Muistaakseni ne on hyvin pitkälti samannäköisiä. Jos niissä jotain eroa on, niin kiinnitys ja vivusto saatta vaihdella.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C4 ilmastoinnin ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje
Collapse
X
-
Onkos kukaan kokeillut vaihtaa tuota potentiometriä? Luulin ensin, että samasta läppähässäkästä mistä putsasin moottorin syksyllä, olisi taas hajonnut moottori kun läppä jumittaa, mutta nyt vaikuttaakin siltä, että asennontunnstin ei pelitä, koska moottori pääsee painamaan vivun niin lujaaa kiinni toiseen rajoittimeen, että rattaiston akselit menevät jotenkin vinoon tms ja koko laite jumittaa totaalisesti.
Jos joku on mitannut potikan resistanssin niin sekin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
Ajattelin ensin ostaa kokonaan uuden läppämoottorin, mutta soitettuani Laakkoselle ja kuultuani hinnan (155e) totesin, että taidan yrittää vielä kuitenkin korjata sitä. Tuolla hinnalla saa itselleenkin jo ihan kivan tuntipalkan.
Comment
-
Tulipahan duunattua ässälöiseen tuo itsekin tänään, aikaa meni sellaiset kolmisen tuntia.
"Central" läppien moottori oli mulla ongelmana, ei toiminut ollenkaan.
Hiilipöly siis syynä ja ne normaalit servomoottorin aukaisut ja puhdistukset auttoi.
Sen vaan hokasin, että onkohan tuo ässä sitten jotenkin erilainen, vai onko vain jotain päivityksiä.
Huomioita:
- Torxeja ei tarvinnut. Hanskalokero on kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla ja kahdella vastaavalla kannalla olevalla mutterilla. Myöskään moottoripaketin kansi ei ollut torxeilla, vaan ristipäiset.
- Kuskin puoli on tässä se helpompi. Kääntövivuston saa siinä pitkällä meisselillä irti akselilta mutta pelkääjän puolella ei millään, koska hanskalokeron kiinnikkeet on niin pahasti tiellä. Lisäksi siinä on ilmakanavan pää tiellä pahasti ja on tosi veemäinen saada nysämeisselilläkin pelkääjän puolen vivusto irti akselilta.
- Itse irroittaisin moottorien johdot paketin vielä ollessa paikallaan. Mulla on ainakin sen verran ohkaiset ja pitkät näpit, että onnistuisi hyvin mutta paksumpisorminen on ongelmissa. Kannattaa kokeilla kuitenkin, saahan ne siitä väkerrettyä sitten irti kun pakettia on saanut siirrettyä hieman lähemmäs.
Lisäksi tuossa oli niin hyvästi molemmilla puolilla metallikiinnikkeitä ja kannakkeita niin, että 90-asteen ilmakanavamutkat oli paha saada takaisin paikalleen. Irtihän ne lähtee aina ;)
Comment
-
Mites mä pääsen nyt nollaamaan noi vikakoodit kun ne siellä kummittelee ainakin ilmastoinnin kautta katsottuna edelleen. Olisi mukava nollata ne katsoakseen pysyykö poissa kanssa.
Ja ilmeisesti sopeutuskin pitäisi tehdä, vai?
En jostain syystä pääse käsiksi ilmastointiin VAG-COMilla. En muuten päässyt A6:n ilmastointiinkaan.
Eli mitä pitäisi tehrä?
Edit: Ma olen omatoimisesti löytänyt vastauksen ;) Se olikin HVAC-moduuli johon pitää kytkeytyä. Eiköhän se tällä selviä.Viimeksi muokannut A6tonen; 4.5.2007, 17:31.
Comment
-
No nyt on moottorit puhdistettu. Toimii taas niin kuin ennenkin. Aikaa meni 6 tuntia ekakertalaiselta. Otin moottoreista hiiletkin pois ja hioin pikkusen pintaa. Toinen moottoreista ei toiminut ollenkaan kun hommaa aloiteltiin, mutta hiilten hionnan jälkeen alkoivat toimimaan. Minulta löytyy sitten kuvia tarvittaessa projektista...
Comment
-
Tänään Kuopion Laakkosella tarjottiin arviolta 750? hintaista hoitoa kun puhallusta ei tule tuulilasille. Vikakoodia 13,5 pukkaa. Uudelle moottorille kerrottiin hinnaksi 150? ja loput työlle. Aika suolaista, joten mieli tekisi kokeilla itse, mutta vielä kaipaisin pientä tarkennusta nuihin jo varmasti päteviin ohjeisiin, jotta uskallan ottaa työkalut käteen ja rueta toimiin.
Minkä näköisiä laatikoita nuo läppämoottorit on ja mistä kohden ne löytyy? Tarkoitan kuinka läheltä jalkatiloja? Kellään ei varmaan satu olemaan kuvaa jemmassa... Siellä kojelaudan alla kun on paljon tavaraa joka ei ole maallikolle laisinkaan tuttua, ainakaan toistaiseksi.
Comment
-
-
EDITtiä koko viestille, eli kerkesin jo vuodattaa vähän tuossa, mutta nyt alkaa kuitenkin kaikesta vuodatuksesta huolimatta näyttää ihan hyvältä. Toisinaan pitäisi olla vaan vähän huolellisempi ennen kuin alkaa... ;)
OK. Parin tunnin tauko sai ihmeitä aikaan pääkopassa ja autoon mennessäni huomasin että 90-mutkapala kuskinjalkatilasta ei ollut paikallaan, jonka takia puhallus meni jalkatilaan. Laitoin mutkan paikalleen ja nyt tulee lasille tavaraa, tosin vieläkin kevyehkösti. Yllättäen, ohjaintaulukin toimi nyt ihan normaalisti ja sain varmistettua vikakoodit, ne olivat 11.3 ja 13.3. Ilmeisesti läpät ei pääse aukeamaan/sulkeutumaan ihan täysin ja siitä johtuu tuo puhalluksen keveys? Pystyykö tällaista jotenkin säätämään jos auton veisi piuhoihin? Tässä menopelissä on piuhoille se vanhanmallinenliitin sulakerasiassa jahka sillä on merkitystä.
Nyt näyttäisi siis siltä että ainoa vika oli vivuston jäykistyminen. Nämä tämänhetkiset vikakoodit ovat uutta, ennen projektiin ryhtymistähän näkyvillä oli vain ja ainoastaan koodi 13.5.Viimeksi muokannut Noisehunter; 31.7.2007, 21:32.
Comment
-
Itsellä oli nuo vakio ongelmat läppämoottorin jumittivat
eli lämmönsäätömoottori meni uusiksi (hiilet kuluneet epätasaisesti) 137 e :\ mutta nuo kaksi
puhalluksen säätömoottoria oli vielä suhteelisen siistejä sähkömoottorin putsaus+ vivuston herkistys ( varsinkin punainen vivusto oli jumissa ) nyt toimii hienosti +- 1,5 asteen tarkuudella
Noiten ohjeiden + [COLOR=Teal]Viki81[/COLOR][COLOR=Teal] [COLOR=Black]lähettämien[/COLOR][/COLOR] kuvien perusteella oli suht helppo tehdä tuo operaatio noin 5tuntia..
PS: kylmää tulee ~ +10 LO asennossa onko tuo normaali vai mistä lähtis tutkimaan (ainetta "pitäsi " olla järjestelmässä)...Viimeksi muokannut wiking; 1.8.2007, 14:25.
Comment
-
Itellä ongelmana on puhalluksen puuttuminen tuulilasille ja jalkatilaan. Foorumilta saamieni loistavien ohjeiden ja kuvien avulla olen päässyt siihen vaiheeseen, että tuulilasin läppää ohjaava moottori on irti ja huolto edessä.. Viki81:ltä saaduista kuvista poiketen moottoriboxit on jokainen erikseen omana yksikkönä(3kpl löysin, liekö vielä jossain piilossa yksi!?), joka osaltaan "helpotti" boxin irroitusta, vaikkakin aikaa siinä vierähti melkoinen tovi, tila-ahtauden ja modifoimattomien työkalujen vuoksi. Autona siis a4 b5 2.6 -95.
Testasin moottoripaketin irroituksen jälkeen laittaa piuhan takaisin kiinni, vipu ei hievahtanutkaan. avasin paketin, ei näkynyt pahemmin hiilipölyä, laitoin samantien kannen päälle ja ruuvit kiinni, 4.5v paristolla vipu liikkui molempiin suuntiin!?
Pelkääjän puolella oleva lämpötilansäätömoottori näytti liikkuvan suht kivuttomasti, samoin kuskin puoleinen punaisella vivulla varustettu moottori..Viimeksi muokannut auri2.6; 9.8.2007, 19:23.
Comment
-
On sen verran tullut kyselyjä kuvien perään, joten katsoin parhaaksi siirtää ne netin syövereihin. Toivotaan että kuvista on jotain apua.
http://s100.photobucket.com/albums/m...apmoottori.jpg
http://s100.photobucket.com/albums/m...nt=Vivusto.jpg
http://s100.photobucket.com/albums/m...elonpaikka.jpg
http://s100.photobucket.com/albums/m...aikoillaan.jpg
http://s100.photobucket.com/albums/m...loavattuna.jpg
http://s100.photobucket.com/albums/m...torikotelo.jpg
http://s100.photobucket.com/albums/m...t=Moottori.jpg
- Ville -
Comment
-
Eipä toimi enää, oli taas päässyt ratas pomppaamaan. Kun vivuston ajaa toiseen äärilaitaan stopparia vasten, moottori jatkaa pyörimistä ja tuosta johtuu raattaan hyppääminen. Toiseen ääripäähän liikuttaessa, vipu pysähtyy ennen stopparia ja nylkyttelee pikkuhiljaa stopparia vasten ja lopuksi pysähtyy.. voisiko tuo em vika johtua siitä, ettei moottoreita ajettu "referenssiin", eli ajettu sopeutusta!?Viimeksi muokannut auri2.6; 10.9.2007, 14:29.
Comment
-
On, löytyy tästä ketjusta:
Se on siellä "Basic setting" osiossa kun on ensin menty ilmastoinnin puolelle. Vag-Comissa. Mitään login koodia en naputellut missään vaiheessa. Omassani se oli sitten 001 ja Go ja sitten se lähti niitä moottoreita yksitellen ajamaan laidasta laitaan.
Sopeutin sitten jokunen päivä huollon jälkeen, enkä huomannut mitään muutosta toiminnassa.
Comment
-
Dodi. Spelektroniikan moottori istutettu ja toimii. Moottori on melkein käypänen kotelon alaosaan/pohjaan, akselia pitää hieman lyhentää(hioa päästä) sekä sivareilla lohkaista sitä matoruuvia lyhyemmäks. Vähän kotelon alaosasta dremelillä matskua pois niin sehän sopii paikalleen.
Kannen kiinnilaitto sitten aiheuttaakin päänvaivaa. Uusi moottori on vähän kookkaampi ja kansi ei tahdo kaikkine johtoineen mennä kiinni ilman, että sitä hiukan leikkelee.. En siitä mitenkään järin siistiä saanu, kannen päältä piti ottaa tavaraa pois ja yksi kulma irvistää aika pahasti. Yhtä ruuvia ei myöskään pysty kiristämään. Johdotuksista sen verran, että tässä spelektroniikan moottorissa ei ole mitään ulkopuolisia liittimiä tms. mukana mistä sille saisi virran annettua. Päällä on vain koloset joihin esim. johdonpääteholkilla varustettu piuha mahtuu naftisti..
Virrankulutus tällä spelektroniikan moottorilla on n. ~30mA pienempi. Aika rivakkaan se sitä läppää kääntää. Vag-comilla lopuksi "adaptation" niin homma on siinä..
Itse vaihdoin viikko sitten hytissä olevaan säätöyksikköön nuo SP-Elektroniikan "Johnson 228"-moottorit ja hyvin pelaa. Metalliset ruuvihammasrattaat otin vanhoista moottoreista irti kaasulampulla lämmittämällä ja laitoin uusiin moottoreihin. Toista ruuvihammasratasta onnistuin turmelemaan hieman, kun en laitattanut rasvaa uuden moottorin akselille vanhaa ruuvihammasratasta siihen asentaessa. Hamppirattaat pitävät nyt selvästi kuuluvaa ääntä, eli kannattaa olla todella huolellinen asennuksessa.
Hommassa ei tarvita mitään erikoistyökaluja. Aikaa meni useita tunteja. Kotelosta leikkasin yhden "väliseinän" pohjasta ja toisen kannesta sivuleikkurit+viila (taltta olisi parempi?) -yhdistelmällä. Kotelon sivulle porasin ja leikkasin reiät josta abikoliittimet tulevat ulos. Kansi jäi hieman irvistämään yhdestä kulmasta mutta siitä ei ole mitään haittaa.
Ilman sopeuttamisohjelman ajoakin tuntuisi moottorit säätävän läppiä oikein.
Jos joku haluaa myydä, niin voin ostaa yhden vanhan moottorin jossa on ruuvipyörä tallella.
Comment
-
Nyt on jumpattu täälläkin profiilin keksinnöstä moottorikotelo irti kun ei
jalkatilaan puhaltanut ilmaa. Punaisen vivun puolelta moottori selvä. En
alkanut edes putsaamaan vanhaa, vaan laitoin uuden koneiston tilalle.
Letkun ihmettely. Siinä moottorikoneiston "sinisellä" puolella
näkyy valkoinen, muovinen, ilmeisesti alipaineletku, joka tulee konehuoneen suunnasta
ja päättyy siihen. Mikä tarkoitus tuolla on?
http://img442.imageshack.us/img442/6128/kuva002eq4.jpg Känny kuva ja letku näkyy
sinisen vivun yläpuolella.
Comment
-
Laitan tämän jutun vaikka tänne..
Tuli tänään irroitettua tuo puhaltimen moottori kun ei pukannut hyttiin ilmaa enään ollenkaan. Vika löytyi kuluneista moottorin hiilistä.
Mistähän noita löytyisi uusia? hiiliä meinaan. Tulee halvemmaksi kun uuden moottorin osto. Täytyy huomenna kysellä varaosaliikkeistä tai laakkoselta.
Moottori löytyi hanskalokeron alta.
http://img113.imageshack.us/my.php?i...2008838dx3.jpg
(kuvassa irroitettu)
Tälläinen:
http://img113.imageshack.us/my.php?i...2008837ui4.jpg
http://img113.imageshack.us/my.php?i...2008840sf3.jpg
Ja tuossa huono kuva hiilestä:
http://img113.imageshack.us/my.php?i...2008842cy3.jpg
Comment
-
Ei löytynyt hiiliä edes laakkoselta, joten muokattiin auton laturiin tarkoitetuista hiilistä. Joutui vaan sahaamaan 6mm pois toiselta sivulta :)
Ja nyt pelaa. Laakkosella puhaltimen moottori olisi maksanut alkuperäisenä 320e ja nuo hiilet mikä laitettiin huimat 5e. :P
Comment
-
Niinhän nuo kannattaa kiertää.. 120e olis maksanut lähimmässä varaosaliikkeessä. Motonetistä lähtee vielä halvemmalla muistaakseni.
Comment
-
Jovain täälläkin lakkasi lämpimän tulo Urssin kajuuttaan ihan hetkessä. Syyksi palajastui purkamisen jälkeen kennoston sisältä lohjennut pala, joka tukki paluuröörin, siellä kennon sisällä, ei nimittäin mahtunut palanen särkemättä pois. Hienoista vuotoakin oli jo havaittavissa, eli ihan paikallaan oli remontti jokatapauksessa. Taitaapi samalla mennä puhallinkin vaihtoon, se oli kulunut jo aikalailla
Comment
-
sama paketti kait se on, puhallin on jostain syytä eri numerolla kuin ei-ilmastoinnillisessa, ainakin varaosaliikkeen mukaan.
En kyllä edes purkanut keskikonsolia, sieltä sivuilta touhusin mitä touhusin
Entiedä saisko puhaltimen ilman suurempaa purkamista pois. Lieriö sieltä ilmastoinnilta päin on 3:lla ruuvilla kiinni, melkein vois puhallin mahtua pois sen irroittamisen jälkeen
Comment
-
Audi 80 avant vm1995 automaatti ilmastoinnilla, ei suostu puhaltamaan lämmintä ollenkaan sisälle. Antaa vikakoodit 08.5 ja 15.7 Mistä voisi alkaa etsimään lämmönsäätömoottoria, onko samalla paikalla kuin tässä kuvassa http://img123.imageshack.us/img123/5642/kuva1xf0.jpg ?
Comment
Comment