Autoni Audi A4 Avant -97 TDi 81kW AFN-kone, ajettu 315 tkm
Muutama kysymys kaukosäätöisestä keskuslukituksesta, joka on alkuperäinen, ei hälytintä, yksi nappi (eli ei erillistä avaus- ja kiinninappia), kaukosäädin irrallinen eli ei ole integroitu avaimeen.
Keskuslukitus ei toimi, ei yllätys kun lukee niitä lukuisia juttuja joita asiasta on täällä kirjoitettu :( Suht pitkä kysymyslista alla:
1.Missä on kaukosäätöisen keskuslukituksen radiovastaanotinpää autossa? Kuvittelin, että se on takaluukun alipaine/ylipaineboxissa, mutta ehei, kun otin ko. boxin pois niin yllätyksekseni vilkut syttyy normaalisti kun käyttää kaukosäädintä. Tämä kysymys vain yleissivistykseksi.
2.Keskuslukitusmoottorilta lähtee vain yksi paineletku. Missä se haarautuu vai onko kaikki ovet, takaluukku ja polttoainetankki sarjassa? Tämäkin kysymys yleissivistykseksi. Eli jos paineletku menee poikki vaikka kuskin ovesta, jota avataan ja suljetaan eniten, niin toimiiko enää vain yksi tai useampi, mutta ei kaikki ovet? Jos letku joskus alkaa vuotaa, niin empiirisen testini mukaan (paineletkun olin irrottanut) yli/alipainemoottori sammui jonkin ajan kuluttua, tämä kaikille tiedoksi -> ei mene akku tyhjäksi tai ali/ylipainemoottori ylikuumene.
3.Hyvin usein (silloin kun keskuslukitus vielä suostui edes jotenkin toimimaan vielä avaimella, mutta ei kaukosäädöllä, vaikka patterit vaihdettu) esim. lukittaessa kuskin ovesta avaimella meni toki kuskin ovi lukkoon mutta muuta ei tapahtunut. Kun takaoven aukaisi ja laittoi kiinni niin kaikki ovet menivät lukkoon. Onko vika takaluukussa olevassa keskuslukitusboxin 12-napaisessa liittimessä (kylmiä juotoksia?), piirilevyssä vai jossain muualla? Tähän viittaava keskustelua muistan joskus löytäneeni, mutta jäi hieman epäselväksi.
4.Varaosat tuntuvat olevan tolkuttoman kalliita, epäilen itselläni ylipaine/alipainemoottorin (4A0 862 257 A) olevan jotenkin rikki, koska kääntelemällä/naputtamalla sitä hurahtaa käyntiin, toki vaikea sanoa onko vika siinä vai piirilevyssä/sen kytkennöissä, vaikka yritin piirilevyä pitää liikkumattomana. Välillä taas tuntui, että piirilevyä liikuttamalla ja moottoria paikallaan pitämällä systeemi alkoi toimia. Olin siis ottanut suojakotelosta piirilevyn ja moottorin pois. Mikä yli/alipainemoottorissa voisi olla rikki/aiheuttaa huonon kontaktin tms? Välillä taas kuului pelkkä naksaus ja vaikka miten moottoria/piirilevyä käänteli tai naputteli niin mitään ei tapahtunut.
5.Onko alipaine/ylipainemoottorille olemassa halpaa tarvikeosaa? Tai koko boxille eli koteloineen kaikkineen? Moottorissa lukee koodit 66310 ja 353922, en tiedä kenen tuotantoa, tuskinpa kuitenkaan VDO näitä itse tekee.
6.Jos päädyn johonkin jälkiasennustarvikeratkaisuun (Biltema tms) kustannussyistä, niin toimiiko ihan heittämällä, jos riittää se, että kaukosäädöllä keskuslukitus toimisi eikä niin väliä toimiiko avainta ovessa käyttämällä? Tuntuu johdotukset olevan hieman mysteeri, eli mitä mikäkin johto 12-napaisessa liittimessä tekee, löytyykö tähän asiaan tietoa? Vai onko kuitenkin loppujen lopuksi ostettava koko alkuperäinen osa suojakoteloineen kaikkineen ja maksaa siitä lähes 500 eur eli noin 10% auton arvosta?
7.Viimeiseksi ehkäpä juuri äsken itse aiheutettu: Testasin imeä letkua ja hyvinhän kaikki ovet aukenivat. Tämän testasin siis sen takia, että hätätilanteessa saisi tankkauskannen auki, ettei tarvitsisi sitä väkisin hajottaa, vinkiksi myös muille. Ok, ei siinä mitään. Sitten puhalsin letkuun, sain muut ovet lukkoon paitsi en kuskin ovea (ja ehkä kuskinpuoleista takamatkustajan ovea, en muista). Noh, polkupyöränpumppu auttoi tähän puhaltamisen voiman puutteeseen. Tämän jälkeen testailin vielä keskuslukituksen toimintaa ja tuli semmoinen vika, että ovet menevät kyllä kaukosäädöllä lukkoon (siis silloin kun sattuu toimimaan), mutta avatessa käy niin, että ensin aukenevat mutta menevät samantien lukkoon. Huomasin, että kuskin oven nappi aukaistaessa ei nouse aivan yläasentoon (ehkä 1/3 verran) ja sen takia systeemi varmaan kuvittelee, että pitääkin laittaa samantien ovet uudestaan lukkoon. Mikä tähän auttaisi? CRC? Oven pahvien avaus ja sitten mitä? Vai olikohan kuumalla aurinkoisella kelillä tai jollain muulla oma vaikutuksensa kitkaa lisäävällä tavalla?
Joo, luin kyllä aiheesta kirjoitettuja aiheita varmaan pari-kolmekymmentä, mutta niistä en näihin kysymyksiin vastausta saanut.
Muutama kysymys kaukosäätöisestä keskuslukituksesta, joka on alkuperäinen, ei hälytintä, yksi nappi (eli ei erillistä avaus- ja kiinninappia), kaukosäädin irrallinen eli ei ole integroitu avaimeen.
Keskuslukitus ei toimi, ei yllätys kun lukee niitä lukuisia juttuja joita asiasta on täällä kirjoitettu :( Suht pitkä kysymyslista alla:
1.Missä on kaukosäätöisen keskuslukituksen radiovastaanotinpää autossa? Kuvittelin, että se on takaluukun alipaine/ylipaineboxissa, mutta ehei, kun otin ko. boxin pois niin yllätyksekseni vilkut syttyy normaalisti kun käyttää kaukosäädintä. Tämä kysymys vain yleissivistykseksi.
2.Keskuslukitusmoottorilta lähtee vain yksi paineletku. Missä se haarautuu vai onko kaikki ovet, takaluukku ja polttoainetankki sarjassa? Tämäkin kysymys yleissivistykseksi. Eli jos paineletku menee poikki vaikka kuskin ovesta, jota avataan ja suljetaan eniten, niin toimiiko enää vain yksi tai useampi, mutta ei kaikki ovet? Jos letku joskus alkaa vuotaa, niin empiirisen testini mukaan (paineletkun olin irrottanut) yli/alipainemoottori sammui jonkin ajan kuluttua, tämä kaikille tiedoksi -> ei mene akku tyhjäksi tai ali/ylipainemoottori ylikuumene.
3.Hyvin usein (silloin kun keskuslukitus vielä suostui edes jotenkin toimimaan vielä avaimella, mutta ei kaukosäädöllä, vaikka patterit vaihdettu) esim. lukittaessa kuskin ovesta avaimella meni toki kuskin ovi lukkoon mutta muuta ei tapahtunut. Kun takaoven aukaisi ja laittoi kiinni niin kaikki ovet menivät lukkoon. Onko vika takaluukussa olevassa keskuslukitusboxin 12-napaisessa liittimessä (kylmiä juotoksia?), piirilevyssä vai jossain muualla? Tähän viittaava keskustelua muistan joskus löytäneeni, mutta jäi hieman epäselväksi.
4.Varaosat tuntuvat olevan tolkuttoman kalliita, epäilen itselläni ylipaine/alipainemoottorin (4A0 862 257 A) olevan jotenkin rikki, koska kääntelemällä/naputtamalla sitä hurahtaa käyntiin, toki vaikea sanoa onko vika siinä vai piirilevyssä/sen kytkennöissä, vaikka yritin piirilevyä pitää liikkumattomana. Välillä taas tuntui, että piirilevyä liikuttamalla ja moottoria paikallaan pitämällä systeemi alkoi toimia. Olin siis ottanut suojakotelosta piirilevyn ja moottorin pois. Mikä yli/alipainemoottorissa voisi olla rikki/aiheuttaa huonon kontaktin tms? Välillä taas kuului pelkkä naksaus ja vaikka miten moottoria/piirilevyä käänteli tai naputteli niin mitään ei tapahtunut.
5.Onko alipaine/ylipainemoottorille olemassa halpaa tarvikeosaa? Tai koko boxille eli koteloineen kaikkineen? Moottorissa lukee koodit 66310 ja 353922, en tiedä kenen tuotantoa, tuskinpa kuitenkaan VDO näitä itse tekee.
6.Jos päädyn johonkin jälkiasennustarvikeratkaisuun (Biltema tms) kustannussyistä, niin toimiiko ihan heittämällä, jos riittää se, että kaukosäädöllä keskuslukitus toimisi eikä niin väliä toimiiko avainta ovessa käyttämällä? Tuntuu johdotukset olevan hieman mysteeri, eli mitä mikäkin johto 12-napaisessa liittimessä tekee, löytyykö tähän asiaan tietoa? Vai onko kuitenkin loppujen lopuksi ostettava koko alkuperäinen osa suojakoteloineen kaikkineen ja maksaa siitä lähes 500 eur eli noin 10% auton arvosta?
7.Viimeiseksi ehkäpä juuri äsken itse aiheutettu: Testasin imeä letkua ja hyvinhän kaikki ovet aukenivat. Tämän testasin siis sen takia, että hätätilanteessa saisi tankkauskannen auki, ettei tarvitsisi sitä väkisin hajottaa, vinkiksi myös muille. Ok, ei siinä mitään. Sitten puhalsin letkuun, sain muut ovet lukkoon paitsi en kuskin ovea (ja ehkä kuskinpuoleista takamatkustajan ovea, en muista). Noh, polkupyöränpumppu auttoi tähän puhaltamisen voiman puutteeseen. Tämän jälkeen testailin vielä keskuslukituksen toimintaa ja tuli semmoinen vika, että ovet menevät kyllä kaukosäädöllä lukkoon (siis silloin kun sattuu toimimaan), mutta avatessa käy niin, että ensin aukenevat mutta menevät samantien lukkoon. Huomasin, että kuskin oven nappi aukaistaessa ei nouse aivan yläasentoon (ehkä 1/3 verran) ja sen takia systeemi varmaan kuvittelee, että pitääkin laittaa samantien ovet uudestaan lukkoon. Mikä tähän auttaisi? CRC? Oven pahvien avaus ja sitten mitä? Vai olikohan kuumalla aurinkoisella kelillä tai jollain muulla oma vaikutuksensa kitkaa lisäävällä tavalla?
Joo, luin kyllä aiheesta kirjoitettuja aiheita varmaan pari-kolmekymmentä, mutta niistä en näihin kysymyksiin vastausta saanut.
Comment