Voipi olla ohjainyksikön toinen regulaattori ottanu itteensä läppämoottorin oikarista. Sen takana on yleensä 3 läppämoottoria.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C4 ilmastoinnin ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje
Collapse
X
-
Voipi olla ohjainyksikön toinen regulaattori ottanu itteensä läppämoottorin oikarista. Sen takana on yleensä 3 läppämoottoria.
Comment
-
korjauskomponentti maksaa hurjat ~3€, jos on tietynmallinen ohjainyksikkö. Tuolla se on ekalla sivulla mainittu. L4940V85
Kannatta avata ja kattoo, onko semmonen ohjainyksikköversion, mistä tuo löytyy.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elf...3-132-31&toc=0
Comment
-
Nyt olis ohjainyksikkö kädessä, näkeekö sen jostain tarrasta tjsp vai koitanko saada tuon piirilevyn ehjänä tuolta pois? :o
Comment
-
Joo, helpostihan toi aukes kun liimat veti ruuvarilla pois.
http://postimage.org/image/pvi07l8k/
SIIKAHAN SE SIELLÄ! Jos ei kuvasta saa selvää niin halki on toinen regu!
Taidanpa laittaa pari kappaletta tilaukseen Elfalta. ISO KIITOS Akille! :)Viimeksi muokannut AkseliPorakorpi; 1.10.2011, 20:26.
Comment
-
Comment
-
Johnson 228 saa spelektroniikalta, tällä viikolla tilasin.
Sähköpostia vaan sinne: "tilaisin n. kappaletta johson 228 moottoria" 5kpl maksoi posteineen ~6e
Comment
-
Olis tullut perjantaihin mennes maksamaan 3kpl näitä reguja 49e niin ostin sitten kerhotoverilta käytetyn ohjainyksikön. Vaan ei pelaa, herjaa samoja vikakoodeja :D Vikakoodit oli 1271, 1274. Ristus perkele, onko tuo "uusikin" sitten jo rikki vai missä se vika nyt on?
Edit: Aukaisin tuon uuden ohjainyksikön ja se on ehjä. Minkähän takia se väittää tuota v68:ia rikkinäiseksi kun se kerta toimi irroitettuna? Onkohan tuo v71 sitten ainakin rikki.
Comment
-
Omassani aiheuttaa hieman ihmetystä pari asiaa: puhallus kovimmalla on äänekäs, puhaltimen moottori ei "rolise" tms, aivan kuin ilmanvirta aiheuttaisi helvetinmoisen kohinan. Silti esimerkiksi tuulilasille tuleva puhallus tuntuu aika pieneltä (samoin puhallus muissa asennoissa). Ilmastointi päällä kylmän työntö sitten jotenkin tuntuisi tehostavan ilmavirtaa. Vikakoodeja ei ilmastointi/vag-com ilmoittele.
Ja tämä verrattuna tuohon toiseen autoomme (Mondeo mk3), jossa tuntuu että silmät kuivaa välittömästi päähän kun laittaa puhalluksen täysille. Pitää varmaan käydä kuuntelemassa&tunnustelemassa vaikka jonkun C4:sta...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja AkseliPorakorpiEdit: Aukaisin tuon uuden ohjainyksikön ja se on ehjä. Minkähän takia se väittää tuota v68:ia rikkinäiseksi kun se kerta toimi irroitettuna? Onkohan tuo v71 sitten ainakin rikki.
Comment
-
Jokaiselle moottorille lähtee omat johdotukset. Ja niinkuin tässä ketjussa on jo todettu useampaa kertaan, niin yksi oikari aiheuttaa regulaattorin menemisen virranrajotustilaan tai hajoamaan ja sen johdosta useampi moottori on pimeänä.
Se että toimii irrotettuna ei kerro kaikkea. Se moottori pitää putsata todella hyvin, että kaikki hiilipöly lähtee. Oon joutunu neulalla kaivelee hiilipölyn pois kolosista, että viimesetkin oikarit lähtee.
Resistanssi mittaus ja samalla pyöritteleemoottoria. Tietyssä asennossa voi vetää oikariin.
Comment
-
Juu, ehjänä se ohjainyksikkö täältä lähti. Testasin ainakin että kaikista nappuloista jotain tapahtuu. :)
Comment
-
Kiitos paljon täydellisestä ohjeesta. Samavika oli kun sulla. Nyt toimii, putsasin moottorit. Kiitos.
Comment
-
Vaihdoin varmuuden vuoksi v68:n ja rupes pelittämään vanhalla, "rikkinäisellä" ohjainyksiköllä. Mr Crossfireltä ostin toimivan mutta siinä ei 5 nappia toimi tuossa minun autossa ja puhaltaa jotenkin erilailla, en ehtinyt testailla tarkemmin :o
Comment
-
Pystyiskö joku jeesaa noiden läppämoottorien kalibroinin kanssa täällä pks seudun suunnalla.
Eli herkistelin pari moottoria ja yhden vaihdoin sekä bonuksena oli näyttö siitä panelista vähän huonona ni tuli vaihdettua se ohjainboksikin...
Nyt kaikki pelaa mut mikään ei kunnolla, eli tuulilasille ei oikeen ala puhaltaan ja näillä keleillä se on vähän ikävää ku lasi on huurussa kokoajan.
ps. en siis omista VAG-COM:ia (vai mikä se oli)
Comment
-
Autona urs4. Keskisuuttimista ei tule puhallusta ja tähän liittyen vikakoodit 11.3, 11.6 ja 11.7.
Otin moottorit irti (jalkatila/ikkuna ja keskisuuttimet). Paristolla ajettuna moottorit toimii.
Laitoin moottorien liittimet autoon kiinni ja koitin ohjailla niitä, keskisuutin menee kiinni kun käskee, mutta ei suostu enää aukeamaan, saa auki kun härnäilee vähän (käyttää nopeasti keskisuutinta pois päältä ja heti takaisin päälle), jos ei moottori lähde liikkumaan kunnolla niin sitten tekee tuon uudestaan ja vähän ajanpäästä liikkuu enemmän kuin pienen nykäyksen. Tuolloin pitää olla jalkatilan ja ikkunan läpät suljettuna, muuten ei suostu aukeamaan. Toinen moottori tuntuisi toimivan niinkuin pitäisi.
Ohmeja tuo keskisuuttimien moottori antaa 130 ja toinen 30. Tuon keskisuuttimien piuhoissa (johdot 3-5) on väliin laitettu jotain ihmelätkiä, tiedä sitten mitä ovat kun en sähköhommista mitään suurempaa tajua.
Lähdenkö etsimään vikaa moottorista, piuhoista vai ohjausyksiköstä.
Edit. Onko mitään vaikutusta noiden moottoreiden/säätöjen toimintaan sillä, että onko auto käynnissä vai ei? Kun autoa en saa tällä hetkellä käyntiin kun konehuoneessa ei kaikki palikat ole paikallaan.
http://aijaa.com/001279856790 "ihmelätkät" (uskallankohan repiä nuo irti ja laittaa johdot yhteen ilman noita ja kokeilla, vai saanko jotain suurempaa tuhoa aikaiseksi?
http://aijaa.com/007049861622 jalkatilan/ikkunan moottori
http://aijaa.com/008519861625 keskisuuttimien moottori
Onko potentiometri alemmassa kuvassa tuo ruskea/oranssi palikka? Näyttäisi että joku on sen joskus vaihtanut ja tehnyt jotain omia tinaviritelmiä sinne. Eli uskoisin, että tuo olisi rikki, pystyykö sitä mitenkään testaamaan että ehjä vai ei? Saatikka mistä sellaisia saisi uusia ja mitä kustantavat, tai onko jollain myydä edulliseen hintaan tuollaista kuvan pakettia :)
Nuo moottorin ohmit sain tippumaan suihkimalla vain paineilmaa kun kotelo oli auki.
Ohjainboksin avasin ja se näytti päällisin puolin ehjältä, en löytänyt haljenneita reguja. Ja boksi myös toimi pari kesää sitten kaverin autossa ja sen jälkeen se on vain hyllyssä pötkötellyt, että tuskin se rikki on.. Tosin muutama tinaus näytti hieman rurehtavilta. Mitens näitä piirilevyjä voi pestä?
Edit. Ehjän moottorin liittimessä pinnit 3-5 ovat jännitteeltään seuraavat. 5,05, 0.06 ja 1,88
Toisessa vastaavat ovat liittimeltä mitattuna 5,05, 0,06 ja 2,49. Sitten liittimen ja moottorin välillä on ne lätkät ja niideo jälkeen luvut ovat 3,98, 1,36 ja 3,46. Noissa palikoissa on kylessä merkintä 4k7 247
Eroa on siis pinni numero 5 jännitteessä ja noiden lätkien jälkeen kaikki on mitä sattuu.
Ja huomasimpa juuri että vitosen jännite riippuu moottorin asennosta. En siltikään tiedä mitä ne arvot kuuluisi olla, ja että sekoittavatko nuo palikat kaiken.
Kuuluuko keskisuuttimien sulkeutua auto asennolla? Itsellä se menee kokonaan kiinni.Viimeksi muokannut Stratan; 26.3.2012, 14:41.
Comment
-
urS6:ssa seuraavat vikakoodit:
00799. Coolant temperature sender G110
01271. Motor for temperature flap v68
01274. Motor for air recirculation flap v71
Linkin http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_131.PDF takaa löytyvästä ssp:stä jo katselinkin paikkoja moottoreille ja anturille, mutta olisiko kellään varaosanumeroa nuille kamppeille. Anturi G110 pitää vaihtaa, mutta moottoreita pitää yrittää elvyttää putsaamalla.
Comment
-
Vikakoodi 08.5. Pyyhkijöiden alta löytyvä moottori putsattu, ajettu erillisellä virtalähteellä (6V) irrallaan ja ilmastoinnin ohjainpanelin kautta liikuteltu autossa paikoillaan. Menee ääriasennosta toiseen ja tuntuu jäävän pyydettäessä matkallekin.
Luin täältä, että vikakoodit saa nollattua ottamalla akunkengän irti. Kenkä oli irti reilun vuorokauden, mutta sama vikakoodi oli vastassa. Mittaan vielä moottorin vastuksen, mutta mitäs sitten muuta keksisi?
Onko tosiaan niin, että vikakoodien pitäisi hävitä kenkä irti? Kun moottori oli suht siisti jo ennen puhdistusta ja ainakin puhdistuksen jälkeen tuntuu liikkuvan ongelmitta. En tullut kokeilleeksi tarkistaa liikettä ennen moottorin irroittamista ja putsaamista.
Auto C4 ja vm-92.
Comment
-
Kiitos! Sehän sitten selittää paljon. Ilmeisesti vastusmittauksen jälkeen romut voi lyödä paikoilleen. Minulla on yleismallin testeri U-585,U585 tunnistaa ja nollaa noin 6500 VAG:n vikakoodia, moottorista, ABS-jarruista, airbagista ym.
Comment
-
Tein hyppyjohdot testerille ja sain yhteyden. Ihan ei auennut minulle kaikki testerin valikon jutut, mutta vikakoodi ainakin poistui. Eikä tullut takaisin koekäytössä. Lämmintäkin alkoi tulemaan sisälle. Kalibrointi jäi kysymysmerkiksi, mutta kyllä se ainakin surrutteli moottorit läpi. Täytyy etsiä ohje jostakin ja jatkaa harjoituksia.
Moottorin virrankulutuksen mittasin putsaamisen jälkeen ja oli aika tasaista 0,02A, mutta paikoitellen pomppi 0,1 - 0,2A lukemia (jännite 6V). Toivon mittaushäiriötä, kun virta vakiintui sallittuihin lukemiin vakaammalla otteella moottorista ja mittarin johdoista. Vastusmittauksen arvoja en enää muista, mutta ne ei täsmännyt täällä mainittuihin arvoihin. Kuitenkin seilasivat tasaisesti moottoria sormin pyöritettäessä.
Comment
-
Ilmastoinnin servomoottoreille ei virtaa? A6 vm. -96 C4
HELP osaisko joku arvata missä vois olla vika? Ittellä menee jo hermot...
Eli homma lähti siitä kun jaloille ei tullut ilmaa (eli sinisen puolen moottori mykkänä, muut kaks toimi vielä tässä vaiheessa).
Otettiin ilmaläppäpönttö irti ja huollettiin moottorit ohjeen mukaan. Nyt moottorit toimii kun antaa ulkoista virtaa mutta kun laittaa autoon kiinni, mikään moottori ei enää inahdakaan.
Testattiin mittarilla auton sininen ja punainen liitin; molemmissa muihin "pinneihin" (vai mitä ne on) tulee 5V mutta niihin jotka menee servomoottoreille, näyttää 0V. Olisko ohjausboxissa joku kärtsännyt tai kenties joku sulake tai rele???
Ja auto on sen verran vanha ettei noi vikakoodit ilmeisesti anna kovinkaan tarkkaa diagnoosia..
Tekis vielä mieli itte kokeilla korjata ennenku vien korjaamolle.
Comment
-
Tuon on sen ikäluokan laitos, että niistä kärähtää jänniteregulaattori ohjainyksiköstä läppämoottorin jumahtamisen seurauksena. Oireena siis, että useampi toimivaksi todettu läppämoottori pysyy toimimattomana.
Oon noita -93-97 ilmastoinnin ohjainyksikköjä useamman korjaillut.
Comment
Comment