                                                    Ennen ja jälkeen antaa koodeja ilmastoinnilta katsottuna:

                                                    07.3 Ambient Temperature Sensor at Fresh Air Blower, sporadic open
                                                    08.3 Temperature Regulator Flap Motor Position sensor (G92), sporadic open
                                                    08.5 Temperature Regulator Flap, static block
                                                    15.3 Air Flow Flap Motor Potentiometer, sporadic open, toisesta ohjeesta katsottuna kertoo Back Pressure Flap Motor Position Sensor (ovatko nuo nyt sitten yksi ja sama? :)

                                                    Eli olenko kovin väärässä jos oletan että tuo läppä on tuolla vain jumissa, vai onko jtn. moottoreita tai antureita mennyt?

                                                    Jos vaikka ensi viikon vkl saisi jaksamusta ja aikaa purkaa tuota..

                                                    Tosiaan mittaristosta kun katsoo, niin veden lämpötila laskee melko reilusti kun ajelee yli kuudenkympin vauhteja, mutta tämä vissiin voisi johtua ajoviimasta? Kun katsoo tuolta ilmastoinnin kautta niin näyttää 90 astetta koko ajan.. Siis tuo engine coolant temperature näyttö. Paikallaan myös lämpeää ok.
                                                    Viimeksi muokannut Outonaapuri; 29.1.2011, 16:00. Perustelu: Lisäystä :)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Lämmönsäätömoottorihan siellä kiukuttelee. Muista läppämoottoreista saattaa antaa vikakoodia, vaikka ei olisikaan vikaa.

                                                      Lue tämä ketju, missä asiaa puitu tarkemmin:http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...highlight=08.5
                                                      Viimeksi muokannut mikaks; 30.1.2011, 09:02. Perustelu: Korjaus.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja mikaks Näytä viesti
                                                        Lämmönsäätömoottorihan siellä kiukuttelee (static bloc). Muista läppämoottoreista saattaa antaa vikakoodia, vaikka ei olisikaan vikaa.

                                                        Lue tämä ketju, missä asiaa puitu tarkemmin:http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...highlight=08.5
                                                        Joo on tullut tuokin jo luettua puolella ajatuksella, kai se täytyy alkaa perehtymään ihan kunnolla sitten tuohon moottorin vaihtoon.. Itse jäin lähinnä arpomaan tuota että onko siellä se moottorikin noiden koodien mukaan kaput, kun kuitenkin tuo 08.5 näin äkkiseltään kuulostaisi vain läpän jumimiselta, olihan tuolla niitä koodeja jotka tälläinen peruskoulu-englanti suomentaisi sen läppämoottorin toimintaan enemmän liittyviltä.. Ois muuten kova jos joku tästäkin aiheesta kasaisi tuonne faq-puolelle jonkun koosteen, kun hirveästi tästäkin näköjään kysytään. Kiitokset vastauksesta :)

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Itse läpän jumiutuminen on todella epätodennäköistä, ellei sinun kohdalla sitten ole ensimmäinen joka on jumiutunut. Kyllä tuota lämmönsäätömoottoria voi osoittaa syyttävällä sormella 99% varmuudella. Moottori tuota läppää liikuttelee ja moottorista ne kooditkin tulee.

                                                          Moottoria voi ajella irtiollessaan patterilla todetakseen toimivuuden. Samalla kun läpän vipu irti moottorista voi kokeilla läpän liikkuvuutta.

                                                          07,3 koodia antavan anturin paikka selviää kuvasta: (Karilta lainattu) http://personal.inet.fi/koti/kkoski/...G109_clima.jpg
                                                          Koodit pitäisi kuitata, niin näkisi mitkä tulee takaisin sen jälkeen kun lämmönsäätömoottorin olet vaihtanut/huoltanut.
                                                          Viimeksi muokannut mikaks; 30.1.2011, 13:39. Perustelu: Lisäys

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            C4 puhallinmoottorin vaihto

                                                            Tuli minunkin A6 2.5 TDI -97 lämppärin puhallinmoottorin kilometrit täyteen, ei mokoma "audi-laatu" kestänyt ihan 500 tkm:iin asti. Uusi moottori huomenissa tilaukseen ja vaihtotyö suunnittelun alle.

                                                            Keskusteluista olen saanut sellaisien kuvan, että pihallinmoottorin saisi jotenkin vaihdettua ilman koko lämppärikotelon irroitusta. Tosin ihan varmaksi en omasta mielestäni asiaa saanut, vaikka noita ketjuja useamman kerran lueskelin.

                                                            Voisiko joku ystävällismielinen audi-autoilija soittaa (0440177664) tai laittaa yv:llä yhteystiedot, niin soittaisin ja ottaisin neuvoja ja vinkkejä puhelimitse.

                                                            Mikkeli kiittää jo etukäteen....

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Sahalla näemmä tehtävissä; http://forums.audiworld.com/showthread.php?p=18665509
                                                              Puolen millin huollossa itse nykäisisin kotelon poies ja laittaisin potkurin kaveriksi uuden kennon myös. Ettei tarvi syksyllä purkaa taas uudestaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X