Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sisäpuhaltimen moottorin hiilet uusiksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sisäpuhaltimen moottorin hiilet uusiksi

    Kärähti tuossa sisäpuhaltimen moottori ja veikkaan että korjaantuu hiilien vaihdolla. Noin vuosi sitten kärähti "kolmos vaihde" ja nyt hiljeni kuin seinään. Käryä ei ole tullut kuin sillon vuosi sitten yhden vaihteen hajotessa. Varsinainen kysymys kuuluu, että miten tuo hiilen vaihto käytännössä tapahtuu, onko se vaan niin että kolvataan kuparijohdin irti ja uusi hiili tilalle? Tuleeko hiiliä ostettaessa se pidin mukana vai käytänkö noita mitkä motin sisällä jo on? Ohessa kuva


    #2
    4 nopeuttako siinä on?
    Vastus paketissakin lienee nopeuksia pimeänä.

    Niissä hiilissä mtkä olen nähnyt on vain itse hiili ja johdin. Kolvaamalla entinen irti ja uusi tilalle.

    Comment


    • #3
      puhaltimen elvytys

      Hiilet pitää vaihtaa kuten edellä mainittiin eli entinen pois ja uuden hiilen kuparijohto juotetaan samaan paikkaan mistä entisen hiilen johto tuli.

      Jos nopeuksista joku pimahtaa niin joskus seatissa oli näin:

      Kierrettävän 0 1 2 3 4 kytkimen tapauksessa kytkimen alla olevat kupariliuskat ei välttämättä ota kosketusta -> taivuttelemalla ja suostuttelemalla & teippipatenttia alle...

      Comment


        #4
        Olikohan 3-korisessa Golfissa joskus sama ongelma..

        Ja noita liuskoja taivuttamalla ongelma korjaantui.

        Comment


        • #5
          Meinaa ottaa hietaan tuon kierrettävän kytkimen irrotus. Otin keskipaneelin irti (joka ei tule kuin kymmenisen senttiä ulospäin johtojen takia) mutta silti kytkintä on vaikea saada pois paikaltaan. Kytkin on silminnähden kolmella ruuvilla kiinni sekä yhdellä vaijerilla, jolla saa puhaltimen luukun kokonaan kiinni kytkintä väännettäessä vastapäivään ääriasentoon. Vaikka nuo kaikki ruuvit otti irti niin kytkin juuri ja juuri vasta heilui, se ei meinannutkaan vielä irrota. Lähteekö paneelin etupuolella kytkimen akselissa oleva muoviosa irti vetämällä? Siis se johon tulee kiinni kytkimen "nuppi". Tämäkin vaikuttaa olevan tiukassa ja sen pitäisi saada irti että kytkimen saa vedettyä paneelin läpi irti aikanaan

          Comment


          • #6
            Oli jonkin aikaa jäissä tämä rojekti mutta nyt taas edistyy. Vaihdoin hiilet ja huomasin että vika ei ollut siinä. Ongelma on 1-2-3-4 kytkimessä, siellä on kupariliuskat jotka eivät yhdistä kunnolla. Tuntuu että tuo kytkin on muutenkin kumman monimutkaisesti toteutettu. Tuntuu olevan hankalaa tuo taivuttelu kun liuskat liikkuvat vain reilun millin kytkintä käännettäessä. Muutenkin tuntuu että nopeudet menevät vähän miten sattuu, esim kun puhaltaa nelosella ja pykälittäin hiljentää niin kolmosella hiljenee kakkosen tasolle jne. eli yhdistyshäikkiä vaikuttaisi olevan. Onkohan noita kytkimiä miten helposti saatavilla uusia jos vaihtaisi sen kokonaan?

            Comment


            • #7
              Vielä sen verran että mistä löytyy ko. systeemin vastukset?

              Comment


              • #8
                nyt villi arvaus vastuksien sijaintiin =) yleensä ovat laitettu johonkin kohtaan lämmityslaitteen koteloa, et tarviivat yleensä ilmavirran jäährytykseen.
                En tierä tarkkaa paikkaa kyseiselle paketille, mut ovat olleet yleensä kotelon kyljessä parilla ruuvilla kiinni.
                Yleensä jos nopeuksia tippuu pois ja nopein toimii niin vika on vastuspaketissa. On tosin tullut vastaan, et on myös pinnit menettäneet kosketusta katkaisijassa. Sehän on sitten taas tarkistettavissa yleismittarilla puhaltimen liittimeltä.

                Comment

                Working...
                X