Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 ilmastoinnin ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Heti topikin edellisellä sivulla löytyi tuommoinen;
    Alkuperäinen kirjoittaja makezz
    13.5(välillä 13.7) Footwell/Defroster Flap, static block (Footwell/Defroster Flap, sporadic block)
    Kojelaudan sisällä majailevista säätömoottoreista brakailee kuskinpuoleinen. Kannattaa huoltaa samalla myös apukuskin puoleinen Central air flap motor -V70- kun intoutuu tekemään.

    Comment


      No perskele, hainkohan sitten vahingossa pilkulla Ctrl+f toimintoa apuna käyttäen.

      Joka tapauksessa siis remonttia kohta tiedossa!

      Comment


        Konehuoneen mosat juuri viikonvaihteessa avasin, aivan täydellisesti nuo näyttivät pelaavan. Jostain muusta syystä tullut tuo vikakoodi. Eipä ole tosin toistunut.

        Edellisen omistajan mukaan autoon oli nuo moottorit vaihdettu juuri ennen kuin minä tuon ostin (reilu 2v sitten) ja siltä ne kieltämättä näyttivätkin. Puhtaat hiilipölystä ja rasvatkin vielä ihan rasvan värisiä rattaissa.

        Vähän ylimääräistä arbeettia kehkeytyi kun piti lasinpyyhkijätkin purkaa edestä mutta eipä niissäkään mitään ylitsepääsemätöntä.

        Comment


        • 08.5 Temperature Regulator Flap, static block

          Eli tommosta vikakoodia pukkaa Audista S6 -96 ja puhaltaa pelkkää kuumaa ilmaa sisälle eli onko kyseessä nyt se lämmönsäätömoottori ja minkälaista remonttia on edessä ja onko paha korjata ,kun ei ole talliakaan missä tehdä?

          Comment


            Ei oo paha, konehuoneesta pääsee käsiksi. Vaatii muutaman muovin ja pyyhkijöiden irrotuksen jotta pääsee käsiksi. Lämpimässä tallissa tuo oli minulla ensikertalaisena noin 20min kourassa kaikkine ihmettelyineen.


            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...3&postcount=54
            Viimeksi muokannut hopsis; 12.1.2011, 22:30. Perustelu: Löytyi linkkikin toiseen ketjuun

            Comment


            • Kiitoksia. Mikäköhän on sen lämmönsäätömoottorin varaosanumero ,että tietäisi hakea uuden vai pystyykö tuota vanhaa jotenkin tekohengittämään?

              Comment


                Bosch 0 132 801 003 / Audi 443 820 511A

                Tekohengitykseen löytyy tältäkin forumilta jostain ohjeistus. Tuossa jotain lontooksi

                http://mysite.verizon.net/vzeyn4dp/s...ervorepair.pdf

                Comment


                  Moottoreiden irroittaminen onnistuu aika kivuttomasti pihalla ja varsinaisen korjauksen voi tehdä sisällä. Ihan tästä ketjusta löytyy ohjeita, että oikeilla jäljillä olet.

                  http://www.spelektroniikka.fi/luet2002.htm

                  Tuolta moottorit sivulta 63: Johnson 228, hinta 0,5? jos viitsii vähän askarrella. Itse olen laittanut tuollaiset jo kolmeen neljästä läppämoottorista ja hyvin toiminut vuosia.

                  Comment


                  • Noniin vikaa pukkaa. Ostin noin kuukaus sitten audi a6 ja muuten hyvältä peliltä vaikuttaa, mutta sillasen vian olen huomannut että tuuletus puhaltaa ainoastaan tuulilasille. Mitkään säätö toiminnot eivät toimi, (ei jaloille, keskikonsolille eikä sisä ilmankierto toimi) sekä lämpötilan säädöllä ei tunnu olevan mitään merkitystä onko LO vai HI, aina tulee kuumaa ilmaa. Ainoa toimiva asia on puhaltimen nopeus säätö. ilmastoinnin toiminnasta ei tietoa, luultavasti sekin mykkä.

                    Mitä tässä nyt luin tätä keskustelua tuolta alusta niin onko tässä kyseessä juuri nuo sähkömoottorit jotkä kääntävät niitä venttiileitä jotka määräävät ilman meno suunnan jne. Eikä tuo näin talvella haittaa kun lämmintä piisaa ja vielä tuulilasille mutta olisi mukavaa sitä lämmintä saada jaloillekkin.

                    Vika koodeja en tiedä vielä tässä vaiheessa kun ei ole vikakoodin luku laitteita enkä myöskään ole ollut näyttämässä autoa liikkeessä.

                    Kun täällä näitä asiantuntioita näyttää olevan niin voisitteko kertoa pystyykö viat korjaamaan niin että asentaa uudet osat ja thäts it vaiko pitääkö vielä ns nollata koko järjestelmä jotta toimii kunnolla.

                    Comment


                    • Vikakoodit saa luettua ilmastointilaitteen näytöltä ilman erillisiä laitteita.

                      http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                      Comment


                      • Okei tälläset vikakoodit tuli näytölle:

                        06.1 Engine Coolant Temperature (ECT), A/C static open
                        08.5 Temperature Regulator Flap, static block
                        11.7 Central Flap, sporadic block
                        13.7 Footwell/Defroster Flap, sporadic block

                        että mikä neuvoksi?

                        Comment


                        • Osaako joku kertoa? :(

                          Comment


                          • Siinähän ne. 3 moottoria osittain jumissa. Tuosta lämpötilan vikakoodista en osaa sanoa. Jotain se siihen jäähdytysnesteen lämpötila-anturiin viittaa, mutta melkein koodit pitäs nollata ja katsoa sitten. Tuolla oli mainita "Engine Coolant Temperature is calculated is sensor should fail or is not installed; diagnosis occurs only above 0 degrees Celsius".

                            Noista tuo 08.5 on lämmönohjauksen moottori ja 13.7 ohjaa puhalluksen tuulilasille tai jaloille. Automaattisäädöllä yleensä ohjaa tuulilasille, joten jos kovin jumissa tai väärässä asennossa, niin ei saa säädettyä tuota. Mielestäni jaloille ja tuulilasille ei saa yhtäaikaa täysillä, mutta jotenkin se säätää sen siihen välille kuitenkin.

                            ELSA:ssa oli ainoana toimenpiteenä läppämoottoreiden vaihdon jälkeen vikakoodien nollaus, kun kone käynnissä ja ilmastointi AUTO asennossa. Eri asia sitten miten paljon joudut purkamaan, että saat nuo auton sisuksissa olevat moottorin vaihdettua... A4:ssa virallinen ohje lähtee liikkeelle tyyliin: pura keskikonsoli ja kojelauta..

                            Comment


                              C4 A6:ssa selvinnee keskikonsolin irroituksella. tavarahylly pitänee ottaa irti kuskin jalkatilast sekä hanskalokero.
                              En ole tuota tehnyt kuin V8:ssa, jossa muuten samat systeemit, mutta keskikonsolin sivut saa irti erikseen.

                              Sitten pitäisi kyllä päästä käsiksi noihin moottoreihin, vaikka hieman ahdasta onkin.

                              Mutta joo, koodit jos sais nollattua ensin, niin tiedät mikä siellä oikeasti sitten nakertaa.

                              Comment


                              • Ketjua tullu lueskeltua ahkeraan, mutta oma kulkine käyttäytyy oudosti. Aut. ilmastoinnin näytöltä olen noita vikakoodeja selaillu, anto kerran 11.3 ja toisen kerran 11.6. Eilen katoin ja oli vain 00.0, silti lämmintä tulee vain keskisuulakkeista ja niistäkin vaihtelevasti. Jalat on aivan jäässä ja tuulilasille tulee myös vain haaleaa.
                                Auto asennossa puhaltaa täysillä riipumatta lämpötilan asennosta ja melko kylmää ilmaa.
                                Nyt pitää säätää manuaalisti ylös ja keskisuulakkeille jolloin saa edes jonkin verran lämpöä hyttiin ja jalat on todellakin jäässä.
                                Mitä tuolle kannattas rueta tekemään että tarkenis ja moottorin lämpömittari näyttää ja pysyy n.90 asteessa?

                                Comment


                                  Jos kylmää puhaltaa lämpötilasäädön ollessa HI niin todnäk kenno tukossa, ilmaa järjestelmässä tai liian vähän jäähdytysnestettä.

                                  Pääsetkö konehuoneen puolelta kädellä kokeilemaan sisäkennolle menevien letkujen lämpötilaa?

                                  Comment


                                  • Pystyykö tai pitääkö tuossa ilmata jotenkin tuo kenno?
                                    Nestettä on kyllä paisarissa max merkkiin asti.
                                    Pitääpä kokeilla tuossa noita letkuja kun kone lämmin, tuossa on joku alipainesydeemikin tuolla kennon lähellä, miten sen vois tarkistaa toimiiko oikein?
                                    Kun keskisuulakkeista kuitenkin suht lämmintä työntää mut muualta haaleaa.
                                    Miten kennon vois puhdistaa? Letkut irti ja puutarhaletku toiseen kiinni ja huuhtelua?

                                    Comment


                                      Ilmaus ruuvi on sen alipaine kellon vieressä. Voi olla pikkasen riskialtista raottaa sitä ruuvia jos ei ole ikinä ollut auki, menee muovinen ruuvi helposti poikki. Kyllä se ilman sitä ruuvin aukaisemistakin ilmaantuu, ainakin itsellä ilmaantunut aina.

                                      Sillä alipaine kellolla ohjataan vedenpääsyä kennolle toimii on/off periaatteella.

                                      Comment


                                        Mitäs noi vikakoodit 11.3 11.6 on ihmisen kielellä?
                                        Ne ei kyllä yleensä ittekseen nollaudu, kannattas kattoo ihan vikakoodin lukijalla.
                                        Läpämoottorit siellä todennäkösesti jumittaa.

                                        Comment


                                        • 11.3 = Central flap motor potentiometer, sporadic open
                                          11.6 = Central flap motor potentiometer, malfunction

                                          Eli jotain häikkää kai tuossa on vaikka välillä näyttää ettei olis vikaa.
                                          Ja tuo moottori on siis keskikonsolissa? Voiko tuon temppuilu aiheuttaa tuon että tuulilasille ja jaloille tulee kylmää?

                                          Comment


                                          • Oiskohan se tuo kenno kuitenkin ainakin osaksi tukossa. Parkissa kun hetken niin alkaa noista keskisuulakkeistakin kylmää tunkemaan, kierroksia kun nostaa niin alkaa lämmintäkin tulemaan.

                                            Comment


                                              Kyllä mä lähtisin ekana tuon läppämoottorin huollosta. Mutta, jos kennon saa helposti huuhdeltua, niin mikäs siinä, ei ainakaan pahaa tee ja näkee, että onko se tukossa.

                                              Comment


                                              • ^Samaa tekee minulla. Kunnolla lämmintä ei tule oikeen ollenkaan ainakaan -30 keleissä. Valoihin kun pysähtyy niin tulee jo käytännössä kylmää ja taas kun liikkeelle lähtee niin haalosta alkaa pukata. Ajelenkin kolmosella taajamissa kovemmilla pakkasilla. Moottorin lämmöt koko ajan 90, kunhan ensin siihen nousee.

                                                Kenno on vaihdettu reilu vuosi sitten uuteen, että en uskoisi sen tukossa oloon, nesteet n. vuoden vanhat ja kirkkaat. Paisarin kun täytti piripintaan niin vähän auttoi.

                                                Vikaa vai ominaisuus?

                                                Läpät tuntuis kyllä pelaavan ainakin puhalluksen suunta muuttuu kun napeista valitsee. Ainoastaan sisäkierto lakkasi toimimasta joku aika sitten.

                                                Comment


                                                  äpät tuntuis kyllä pelaavan ainakin puhalluksen suunta muuttuu kun napeista valitsee. Ainoastaan sisäkierto lakkasi toimimasta joku aika sitten.
                                                  Eiköhän sieltä sitten aika varmasti vikakoodi löydy läppämoottorista.

                                                  Comment


                                                  • Tosissaan tänään viimeksi siitä näytöltä vikokoodit katoin niin 00.0 näyttää.

                                                    Comment


                                                    • Tänään ajossa tutkailin 51 kanavaa mikä näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaa, seilas siel 77-79 astetta, ei juuri yli 80 käyny vaikka ajelin isommilla kierroksilla vaikka mittari näytti nätisti 90 astetta. Eli varmasti termari vaihtoon ja ehkä se lämpötilan anturi? Mitenhän nuo vaikuttaa ilmastoinnin toimintaan?

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Kaaleppi Näytä viesti
                                                        Tänään ajossa tutkailin 51 kanavaa mikä näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaa, seilas siel 77-79 astetta, ei juuri yli 80 käyny vaikka ajelin isommilla kierroksilla vaikka mittari näytti nätisti 90 astetta. Eli varmasti termari vaihtoon ja ehkä se lämpötilan anturi? Mitenhän nuo vaikuttaa ilmastoinnin toimintaan?
                                                        Itsellä menee taas juurikin toisinpäin, eli mittari näyttää mitä sattuu (seilailee 50-90 väliä ja välillä pysyy vain tiukasti 50) ja taas aut.ilm. kautta näyttää tasasta 90 jahka sinne nousee. Eli voisiko tuon laittaa vain mittarin sekoiluksi ja uskoa mieluummin tuota aut.ilm. lukemaa?

                                                        Ja vielä vähän ot:nä kysymys tuosta öljyn lämpötila mittarista, mitähän sen kuuluisi noin suurinpiirtein näyttää, kun harvoin se mihinkään minulla tuosta nousee? Olikohan tuollekkin muuten jotain kanavaa ilmastoinnin kautta..

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                                                          Eiköhän sieltä sitten aika varmasti vikakoodi löydy läppämoottorista.
                                                          Juu ihan varmasti löytyy. Mutta nuo muut ominaisuudet oli olemassa jo ennen tuota sisäkierron antautumistakin.

                                                          25 km matkalla (50/50 kaupunki/maantie) -15 lämpötilassa sisälämpö nousi +1:een lämppäri täysillä. Nyt en ole tarennut mittailla.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Outonaapuri Näytä viesti
                                                            Ja vielä vähän ot:nä kysymys tuosta öljyn lämpötila mittarista, mitähän sen kuuluisi noin suurinpiirtein näyttää, kun harvoin se mihinkään minulla tuosta nousee? Olikohan tuollekkin muuten jotain kanavaa ilmastoinnin kautta..
                                                            Nousee pitkässä ajossa ehkä viivan verran yli alimmaisen viivan. Jossain rataolosuhteissa saa nousemaan enemmän mut ei juuri muuten. Ei nää vaparit niin öljynlämpöä edes kehitä.

                                                            Comment


                                                            • Dieselissä nousee näilläkin keleillä jonnekkin 60-80 astetta se mittari. Pitääpä sitäkin seurailla. Ei tainnu sille olla kanavaa.
                                                              Tästähän nuo kaikki koodit näkyykin, kannattaa tulostaa autoon tää nippu: http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X