Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Ilmastointiongelma vm -97

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 Ilmastointiongelma vm -97

    Seuraavanlainen ongelma ei ota selvitäkseen:

    Ilmastointilaite ei suostu toimimaan kuin sekunnin tai kaksi. Kyseessä A4 1.9tdi (81kw) ja vuosimallia -97 automaatti ilmastoinnilla. Kun painaa lumihiutale-nappia, niin valo syttyy ja tyhjäkäynnillä kyllä kierrokset laskee hetkeksi, mutta palautuvat samantien takaisin lähtöpisteeseen. Naksauskin kuuluu ja toinen heti perään, kun se poistuu käytöstä. Lumihiutale-valo kylläkin jää palamaan eli väittää että ilmastointi olisi päällä, vaikka ei ole. Freonit vaihdettu viikko takaperin, kun alunperin epäilin niiden vähyyttä. Eli aiheuttaako tuo ECU/Ilmastointilaitteen ohjausyksikkö sen toimimattomuuden?

    Ongelma on alkanut sen jälkeen, kun viime kesän lopulla vaihdoin lämmitys/ilmastointilaitteen ohjausyksikön taustavalot. Eli jouduin irroittamaan sen yksikön siitä radion alta ja purkamaan osiin. Muuten kyllä kaikki toimii, mutta ilmastointi ei pelitä. VAG-COM toimi täysin ennen tuota huoltoa, mutta tuon operaation jälkeen tulee ilmastointilaitteelta epämääräistä tekstiä. Kun se yrittää lukea sitä ohjainta, niin hakee monta kertaa ja teksti menee välillä mössöksi ja välillä kunnolliseksi ja sitten lopuksi ilmoittaa aina: "Too Many Communications Errors to Continue!" Ja mitään ei voi tehdä tuolla. Kaikki muut toiminnot toimivat tuolla VAG-COM:ssa. Kuten Engine ja Instruments. Tänään viimeksi kuitattu öljynvaihto. Mutta tuolta AUTO HVAC (address 08) ei saa mitään irti. Koodia luettaessa tulee sinne vasempaan yläkulmaan, mihin pitäisi tulla tuo protokolla ilmoitus, niin seuraavia herjoa: Inv Msg Type: 01, 03, 0F ja G71M= -1.

    Onko tuo mahdollisesti rikkoutunut/ottanut nokkiin? Vai pitääkö se jotenkin resetoida irroituksen jälkeen? Laitteen osa koodi: 8D0 820 043 H. Ei viitsisi alkaa ainakaan heti tuollaista lähteä ostamaan.

    #2
    Oletko tarkistanut että johdot on kunnolla kiinni?

    Comment


    • #3
      Kyllä ollaan moneen otteeseen. Viimeksi tänään otettiin pari kolme kertaa irti ja uudestaan kiinni. Purettiin myös se boksi uusiksi ja koottiin taas.

      Comment


        #4
        Siis avasit sen ilmastointiyksikön? Mahtoiko se saada staattisen sähköiskun? Huomasitko varoa sitä, vai käsittelitkö sitä huolimattomasti?

        Comment


        • #5
          Jep avattiin. Ja kyllä käsittelin sitä mahdollisimman huolellisesti. Piirilevyyn en edes koskenut, koska ne "lamput" pääsee vaihtamaan, kun ottaa sen lattakaapelin irti, niin ei tarvitse aivan atomiksi purkaa. Eli se etuosa lähtee hienosti siitä irti ja sitten vain "lamput" irti ja uusi tilalle ja paketti kiinni. Aloin vain epäilemään, että pitääkö se jotenkin resetoida tai jotain tuo ilmastointiyksikkö/ECU?

          Comment


            #6
            Ei sitä muistaakseni tarvitse resetoida/sopeuttaa, varsinkaan kun sitä purkkia ei ole vaihdettu.

            Comment


              #7
              Kertookos ilamstoinnin oma diagnostiikka mitään?

              Comment


              • #8
                Tarkoitat tuolla mitä? Vag-COM:n kautta ajettua jotain testiä vai siitä ilmastointi laitteella katsottuna jotain koodia (huonosti ilmaistu). Eli sisäkierto-nappi ja nuoli ylöspäin-nappia kun painetaan niin sinne koodeihin pääsee?

                Comment


                  #9
                  Just tuota ilmastoinnin omaa.
                  http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                  Täältä löytyy ohjeistusta.

                  Comment


                  • #10
                    Ei ole tullut katsotuksi... Osaatko sanoa mikä koodi se on siellä ja mitä sieltä pitäisi löytää/löytyä? En ole käyttänyt sitä kuin lämpötilojen tarkkailuun...

                    Comment


                      #11
                      Kanava 1 on vikakoodien luku. Ja em. linkin toisesta taulukosta selitykset koodeille.

                      edit: Myös kanavat 52 ja 53 liittyy diagnostiikkaan...
                      Viimeksi muokannut panu; 31.5.2008, 23:25.

                      Comment


                        #12
                        Kun se yrittää lukea sitä ohjainta, niin hakee monta kertaa ja teksti menee välillä mössöksi ja välillä kunnolliseksi ja sitten lopuksi ilmoittaa aina: "Too Many Communications Errors to Continue!" Ja mitään ei voi tehdä tuolla. Kaikki muut toiminnot toimivat tuolla VAG-COM:ssa. Kuten Engine ja Instruments. Tänään viimeksi kuitattu öljynvaihto. Mutta tuolta AUTO HVAC (address 08) ei saa mitään irti. Koodia luettaessa tulee sinne vasempaan yläkulmaan, mihin pitäisi tulla tuo protokolla ilmoitus, niin seuraavia herjoa: Inv Msg Type: 01, 03, 0F ja G71M= -1.
                        Ilmeisesti yritetty lukea USB-väyläisellä EI Ross-Tech kaapelilla? Tuohon pitäs auttaa se että menee virtuaalisen sarjaportin asetuksiin device managerissa ja tiputtaa latenssiajan 8ms:iin.

                        Comment


                        • #13
                          Ross-Tech kaapeli se ei ole, mutta kyseessä sarjaportti (COM). Itse tehty kaapeli ja softa 3.11. Ja kuten tuolla aikaisemmin kerroin, niin toiminut aikaisemmin joka kerta ennen tuota avaamista.

                          Comment


                          • #14
                            No niin nyt tuli katsottua nuo laitteen omat koodit. Aluksi täytyy sanoa sen verran, että kun tuota linkkiä seurasin ja tulostin nuo koodit, niin itseltäni löytyi kyllä enemmän kuin nuo 61 kpl. Niitä on 74 kpl.

                            1 kanava ei herjaa mitään, vaan arvona on 0. Kanava 53 oli aluksi 010 ja kun laitoin ilmastoinnin päälle, niin siihin tuli 011. Mutta kun otin ilmastoinnin pois päältä ja laitoin takaisin, niin arvoksi tulo 012 ja se ei enää sen jälkeen muuttunut vaikka painelin ilmastointi nappia. Auton sammutus ja uudelleen käyntiin, niin sama juttu muutaman kerran ntosin se meni niin ettei tuo 012 tullut heti vaan parin päälle pois painalluksen jälkeen. Mites tuota arvoa nyt sit pitäis lukea?

                            Mutta tuo kanava 52 ei kyllä antanut tuollaisia arvoja kuin tuo 53, vaan siellä oli pelkkä yksi luku. Aluksi 0 ja kun laittoi ilmastoinnin päälle, nii muuttui 13 ja kun teki uusiksi, niin arvoksi tuli 5 ja sen jälkeen ei muuttunut enää miksikään. Sammutus ja uudestaan käyntiin niin aluksi 0 ja sitten 13 ja taas 5:ksi. Tuokin saattoi muutaman kerran tehdä, niin että muuttui kerran tai kaksi takaisin tuohon 0 ja taas takaisin 13, mutta siiten kohta taas jäi arvoksi 5.

                            Comment


                              #15
                              No niin... jollain muullakin näköjään tismalleen samat ongelmat kuin itselläni. Eli myös minulta löytyy villit 74 kanavaa ohjausyksiköstä ja "ilmastoinnin koodit" kanavilla 52 ja 53 näyttää hepreaa. Kuitenkin tämän verran olen niistä pähkäillyt (kanava 53)

                              Ensimmäinen numero kertoo onko kompressori päällä vai ei (ts. meneekö magneettikytkimelle sähköä) 0 on pois päältä ja 1 on luonnollisesti päällä. Seuraava numero eli keskimmäinen kertoo onko "lumihiutale" päällä ja viimeisestä ei sitten olekaan mitään tietoa. Saattaa liittyä jotenkin diagnistiikkaan tai johonkin vikatilaan.

                              Oma ilmastointini korjautui kun vaihdoin magneettikytkimen magneetin - oli palanut. Ei vikakoodeja eikä mitään muutakaan ilmoitusta, mutta kompura ei vain pyörinyt.

                              Tee seuraava testi: laita ilmastointi LO asentoon ja katso kanavalta 53, että lukee 111 . kurkkaa kompuraa - mikäli "sisäkehä" pyörii niin vika ei ole magneettikytkimessä.

                              Mikäli kehä ei pyöri etkä saa mitään vikakoodeja niin vika on tod. näk. magneetissa tai magneettikytkimen "välyksessä". Ohjaustehostimen nestesäiliön vieressä on liitin josta lähtee vihreä yksittäinen johto kompressorille - mittaa vastus johtimen ja maan väliltä (auto sammutettuna). Mikäli ei anna mitään arvoa on todennäköisesti magneetin käämi vaurioitunut tai johto poikki. Ehjä magneetti antoi muistaakseni jotain 10 ohmin lukemia.

                              Näillä alkuun...

                              Niin ja itsellänikin tulee communications erroreita vag-comilla HVAC:sta, mutta vain satunnaisesti.
                              Viimeksi muokannut RodMunch; 2.6.2008, 21:54. Perustelu: lisäys vag-comista

                              Comment


                              • #16
                                No niin, nyt on testailtu kaikennäköistä. Tuolla testillä ja kanavalla 53 tulee aluksi tuo 111, mutta pienen ajan kuluttua kun painaa ilmastoinnin pois ja uudestaan päälle, niin viimeinen numero (ts. ensimmäinen oikealta) muuttuu 2:ksi. Eikä se vaihdu enää vaikka painaa ilmastointia päälle ja pois.

                                Virtaa tulee kompuralle, niin kauan kuin tuo on 111, mutta kun menee 2:ksi, niin virtaa ei enää tule. Lumihiutale tosin, kyllä palaa koko ajan. Rele testattu ja se toimii kuten pitää. Se tosin lakkaa vetämästä myös silloin kun tuonne tulee arvo 112. Testattu myös vetämälle se pois ja takaisin kun tuonne tulee tuo arvo 112 ja sen jälkeen kun työntää takaisin, niin se vetää, vaikka taulussa olisikin arvo 112. Magneettikytkin toimii (puskuri oli pois) sillä näki selvästi miten kytkeytyy päälle ja pois.

                                Nyt huolestuttaa se, että kun magneettikytkin on toiminnassa, niin letkut/johdot eivät kylmene/lämpene yhtään. Eli niinkuin letkuissa ei liikkuisi mitään. Ei lauhduttimelle menevässä eikä ohjaamoon menevässä letkussa tapahdu mitään muutosta. Eli onko mahdollista, että kompura mennyt rikki. Pitää myös aina välillä käynnistettäessä vingahduksen/kiljahduksen eikä se tule remmistä (en ole tarkkaan saanut määriteltyä mistä tulee, mutta kartturin puolelta edestä).

                                Osaako joku kertoa miten tuon kompuran toiminnan voisi tarkistaa? Ja onko mitään tietoa mitä tuo numero 2 tarkoittaa tuossa ilmastointilaitteen "vikakoodissa"?

                                Comment


                                  #17
                                  Sun pitäisi käydä mittauttamassa paineet, sillä näkee toimiiko kompura. Ja tietysti siellä pitää sitä ennen olla tarpeeksi ainetta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Freonit vaihdettu viikko takaperin, kun alunperin epäilin niiden vähyyttä.
                                    Paljonko sitä kylmäaine vajautta siellä järjestelmässä oli?

                                    ps. Tuossa järjestelmässä ei ole freonia... ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vajetta oli noin 100g. Kaksi vuotta aikaisemmn vaihdettu viimeksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No niin. Vika löytyi ja korjattu. Ilmastointi parempi kuin reilu pari vuotta sitten kun ostin kyseisen auton.

                                        Kompura toimi ok, mutta kuristin oli tukossa. On kuulemma tyyppivika Audeissa ja VW:ssä. Ja muissakin, jotka käyttävät Zexel:n kompuraan. Kompurasta lähtee alumiinia irti ajanmyötä ja se sitten tukkii tuon kuristimin tai oikeammin sen sisällä olevan suotimen. Osalle tuli hintaa 5€, tosin jouduin maksamaan myös tuon kylmäaineen vaihdon (100€), koska tuo suodin sijaitsee siellä putken sisällä ja sitä ei oikein voi vaihtaa ellei ota aineita ensin pois.

                                        Eli jos jollakulla muulla on ilmastoinnissa pientä häikkää kuten itsellä oli koko ajan (ei tullut kylmää ihan heti, eikä ihan niin kylmää kuin muilla ja teho heikkeni koko ajan) eikä pelkkä aineiden vaihto auto, niin kannattaa pyytää vaihtamaan tuo suodin sieltä. Ja muutenkin, jos on tullut autolle jo hiukan ikää, niin vaihto kestää vain 2min aineiden vaihdon yhteydessä.

                                        Itsellä tuo suodin oli mennyt niin tukkoon ettei kylmäaine enää päässyt läpi. Se oli täynnä mustaa P***AA, vaikka sen pitäisi olla valkoinen ja läpinäkyvä. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin uusi kompressori (1000€).

                                        Comment


                                        • #21
                                          Se on ihan sama, että mikä kompura siellä on!! Jokaisesta kompurasta lähtee sitä kyseistä metallisilppua liikkeelle ja näin tukkii tuon [COLOR=black]paisuntaventtiilin[/COLOR] aikanaan, jota nimitit kuristimeksi!

                                          Mutta ikävä kyllä tuon paisuntaventtiilin tukkoisuus on normaalia näissä vehkeissä...Ja ilman huomautusta sitä EI vaihdeta, ellei siinä ole vikaa huollon aikana.

                                          Mutta hyvä,että vika löytyi!

                                          Comment


                                            #22
                                            Kuristimen nimellä olen noita tilannut. Paisuntaventtiili on sitten toisenlaisessa systeemissä. Restrictor tai orifice tube=lontooksi

                                            Kuvatus
                                            Viimeksi muokannut Sleepy2; 3.7.2008, 21:54.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Turha tästä on tapella, MUTTA voihan paisuntaventtiiliä kutsua kuristimeksikin... ;)

                                              Niin ja mikäs se toisenlainen laite on? ...;)

                                              Comment


                                                #24
                                                http://www.familycar.com/classroom/ac1.htm

                                                Juu mutta expansion valve ja kuristin on kaksi eri asiaa.

                                                Lähinnä tarkoitin että onko ilmastointi toteutettu kuristimella tai sitten tuolla venttiilillä.
                                                Viimeksi muokannut Sleepy2; 3.7.2008, 23:33. Perustelu: Kirjoitusvirhe

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oikein ;) Järjestelmä on sama, mutta kylmäaineen syöttölaitteina vain eri komponentti ;)
                                                  Kuristimessa syöttö pysyy vakiona (muistaakseni), kuten taas termostaattisessa se säätyy paineen/lämpötilan mukaan!

                                                  Ja miksi haluan tuoda tuota "paisunta" asiaa esille on se, koska syöttölaitteen jälkeen tapahtuu aina paisuntailmiö. Tämä johtuu suuresta paine-erosta (paine laskee esim 10 bar -> 1bar!)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eikös tuon kuristimen tukkoisuutta voisi tutkia mittaamalla ylä- ja alapaineet järjestelmästä?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä, mutta sekään ei aina kerro totuutta, ellei ole aivan täysin tukossa!

                                                      Jos syöttöventtiili olisi aivan tukossa, niin imupaineet olisivat roimasti pakkasen puolella ja matalapainepresu katkoo kompuran toimintaa/ ei lähde lainkaan päälle.
                                                      Ennen kun paineita ryhtyy seuraamaan, tulee tietää kylmäaineen (esim r-134a) toimintalämpötilat kyseisessä kylmäjärjestelmässä!
                                                      Viimeksi muokannut 8866; 22.6.2009, 09:24. Perustelu: ^ei käytetä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitoksia mr Maliselle tuosta latenssivinkistä.sain kooditkin luettua.

                                                        Ja sitten ongelma (edit_ profiilin auto siis, `99 facelift, automaagi-ilmastointi):
                                                        -vuosi sitten vaihdettu mömmöt (ei isoa hävikkiä) ja suodatin joka oli tämän näköinen:

                                                        silloin auttoi samankaltaiseen ongelmaan ja taas toimi hyvin.

                                                        -talvella käytin muutaman kerran parkkihallissa, tuli kylmää
                                                        -enää ei tule. kuukausi sitten hieman haaleaa tuli, nyt ei viilennä yhtään. edit_toisaalta, nyt ei kyllä korvakuulolta pihisekään enään auton sammuttamisen jälkeen. seurausta vai itse ongelma?
                                                        -kompura pyörii, ja putki akkukaukalossa on kylmä. edit_ kuumaa puhaltaa normaalisti eli säädöt pelaavat.
                                                        -vikakoodeja ei ollut
                                                        -ne lämpötila-arvot mitä sain etsittyä vag-comista niin olivat ihan järkeviä.

                                                        Näyttääkö nyt siis siltä että sama operaatio kuin vuosi sitten? mitään muuta selitystä en oikein jaksa keksiä. Turhaan ei viittis satasen keikkaa tehdä, mutta kyllä se taitaa olla nyt tarpeen?

                                                        Output testejä en uskaltanut tehdä. help?! amalin? okkim? somebody?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ettei siellä olisi sontaa järjestelmässä, ja filtteri taas tukossa? Tai sitten kompura on sanonut sopimuksen irti. Sen voi ainakin todeta mittaamalla ylä- ja alapaineet huollossa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Saakos sitä sontaa pois vai onko se "pakollista" tavaraa?

                                                            Mitkäs ovat kompuran antautumisen oireet? käyntiin hörähtää ja putkia kylmettää ainakin...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X