Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 ilmastoinnin ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Omassa ässässä kans ilmeisesti läppämoottorin jumeja.Lämpö on ollu melkein koko talven 22 ja eikä puhallus lämpö muutu vaikka on yrittäny säätää,pelkästään LO toiminnolla saa viileää kabiiniin.Edes HI toiminnolla ei saa kuumempaa kuin mitä tulee jo tuos 22:lla,ainostaa puhallus nopeus muuttuu,eli varmaan haistelia on kunnossa?
    Otin moottorin irti ja tarkastelin sen toimintaa;
    kun laittaa ilmastoinnin LO asentoon niin moottori menee täysin toiseen laitaan niinkuin pitääkin,sitten kun painaa kerrran niin että näyttöön tulee 18 niin moottori menee yli puolen välin säädöstä eli melkein taas toiseen laitaan
    Tästä sitten puolen asteen välein se nytkähtää aina muutaman millin kunnes tullaan 21 :seen niin se on jo tapis,onkohan normaalia toimintaa?Kyseessä siis konehuoneen kaukalossa oleva läppämoottori.
    Avasin sen ja se näytti aivan uuden veroiselta,hiiletkin oli viä pitkät.

    Vikakoodit on 11.6,13.7,8.5,8.3 eli kaikki viittaa läppämoottoreihin ja potikkoihin? saako muuten noita koodeja nollattua muutaku vag-comilla? Vai oliskohan loppujen lopuksi kysymys tästä:
    Ja yksi juttu: Vag-Comia tarvitaan noitten moottorien kalibroimiseen perusasentoon kaiken lopuksi! Muuten saattaa olla, että ohjelma ei toimi 100% oikein. läpät ovat ohjelmaan nähden väärässä asennossa.

    Comment


      #32
      Noniin, omani sain kuntoon. VAG-COMia ja kalibrointeja ei tarvita. Sinulla näyttää olevan ohjausyksikkö hajalla kun on noin paljon vikakoodeja. Minulla oli vain yksi.

      Comment


        #33
        Tuota ei mitää herneitä mutta,en löytänyt mitään ohjetta tms. missä sanotaan että jos vikakooodeja on monta niin ohjausyksikkö on hajalla. Onko tää ny sitä kuuluisaa MU-TU:a?

        Nyt muuten sen jälkeen kun oli tuo moottori kädessä niin lämppäri pelaa taas niinku pitääkin.
        Tuo säätö jäi kuitenkin arveluttaan että toimiiko se oikein,että jo 21 on lämpö täysillä..eikös se lämpö tuu pelkästään tämän http://personal.inet.fi/koti/kkoski/temp/P7143041.JPG moottorin kautta?

        Comment


        • #34
          no näin maallikkona ja mutulla että eikös se läpän asento riipu kans siitä paljonko sulla on hytissä ja moottorissa lämmintä...? plus se mitä tahdot hyttiin lämmintä..

          Comment


          • #35
            Eihän vikakoodien tulva sentään automaattisesti ohjainyksikön vikaantumista tarkoita. Järjissäänhän se ainakin sen verran on että osaa niitä koodeja antaa ;-)

            Oliko Mikolla millainen lähtölämpötila auton kabiinissa kun testasit tuon läppämoottorin käyttäytymistä?

            Seuraava on sitten ihan "shoot from the hip" eli ei vahvaa faktaa:
            Arvelisin että ohjainyksikkö kääntää tuon Temperature Regulator Flap'n täysille jos kajuuttaan tilataan 18 astetta ja kojelaudan/katon lämpötila-anturi kertoo vallitsevan tilan olevan esim. pari astetta pakkasella. Läppää käännetään sitten kiinni päin kunhan aletaan lähestyä tilattua lämpötilaa. Eli sen läpän asentosäätö ei ole sidottu kiinteästi siihen lämpötilaan joka ohjainyksiköstä on valittu vaan sitä dynaamisesti käännetään tilanteen vaatimalla tavalla.

            e: Heikki ehtikin edelle samalla ajatuksella.

            Comment


              #36
              No joo eipähän tullu mieleen tuo kabiinin lämpö joka tietysti vaikuttaa tuohon läpän liikkeisiin.Hytis oli tuolla hetkellä ehkä +10 .No taas tuli valaisevaa tietoa asiasta.
              Tänäänkin ajellessa lämpöä tuli niinkuin pitääkin,tiedä sitten mikä loppu peleissä tuota vikaa aiheutti.Toivottasti nyt pelittääs,vaikka pahoin pelkään ettei se nyt nuon vain korjaannu.

              Comment


                #37
                Ei muuten, mutta just kokeilin rikkinäistä ohajusyksikköä autooni ja antoin 6 koodia. Boksi auki ja kärähtänyt piirilevyhän sieltä löytyi. Lämpenikin aika tavalla kun sen kytki kiinni. Olis aika hassua jos nuo kaikki vikakoodit tulisi yhtäaikaa siksi että kaikki moottorit ja potikat hajoaa yhtä aikaa.

                Comment


                • #38
                  omassani antoi kolme moottoria ja 1 potikka virhekoodia samaan aikaan.... ihan siis mahdollista, sanoisin.

                  Comment


                  • #39
                    Omaani aloin kanssa kokeilemaan, niin antoi koodit
                    02.1 (G86) Interior Temperature Sensor, in Headliner, static open
                    (*02.1 Digital default value of 128 is programmed if sensor fails)
                    05.3 Outside Air (Ambient) Temperature Sensor, front, sporadic open
                    13.7 Footwell/Defroster Flap, sporadic block
                    18.3 Fresh air blower voltage, sporadic

                    Eli mitä tässä nyt niinku on vikana? Kuitenkin värkki lämmittää kabiinin ja säätää jaloille/ikkunoille ihan hyvin. Lämpötilan säätöönkin reagoi. Voisin paremmin näitä nähneenä sanoa, että tuo kyllä toimii. Voiko noi viat jäädä muistiin pitkäksikin aikaa?
                    Onkohan noista antureista joku nyt pimeenä?

                    Comment


                      #40
                      Hasalla on ainakin kattolämpösensorin piiri rikki. Se nyt sattuu toimimaan tuolla varaarvolla jota se käyttää laskennassa. Myös ulkosensorin signaali on joskus temppuillut.

                      Nuo viat lähtee pois n. parinkymmenen virtojen päällekäytön jälkeen jos vikoja ei ole aktiivisena.

                      Comment


                      • #41
                        Kannattaa kokeilla manuaalisesti säätää puhalluksen suuntaa ääriasennosta toiseen ja samalla katsoa että muuttuuko virheilmo 13.7 -> 13.5 (Footwell/Defroster Flap, static block). Jos virheilmoitus vaihtuu niin kielis siitä ettei säätö ääriasentoihin asti toimi.

                        Comment


                        • #42
                          02.1 (G86) Interior Temperature Sensor, in Headliner, static open
                          (*02.1 Digital default value of 128 is programmed if sensor fails)
                          Mulla oli tuo sama ja johtui kattolämpövastuksen johdon juotoksen irtoamisesta. Eli katosta paneeli irti ja tarkista että johtoliitos itse anturiin on kunnossa. Ja muut liitokset myös.

                          Comment


                            #43
                            noita "sporadic" koodeja voi tulla jos hiilet on sähkömoottoreissa huonossa kunnossa, siis kipinöi. Puhdistus auttaa.

                            Comment


                            • #44
                              Viikonloppuna tuli hieman katseltua, niin se kattoanturin piuhan liitin oli jostain syystä irroitettu sieltä ratin alta. Nyt antaa koodin 02.3. (Interior Temperature Sensor, in Headliner, sporadic open)

                              Muut vikakoodit säilyi ennallaan. Katsoin niitä moottoreita, niin kyllä ne näyttää ihan sinne mekaaniseen rajaan saakka liikkuvan, kun käskyttää lasille tai jaloille. Ainakin se kuskinpuoleinen. Olisiko sitten huonot hiilet ja kipinöinti, joka aiheuttaa noi koodit, vaikka säädöt tuntuu toimivan.

                              59 Temperature in deg C, from Outside Air (Ambient) Temperature Sensor (G 17), front
                              Tuota kanavaa katsoessa ihmettelin, kun tallissa ollessa näyttää -40? Olisiko sensori hieman viallinen? Tallissa kuitenkin lämmintä ihan reilusti (+17).

                              Comment


                              • #45
                                jepjep...

                                Kiitos neuvoista, yhdenkin C4:n läpänsiirtomoottorit entrattu.. ja toimii ku junan vessa!!!

                                pete

                                Comment


                                  #46
                                  Onkos kukaan jo löytänyt hankintapaikkaa noille surkeille 7V moottoreille ?

                                  Äkkiä tuo satasien hinta tuntuu kovalta kun ainoa vikaantuva komponentti siellä on tuo muutaman euron moottori. Taitaapa vielä olla sama kaikissa B4/C4/B5 autoissa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tällaiset koodit antoi ilmastointi:

                                    08.5 Temperature Regulator Flap, static block, *08.5 (see below)
                                    Motor is cycled; software attempts to eliminate block

                                    11.7 Central Flap, sporadic block

                                    13.5 Footwell/Defroster Flap, static block, *13.5 (see below)
                                    *13.5 Motor is cycled; software attempts to eliminate block

                                    15.5 Air Flow Flap, static block, see *15.5 (see below)
                                    *15.5 Motor is cycled; software attempts to eliminate block

                                    Lämmönsäätöläpät siis taitaa olla jumissa?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tulipahan jumpattua. Lämmönsäätömoottori ei suostunut enää toimimaan. Hiilipöly aiheutti oikarin moottorissa ja vikakoodia 8.5 pukkas. Moottorin putsaus paineilmalla ja koekäyttö säädettävällä virtalähteellä. Nyt vaikuttaa toimivan, tosin välillä näyttäis, että jumittais satunnaisesti vieläkin tuo moottori. Ehkä joutuu uusimaan koko kikaleen..
                                      Kuvia:


                                      Hiilipöly näkyykin hyvin kuvasta.

                                      Comment


                                        #49
                                        Sinänsä turha tieto,mutta laitampa kuitenkin.
                                        http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?
                                        Täältä löytyi melkein samaa,tuota 7V dc moottoria servon sisälle.
                                        Akseli vain on liian lyhyt

                                        Comment


                                        • #50
                                          SP-elektroniikalla on myös aikalailla passeli moottori valikoimissa. Pitää vielä miettiä soveltuvuutta. Speksit: http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/minimot.pdf (pdf). Bosch on suunnitellut moottorin ja osanumerokin täsmää melkein tuon alkuperäisen kanssa. Orggis nro. 1 397 220 243, sp-elektroniikalla 1 397 220 227 !

                                          Comment


                                          • #51
                                            No, tuo kannatta kerralla tehdä sitten kunnolla. Vuosi sitten syksyllä ähersin ja putsailin hiilet jne. ja nyt on jo sama vika takaisin...
                                            Täytyy katsoa noiden moottoreiden sopivuutta.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Dodi. Spelektroniikan moottori istutettu ja toimii. Moottori on melkein käypänen kotelon alaosaan/pohjaan, akselia pitää hieman lyhentää(hioa päästä) sekä sivareilla lohkaista sitä matoruuvia lyhyemmäks. Vähän kotelon alaosasta dremelillä matskua pois niin sehän sopii paikalleen.
                                              Kannen kiinnilaitto sitten aiheuttaakin päänvaivaa. Uusi moottori on vähän kookkaampi ja kansi ei tahdo kaikkine johtoineen mennä kiinni ilman, että sitä hiukan leikkelee.. En siitä mitenkään järin siistiä saanu, kannen päältä piti ottaa tavaraa pois ja yksi kulma irvistää aika pahasti. Yhtä ruuvia ei myöskään pysty kiristämään. Johdotuksista sen verran, että tässä spelektroniikan moottorissa ei ole mitään ulkopuolisia liittimiä tms. mukana mistä sille saisi virran annettua. Päällä on vain koloset joihin esim. johdonpääteholkilla varustettu piuha mahtuu naftisti..
                                              Virrankulutus tällä spelektroniikan moottorilla on n. ~30mA pienempi. Aika rivakkaan se sitä läppää kääntää. Vag-comilla lopuksi "adaptation" niin homma on siinä..

                                              Comment


                                                #53
                                                Tuossa männäviikolla tutkittiin duunikaverin ilmastointia ja vikakoodit näytti, että lähes kaikki läppämoottorit on jumissa.

                                                Päästiin siihen tulokseen, että jumittunut läppämoottori voi rikkoa ilmastoinnin ohjausyksikön, niin että se herjaa lähes kaikista läppämoottoreista, aivan kuten tuossa aikaisemmin, joku oli kirjoittanut:

                                                11.5 Central Flap, static block, *11.5 (see below)
                                                13.5 Footwell/Defroster Flap, static block, *13.5 (see below)
                                                13.6 Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, malfunction
                                                13.7 Footwell/Defroster Flap, sporadic block

                                                Ilmastoinnin ohjainyksikössä on 8,5V 1.5A LDO regulaattori, joka ei kestä oikosulussa olevan läppämoottorin kuormaa. Regulaattorin tyyppi: L4940V85 valmistaja ST.

                                                Tätä osaa ei näytä olevan näissä lähielektroniikkaliikkeissä hyllyssä, mutta esim Farnellin kataloogista löytyy. Osan voi ehkä korvata LM7808:lla joka on 8V regulaattori. Ainakin väliaikaisesti ratkaisu näytti toimivan duunikaverin ilmastoinnin ohjainyksikössä. Vikakoodit hävisivät, eikä uusinut niitä enää. Kattellaan ajan kuluessa miten tuo ratkaisu kestää.

                                                Jos on kytkentäkaavio käsillä, niin ilmastoinnin ohjainyksikön johtosarjasta voi mitata moottorin kunnon irrottamatta kaikkia läppämoottoreita. Toimivassa moottorissa pitäisi resistanssi olla yli 15ohm. oikosessa olevassa moottorissa resistanssi on vain muutamia ohmeja. Tietty kannattaa huoltaa kaikki moottorit, ettei seuraava tilttaa heti seuraavalla viikolla.

                                                Vähän teoriaa: eli jos regulaattori kestää speksien mukaan 1,5A ja käyttöjännite moottorille on 8,5 V niin pienin sallittava resistanssiarvo, jolla virta ei ole liian suuri on näin ollen 8,5/1,5 = ~5,6 ohm

                                                Nämä aiemmin mainitut regulaattorin maksavat alle 3? Ja juotos on helppoa.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  ahdistaa...
                                                  tuossa B4 mallisessa on yksi moottori (kts ketjua ylempää) aivan mahdottomassa paikass kojelaudan ja Apilarin välissä. Nyy reilu vuosi edellisen remonttini jälkeen on taas vikakoodeja lähes kaikista moottoreista ja ajoittain ilmapuhallus tuulilasille/jalkatilaan ei toimi. (puhaltaa ainoastaan keskisuuttimista naamalle).
                                                  Kysymsksen olisi saako tuon patoläppää ohjaavan moottorin jotenkin eliminoitua koko systeemistä niin ettei se mahdollisesti riko tuota ohjainyksikköä? Onko Aki vielä kuulolla? onko sulla tälleen maallikolle sovivia ohjeita kuinka voisi tarkistaa onko tuo regulaattorin hajoamisesta kyse tässä tapauksessa? Ja tarkempia koordinaatteja/ohjeita tuon komponentin vaihtamiseksi? Jos vaikka vielä ostaisi kolvin tässä elämässä.. :-). kuva olisi luonnollisesti kiva yllätys!

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Se mistä satuin huomaamaan regulaattorin rikkoutumisen, oli, että se oli kuumuudesta haljennut. Ne tunnistaa siitä että ne on niitattu alumiiniseen jäähdytyslevyyn ohjainyksikön toisessa laidassa ja niissä on merkintä L4940V85.

                                                    Taitaa olla vähän vaikea eristää pelkästään sitä yhtä läppämoottoria, taitaa kaikissa liittimissä mennä muitakin signaaleita. Kytkentäkaavioistahan se selviäis.

                                                    Kun mittaa ohjainyksikön liittimistä kaikille moottoreille menevät resistanssit ja jos ne on kunnossa sellaisessa moottorissa, josta se kuitenkin antaa vikakoodia, niin on todennäköistä että regulaattori on kärähtänyt tai menee ajoittain virranrajoitus/lämpösuojatilaan. Taisi Datalehden mukaan olla regulaattorissa virranrajoitus, mutta eipä ne aina kestä jatkuvaa oikosulkua.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Itselläni antaa seuraavat koodit:

                                                      08,6 Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer malfunction

                                                      11,5 Central Flap. Static block

                                                      18,3 Fresh air blower voltage, sporadic

                                                      Havaintoja: 1. Keskeltä ei ole viimeaikoina tullut ilmaa ollenkaan (11,5 vikakoodi sen kertookin)
                                                      2. Koppiin tulee lämmintä ja kylmää niin kuin pitääkin, miksi vikakoodi 08,6? 3. Mitä tarkoittaa tuo viimeinen koodi? (raitisilma puhaltimen jännite, ajoittaminen?!?)


                                                      Mistä johtuu että ilmastoinnin näyttö himmenee kun laittaa ajovalot päälle ja kirkastuu taas kun poistaa ajovalot päältä. Kirkastuu myös kun hakee vikakoodit ilmastoinnin näytöstä, vaikka on ajovalot päällä. (Oliko tarpeeksi sekava...?)

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        18,3 vikakoodi varmaan viittaa puhaltimeen siellä hanskalokeron takana. Oiskohan hiilet lopussa tms.

                                                        Tuo ilmastoinnin näytön kirkkauden säätö on ominaisuus, tosin suomessa ei kovin hyödyllinen, kun valot on aina päällä. Eli se olettaa, että kun laitat valot päälle, että ulkona on pimeää ja himmentää näyttöä ettei häikäise.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kuinka monta moottoria tuolla on? Kaksi? Tänään aloittelin vähän tuota purkamista, vähän alustavasti katselin että mitä on tulossa vastaan.

                                                          Eihän kellään satu olemaan kuvaa moottori hässäkästä?

                                                          Mitä maksaa kokonaan uusi moottoriyksikkö? Mietin että jos vaihtais kokonaan uuden niin ei tarvi joka kevät ja syksy tehdä tuota hommaa...

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ainakin neljä yksikköä taitaa olla. Hinta ilmeisesti n. 100-150?/kpl Kannattaa varmaan kysyä kerhohinta noille.

                                                            Eikös tuossa ylempänä ole kuva tuosta moottorihässäkästä.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Eikö tuo kuva ole lämmönsäätömoottorista? Onko läppämoottorit samannäköisiä? Onko tuulilasille, keskelle ja jaloille jokaiselle oma moottorinsa?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X