Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ilmastoinnin kylmä-aineen laittamisesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ilmastoinnin kylmä-aineen laittamisesta

    coupen koneremontin yhteydessä piti irroittaa yksi ilmastoinnin linja, ennen uutta kylmä-ainetta lisättäessä pitää varmaan järjestelmä imeä tyhjiöön? kylmä-aine näyttäisi olevan R-134a, mutta paljonko tuommosen coupen ilmastointiin sitä laitetaan?

    #2
    Noin vanhassa kyllä kuuluisi olla R12 aineet. Vai onko systeemi muutettu uudemille?

    Comment


      #3
      Jos en ihan väärin muista niin R12 määrän ohjearvo oli 1020g +- 50 tms. Uusia aineita laitetaan vähemmän. R134a voi laittaa samaan systeemiin ja toimii. Öljy oltava kylmäaineen mukaan valittu. Täyttömäärä ammattilaisen arpomana noin 900g, josko muistan oikein.
      Kuivain menee vaihtoon myös. Se tosin kannattaa vaihtaa vasta täytettäessä juuri ennen täyttöä. Jos kone on vielä irti, vaihda myös rintapellistä läpi menevään liitokseen sisälle kuristin ja joka liitoksen o-renkaat. Autoilmastointialan firmoista löytyy myös muutosnippoja, jolla standardi R134a kone sopii kiinni vanhaan audiin.

      Comment


      • #4
        joo kyllä siinä putken kylessä luki R-134a
        nii kulkeeko näissä vehkeissä öljy kylmä-aineen mukana? eli ei niinku esim.jääkaapeissa että öljy pysyy kompurassa?
        pönttö r-134a löytyy mut mitää öljyä ei, pitäisikö kiikuttaa auto firmaan joka tekee ilmastointi-huoltoja?

        Comment


          #5
          Kyllä se siellä mukana kulkee, mutta suurin osa siitä taitaa olla kompurassa. Öljyn voi laittaa täytön jälkeen.

          Comment


          • #6
            mistäs saan selville mitä öljyä sinne lorauttaa?
            entäs onko näissä tietyt "huolto-nipat" mistä laitetaan kylmä-aineet ja mistä öljyt sisään?

            Comment


            • #7
              Kyllä se oikea kompura-öljy ja määrä laitetaan sinne kompuraan, ENNEN kompuran paikoilleen asennusta!!!

              Suositeltavaa on tämän jälkeen ennen kylmäaineiden lisäystä, kuintenkin vacumoinnin jälkeen lisätään vain kennojen, kuivaimen jne vaatima öljymäärä automaattilaitteella, tai JOS on joitain kyseisiä osia vaihdettu!
              Tuon pienen määrän öljyn saa järjestelmään vacumoinnin aikana, jos on mittarit ja vacuumi pumppu, sekä oikea ohjeistus ;)

              Vesa k1988: Sen kompuraöljyn tiedon saat kompressorin tyyppikilvestä, tai mallinumerolla alan liikkeistä tiedustelemalla!
              Ja jos et itse ole tietoinen, että miten kyseisen huolto suoritetaan, niin suosittelen käyttämään autoa asiantuntevassa kylmälaitehuollossa!

              Ja kyllä se öljy kiertää myös hiukan jääkaappikoneistoissakin, mutta autoissa enemmän!

              Comment


              • #8
                kompura-öljy ja määrä laitetaan sinne kompuraan, ENNEN kompuran paikoilleen asennusta
                onko näin että nyt kun kompura on paikallaan niin en saa sinne öljyä laitettua??
                vien auton kyllä tutulle joka työkseen laittelee öljyjä ja huoltaa ilmastointeja, mut ois hyvä tietää itsekkin..

                Comment


                • #9
                  Hyvin todennäköistä, että ei saa laitettua! Tämäkin riippuu kompurasta, mutta helpointa on se tehdä, kun se ei ole autossa kiinni!

                  Ja ennen UUSIEN KOMPRESSORI-öljyjen vaihtoa tulee vanhat öljyt poistaa kompurasta huolellisesti (Akselia tulee pyörittää muutama kierros!). Täytössä tulee noudattaa tarkasti oikeita täyttömääriä ja öljylaatuja, jotka kompuralle on annettu...
                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 5.5.2008, 14:22. Perustelu: ^-merkki poistettu.

                  Comment


                    #10
                    Eihän sinne tarvitse kuin lisätä sitä öljyä ja se kyllä onnistuu noista huoltonipoistakin. Onnistuu myös jo paineistettuun järjestelmään.

                    Eihän tässä ole kompuraa etes missään vaiheessa valuteltu tyhjäksi?

                    Comment


                    • #11
                      joo ei ole valutettu tyhjäks ei, tais olla painelinja jota piti käyttää irti lauhduttimen yläpäästä koneremontin yhteydessä..

                      vähän sieltä öljymäistä tavaraa tuli ulos eli varmaanki saapi lisättyä niistä huoltonipoista, toivotaan.

                      Comment


                      • #12
                        Aaa..Oon luullut, että kompura on ollut irti ja siihen halutaan vaihtaa öljyt :( Sorry :)

                        No sitten ihan onnistuu huoltonipoista öljyn lisääminen. Taitaa riittää joku 10-30ml...
                        Huoltolaitteelle annetaan tieto määrästä huoltopaneelista ennen kylmäaineen lisäystä.

                        Ja onnistuu myöskin jo paineistettuun järjestelmään, mutta silti suosittelen jatkaa vielä alipaineistusta 30min ja sitten limut sisään. Jos tämä tehdään ihan perinteisillä laitteilla ;)

                        Comment


                        • #13
                          eipä mitää, ois pitäny selventää että kompuraan ei oo koskettu :)
                          aineet varmaanki laitetaan tutun työpaikalla viikonloppu hommina niin ei tule niin kalliiksi :P

                          Comment

                          Working...
                          X