Elikkä profiilin mukaisessa autossa naksuu virrat POIS kytkettynä välillä konehuoneen releboksissa paikalla nro 1 rele, ja boksin kannessa on selite "Zeitrelais f. Lufternachlauf". Mitäköhän tuo meinaa, minun saksan taso ei yllä tuolle tasolla eikä myöskään nettisanakirja auttanut. Ja mikäköhän on kyseisen ärsyttävän napsunnan takana, jos joku osaisi veikata. En löytäny hakua käyttämällä tai sitten en vaan osaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mikä rele napsuu?
Collapse
X
-
Samaa mieltä Antonin kanssa ja kallistuisin vielä sinne flektin puolelle.
Ota jälkijäähyn lämpökytkimeltä johdot irti ja yhdistele johtoja (älä päästä osumaan mihinkään maan kanssa yhdistyvään) ja toisella kädellä pidät siitä releestä kiinni niin tunnet jos rele napsuu.
Pyöriikö sulla sitten jälkijäähypumppu ja flekti samaan aikaan kun rele napsuu?
Comment
-
En viitsi uutta aloittaa, niin lainataan hieman. Mulla pyöri flekti urssissa
koko ajan kakkosella kun virrat laittoi päälle, oli kone kuuma tai kylmä.
Syylärin anturin vaihdolla sain jatkuvan pyörimisen loppumaan. Nyt taas
ei pyöri flekti ollenkaan lämpöjen noustessa yli 90 asteen. Hyppyjohdolla
kokeilin jälkijäähyn pistokkeesta ja ei toimi. Jälkijäähy ei mun aikana ole
toiminut kertaakaan.
Comment
-
Niin, no pari viikkoo vasta kyseisen auton omistaneena olen huomannut että ex-omistaja on napsannut flektistä johot irti ja ilmeisesti tuo jälkijäähy on se pumppu oikealla puolella koneen edestä katottuna nesteputkistossa, niin sen johto on otettu irti. Kun sen laittaa kiinni niin pumppu pyörii koko ajan. Eli ilmeisesti jossain johto/sensoripuolella on "iso" vika. Voisiko tämä johtua siitä ettei mittaristokaan näytä lämpötilaa(kuin erittäin harvoin, jolloin kyllä on alle 90 astetta aina ollut.), että olisi samalla anturilla olisi tuonkin ohjaus? Ja missäs kyseinen anturi sijaitsee, onko se siinä imusarjan alapuolella?
Comment
-
http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ing.html#after
Tuolta lisäinfoa.
Jälkijäähynanturi on kuvassa näkyvä kaksinapainen imusarjan alla:
Ja on sillä flektillä muutakin virkaa kun pyörittää vain jälkijäähyn aikaan sitä, sen pitäisi olla päällä myös ilmastoinnin kanssa ja auttaa viskoa jos lämmöt nousee tarpeeksi ylös. Ota vaikka jälkijäähyn rele ennemmin pois kun että flekti ei pyörisi ollenkaan. Rele löytyy pelkääjän puolen jalkatilan sivusta peitemuovin alta.
edit. Kuvassa toinen anturi on multianturi joka antaa myös mittaristolle lämpötiedon, luultavasti anturi sanonut sopimuksen irti.
Comment
-
Niin, siis ilmastointia vehkeestäni ei löydy. Ja jos jollain olis kuvaa tai tietoa mistä tohon flektille vetää johot kun se ex-omistaja on viisaana miehenä katkaissut ne pois, kun ne tuottaa varmaan ilmanvastusta lisää. Ja tosiaan, missä voipi olla vika kun tuo apupumppu pyörii koko ajan, jos liittimen laittaa kiinni? Nyt ei ole niin paljoo vapaa-aikaa että viittisi lähtee selvitteleen alusta alkaen, jos ei ole pakko.
Comment
-
Kuvaa ei nyt löydy mutta johdot menee kuskin puolen valon taakse, jos ottaa kaasuläpälle menevän letkun pois niin sitten pitäisi +liitin näkyä. Samoilta nurkilta löytyy maapuolen pultti mihin se muistaakseni yhdistyi. (en kyllä muista varmuudella tota maata)
Comment
-
Selvä, pitänee etsiä paikkaa kun vaan innostusta löytyy tai itseasiassa aikaa. Auto on nyt vähäisemmällä käytöllä muutenkin, eli tuo jälkijäähdytyksen puute ei nyt pahemmin varmaankaan hajoita paikkoja. Tosin en tiedä kuinka kauan tuo on ollut jo pois pelistä. Ei nimittäin ole mikään (näin pikku-amatöörinäkin jo huomaa) taitava ole tekniikan kanssa ollut se entinen omistaja.
Osaako kukaan sanoa pienintäkään hajua miksi tuo apupumppu toimiii koko ajan jos liittimen laittaa päälle?
Ja tulipahan mieleen että jos nuo toimii samassa järjestelmässä niin jos tuo flektikin on toiminut sitten koko ajan, että sen takia olisi ex-omistaja nykässyt johot irti.
Noh, tutkitaan jossain vaiheessa ja hutkitaan vasta sitten.
Edit: Kiitoksia muuten Samille kuvasta, auttaa etenkin tuon mittarilämpötila-anturin kanssa pirusti, tiennyt kumpi se noista oli.
Comment
-
Nyt sain jälkijäähyn toimimaan vaihtamalla lämpökytkimen (FAE 35810)
ja flekti pyörii ykkösnopeudella normaalisti mukana. Käytin konetta
kokeeksi 96 asteeseen ja flekti ei lähtenyt pyörimään kakkosnopeutta.
Motonetista ostettu syylärin anturi ei taida oikein jenkata.
Sitten huomasin koneen lämmöistä seikan, että matka- ajossa lämmöt on alhaiset, n. 70 astetta, kabiinin lämpöjen ollessa LO - asennossa, kun taas nostaa lämmöt HI - asetukselle, niin lämmöt kipuavat 83 asteeseen.
Eikös tuo pitäisi mennä päinvastoin? Multianturi on hiljan vaihdettu.
Comment
-
Palataan hieman aiheeseen. Vaihdoin termarin (marmorilta) uuteen ja sain lämmöt kipuamaan matka-ajossa ilmastoinnin näytön mukaan n.88-90 °C.
Ihmetyttää vain tuo lämpöjen seilaus kun lämpöjä säädetään näytöltä
manuaalisesti, eli LO asetuksella koneen lämpöja ei saa nousemaan millään yli
70 °C, kun taas hieman lisää lämmön tuloa kabiiniin, niin päästään tuonne 88-90°C lukemiin. Kuuluuko tuon noin käyttäytyä?
Comment
-
Jatketaan tähän vanhaan juttuun. Ilmastoinnin näytöltä vikakoodit 22.1 ja 29.4. Eli belt slippiä huutaa ja rajakytkintä. Nyt on toiminut ilmastointi jotenkin oudosti. Välillä lähtee hiutaleesta päälle ja välillä ei, päällä ollessaan rätkyttää ilmastoinnin relettä.
Tänään teki vielä sellaisen tempun, että ilmastointi lähti itsestään päälle manuaali asetuksella. Voisiko ohjausyksikköä alkaa epäilemään, jos itsestään kytkeytyy päälle?
E. Tässä kohtaa vika löytyi korkeapainekytkimestä. Kytkimen nastoihin hyppylanka ja avot, toimii. Koputtelin vielä hieman kytkintä ja laitoin piuhan takaisin, niin taas toimii hyvin.
Comment
Comment