Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskuslukituksesta kysymyksiä, A4 Avant -97

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Keskuslukituksesta kysymyksiä, A4 Avant -97

    Autoni Audi A4 Avant -97 TDi 81kW AFN-kone, ajettu 315 tkm
    Muutama kysymys kaukosäätöisestä keskuslukituksesta, joka on alkuperäinen, ei hälytintä, yksi nappi (eli ei erillistä avaus- ja kiinninappia), kaukosäädin irrallinen eli ei ole integroitu avaimeen.
    Keskuslukitus ei toimi, ei yllätys kun lukee niitä lukuisia juttuja joita asiasta on täällä kirjoitettu :( Suht pitkä kysymyslista alla:

    1.Missä on kaukosäätöisen keskuslukituksen radiovastaanotinpää autossa? Kuvittelin, että se on takaluukun alipaine/ylipaineboxissa, mutta ehei, kun otin ko. boxin pois niin yllätyksekseni vilkut syttyy normaalisti kun käyttää kaukosäädintä. Tämä kysymys vain yleissivistykseksi.

    2.Keskuslukitusmoottorilta lähtee vain yksi paineletku. Missä se haarautuu vai onko kaikki ovet, takaluukku ja polttoainetankki sarjassa? Tämäkin kysymys yleissivistykseksi. Eli jos paineletku menee poikki vaikka kuskin ovesta, jota avataan ja suljetaan eniten, niin toimiiko enää vain yksi tai useampi, mutta ei kaikki ovet? Jos letku joskus alkaa vuotaa, niin empiirisen testini mukaan (paineletkun olin irrottanut) yli/alipainemoottori sammui jonkin ajan kuluttua, tämä kaikille tiedoksi -> ei mene akku tyhjäksi tai ali/ylipainemoottori ylikuumene.

    3.Hyvin usein (silloin kun keskuslukitus vielä suostui edes jotenkin toimimaan vielä avaimella, mutta ei kaukosäädöllä, vaikka patterit vaihdettu) esim. lukittaessa kuskin ovesta avaimella meni toki kuskin ovi lukkoon mutta muuta ei tapahtunut. Kun takaoven aukaisi ja laittoi kiinni niin kaikki ovet menivät lukkoon. Onko vika takaluukussa olevassa keskuslukitusboxin 12-napaisessa liittimessä (kylmiä juotoksia?), piirilevyssä vai jossain muualla? Tähän viittaava keskustelua muistan joskus löytäneeni, mutta jäi hieman epäselväksi.

    4.Varaosat tuntuvat olevan tolkuttoman kalliita, epäilen itselläni ylipaine/alipainemoottorin (4A0 862 257 A) olevan jotenkin rikki, koska kääntelemällä/naputtamalla sitä hurahtaa käyntiin, toki vaikea sanoa onko vika siinä vai piirilevyssä/sen kytkennöissä, vaikka yritin piirilevyä pitää liikkumattomana. Välillä taas tuntui, että piirilevyä liikuttamalla ja moottoria paikallaan pitämällä systeemi alkoi toimia. Olin siis ottanut suojakotelosta piirilevyn ja moottorin pois. Mikä yli/alipainemoottorissa voisi olla rikki/aiheuttaa huonon kontaktin tms? Välillä taas kuului pelkkä naksaus ja vaikka miten moottoria/piirilevyä käänteli tai naputteli niin mitään ei tapahtunut.

    5.Onko alipaine/ylipainemoottorille olemassa halpaa tarvikeosaa? Tai koko boxille eli koteloineen kaikkineen? Moottorissa lukee koodit 66310 ja 353922, en tiedä kenen tuotantoa, tuskinpa kuitenkaan VDO näitä itse tekee.

    6.Jos päädyn johonkin jälkiasennustarvikeratkaisuun (Biltema tms) kustannussyistä, niin toimiiko ihan heittämällä, jos riittää se, että kaukosäädöllä keskuslukitus toimisi eikä niin väliä toimiiko avainta ovessa käyttämällä? Tuntuu johdotukset olevan hieman mysteeri, eli mitä mikäkin johto 12-napaisessa liittimessä tekee, löytyykö tähän asiaan tietoa? Vai onko kuitenkin loppujen lopuksi ostettava koko alkuperäinen osa suojakoteloineen kaikkineen ja maksaa siitä lähes 500 eur eli noin 10% auton arvosta?

    7.Viimeiseksi ehkäpä juuri äsken itse aiheutettu: Testasin imeä letkua ja hyvinhän kaikki ovet aukenivat. Tämän testasin siis sen takia, että hätätilanteessa saisi tankkauskannen auki, ettei tarvitsisi sitä väkisin hajottaa, vinkiksi myös muille. Ok, ei siinä mitään. Sitten puhalsin letkuun, sain muut ovet lukkoon paitsi en kuskin ovea (ja ehkä kuskinpuoleista takamatkustajan ovea, en muista). Noh, polkupyöränpumppu auttoi tähän puhaltamisen voiman puutteeseen. Tämän jälkeen testailin vielä keskuslukituksen toimintaa ja tuli semmoinen vika, että ovet menevät kyllä kaukosäädöllä lukkoon (siis silloin kun sattuu toimimaan), mutta avatessa käy niin, että ensin aukenevat mutta menevät samantien lukkoon. Huomasin, että kuskin oven nappi aukaistaessa ei nouse aivan yläasentoon (ehkä 1/3 verran) ja sen takia systeemi varmaan kuvittelee, että pitääkin laittaa samantien ovet uudestaan lukkoon. Mikä tähän auttaisi? CRC? Oven pahvien avaus ja sitten mitä? Vai olikohan kuumalla aurinkoisella kelillä tai jollain muulla oma vaikutuksensa kitkaa lisäävällä tavalla?

    Joo, luin kyllä aiheesta kirjoitettuja aiheita varmaan pari-kolmekymmentä, mutta niistä en näihin kysymyksiin vastausta saanut.
    Viimeksi muokannut tevaltan; 11.6.2008, 00:29.

  • #2
    Kirjoitanpa nyt tähän samaan topicciin vielä lisäkysymyksen infrapunalla toimivasta keskuslukosta. Omassa a4:ssa keskuslukko toimii ok, mutta vilkut eivät välähdä lukkoja aukaistaessa/lukittaessa, ainoastaa takakontissa oleva summeri pitää pienen pulssiäänen. Onko näissä alunperinkään tuota vilkkutoimintoa ja jos ei ole, mitenköhän sen voisi tuohon helposti lisätä. Mielestäni vilkkujen välähtäminen olisi paljon toimivampi ratkaisu kuin summerin ääni, koska sitä ei aina kuule.

    Comment


    • #3
      1. En tiedä, mutta luulisin olevan kojelaudan alla?

      2. Oikein, lähtee vain yksi letku, jota haaroitettu sitten ympäriinsä. Letku poikki ---> mikään ei toimi. Paineraja katkaisee pumpun pyörinnän, mutta mikäli sitä ei saavuteta pumpun hurinan katkaisee 30 sekunnin aikaraja.

      3. Vika todennäköisesti joko purkissa tai kuskinoven tai takaluukun johtosarjan läpivientikohdissa.

      4. Sikahinta selittyy audi merkkisellä autolla. :) Mulla on tommoinen pumppu, jossa samantyyppistä vikaa. En sitä itsekään saanut kuntoon, muuten kuin romikselta hakemalla uuden pumpun.
      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=42352
      Samaa pumppu käytetty aika monessa mallissa, joten niitä on hajottamoilla tarjota kyllä.

      5. En tiedä, mutta käytetty varmaan paras ratkaisu.

      6. Ei varmasti toimi heittämällä. Boksi ohjaa myös sisävaloja yms.
      Tietysti jos laitat erillisen boksin rinnalle, niin saattaa saada pelaamaan, mutta edelleenkään ei heittämällä.

      Suosittelen taas käytettyä.

      7. Olisko kuskin lukossa jotain vuotoa? Voisi selittää myös muita omituisuuksia, mikäli tämä lukko on jotenkin rikki. Toimiiko järjestelmä apparin ovesta?

      Comment


      • #4
        7. Olisko kuskin lukossa jotain vuotoa? Voisi selittää myös muita omituisuuksia, mikäli tämä lukko on jotenkin rikki. Toimiiko järjestelmä apparin ovesta?

        Nyt kun muistelen, niin myös apukuskin puolella käyttäytyy samalla tavalla kuin kuskin ovesta avaimella lukittaessa, eli silloin tällöin pitää takaovi avata ja sulkea ja vasta sitten kaikki ovet naksahtavat lukkoon.

        Mulle riittäisi hyvin, vaikka keskuslukitus ei mitään sisävaloja jne ohjaisi, riittäisi hyvin se, että kun nappia painan niin ovet menevät lukkoon ja vastaavasti aukeaisivat :) Löytyisikö tähän jotain halpis (ala Biltema tms) boxia?

        Comment


        • #5
          Periaatteessa systeemi siis toimii? Välillä vaan ei mene lukkoon ja kaukosäätö on rikki?

          mtt-trading ainaskin myy sellaista aika helposti asennettavaa jälkiasennus kaukosäätösettiä. Jotain luokkaa 60€. Aika kiinalaisen oloinen, mutta ainakin mulla palvellut ok.

          Sitä purkkias voit testata siten, että vihreä-sininen piuhan pinniin keskusyksikölle, kytket maata ja plussaa 12V vuorotellen, niin pumpun pitäisi aina sulkea tai avata ovet. En muista kumpaa antamalla lukkiintuu.

          Comment


          • #6
            Sorry myöhäinen vastaus. Periaatteessa keskuslukitussysteemi siis toimii, mutta ei läheskään aina, eikä viime aikoina ollenkaan kaukosäätimillä eikä avaimellakaan. Kaukosäädintä käyttäessä vilkut vilkkuvat ja naksaus kuuluu keskuslukitusboxista (takakontissa olevasta alipainepumppusysteemistä, eli kaukosäätimissä ei ole vikaa), mutta mitään ei tapahtu, pumppu ei lähde pyörimään pääsääntöisesti, joskus siis kyllä.

            Kävin mtt-trading sivuilla, sieltä löytyi noin 60 eurolla kaukosäätöavaimia (kaukosäätöavaimet siis toimivat itselläni, eli niitä en tarvitse), mutta ei itse pumppuhässäkkää. Semmoista kaipailisin, luulisi, että joku halpisvalmistaja maailmassa tekisi vastaavaa kuin Audin (tosiasissa VDO:n) alkuperäinen pumpppulaite piirilevyineen on.

            Noh, nyt on kolvi jo otettu esille, kokeilen kolvata pirilevyn juotoksia uusiksi, katsotaan jos auttaa. Laitan viestiä miten kävi.

            Edelleen kaikki vinkit tervetulleita.

            Comment


            • #7
              No niin, kolvattu on, mutta ei vaikutusta. Kolvasin 12-pinnisen liittimen kaikki pinnit ja moottorille menevät 2 johtoa ja kokeilin yleismittarilla, että 12-pinniseltä liitimeltä ei ole katkoksia piirilevyyn integroiduissa johtimissa, eli pinni-ensimmäinen komponentti- pätkä toimii. Testasin myös yleismittarilla (vastusmittaus), että vastukset ovat kunnossa, silmämäärisesti ei mitään vikaa piirilevyltä löydy.

              Kun ovia avaa kaukosäätimellä (vilkut päällä noin 5 sec), piirilevystä kuuluu naksaus (itse asiassa pari kolme kertaa muutaman sekunnin sisään), mutta mitään ei tapahdu. Kun ovet painaa kaukosäädöllä kiinni, vilkut ovat päällä aivan oikein noin sekunnin, mutta naksausta ei piirilevystä koskaan kuulu. En tiedä mikä komponentti (rele varmaan) naksauksen aiheuttaa. Joka tapauksessa, ainakin käsky ovien avaamisesta menee perille piirilevyyn saakka. Kaukosäätimessäni on vain yksi nappi, eli erillisiä kiinni-auki nappeja.

              Piirilevyllä olevan valkoisen tötsän, johon menee 2 paineletkua, toisella puolella on aukko, jossa pieni metalliliuska, pituus noin 2cm, sen selkeästi pitäisi liikkua puolelta toiselle noin 0.5 cm, mutta sitä ei tapahdu. Vaikka sitä itse siirsin=tein tarvittavan kontakin, ei se vaikuttanut mitään -> alipainemoottori ei käynyt -> kertonee jotain?

              Alipainemoottorille ei mene virtapiikkiä vaikka naksaus piirilevystä kuuluu, eli yleimittarilla tasajännitettä mitattaessa ei moottorin kannassa + ja - navoista mitään lukemia tullut. Näyttää siis sille, että piirilevyssä on vika, ei alipainemoottorissa.

              Ei tekisi mieli maksaa maltaita uudesta keskuslukitusboksista, joten neuvoja kaipailen.

              Pyöriikö alipainemoottori aina samaan suuntaan, vai tekeekö systeemi ylipaineen, jolla ovet sulkeutuvat, jotenkin muuten kääntäen alipaineen ylipaineeksi (valkoisella osalla johon menee 2 punaista letkua), eli meneekö moottorin punaiseen johtoon aina +jännite ja siniseen miinusjännite?

              Comment


                #8
                koitappa jos pystyt mittailemaan yleismittarilla, että mihin kohtaan se jännite jää sillon kun ei toimi, kannattaa pumpun päästä lähteä komponentti kerrallaan mittaamaan, jännitealuella maata vasten.
                jos auttaa yhtään käytetyn etsimistä, niin -93 ventossa oli yli/alipaine toiminen keskuslukitus myös ja muistaakseni se vaikutti myös sisävaloihin.

                Comment


                  #9
                  Testasin imeä letkua ja hyvinhän kaikki ovet aukenivat. Tämän testasin siis sen takia, että hätätilanteessa saisi tankkauskannen auki, ettei tarvitsisi sitä väkisin hajottaa
                  Tähän pitäisi löytyä apu ihan käyttöohjekirjastakin. Tankkausluukun hätäavaus onnistuu tavaratilan sivuverhouksen takaa.

                  Varaosat tuntuvat olevan tolkuttoman kalliita, epäilen itselläni ylipaine/alipainemoottorin (4A0 862 257 A) olevan jotenkin rikki
                  Koitin piruuttani ATP-hakuun tuota osanumeroa. Ei tuntenut lainkaan, kun ilmeisesti vaihtunut jo useampaan kertaan. Viimeisin versio vm. 97-> taitaa olla 8L0 862 257 G ja Saksan hinta reilu 300 ? (varaosakanava?). Ei halpa, mutta eroa 500:aan jo melkoisesti.

                  Comment


                  • #10
                    Soitin Espoon Audicenteriin, varaosanumero 4A0862257P (eli sama kuin omani 4A0862257A, A=H=P=ilman hälytintä) maksaa 625 eur! Tämä varaosakokonaisuus pitää sisällään muovikotelon, piirilevyn ja alipainepumpun, erikseen ei voi heiltä ostaa.

                    Sen verran tutkiminen on edennyt, että olen lähes varma, että piirilevyllä on vika. Ok, pieni mahdollisuus, että vika olisikin pumpussa, mutta tuskin, koska sinne asti ei jännitettä mene. Ylempänä tuli ehdotus, että kävisin yleimittarilla läpi piirilevyn, ja etsisin, mihin jännite katkeaa, koska ei mene pumpulle saakka. Tehtävä tuntuu tosi haastavalle, koska piirilevyllä on kymmeniä komponentteja ja pitäisi samaan aikaan sekä mitata yleismittarilla että painaa kaukosäädintä. Pitänee kuitenkin yrittää, tosin ensin täytyy kyllä piirtää paperille kaaviokuva.

                    Comment


                      #11
                      Hmm... aika mielenkiintoista. Albumi sanoo H->P -versioiden olevan vm. 96 loppuun asti ja 97 alusta lähtien tuo em. A3:een viittaavalla alkuosalla. Uudemmassa ei enää eritelty hälyttimen kanssa tai ilman.

                      Comment


                      • #12
                        No niin, piirilevystä tuli juotettua vielä pari kohtaa, jotka suurennuslasin avulla näyttivät olevan huonoja juotoksia (mustan releen kantoja), ja avot, johan alkoi keskuslukitus toimimaan. Tarinan opetus on se, että kannattaa nähtävästi juottaa suosiolla kaikki mahdolliset osat samalla kertaa kun on kolvin ottanut esiin :)

                        Semmoinen vika vielä on (kohta #7 keskustelun eka viestissä), eli kun ovet avaan kaukosäädöllä, kuljettajan oven nappi ei nouse kunnolla ylös, mistä aiheutuu se, että ovet menevät samantien uudestaan lukkoon, muut kuin kuljettajan ovi ehtivät aueta, mutta menevät siis uudestaan lukkoon ja kuskin nappi myös ihan pohjaan saakka, systeemi siis saa tunnisteen kuskin ovesta, että ovet halutaankin samantien lukita. Jos avaan kuljettajan oven avaimella lukosta, niin nappi toki nousee kokonaan ylös ja kaikki ovet aukenevat normaalisti ja jäävät myös auki. Missä vika voisi kuljettajan ovessa olla? Vuoto (missä kohtaa?) vai liian suuri kitka jonkun syyn takia tai joku muu vika? Ovien sulkeminen kaukosäädöllä toimii normaalisti.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla näyttäis vm.95 quattrossa ehkäpä olevan samaa vikaa. Takakontista kovasti kuuluu surinaa ja yrittää kovasti sulkea ovia. Välillä saakin suljettua, mutta sulkemisen jälkeen jää mouruamaan ja yrittää kokoajan tehdä jotain?? Aina jotain näissä audeissa...parempi kun ajaa kaatikselle koko paskan ja ostaa jonkun muun. Viimeinen audi mun elämässä!!!

                          Comment


                            #14
                            Kun huomioi varusteiden määrän ja 13 vuoden iän niin mikään ihmekään että vähän alkaa murheitakin olemaan.

                            Comment


                            • #15
                              Boxin purkasin, mutta mitään juotosvirheitä en löytänyt, joten käytettyä kalskeelta ostamaan. Puhdistin elektroniikkapuhdistajalla kummankin piirilevyn ja ilmansäätö moottorin. Ei kuitenkaan vaikutusta. Polkupyöräilemään tässä vissiin pitäisi alkaa, niin ei tarttis näiden ainaisten auto murheiden kanssa painia.
                              Viimeksi muokannut vaasanvoima; 7.7.2008, 06:43.

                              Comment

                              Working...
                              X