Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 ilmastoinnin ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
    Tarkastelin tuota lämmönsäätövivuston toimintaa ennen purkuun ryhtymistä ja hyvä niin. Vivusto nimittäin liikkuu kyllä, joskin paikkapaikoin vähän pykien. Bilteman Litium-rasvaa niveliin ja manuaalisesti kylmältä kuumalle edestakaisin ajelu notkisti liikettä kummasti. Lämmönsäätöläpän vikakoodikin pysyi poissa vaikka laski säädön automaatillekin.
    Pääsin siis vähällä.

    Nyt löytyy vikakoodi enää pääläpän (central flap) potikan katkonaisesta signaalista. Ei liene vielä niin vaarallista, että aiheuttaisi toimenpiteitä. Vielä kun saisi moottorin lämmöt ylös alle 130 km/h vauhdeissa.. Seuraavaksi termarin vaihtoon.
    Bilteman Lithiumrasva on hyvä aine, mutta tuppaa mokoma vaan jäykistymään pakkasessa.
    Ainakaan ruiskusysteemin kakkoskurkun vivun voiteluun se ei ollut hyvä valinta talvella.
    Jätti meinaan kakkoskurkun auki eli jousi ei jaksanut palauttaa. Kesällä toimi kyllä hyvin...

    Comment


    • Regulaattoris lukee, että: TS78M08

      Comment


      • Kyllä se on juuri tuollainen kuin kaima on datalehdestä kaivanu.
        Mitä vanhassa regussa lukee päällä?

        Comment


        • Vanha sanoo: L4940V85
          R993A9527

          Comment


            Juu, oikeet on komponentit ja samoinpäin menee uus paikalleen. Saatko luettua vikakoodeja enää?

            Comment


            • Sama se on.
              Mutta... mites tuo maadoitushomma.
              Yleensä nuo vanhemmat regut on maadoitettu sieltä jäähdytyslipasta, eli se metallinen plotti jossa mahdollisesti reikä keskellä.

              Oletko varmistunut oliko noin ja tuliko uusi regu kytkettyä niin, että saa varmasti maita?

              Edit: Kun näkis kuvan vanhasta ja uudesta, sekä siitä yksikön piirilevyn kohdasta johon regu tulee.

              Comment


              • Ei pysty, näyttö on pimeenä. Ainoastaan nappeihin tulee valot.

                Comment


                • juu, pulttasin regut kiinni samaan reikään missä vanhat oli.

                  Comment


                  • Maadoituksen silti varmistaisin vielä, joko mittaamalla tai suoraan juottamalla.

                    Comment


                    • Täytyy ottaa kolovi esiin ja juotella kiinni.

                      Comment


                      • Vetäse vielä lisäksi hypevarmistukseksi siitä jäähdytyslipasta hyppylanka GND-jalkaan, eli keskimmäiseen.

                        Jos se nyt ei ole saanu maita, niin regu ei ole toiminu. En tiedä miten herkästi tuossa piirilevyssä sitten sanoo osat siinä kohtaa morjens.

                        Comment


                        • Petskeles, näyttö pysyy pimeenä ja eikä henkäystäkään tule ilimaa mistään räppänästä..

                          Comment


                          • Sit hää voi vielä kokeilla toimiiko edes vanhoilla reguilla enää.

                            Comment


                            • Kävi kans sama mielessä että vaihtais vanahat takasi, mutta niitä tuli kohdeltua kaltoin.. :)

                              Comment


                              • Kuinkas noista reguista vois mittarilla tarkastaa onko ne kunnos?

                                Comment


                                • Inputtiin menee kai tässä tapauksessa ~12V ja outputista pitäis sitten tulla 8V.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja klahti
                                    Bilteman Lithiumrasva on hyvä aine, mutta tuppaa mokoma vaan jäykistymään pakkasessa.
                                    Ainakaan ruiskusysteemin kakkoskurkun vivun voiteluun se ei ollut hyvä valinta talvella.
                                    Jätti meinaan kakkoskurkun auki eli jousi ei jaksanut palauttaa. Kesällä toimi kyllä hyvin...
                                    Toistaiseksi toiminut ihan ok. Pakkasta täällä rantaviivassa ollut vasta 5 astetta, joten jännityksellä odotellaan oikeita kylmiä..

                                    Jos alkaa tosissaan jumimaan, on varmaan pakko putsata ja herkistellä ihan oikeilla voiteilla. Oiskohan naapurin hulttiolla vielä helikopterivaseliinia..?

                                    Comment


                                    • Iltaa.

                                      Sain kolmen tunnin työn jälkeen moottorit esille.
                                      Onkos noilla vivustojen PUNAINEN ja SININEN väreillä jokin merkitys?
                                      Punainen lämpö ja sininen kylmä?

                                      Minulla nimittäin ei tullut lämmintä ollenkaan koppiin
                                      ja puhalsi vain tuulilasiin ja jaloille;

                                      Punainen pallonivel, joka on siis lähimpänä tuota läppäakselia,
                                      oli todella jäykkä. CRC:llä lähti herästi kulkemaan.
                                      Voisiko vika olla siinä, että läppä ei ole jaksanut auteta, ja tästä syystä
                                      lämpö ei ole tullut perille?

                                      Moottorit pyörivät 9V paristolla, eli vika ei ole niissä.
                                      Ja ohjainyksikköön on vaihdettu regut.
                                      Viimeksi muokannut Chocoeye; 21.11.2008, 19:44. Perustelu: virhe

                                      Comment


                                        Mulla ainakin lämmönsäätövivusto (pannuhuoneen puolella) takerteli puolivälissä. En näe siis mahdottomana.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
                                          Mulla ainakin lämmönsäätövivusto (pannuhuoneen puolella) takerteli puolivälissä. En näe siis mahdottomana.
                                          Minulla kyseinen moottori toimi myöskin 9V paristolla, muttei auton voimin..

                                          Comment


                                            Mittasitko resistanssin kun moottori oli kädessä? Annoitko paineilmaa moottorille?

                                            Comment


                                            • Annoin paineilmaa ja mittasin resistanssin toisesta;
                                              oli jotain 23..

                                              Comment


                                                mitäs vikakoodeja se vielä näyttää?

                                                Comment


                                                • En ole siis vielä laittanut moottoreita takaisin, kun katkesi se valkoinen vipu toisesta.
                                                  Vahva veikkaus kuitenkin on, että ei toimi. Olisiko kuitenkin se alipaine vuoto kysymyksessä..

                                                  Comment


                                                  • Nuo kaksi läppämoottoria konsolin sisällä liittyvät vain ilmanohjailuun.
                                                    Toinen ohjailee keskisuuttimille ja toinen ylös/alas, en muista kumpi on kumpi.

                                                    Comment


                                                    • Ok. Siinä tapauksessa veikkaisin, että punainen ohjailee tuota "keskipuhallusta".

                                                      Comment


                                                        Jos moottori toimii, muttei liiku kun paketti on kasassa, vaihtoehtoja on oikeestaan 2.

                                                        1. Ei ohjausta, eli vikaa keskusyksikössä
                                                        2. Mekaanisesti niin jumissa, ettei moottori jaksa kääntää. Tästä ilmeisesti voi seurata myös tuon ohjaimen 'tuhoutuminen'.

                                                        Luulisin..

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
                                                          Jos moottori toimii, muttei liiku kun paketti on kasassa, vaihtoehtoja on oikeestaan 2.

                                                          1. Ei ohjausta, eli vikaa keskusyksikössä
                                                          2. Mekaanisesti niin jumissa, ettei moottori jaksa kääntää. Tästä ilmeisesti voi seurata myös tuon ohjaimen 'tuhoutuminen'.

                                                          Luulisin..
                                                          Alipainevuoto ei siis tule kysymykseenkään?

                                                          Kuinka paljon tuon ohjauspaneelin pitäisi syöttää voltteja tuolle moottorille?
                                                          Ajattelin mitata nuo, jos moottorit eivät lähde pyörimään. Tällöin vika on varmasti
                                                          ohjauspaneelissa.

                                                          Olisiko innokkaita/ystävällisiä C4 omistajia, jotka suostuisivat lainamaan viideksi minuutiksi omaa toimivaa paneeliaan??

                                                          Comment


                                                          • Itselleni vastaten:

                                                            http://www.eveshamsquash.co.uk/audi/climate.html

                                                            Sivuston mukaan moottorit ovat 7V moottoreita. Eli tuon verran pitäisi kait paneelin työntää ulos..

                                                            Sivulla luki myös, että oli tapaus, jossa yhden moottorin toimimattomuus esti kaikkien muidenkin toiminnan. Kaikki on siis mahdollista..

                                                            Voisiko tuon lämmönsäätöläpän kääntää käsin siihen asentoon, että puhaltaisi koppiin lämpöä? Jos ei siis muuten lähde skulaamaan.
                                                            Viimeksi muokannut Chocoeye; 24.11.2008, 19:12. Perustelu: Lisäys

                                                            Comment


                                                              Sivulla luki myös, että oli tapaus, jossa yhden moottorin toimimattomuus esti kaikkien muidenkin toiminnan. Kaikki on siis mahdollista..
                                                              Tota just selitin sulle kun puhuin siitä virranrajoituksesta. Jos yks moottori vie niistä regulaattoreista kaiken virran niin millekään ei riitä virtaa ja se selittää myös sen kuumenemisen, jonka havaitsit.

                                                              En ole varma mutta yleismittarilla kun mittaat, niin luultavasti et saa oikeita lukemia, etkä pysty niitä yleismittarilla tulkitsemaan. Ne on servoja ja niitä ohjataan PWM:llä eli pulssinleveysmodulaatiolla.

                                                              Jos pääset läppämoottorien liittimiin käsiks, niin irrota yks kerrallaan ja kato, et lähteekö muut toimimaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X