Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköt ja asennus vetokoukulle (C4 + autocheck)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sähköt ja asennus vetokoukulle (C4 + autocheck)?

    auto on 100 2,8E Avant -92.

    1) Vetokoukun asennus ei kuulemma ole ihmeellinen juttu? Olen joskus asentanut koukun typ44 sedaniin ja siinä oli valmiit pulttipaikat. Onko tässä samoin? Kuka tietää?

    Motonet myy koukkua 120 egee. Ei ole hinnalla pilattu. Onkohan se lelu? Onkohan sedan ja Avant koukut samalaisia. Onko niin että pääsee leikkaamaan takapuskurin helmaa vai kiertääkö koukku sen?

    2) Sähköt. Miten autochekillä varustettu auto kannattaa tehdä?

    Vilkut saa ryöstettyä takalampuilta koska niitä ei valvo mikään.
    Ajovalot ja jarruvalot on haaste. Onko kokemuksia? Missä Avantissa sijaitsee autochenkin ajovaloja haistelava laatikko? Miten ne kannattaa kytkeä ja mistä?

    Ajovalot saisi vaikka jatkuvasta virrasta omalla katkasimella mutta jarruvalot... eikä viitsisi ryhtyä virittelemään.

  • #2
    xxxxxxxxx
    Viimeksi muokannut timolahti; 6.11.2008, 22:31.

    Comment


      #3
      jos ei ole autocheckiä niin voi vissiin ryöstää mistä vain?

      Comment


        #4
        Ainakin coupessa on takavalojen boksi takakontin sivussa varsin lähellä valoja. Kannattaa selvittää missä se on C4:ssä, ettei tee turhaa työtä.

        Comment


        • #5
          Johtosarja avuksi...

          Laitoin omaani Bosalin vetokoukun ja ostin samalla johtosarjan. Sarja maksoi muistaakseni n. 50 eur.

          Johtosarja sopi suoraan takavalojen liittimiin sekä auton omaan sarjaan. Koukun kytkentärasiassa (siis siinä, johon kärryn pistoke tulee) on lisäkytkin, jonka avulla autocheckille kerrotaan, että koukkuun on kytketty kärry.

          Ainakin minulla kaikki on toiminut sekä asuntovaunun että peräkärryn kanssa. Tosin autocheck ei ilmoita rikkinäisistä taka- ja jarruvalopolttimoista, kun kärry on perässä.

          Comment


          • #6
            Ymmärsinkö oikein?

            BOSAL:lla on sähkösarja joka maksaa 50 euroa jollain "katkasijalla" jolla ei härnään Autochenkiä?

            VAG:lla on olemassa myöskin Aurochenkin kiertävä boxi mutta se maksaisi 290,-.

            Mistä tuota BOSAL:ia saa ja millä tuotenimellä/nrolla sitä osaa kysyä?

            Tarkoitetaanko takavalon liittimillä (mihin sähkösarja liitetään) normaaleja liittimiä otka tulee takavalonrunkoon jo johon liitetään "abico-Rosvot tms" sähköjen varastamiseksi vai onko siellä vapaat lisäliittimet tms (ja kummalla puolella)?

            Comment


            • #7
              Mutu: sähköjen otto vaatii hieman miettimistä, ettei "joku" loota sekoile? Haulla mm vetokoukku löytyy jotain? Aikoinaan kysyttyä omalleni sanoivat liikkessä , että sähköissä pitää olla tarkka ? En ole vielä laitattanut.

              Comment


              • #8
                Onko Harri sinun -97 autosi C4 korinen vai uudempaa painosta? Tuo liitin on kait sellainen että se laitetaan alkuperäisen liittimen ja lampun väliin. Ymmärsinkö oikein saa jälleen korjata.

                Comment


                • #9
                  katsoin Bosalin sivuilta ja löytyi diagnostiikalla sähkösarja. Ei kuulemma sekoita autocheckiä.

                  Ongelma on se että sarjan valmistus on lopetettu ja saatavuus on vähintänkin epävarmaa. Sähkösarja maksaisi kai jotain pari sataa... selvitys päällä saako niitä vielä suomeen.

                  Niitä kysytään kai enää Puolaan ja Suomeen, hah hah hah ...."Joka kerta sama juttu näiden puolalaisten ja suomalaisten kanssa!" bosalilla mietitään.

                  Mersuissa kuulemma homma tehdään releillä joiden herätys tulee polttimoilta ja virta suoraan akulta. Varakiri liike ehdotti sitä.

                  Comment


                  • #10
                    xxxxxxxxxx
                    Viimeksi muokannut timolahti; 6.11.2008, 22:31.

                    Comment


                      #11
                      No kyllä se nyt melko varmasti on yksinkertaisinta ryöstää ne sähköt ennen sitä autocheckin purkkia.

                      Comment


                      • #12
                        Nyt löytyi tietoja ja ratkaisu.

                        Bosalin sähkösarjan nro C4-koppaan diagnostiikalla on 005-088.

                        Vaikka valmistus on lopetuttu niin sarjaa on Örum Oy:n kautta tilaamalla (maahantuoja) vielä saatavilla. Suositushinta on 81 euroa.

                        Tämän kun laittaa niin ei autocheck ole tietävinään koko koukusta!

                        Ei paljoa kannata releitä viritellä.
                        Parasta on että itse koukunhan voi ostaa mistä haluaa.

                        Comment


                        • #13
                          Autoni on -97 C4-korilla.

                          Takavalojen rakenteessa oli tyhjät abiko-laatat, joista sai osan liitännöistä.
                          Johtosarjassa oli lisäksi liitin, joka tuli auton oman johtosarjan "väliin" korin vasemmassa takaosassa (oli muistaakseni ruskea 6-8-napainen liitin). Ainoa lisäkytkentä piti tehdä takaluukun yläosassa olevaa lisäjarruvalo varten.

                          Comment


                          • #14
                            Jälleen uutta tietoa.

                            Motonetilta löytyy merkkikohtainen sähkösarja (ainakin vm 92-94) nro 64-9002 hintana 56,- diagnostiikalla eli ei autocheck haittaa.

                            Ei tarvitse siis tilata vaan löytyy hyllystä motonetistä.

                            Comment


                            • #15
                              Komento takaisin. MOtonetin sarja sopii autolle ILMAN autochekiä. Oli liittimet ja kaikki. Varmasti oikein hieno Plug on Play, mutta ei sovi, jos on autocheck. Ohjee kehoittaa ottamaan sähköt ennen boxia jos "hehkulankatunnistin".

                              Tilasin Bosalin sarjan B005-088 tehdastilauksena. Toimitusaika 3-4 viikkoa. ovh 81,-.

                              Comment


                              • #16
                                Nostan vanhan topiikin esiin.

                                Asennutin vihdoin ja viimein vetokoukun. Halvin "Fiksux" , mutta otin "kalliin" johtosarjan.

                                Vetokoukku 130 ? ja johtosarja 70 ?.

                                Asennus oli helppo ohjeen mukaan. Ainoastaan 2 reikää piti porata. Olisiko halvan koukun ongelma? Pultit olivat hieman huonokierteisiä.

                                Hieman piti pähkäillä takapuskurin ( ei se ole mikään puskuri, pelkkää muovia ) irroitusta sivustoilta. Sekin selvisi.

                                Takapuskuriin piti leikata sopiva "aukko", jotta koukku mahtui.

                                Johtosarja oli hintansa väärti. Sen kun liitti (kuten aikaisemmin mainittu) liittimet takavalojen kotelon alla oleviin vastaaviin . Kannatti maksaa 70 ? Vaihtoehto oli 19 ? johtosarja ilman valmiita liittimiä, jolloin olisi tarvinnut "ryöstäjiä"
                                Koska minulla ei ole autoche yms jäi muutama johto ylimääräiseksi. Piilotettiin takakontin verhoiluun.

                                Comment


                                • #17
                                  Koukun asennus edessä. Mikä ongelma oli tuossa puskurin irroituksessa sivuilta - kertoisitko vinkkejä?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Timon ohje taitaa toimia, koska eroja ei taida olla. Emme sitä tienneet.

                                    Takakontista 4 pulttia ( kaksi puolellaan kannat näkyvät hyvin), mattojen alta, irti jolloin puskuri on irroitettavissa

                                    Puskuri ei lähde vetämällä taaksepäin, koska "roiskeläpät" ottavat kiinni.
                                    Asentaja auttoi hieman pitkällä ruuvimeisselillä altapäin sivusta ja näin saatiin sivut irti. Vetämällä puskuria taaksepäin se irtosi sitten helposti.
                                    Takaisinlaitto meni niin, että työnnettiin puskuri paikoilleen ja "lyötiin" sivut kiinni.

                                    Ainakin halpiskoukun asennukseen liittyi puskuriin leikattava (peltisakset käy hyvin muoviin) aukko, koska vetokoukku ei muuten sopinut. Muutaman kerran soviteltiin puskuria paikalleen ja piirreltiin aukon suuruutta.
                                    Huomioitava on myös se, että puskuri pitää laittaa ensin paikalleen ja sitten vasta itse vetokoukku kiinni. On irtokappale onneksi, muuten ei puskuri mene paikoilleen.
                                    Ainakin minulla sähkösarjan ohje käski poraamaan 40 mm reiän vasemmalle puolelle takakonttiin vedettävälle johdolle(tiivistekumi). Jätimme tiivisteen/poraamisen pois, koska valmiista kumitulppareiästä mahtui johtosarja sisään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Fixuksen koukku asennettu. Ei mitään ongelmia. Suosittelen laittamaan porattaviin reikiin tulevien pulttien kontinpuolelle isommat laatat. Koukun mukana tulevat liian pieniä - painuvat kaksoispellin sisään. Runkopalkkeihin tulevien tankojen kiinnityspohjat kannattaa puhdistaa kertyneestä "sonnasta". Muuten ajanmyötä ne tulevat varmasti löystymään - tosin niiden kireyttä on helppo tarkkaillakkin. Puskuri lähtee hyvin irti kun on kaksi vetämässä sitä taakseppäin ja samalla hieman vedetään päitä ulospäin autosta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        UrS4:n (-92) polttimovalvontapurkin avattuani ja toimintaan tutustuttuani voin sanoa, että (ajovalojen ja jarruvalojen) polttimovalvonta valvoo vain sitä että jokainen valvottava lamppu ottaa riittävästi virtaa. Jos virtaa liikkuu johdossa liian vähän (esim hehkulanka poikki), tulee hälytys.

                                        Tämän perusteella sanoisin, että jos perävaunun valot ryöstää takavaloilta, niin polttimonvalvonta vain lakkaa toimimasta (vaunun ollessa kiinni). Jos valot ryöstää ennen polttimonvalvontapurkkia, niin silloin polttimonvalvonta valvoo edelleen koko ajan auton takavaloja, mutta ei vaunun valoja. Sitä en sitten tiedä, onko olemassa sellaista fiksua johtosarjaa, joka saisi polttimovalvonnan valvomaan sekä vaunun että auton valoja (tai edes pelkästään vaunun valoja vaunun ollessa kinni).

                                        Enivei, jos itse olisin koukun sähköjä asentelemassa ilman valmista johtosarjaa, niin ottaisin takavaloilta vain herätteet releille. Ja akulta omien sulakkeitten ja releiden kautta sähköt koukulle. Tällöin ei auton alkuperäisiä johtoja ja sulakkeita rasiteta vaunun ottamalla ylimääräisellä virralla. Eikä vaunun johdotuksissa mahdollisesti tapahtuvat oikosulut pääse polttamaan auton omien valojen sulakkeita.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse tein tällaisen rasian.

                                          Comment


                                          • #22
                                            "kannattaa puhdistaa kertyneestä "sonnasta"

                                            Sitä löytyi:)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Laitoin itse koukun kiinni ja meni valmiisiin reikiin jne ja läpiviennit löytyi jne.

                                              Vaikka ostin sen autocheck johtosarjan niin "kiireen" takia liitin johdot kuskin puolen takavalon valmiisiin liittimiin. En vätänyt mitään johtoja eteen. Autocheck EI herjaa valoja tms mutta BRAKE LIGHT valo jää aina palamaan kun perävaunu on kiinni.

                                              Eli tuo on se hinta kun laitat autockeck järkkään "tavallisen" johtosarjan.

                                              Ketjun alussa mainittu Bosal sarja osoittautui "tavalliseksi" sarjaksi jossa on valmiit liittimet jne jotka sopi heittämällä Audiin ja "oikean" pituiset johdot mutta ne johdot pitäisi vetää takaa auton eteen autocheck-boxin eteen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt kävi näin. Eilen kokeilin peräkärryä profiilin ässän perään. Kytkin kärryn koukkuun, pistoke kiinni ja katsomaan toimiiko kärryn sähköt. Ei toiminut, pelkästään villkku oikeaan toimi. Tämän jälkeen kärry irti ja autoon istumaan.

                                                Autocheck ilmoitteli palaneesta polttimosta. Eli vasemman puoleinen takavalon poltin mennyt. Kaupasta uusi tilalle --> ei toimi. Jarruvalot ok ja kaikki muut, mutta vasemman puolen takavalon poltin ei toimi. Kokeilin poltinta toiselle puolelle --> toimii.

                                                Nyt vinkkejä hajottiko peräkärry auton sähköistä jotain, ja mikä on mahdollisesti vikana? Vaiko pelkkää sattumaa että hajosi juuri kun kärry oli kiinni?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos on väljän puoleiseksi kulunut tai muuten huono kärryn töpseli, se saattaa sopia väärinpäin auton pistorasiaan. Tällöin napsahtelee sitten sulakkeita, btdt. Sulakkeiden pitäisi kuitenkin kyllä palaa, ennenkuin mitään muuta hajoaa. Katso sulakerasia nyt ensin.

                                                  Peräkärrysähköjen kanssa ei juuri mikään ole mahdotonta, sen verran karusti niitä yleensä säilytetään, käytetään ja huolletaan...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    taka-ajovalot on "omien" sulakkeidensa takana, etuparkit on jommankumman takavalon kans "parina"

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sulakkeet vilkaisin, ehjät ovat. Ja tosiaan ei pala se vasemman puoleinen parkkivalokaan. Muita ideoita? Ja eihän niitä sulakkeita ole muualla jemmassa kuin siinä kojetaulun päädyssä?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo kyllä saa taas hävetä, eli aloin tuossa ihan ajan kanssa niitä sulakkeita tutkimaan. Yksi kerrallaan otin irti. Niinhän siinä sitten kävi että risa sulake löyty,ääliö. Taas toimii. Noh pitää olla iloinen että selvisi noin helpolla/halvalla.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X