Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS ja ECU ongelma, ei starttaa (A6 C5)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABS ja ECU ongelma, ei starttaa (A6 C5)

    No nythän se profiilin auto mukavan ongelman kehitti. Torstaina saavuttiin mökille ja maanantaina koitettiin lähteä pois. Kun laittoi virrat päälle, mittaristoon jäi palamaan keltainen ABS- ja ESP/luistonesto-merkkivalot. Tai ne sammuivat sekunniksi ja sitten jäivät palamaan. Hetken perästä mittariston keskelle tuli jarrujen varoitusvalo vilkkumaan piippausten kera. Auto ei lähde käyntiin vaikka kuinka startti pyörittää, ei edes lupaa.

    Kun tarpeeksi jurraa startilla, syttyy myös starttausyrityksen jälkeen öljykannun kuva mittariston keskelle, lienee normaalia, kun kone ei kerran käy.

    Vähän kaikkea koitettiin noin 30-50 starttausyrityksen välillä akun irroituksesta auton asennon muuttamiseen ja öljyn lisäämiseen.

    Tunnin päästä alkoi ns. harmittaa, joten känny käteen ja VAG-COM lataukseen ja siirto läppäriin. Antoi vikakoodin ABS-osastolta:
    18258- Powertrain Data Bus: Missing Message From ECU
    P1850- 35-10

    Räpyttelin sitä Clear codes -nappia, mutta sitkeästi pysyi vikakoodi taulussa. Koitin startata ja kas: käyntiin lähti kuin ei mitään olisi ollutkaan, mutta tyhjäkäynnillä seistessä pari kertaa räpsäytti lyhyesti samoja vikavaloja kojetaulussa ja sitten hävisivät. Ja on muuten lähtenyt käyntiin sen jälkeenkin. Mutta sama homma on toistunut kaksi kertaa puolen vuoden aikana aiemminkin. Silloin ei ole seisonut yhtä kauaa eikä oikein muutakaan yhteistä tekijää tule mieleen. Toisaalta aiemmin on lähtenyt 5-10 min odottelun jälkeen itsestään, viimeisellä kerralla sekään ei auttanut.

    Onko mitään ideoita mitä pitäisi tehdä? Liitimien tsekkaus (onko ECU kojelaudan paikkeilla konetilan puolelta tavoitettavissa?), ECU vaihtoon tai joku ABS:ään liittyvä vaihtoon tulee ekana mieleen. On meinaan ikävä tilanne, jos sattuu jossain vielä huonommassa paikassa...

  • #2
    Onko kyseessä automaatti? Automaattiautossa kyseisen vikakoodin tullessa ensimmäisenä tarkastetaan vaihdelaatikon ja ECU:n välinen johtoliitäntä. Vaihdelaatikon ohjausboksin pitäisi sijaita varakuskin puolella etupenkin jalkatilassa maton alla eli varsin arka paikka kosteudelle. Toisena sitten varsinainen ECU:n liitäntä.

    Comment


    • #3
      Tomaattipa hyvinkin, mutta homma eteni jo eilen siihen pisteeseen, että vika tuli tien päällä, jolloin kone sammui, kaikki tehostimet tippuivat samalla pois ja siihen jäätiin. Hinautin korjaamolle, jossa saavat sitten tutkia tarkemman diagnoosin.

      Onneksi on kesäloma ja Suomen kiertoajelu suoritettiin juuri edellisellä viikolla :)

      Comment

      Working...
      X