Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 ilmastoinnin ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ja tuo mittarin sekoilu varmaan johtuu siitä "multivika" anturista, kai se on myös bensa malleissa? Varmaan joka dieseliin olen sen vaihtanut mitä ollut, 1,9 ja 2,5 TDi:t.
    Tuo anturi kai vaikuttaa ainakin ecun, mittareiden ja kai myös aut.ilmastoinnin toimintaan.
    Jos aut.ilmastointi luulee että ei ole neste tarpeeksi lämmintä niin ei kai rupea lämmintäkään työntämään?
    Pitää tuo termari ainakin vaihtaa heti kun tarkenee, tänään töihin tullessa näytti parhaillaan -39 astetta.

    Comment


      Tuosta "multivika" anturista en ole kyllä ihan varma, mutta olisinko joskus käsittänyt että mittaristo ja tuo ilmastoinnin lukema tulevat eri antureilta? Toinen oli muistaakseni letkun sisällä ja toinen jossain letkun tjms. kyljessä.. Tai sitten olen taas käsittänyt väärin ja lukenut etkaa/elsaa ihan päin.. Ei varmaan pitäisi koettaa näiden autojen kanssa harrastaa, kun ei näistä mitään ymmärrä ;)

      Luulisi kai sitä aut. ilmastoinniltakin saavan lämmintä pihalle ihan kun laittaa sen manuaaliasetuksilla lämmintä hönkimään? Ainakin edellisessä (uudemmassa) audissa sai vaikka mittarit näytti mitä.

      Tosiasiassa on jo taas ehtinyt unohtua kaikki kun ei ole muutamaan viikkoon asialle mitään tehnyt, läppämoottorithan ne olisi huollon tarpeessa. Vaan ei nuo -30 kelit ja kylmä talli oikein houkuttele mitään asioille tekemään. Ja kun purkkaviritys toimii sen verran että lämmintä kabiiniin saa, lämpötilaa ei vain voi muuttaa :)

      Tokihan se olisi mukava saada tuo mittarikin pelaamaan, välttämätöntä se ei kyllä ole.

      PS. Olisikohan paha idea muokata tuota topicin otsikkoa vaikkapa "Ei tule lämmintä/kylmää -tredi" tjsp. kun näitä on nyt etusivullakin jo taas sen kolme kappaletta jossa samoja asioita ihmetellään.
      Viimeksi muokannut Outonaapuri; 17.2.2011, 22:02. Perustelu: ps.

      Comment


        Ilmastointi ottaa lämpötietonsa kannelta kennolle lähtevästä letkusta jossa siis anturi. Mittaristo saa lämpötietonsa ylevesiletkun kansilähdön alapuolella sijaitsevasta anturista.

        Jos Kummatkin anturit kunnossa ja termari todettu varmasti toimivaksi ja ilmastoinnin näyttö näyttää kylmempää kun mittariston näyttö sitä normi 90 astetta niin kolmen samanlaisen tapauksen perusteella veikkaisin kansipahvi vuotoa, tekee painetta paisariin.

        Kaksi tuollaista tapausta korjannut pahvin vaihdolla ja toinen niistä ei edes hävittänyt nesteitä, kolmas eli nykynen käyttis käyttäytyy ihan samoin ja odottelee tällä hetkellä tallin tyhjentymistä jotta pääsee sen tiivisteen vaihtaan. Kun pakkanen pysyy alle kymmenen asteen niin silloin ei ole mitään ongelmia mutta näillä -20 keleillä vuotaa niin perk%&@esti ja mittariston mukaan lämmöt tapissa ja ilmastoinnin mukaan vain 55-70astetta.

        Comment


        • Sanokaapa viisaimmat että mikä neuvoksi, vikakoodit edelleen samat.

          06.1 Engine Coolant Temperature (ECT), A/C static open
          08.5 Temperature Regulator Flap, static block
          11.7 Central Flap, sporadic block
          13.7 Footwell/Defroster Flap, sporadic block

          Nämä kojelaudan sisällä olevat moottorit toimivat moitteetta paristolla mutta eivät kiinni kytkettynä. Tämä 06.1 vikakoodi on poissa kun auto on kylmä mutta palaa kun kone lämpenee. Lämpötilansäätö moottoriin en ole vielä koskenut. Mikä neuvoksi? Pitääkö jollain konstilla nollata kaikki koodit ennen kuin lähtee pelittämään?

          Comment


            Vag-comin output test varmaan fixaa jos kerran moottorit toimivat paristoilla ajaen.

            Comment


            • Tänään mielenkiinnon vuoksi luin koodit tuosta ilmastoinnin paneelista ja sieltä tupsahti esille 15.5, eli Air Flow Flap, static block, see *15.5. Mitä tuo nyt tarkalleen ottaen meinaapi? Yritin ketjua selata läpi muttei ihan sopivaa vastausta tullut esille.

              Comment


              • Kokeiles kahlata tätä ketjua; http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=80474
                Tuossa jauhetaan vikakoodista 15.1, mutta samassa paketissa moottori ja potentiometri.

                Comment


                • Dodii ei ollu tuo mun ilmastoinnin ongelma nuo läpät vaan keskusyksikön sisällä oleva jänniteregulaattori joka oli menny paskaks. Nyt toimii niin kuin pitääkin mut vieläkin on nuo samat vikakoodit
                  06.1
                  08.5
                  11.7
                  13.7
                  jotka varmaan nollaantuu ja lisäks nyt uutena vikana

                  15.7 Air Flow Flap, sporadic block.

                  Mikä läppä nyt täs tällä kertaa on kyseessä??

                  Comment


                    Tuo jänniteregulaattorien palaminen muuten johtuu noista jumivista läpistä eli syytä varmaan huoltaa ne kaikki. Yhden päivän ja lehmän hermot se vaatii mutta eipä tarvi murehtia vuosiin.

                    Comment


                    • Kaikki moottorit tsekattu ja toimivat. tuo lämpötilansäätömoottori oli ainut joka ei toiminut, se varmaan hajoitti regulaattorinkin.

                      Mikä tuo 15.7 on? Onko mulla menny joku ohi näissä moottoreissa? Yhteensä kolme moottoria kaks keskikonsolin sisällä ja yks konehuoneen puolella?

                      Comment


                      • Itselläkin pukkasi ongelmaa puhaltimen kanssa. Puhaltaa kyllä kylmää ja kuumaa, ja ilmastointi toimii,
                        kuin myös läpät. Mutta moottorin nopeus ei muutu, puhaltaa koko ajan samalla vauhdilla. Vaikka kytkee puhaltimen pois,
                        kuuluu vain kun läppä sulkeutuu mutta puhallin jatkaa puhaltamistaan. Antaa koodit 15.7, 18.1 ja 18.3.
                        Puhaltimen moottori on vaihdettu viime lokakuussa, ja toimi kyllä oikein vielä viime viikolla.

                        EDIT: Ja vikakin löytyi kun nollailtiin vikakoodeja ja tutkittiin muutenki, tuo viime syksynä vaihdettu puhaltimen
                        moottori jo nyt paskana. Hieno homma :D
                        Viimeksi muokannut Hookoo; 20.5.2011, 16:05.

                        Comment


                        • Mitenkäs muuten näissä C4:ssa ohjataan tuota ilmastoinnin flektiä? Korjaaja sanoi että sen pitäisi lähtä
                          heti pyörimään kun ilmastoinnin kytkee päälle, muttei kyllä omassa autossani lähtenyt.
                          Eikä lähtenyt vaikka ilmastoinnin testiä ajettiin piuhan kautta. Mistäs tuota vikaa osaisi lähteä katsomaan?

                          Comment


                            Konehuoneen sulakerasiasta löytyy rele, keskimmäisen rivin ensimmäinen keulasta katsottuna. Sulake on kuskin kick-panelin takana oleva iso 60A proppu.

                            Comment


                            • Nonni nyt on vikakoodit nollattu ja mutta edelleen sinne jäi kummittelemaan 06.1 Engine Coolant Temperature (ECT), A/C static open koodi. Osaako joku antaa ihan tarkat koordinaatit että missä tuo anturi on jotta senkin voi mahdollisesti vaihtaa.

                              Tuo moottoreitten jumitus oli juuri siitä keskusykssikön jänniteregusta kiinni. Regu oli keskeltä halki ja yksi jalka irti.

                              Comment


                                Kannet yhdistävästä putken ja lämppärin kennon välissä olevasta letkusta löytyy. Sininen liitin.

                                Comment


                                  Nyt ei näytä olevan soveltuvia moottoreita saatavilla noiden läppäkoneiden korjaamiseen. Onko joku bongannut jostain muualta?

                                  Comment


                                    Läppämoottorit on huollettu ja toinen keskikonsolin moottoreista oli rikki eli ei toiminut 9V:n patterilla. Pikkasen huoltoa; hiilipölyä poistettu ja hiilien pään hiomista sitten alkoi toimimaan: mutta pientä käryä tuli moottorista ja patteri lämpesi eli oikosulku ilmeisesti. Paketti auki ja uudelleen putsaus...no ei enää käryä mutta patteri lämpenee silti. Kysymys voinko laittaa paikalleen ja toivoa että homma toimii? Jos ostan uuden läppämoottorin, onko marmori ainoa vaihtoehto? siis kohtuuhintainen vaihtoehto tälle. Isoa projektia en viitsisi tuon takia tehdä. Viisaammat vastatkaa. Kiitos!

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja matrikkel Näytä viesti
                                      Nyt ei näytä olevan soveltuvia moottoreita saatavilla noiden läppäkoneiden korjaamiseen. Onko joku bongannut jostain muualta?
                                      Olen tässä myös taistellut noiden servon moottoreiden kanssa, kun pihassa on 2 kpl A6 C4 Avant Quattroja.

                                      Tuosta alkuperäisestä Johnssonin moottorista ei tunnu löytyvän speksejä mistään. Mittailin noita servojen moottorien tyhjäkäyntivirtoja ja niissä moottoreissa, joissa kollektori ei ole juurikaan kulunut uralle, tuo virta on luokaa 30 mA eli 0,03 A. Tämä siis moottori irroitettuna servosta. Niissä moottoreissa, joissa kollektori on selvästi kulunut, tyhjäkäyntivirta on puhdistuksen jälkeenkin noin 10 kertainen eli luokkaa 0,3 A.

                                      Lähdin sitten metsästelemään netistä moottoreita, joissa teholuokka olisi suurinpiirtein mittaamaani suuruusluokkaa. Ja löytyihän sieltä tällainen Mabuchi FF-130SH-11340. Valmistajan mukaan tarkoitettu muunmuassa autojen ilmastoinnin servoihin :) Moottori on ulkomitoiltaan hieman pienempi kuin tuo Johnson, joten se sopii paikoilleen ilman kotelon avartamista, mutta ei sovi suoraan alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Täytynee liimata kiinni.

                                      Suomesta en noita mistään löytänyt, mutta eBaystä löytyy. Hinta noin 5 USD. Tilasin noita 10 kpl.

                                      Jatketaan harjoituksia, kun nuo moottorit saapuvat.

                                      Comment


                                      • Mitähän nuo sähkömoottoreiden vastukset pitäisi mahdollisesti olla? Sen verran sain ketjusta selville, että ei ainakaan liian matala saa ohmi arvo olla. Mittasin ilmastoinnin yksikön päästä (autodatan mukaan navat D2 ja D10) ja lämmönsäätö läpän päästä liittimeltä (navat 1 ja 2) konehuoneesta molemmilta lämmönsäätöläpän moottorin vastus arvoksi n. 200kOhm(johdin yhteydet mitattu myös ja ovat ehjät, rupesin epäilemään tulosta niin mittasin nekin varmuuden vuoksi). Muilta säätömoottoreilta lukuja 180Ohm ja MegaOhm väliltä riippuen moottorista. Mittaaminen onnistuu mutta elektroniikan ja sähkömoottoreiden tuntemus huonoa. Pukkaa vikakoodia kaikista moottoreista osasta sporadic ja osasta static (8.5, 11.5, 13.7 ym.).

                                        Comment


                                        • Moottorien kunnon selvittäminen vastusmittauksella on aika epäluotettavaa, koska moottorin resistanssi riippuu muunmuassa siitä, mihin asentoon moottori on sattunut pysähtymään. Ajele mieluummin niitä moottoreita 9 V paristolla liittimen navoista 1 ja 2 ja seuraile, liikkuvatko ne. Jos servo ei liiku, moottori on sökö tai läppä jumissa. Jos liikkuu, mittaa moottorin ottama virta. Pitäisi olla liikkuessa luokkaa 0,03 A eli 30 mA tai hieman suurempi. Jos moottoria ajaa stopparia vasten, on virta luonnollisesti suurempi. Jos virta liikkuessa on luokkaa satoja mA, on moottorin kollektori jo hyvin kulunut, eikä siitä kokemukseni mukaan huoltamallakaan saa pitkäikäistä.

                                          Comment


                                          • Rupesi omassa urssissa puhaltelemaan lämmintä ja kylmää miten sattuu. Välillä puhaltaa säädetyn asteen mukaisesti,välillä taas oman mielen mukaan. Onko vikakoodien luku ainut keino millä tietää,mikä noista läppämoottoreista on entinen,vai voiskos sen saada selville ilmastoinnin näytön kautta diagnostiikasta?

                                            Comment


                                            • Vikakoodit pystyy lukemaan ilmastoinnin omalta näytöltä, tuolta ohjeet + koodi selitykset http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                                              Comment


                                              • Kiitosta! Täytyypä ruveta tutkimaan.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja juuso Näytä viesti
                                                  Mikko, tuo on kyllä hyvin vastaava jama kuin mullakin oli. Koodeissa oli mainintoja tuosta potentiometrin häikästä, mutta niitä saattaa ilmeisesti tulla moottorin jumiessa. Yksi moottoreistani toimi kokeillessani, mutta siitä oli kuitenkin vikakoodi tarttunut. Kun sen avasi oli aivan selvää, ettäei se ole voinut toimia täysin. Todennäköisesti tekemällä alkuperäisen ohjeen mukaisen huollon noihin sähkömoottoreihin, homma lähtee pelaamaan. Moottorien purku ja huolto oli pala kakkua verrattuna siihen ährään, mikä vaadittiin niitten irroittamiseksi!
                                                  Ja yksi juttu: Vag-Comia tarvitaan noitten moottorien kalibroimiseen perusasentoon kaiken lopuksi! Muuten saattaa olla, että ohjelma ei toimi 100% oikein. läpät ovat ohjelmaan nähden väärässä asennossa.
                                                  Edit: huom
                                                  Niin ja tähän sopeuttamiseen palatakseni=>tarvitaanko vag-com/vcds rekisteröity versio? Ainakaan shareware-versiolla ei onnistunut vai tarvitaanko oikeasti jokin login-koodi?
                                                  Autona c4 2.5Tdi vm.-96. Patterilla tuli ajeltua tuota raitisilmaläppää eli nyt ilmeisesti poskellaan kun ei lämpötila tahdo pysyä kurissa (väliin kylmää ja sitten täysillä kuumaa vaikka asetus olisi 20 astetta.

                                                  Comment


                                                  • Patterilla tuli ajeltua tuota raitisilmaläppää eli nyt ilmeisesti poskellaan kun ei lämpötila tahdo pysyä kurissa (väliin kylmää ja sitten täysillä kuumaa vaikka asetus olisi 20 astetta.
                                                    Ei mulla ainakaan B4:ssä ole tarvinnut lämmönsäädön herkistelyn jälkeen (paristolla laidasta laitaan) ajaa mitään sopeutuksia, läpänkin voi jättää kumpaan laitaan hyvänsä ja lämpötila menee itsestään kohdilleen. Kuvailemaasi ilmiötä on kyllä ollut ja siitä tietää että alkaa jumittelemaan, tuo moottori nimittäin seilaa käytössä koko ajan edestakaisin ja takerrellessaan antaa sen vaikutelman että vika olisi jossain muualla. Ohjaus laittaa puhaltamaan ensimmäisten minuuttien ajan kuumaa kun pyrkii nostamaan sisälämpötilaa ja jumitellessaan jää siihen asentoon, kun säätömoottori taas nytkähtää liikkeelle voi vetää täysin toiseen laitaan ja tulee kylmää liian pitkään kun ei lähde laidasta liikkeelle. Näin on ollut ainakin omien kokemusten perusteella tuossa RS2:ssa, nyt on toiminut taas hienosti eikä ole tarvinnut palella tai käristyä moneen kuukauteen.

                                                    Comment


                                                    • Itselläni sellaista vikaa että kuumaa kaikilla muulla paitsi lo-asennolla.
                                                      Vikakoodit luin moottoritilassa sijaitseva läpänkääntömoottori irrallaan. Nyt sain moottorin kiinni, kunnossa oli. Voisiko pelkästään toi sisätilan lämpötilaanturi aiheuttaa kyseisen vian?


                                                      02.3 Interior Temperature Sensor, in Headliner, sporadic open
                                                      08.5 Temperature Regulator Flap, static block,
                                                      11.7 Central Flap, sporadic block
                                                      15.3 Air Flow Flap Motor Potentiometer, sporadic open
                                                      15.4 Air Flow Flap Motor Potentiometer, sporadic short
                                                      15.5 Air Flow Flap, static block, see *15.5 (see below)
                                                      15.6 Air Flow Flap Motor Potentiometer, malfunction
                                                      17.0 Vehicle Speed Signal faulty

                                                      Comment


                                                        Nollaa koodit ja kato mitkä tulee uudestaan.

                                                        Comment


                                                        • Noniin, nyt puhaltaa vain kylmää lämpötilasta riippumatta, kiva juttu. Aamullakin ruhtinaalliset +0.5 lämmintä.

                                                          Vikakoodeja en ole vielä saanut nollattua

                                                          Comment


                                                          • Omassa ainakin saa vikatilanteessa manuaalisesti ajettua lämmönsäätöläpän sopivaan asentoon ilmastoinnin ohjausyksikön takaa, pidempi musta liitin navat 2 ja 10. Eli noihin kun syöttää vaikka 9V paristolla sähköä vaihtaen napaisuutta niin saa ajettua läppämoottoria. Ekan kerran jumittui talvipakkasilla kylmimpään asentoon ja perhe tietysti kyydissä, joskus taas helteellä kuumimpaan. Onneksi tuota tuli aikoinaan tutkittua ja lämpötilan saa nopeasti siedettäväksi kun on sopivat välineet käsillä, on kestänyt myös 12V silloin kun ei paristolla liikahtanut.

                                                            ... ja sen verran vielä lisäystä että mikäli vikakoodeja ei pääse välillä nollaamaan ohjaus kytkee tuon jumittavan säätömoottorin pois pelistä, eli vikakoodien nollauksen vaatii vaikka sen saisi liikkumaan.

                                                            Comment


                                                            • Vikakoodit tuli nollattua, kaksi jäi ilmastointiin, herjaa moottoreita v68 (tämän käytin irti ja testasin, toimii!) ja v71. Mitään sopeutusajoa ei voitu tehdä kun oli pelkkä vikakoodinlukulaite käytössä. Lähtisiköhän sillä toi v68 pelaamaan :o
                                                              Vikakoodit oli 1271, 1274

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X