Eli ku eilen tos kuuntelin aika hyvän aikaa cd:tä ja nyt ku koitin käyntiin ni juuri ja juuri pyörähti kerran ja samalla vilahti turvavyön valo jota ei koskaa terveellä akulla oo näkyny. Normaalia vai jotain aiva muuta? :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Akun pehmeneminen toi lisää valoa mittaristoon
Collapse
X
-
liian pieni jännite
Varoitus: liian pieni varaus akussa ja käy seuraavaa:
Akun varaus pienenee alle 10 voltin mutta juuri ja juuri pukkaa moottorin käyntiin, sytyttää toki huonosti mutta starttaa muutamalla pytyllä.
-> kohta on koneessa ja pakosarjassa palamatonta bensaa ja osansa saa katalysaattori, ei hyvä
->> laturi alkaa ladata kun kierrokset nousee, tyhjilleen menneen akun sisäresistanssi nousee vaikkapa ½ ohmiin. laturi pukkaa sen sata amppeeria ja laske siitä, hetkellinen napajännite 50 volttia.
Lopputulos on palaneita elektroniikkaosia, hajonneita sytytyselektroniikkoja ja jotain "ihme" vikoja poppikoneeseen.
Satasen säästöllä tonnin vahinko :-) elikkä ostakaa hyvät ihmiset uusi akku heti tarvittaessa eikä viidestoista päivä.
Comment
-
-
Ja 0,5ohmia on niin älyttömän pieni vastus, että enemmän vastusta löytyy jo kaapeleista.
Uskaltaisin veikata, että ECU kyllä toimii 10V:ssä ihan hienosti. Jos putoaa alle ECUn elektroniikan toimintarajan, ei kyllä riitä jännite enää käyttämään edes suuttimia eikä varsinkaan ECU anna suuttimille minkäänlaista avauskäskyä.
Vähän kieltämättä putoaa pohja pois koko varoitukselta.
Zipannut akku saa aikaan virrattoman auton, jonka vikamuistista löytyy kasapäin turhia virheilmoituksia. En oikein näe, että voisi tehdä mitään muuta.
Digielektroniikka sekoaa luonnollisesti, kun jännitetasot putoavat epäselvälle alueelle, eikä piiri osaa enää sanoa onko karvassa ykkönen vai nolla. Sitten arvotaan jompikumpi ja pieleenhän se menee.Viimeksi muokannut jasso; 29.3.2008, 23:43.
Comment
-
Niin Anton, jos startti ottaa vaikka 80A ja johdon vastus 0,1ohm,jää matkalle 8 volttia eli ei lähde käyntiin. Siksi autoissa on niin paksut johdot.
Heikki epäili, että voi tulla jopa 50V, jos akku ei ota vastaan, tuskin sentään niin paljon laturista ilman kuormitusta tulee. Nykyiset regulaattorit pitävät jännitteet melko pieninä, vaikka kuormitusta ei olisikaan( ehkä maks. 16V). Vanhat mekaaniset releet antoivat jännitteen nousta ilman kuormaa liian suureksi. Esim. satamiin tuotuihin autoihin,joissa ei ollut akkua laitettiin kuormitusvastus, jotta ajaessa jännite ei nousisi liian suureksi( siis pantiin boosterilla käyntiin).
Comment
-
Uskaltaisin veikata, että ECU kyllä toimii 10V:ssä ihan hienosti. Jos putoaa alle ECUn elektroniikan toimintarajan, ei kyllä riitä jännite enää käyttämään edes suuttimia eikä varsinkaan ECU anna suuttimille minkäänlaista avauskäskyä.
Comment
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Load_dump
Tuo kertoo, miksi rajut kuormitusmuutokset on ongelmallisia. Sitä en tiedä, pystyykö tyhjä tai vikaantuva akku aiheuttamaan vastaavan tilanteen.
Comment
Comment