Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynpaineen merkkivalon häiriö (syy löytyi!)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Öljynpaineen merkkivalon häiriö (syy löytyi!)

    Profiilin ABK jätti öljynpaineen merkkivalon palamaan. Se on muutaman kerran palanut hiukan pidempään (pari vuotta sitten, pari kertaa, matka-ajon jälkeisenä aamuna jopa puoli minuuttia), mutta yleensä sammunut heti startin jälkeen. Hyvillä öljyillä ei ole nostajatkaan naputelleet. Vanhoilla öljyillä ja alarajalla on merkkivalon sammuminen kestänyt pari sekuntia.

    Tänään se ei sitten sammu lainkaan; palaa yhtä lailla niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksillakin (~3000). Tämä kai sulkee anturivian pois: tuskin sieltä molemmat anturit yhtä aikaa sippaa.

    Outoa kyllä, venttiilikoneisto ei ole sen äänekkäämpi. Luulisi nostajien kalkattavan, jos paineet puuttuu. Kyllä kai nuo öljynpaineviat on yleensä joko-tai?

    e: Juu öljyt on 5W50 täyssynt. ja "suolihuuhtelu" tehty pari kertaa, viimeksi alkusyksyllä.
    Viimeksi muokannut taski; 8.4.2008, 07:28. Perustelu: lisäys + korjattu otsikko kuvaavammaksi

    #2
    Eihän siinä auta kuin ensin mitata mekaanisella mittarilla mikä se tilanne todellisuudessa on ja sitten sen perusteella jatkotoimenpiteitä.
    Paljon ajetuissa apuakselikoneissa voi apuakselin laakeroinnin väljyys aiheuttaa öljynpainevajausta.

    Comment


      #3
      Alapaineanturin pitää pelata myös kierroksilla. Eli katoppas se sen jälkeen, kun olet todennut mittarilla että onhan siellä paineita.

      Comment


        #4
        Eikös alapaineanturi maata silloin kun on painetta? Eli piuha irti ei valon pitäisi palaa?

        e: Niin, auto kyllä menee joka tapauksessa pajalle aamulla. Kenelläkään vinkkejä korjaamosta joka ottaisi nopeasti työn alle Joensuussa?

        Comment


          #5
          Eikös alapaineanturi maata silloin kun on painetta? Eli piuha irti ei valon pitäisi palaa?
          Tuossa ei nyt ole järkeä.

          Alapaineanturi mattaa, kun ei ole painetta.

          Comment


            #6
            Äh, meni sanat kuitenkin solmuun... Siis maattaa paineettomana, piti sanomani. Kuitenkin: valon siis pitäisi sammua kun piuhan irrottaa, eikö vain (ei siis sammu tällä hetkellä). Mutta sama se, ei se vika korjaannu täällä haahuilemalla. Antaa ammattilaisen katsoa.

            Comment


              #7
              Joo pitäs sammua. Irrotitko piuhan auton käydessä vai vaan virrat päällä?

              Comment


                #8
                Käydessä. Ja vain virrat päällä. Ja ennen virtojen päälle laittoa. Aina palaa, kun on virta päällä. Go figure.

                e: edelleen kummastuttaa tuo nostajien hiljaisuus. Ollapa ö-painemittari...
                Viimeksi muokannut taski; 30.3.2008, 18:31. Perustelu: lisäys

                Comment


                  #9
                  Kyllähän tuo haiskahtaa muulta kuin paineettomuudelta. Alapaineanturi tosiaan maadoittaa ilman painetta ja yläpaineanturi 1.8 bar:n kohdalla, joten jostain on nyt alapaineanturin johto maissa.

                  Comment


                    #10
                    Joo näin on. Rohkenin aamulla ajaa muutaman kilometrin korjaamolle, kuulostellen konetta korvat höröllään: ei mitään ylimääräisiä ääniä, kehräsi kuin kissa. Eli paineet on oltava OK. Mittailkoot nyt kuitenkin, kun olen sitä aiemminkin pohtinut. Seuraavaksi kaivataan vinkkejä/kokemuksia tuon vianetsinnän suhteen... Voi olla autosähkärin hommia, itselle hiukan vieraampaa kuin mekaaniset jutut.

                    Comment


                      #11
                      Korjaamolta tuli äsken vahvistus epäilyille: öljynpaineet hyvät. Eli sitten aletaan jahdata alapaineanturin johdon vikaa. Katselin jo eilen kytkentäkaavioita, mutta eihän niistä meikäläinen ymmärrä enempää kuin se kuuluisa kärsällinen jalometallisista aterimista. Tai ei ne ainakaan auta fyysisesti löytämään ko. palikoita autosta. Mistähän kannattaisi etsiä anturilta lähtevän johdon toista päätä?

                      Comment


                        #12
                        Se tulee ratin alla kojelaudan sisällä olevaan mustaa moninapaliittimeen. Niitä on siinä päällekkäin eri värisiä.

                        Comment


                          #13
                          (Korjasin otsikon oikemmaksi, kun öljynpaine ja anturi on varmistettu)

                          Alapaineanturi on ehjä. Irrotetun liittimen ja rungon välinen vastus on yleismittarin mukaan ääretön. Johto muuten menee kytkentäkaavion mukaan suoraan valkoiseen 14-napaiseen liittimeen mittaristossa; jos/kun välillä on muita liittimiä, eivät näy kaaviossa (mittaristoon tuleva johto on kyllä ohuempi kuin anturilta lähtevä).

                          Joka tapauksessa tuon mittauksen perusteella oletan vian olevan mittaristossa. Kello nimittäin lakkasi toimimasta samalla kun tuo häiriö ilmeni. Hmm. Lauantai-iltana latasin akkua muutaman tunnin tupakansytkärin pistokkeen kautta, ja tuo vikaantuminen siis ilmestyi välittömästi sen jäljiltä. Olisiko "väärästä suunnasta" syötetty sähkö voinut vioittaa mittaristoa?

                          edit: pitäisköhän moderaattorin siirtää tämä sähköpuolelle, kun vikakin on siellä?

                          Comment


                            #14
                            Siirsinpä sähköpuolelle. Mutta kyllähän tuo mittariston vialta vaikuttaa.

                            Comment


                              #15
                              Tuli purettua se "Mini-autocheck"-mutikka niin pitkälle, että oli sen piirilevy kourassa. Lampunkannalta liittimeen oli helppo seurata, mutta sitten siinä on niitä "syrjähyppyjä" puolijohdekomponentteihin -> taidanpa unohtaa syvällisemmät selvittelyt. Jos näihin olisi hiukan perehtyneempi, voisi tietysti yrittää paikallistaa myös yläpaineanturin tulon, ja niiden keskinäisen suhteen... sehän on jokin a- ja y-paineanturin sekä kierroslukutiedon muodostama pyhä kolminaisuus, josta ei asiaan vihkiytymätön juuri ymmärrä.

                              Teoriassa voisi "eristää" tuon merkkivalon hiukan raaputtelemalla piirilevyä: vain reitti alapaineanturin liittimeltä kannalle, ja toiselle puolen vain plussa... Olisi silloin alapaineanturin varassa, ja yläpaineanturi jäisi virattomaksi. En tosin tiedä mitä muuta sekaannusta tuo voisi tehdä.

                              Comment


                                #16
                                Ei tullut täsmälleen sopivaa ( /halpaa) mittaristoa heti vastaan, enkä jaksa muutenkaan pitää kiirettä tuon kanssa, joten irrotin piirilevystä kolvilla yhden hyppylangan pään, ja nyt se toimii (vain) alapaineanturin varassa. Tuohan se on se tärkein. Paneudun tuohon mittariston, tai ainakin tuon mini-autocheck-elementin vaihtoon tuossa kesemmällä ;)

                                En ole ennen kuullut, että tupakansytytinpistokkeen kautta lataaminen voisi tehdä autolle vahinkoa, mutta mahdollisesti siellä mittaristossa on jokin komponentti jo vedellyt viimeisiään, ja tuo lataaminen "katkaisi kamelin selän". Muutakaan selitustä en keksi, tai sitten on todella hämmästyttävä yhteensattuma. Se kello muuten jäi vaivaamaan, sehän ei mielestäni liity mitenkään tuohon autocheck-elementtiin.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuollainen mini-check-mokkula olisi ylimääräisenä, jos on tarvetta. Halvalla. Mutta ei se tuota kelloa korjaa. Joten eiköhän siellä ole mennyt joku komponentti nyt rikki. Vaikea sanoa, kun en muista siitä mittaristosta sen enempää, kun ei ole sellaista juuri kädessä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Siis syttyykö tuo valo vasta, kun kierrokset käy yli kahden tonnin vai palaako koko ajan? Kokeilitko yläpaineanturin johdon maattamista?

                                    Comment


                                      #19
                                      Paloi siis koko ajan, sammuksissa, tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. En kokeillut yläpaineanturin johdon maattamista, koska eihän sen pitäis vaikuttaa tyhjäkäynnillä. Alapaineanturi joka tapauksessa ehjä, ja sen johto kunnossa, joten sen varassa toimii ok.

                                      Pasi: kiitos, laitoin s-postia.

                                      edit: Uutta murhettakin pukkaa: emäntä viestitteli juuri, ettei soitin toimi (ei herää tulille). Ei ollut puhetta alkuviikosta, en osaa sanoa menikö tuossa samalla vai onko uusi erillinen oire... Pitää syventyä tuohon viikonloppuna. edit 2: oli sulake palanut.
                                      Viimeksi muokannut taski; 4.4.2008, 07:26.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kello muuten heräsi henkiin, kun vaihtoi tuon tupakinsytkän sulakkeen. En muista, enkä tullut tarkistaneeksi, mitä kaikkea ko. sulakkeen takana on. Vähän outoa silti minusta...

                                        Comment


                                          #21
                                          On siinä osa mittaristoa ja radio vissiin myös samassa. Ajotietokoneellisissa muistaakseni ajotietokone pimenee myös, jos tupsyt sulake poksahtaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            emäntä viestitteli juuri, ettei soitin toimi (ei herää tulille). Ei ollut puhetta alkuviikosta, en osaa sanoa menikö tuossa samalla vai onko uusi erillinen oire... Pitää syventyä tuohon viikonloppuna. edit 2: oli sulake palanut.
                                            Tuo voi aiheutua rikkinäisestä johtosarjasta takaluukun saranan kohdilla. Tyyppivika sedanissa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuo voi aiheutua rikkinäisestä johtosarjasta takaluukun saranan kohdilla. Tyyppivika sedanissa.
                                              Johtonippu on uusittu viime talvena, ja vaikuttaa ehjältä. Jotain tuossa tapahtui silloin, kun latailin akkua tup.syt. pistokkeen kautta. Siinä Motonetistä haetussa pistokkeessa on aika kolho messinkimokkula pluskontaktina; oliskohan se ylettynyt tekemään oikosulun irroitusvaiheessa.

                                              Nyt alkoi vaivata, mahtoiko koko merkkivalojupakkakin johtua tuosta sulakkeesta? Vieläkö pitää ottaa mittaristo pöydälle ja tinata se hyppylanka takaisin, josko se sittenkin toimisi...
                                              muistaakseni ajotietokone pimenee myös, jos tupsyt sulake poksahtaa
                                              Ajotietokonehan on käsittääkseni samassa elementissä, kuin tuo karvalakkimallien mini-autocheck. Mahdollisesti olemme viisaampia päivän, parin kuluttua.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen syy löytyi. Ja jos joskus sitä tuntee itsensä hölmöksi...

                                                Koko tältä ruljanssilta olisi välttynyt vaihtamalla sen tupakansytyttimen sulakkeen. Nyt kun sulake on OK, korjasin sen mittarin ennalleen, ja voilà! Öljynpaineen valo käyttäytyy normaalisti. Sen verran "jälkeenjäänyt" tässä autosähkössä on, ettei tule ensimmäisenä mieleen tarkistaa sulakkeita, kun öljynpaineen merkkivalo palaa...
                                                Viimeksi muokannut taski; 8.4.2008, 07:29. Perustelu: typo

                                                Comment

                                                Working...
                                                X