On joskus vuosi sitten luettu koodit kun oli vikaa samaisessa toosassa. En tosin itse ollut paikalla mutta liikkeessä oli todettu vain että koko pönttö vaihtoon. En enää viitsisi maksaa 30€ tyhjästä... Mutta pakko kai on viedä luettavaksi jos ei kotikonstein korjaannu. Täytyypä etsiä/tarkistaa vielä tuo regulaattori, kiitokset vastauksista!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C4 ilmastoinnin ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viestiTuon on sen ikäluokan laitos, että niistä kärähtää jänniteregulaattori ohjainyksiköstä läppämoottorin jumahtamisen seurauksena. Oireena siis, että useampi toimivaksi todettu läppämoottori pysyy toimimattomana.
Oon noita -93-97 ilmastoinnin ohjainyksikköjä useamman korjaillut.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viestiOhjainyksikkö on se paneeli, jossa on säätimet, siellä se regulaattori on sisällä.
En nyt parempaa kuvaa löytänyt tuosta sisuskalusta ja Aki tietänee missä ne regulaattorit siellä on. Voi olla tuo tuossa mikä on jäähdytysrivassa kiinni takana tai sitten ei.
Comment
-
Päätin sitten käydä varmistamassa vian paikallisessa huippukorjaamossa kun en uskaltanut ruveta tuota ohjausboksia itse aukomaan. Vajaan tunnin työn tulos oli että boksi rikki, pitää vaihtaa ja lasku 80€! En tiedä olisinko itkeny vai nauranut. Ei kuulemma anna mitään vikakoodeja???
Nyt kysyisinkin löytyiskö täältä Oulusta päin ketään ystävällistä ihmistä joka lainais ohjausboksia sen verran että vois testata onko vika varmasti siinä. Pientä korvausta vastaan tietysti ))) Eli mulla auto siis A6 vm.-96
Comment
-
Osaako joku sanoa, mihin asentoon pitäisi vivut käännellä, että saisi puhalluksen tuulilasille C4:ssa. Kuskinpuoleltako punaisesta vai, ja onko sinisen asennolla väliä ollenkaan? Läppämoottori(t) vissiin jumittaa, ja autolla pitäis kuitenkin pystyä ajamaan, joten meinasin että hätäapuna kääntelis vaan manuaalisesti puhalluksen lasille. Kokeilemallakin tietty selviäisi, mutta josko vaikka riittäisi vaan toisen puolen purkaminen (ulkona kylmässä ja pimeässä).
Edit:
Kun puhallus oli jumittunut (oikeanpuoleisen moottorin toimimattomuuden takia) keskelle, niin puhallus oli pakko kääntää oikeanpuoleisesta vivusta ensin ei-keskelle, ennenkuin ylös (tai alas) sai mitään tulemaan. Itellä onneksi toimii se vasemmanpuoleinen ylös-alas säätö, niin ei tarvinnutkaan kääntää kiinteästi tuulilasille vaan automatiikka pystyy vielä tekemään säätöä tuulilasin ja jalkatilan välillä.
Comment
-
Minulla ei toinen läppämoottori toimi ja ongelma oli että puhalsi vain keskeltä eikä tuulilasille. Otin ne käytöstä pois ahtaasta paikasta (siis läppämoottorit sinisestä ja punaiseta piuhasta). Talveksi laitan puhalluksen tuulilasiin ja kesällä keskelle. Onnistuu niin, että siellä ratin alla on mekaanista kääntöä varten (enemmän vierässä olevan puolella) valkoinen ruuvipää josta voi kääntää puhalluksen kummalle puolelle haluaa. Se ei tahdo pysyä mutta itse olen laittanut eritysnauhalla sen valitsemaani asentoon. Jotta sinne pääsee käsiksi on hansikaskotelo poistetteava (torx-ruuveilla).
Comment
-
Toiminut vuosia ja toimii edelleen.
Lainaus myyntitekstistä: "Pyörii vielä 4V:lla"
http://www.spelektroniikka.fi/luet2002.htm
Samaan tilaukseen kannattaa ottaa pikkuabikot.
Comment
-
Muistan lukeeneeni täältä foorumilta ilmastointipaneelissa olevien läppämoottoreiden pinnien numerot, mutta en nyt haullakaan löytänyt kyseistä tietoa. Ajatuksena olisi testata/tekohengittää jumittunutta moottoria 9 voltilla suoraan johdoista jolloin ei tarttis irroittaa moottoria.
Olisko jollain tieto noista pinnien numeroista tiedossa?
Comment
-
-
C4 läppämoottori
Jos on mennyt regulaattori rikki, antaako ohjainyksikkö mitään signaalia moottorille?
Eilen illalla purin kaksi keskikonsolin takana olevaa moottoria ja putsasin. Puhdistuksen jälkeen vänkärin puolen moottori ajaa väkisellä toiseen ääripäähän ja nylkyttää toppariin jonkun aikaa. Siitä ei sitten mihinkään liiku. Mietin että olisko regulaattori rikki, mutta eka ajatus oli itsellä ettei se anna mitään signaalia moottorille jos se olisi rikki.
Patterilla kun "palauttaa" moottorin toiseen päähän niin aina ohjainyksikkö ajaa sen toiseen laitaan eikä tottele ohjainlaitteen käskyjä.
Samaisen moottorin potikka oli erittäin likainen ja hapettunut. sitä putsailin siinä. Oisko sen verta muuttuneet vastusarvot likaiseen potikkaan että pitäisi sopeuttaa vag-komilla?
Comment
-
Hapettuneen potikan toinen johto oli irronnut.
Liitin sen paikolleen ja nyt näyttäis ohjain liikuttavan moottoria hyvin.
Vielä silti jäi pari vikakoodia:
11.4 Central Flap Motor Potentiometer, sporadic short
11.7 Central Flap, sporadic block
13.3 Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, sporadic open
Vinkkejä? Poistuneeko sopeuttamalla?
Sitten irroittaessa eestakaisin tuota moottoripakettia tuosta vivustosta halkesi se valkoinen vipu. Mistä noita vois ostaa?
Comment
-
Kyselin jo tuolla VAG-COM ketjussa, sen voinee poistaa kun löytyi tämä sopivampi ketju. Eli vikakoodilista on seuraavanlainen:
Wednesday,02,October,2013,21:40:59:55332
VCDS Version: Release 12.12.0 (x64)
Address 08: Auto HVAC Labels: 4A0-820-043.LBL
Control Module Part Number: 4A0 820 043 K
Component and/or Version: Klima-Vollautomat D05
Software Coding: 00160
Work Shop Code: WSC 23250
VCID: 2142ECD3AB11CE16BBD-2580
7 Faults Found:
00799 - Coolant Temperature Sensor (G110)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
00600 - Potentiometer On Positioning Motor for Temperature Flap (G92)
09-00 - Adaptation Limit Surpassed
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
41-00 - Blocked or No Voltage
00601 - Potentiometer On Positioning Motor for Central Flap (G112)
09-00 - Adaptation Limit Surpassed
01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)
41-00 - Blocked or No Voltage
00602 - Potentiometer On Positioning Motor for Footwell/Defroster Flap (G114)
09-00 - Adaptation Limit Surpassed
00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)
41-00 - Blocked or No Voltage
Mahtaako nuo kaikki olla oikeasti jumissa vai onko vikaa nyt ohjaimessa... Otin panelin jokin aika sitten irti ja tutkin olisiko regulaattori rikki, mutta päällisin puolin vaikutti ehjältä. Hankalissa paikoissa olevia läppämoottoreita en ole tutkinut vielä, mutta lämmönsäätöläppä liikkuu nätisti 9V paristolla.
Comment
-
Kysytäänpä täällä kun taitaa olla melko samanlaiset ilmastointilaitteet kyseessä. Eli mikähän -92 V8:aa vaivaa kun ei oikein tule mistään suulakkeesta ilmaa kabiiniin. Puhallin korvakuulolla diagnosoituna toimii. Lueskelin vikakoodit ja antoi tuolta V70-läpän (kai?) potentiometriltä koodin:
00601 - Potentiometer On Positioning Motor for Central Flap (G112)
Tuo ei käsittääkseni kuitenkaan liity ilman määrään vaan sen jakamiseen eri suulakkeille?
Comment
-
Olihan se potikka vähän hapettuneen näköinen... Tilasin "uuden" säätöyksikön täältä niin lähti toimimaan. Ei kyllä oikein vieläkään puhalla kunnolla lasille asti. En oikein keksi enää muuta kuin että edellisen omistajan nimi on ollut Rane ja kasannut kojelaudan huonosti, jolloin puhaltimen ilmat häviävät kojelaudan sisään. Onko tuo teoriassa mahdollista että sieltä saisi tuulilasin ilmakanavan jotenkin huonosti paikoilleen? Kojelauta on ainakin joskus ollut irti kun ruuveja puuttui sieltä ja täältä. Lisäksi mm. hanttarin jalkatilasta löytyy mielenkiintoisia johtoviritelmiä...
Comment
-
Sopeutus?
Puhdistin A4 / -96 automaatti-ilmastoinnin servomoottorit ja hyvin toipuivat toimiviksi. paikoilleen asennuksen jälkeen raitisilmaläppä jäi kuitenkin puoleenväliin, ilmeisesti odottamaan sopeutusta(?). Mistään VAG-työkalusta HVACin sopettamiseksi ei tietenkään ole mitään tietoa, ainakaan tähän hätään
Päätin kuitenkin tarkastaa vielä 9V nepparipatterille josko asennetut servot ovat edelleen kunnossa. Ajelin patterilla servot ensin toiseen laitaan, sitten virrat päälle. sen jälkeen virrat pois ja 9V patterilla servot toiseen laitaan ja avot, nyt nyt lähti raitisilmaläppäkin toimimaan! Saa nähdä onnistuiko tämä väkivaltainen kotikutoinen "sopeutus" pysyvästi.
Comment
-
Kysytäänpä vielä täältä kun kylmemmät ilmat toivat taas ongelman esiin, eli ilmastointi ei pukkaa kunnolla ilmaa mistään rööristä. Lämmintä (ja kylmää) tulee hyvin, sekä säätömoottorit toimii. Ropellin nopeuskin vaihtelee säädön mukaan, mutta puhaltaa heikosti vaikka olisi säädetty täysille. Äänen perusteella vaikea sanoa meneekö oikeasti täysille kun en ole ehjää ikinä kuullut. Voisi ehkä pitää kovempaakin huminaa? Tietääkö kukaan tuon automaatti-ilmastoinnin puhallinopeuden säädön toiminnasta enempää?
Kyseessä siis -92 V8.
Comment
-
Tuo kannattanee tosiaan tarkastaa. Purin varaosa S6:sta tuon kotelon pois ja olen varma ettei tuon suodatinta ole koskaan vaihdettu, aivan tukossa ja koko kotelo muurautunut umpeen. Ainakin c4 mallissa suodattimen olemassa oloa moni ei edes tiedä sillä se on harvinainen varuste ja hyvin piilossa.
Comment
Comment