Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akun pehmeneminen toi lisää valoa mittaristoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akun pehmeneminen toi lisää valoa mittaristoon

    Eli ku eilen tos kuuntelin aika hyvän aikaa cd:tä ja nyt ku koitin käyntiin ni juuri ja juuri pyörähti kerran ja samalla vilahti turvavyön valo jota ei koskaa terveellä akulla oo näkyny. Normaalia vai jotain aiva muuta? :)

  • #2
    Liian vähäinen jännite elektroniikassa voi tehdä kaikkea hassua. Älä välitä.

    Comment


    • #3
      liian pieni jännite

      Varoitus: liian pieni varaus akussa ja käy seuraavaa:

      Akun varaus pienenee alle 10 voltin mutta juuri ja juuri pukkaa moottorin käyntiin, sytyttää toki huonosti mutta starttaa muutamalla pytyllä.

      -> kohta on koneessa ja pakosarjassa palamatonta bensaa ja osansa saa katalysaattori, ei hyvä

      ->> laturi alkaa ladata kun kierrokset nousee, tyhjilleen menneen akun sisäresistanssi nousee vaikkapa ½ ohmiin. laturi pukkaa sen sata amppeeria ja laske siitä, hetkellinen napajännite 50 volttia.

      Lopputulos on palaneita elektroniikkaosia, hajonneita sytytyselektroniikkoja ja jotain "ihme" vikoja poppikoneeseen.

      Satasen säästöllä tonnin vahinko :-) elikkä ostakaa hyvät ihmiset uusi akku heti tarvittaessa eikä viidestoista päivä.

      Comment


      • #4
        En ihan purematta niele tuota "50 V teoriaa". Laturissa on lataussäädin sen takia ettei se tunge liian isoa jännitettä autolle, ja jos akun sisäresistanssi nousee niin myös virta pienenee.

        Ei sinne koskaan mitään 50 volttia mene jos laturi on kunnossa.

        Comment


        • #5
          Eipä mene ei, sitä varten on jännitteensäädin. Laturi on jännite-, ei virtalähde, joten se tuottaa vakiojännitteen ja virtaa tulee sitten 0 - max. riippuen kuormituksesta. Ja lisäksi auton elektroniikan tulee kestää moisia jännitepiikkejä.
          Viimeksi muokannut pasi_; 29.3.2008, 21:24.

          Comment


          • #6
            Ja lisäksi auton elektroniikan tulee kestää moisia jännitepiikkejä.
            Ja varsin usein ensimmäinen komponentti joka kypsyy virtapiikeistä on akku

            Comment


            • #7
              Ja 0,5ohmia on niin älyttömän pieni vastus, että enemmän vastusta löytyy jo kaapeleista.

              Uskaltaisin veikata, että ECU kyllä toimii 10V:ssä ihan hienosti. Jos putoaa alle ECUn elektroniikan toimintarajan, ei kyllä riitä jännite enää käyttämään edes suuttimia eikä varsinkaan ECU anna suuttimille minkäänlaista avauskäskyä.

              Vähän kieltämättä putoaa pohja pois koko varoitukselta.

              Zipannut akku saa aikaan virrattoman auton, jonka vikamuistista löytyy kasapäin turhia virheilmoituksia. En oikein näe, että voisi tehdä mitään muuta.

              Digielektroniikka sekoaa luonnollisesti, kun jännitetasot putoavat epäselvälle alueelle, eikä piiri osaa enää sanoa onko karvassa ykkönen vai nolla. Sitten arvotaan jompikumpi ja pieleenhän se menee.
              Viimeksi muokannut jasso; 29.3.2008, 23:43.

              Comment


                #8
                Milliohmeissa nuo kunnon akkujen resistanssit ilmoitettu. Paljonkohan esim. 2500 CCA:n Stingerin akussa olikaan..joku varmasti muistaa.

                Comment


                • #9
                  Niin Anton, jos startti ottaa vaikka 80A ja johdon vastus 0,1ohm,jää matkalle 8 volttia eli ei lähde käyntiin. Siksi autoissa on niin paksut johdot.
                  Heikki epäili, että voi tulla jopa 50V, jos akku ei ota vastaan, tuskin sentään niin paljon laturista ilman kuormitusta tulee. Nykyiset regulaattorit pitävät jännitteet melko pieninä, vaikka kuormitusta ei olisikaan( ehkä maks. 16V). Vanhat mekaaniset releet antoivat jännitteen nousta ilman kuormaa liian suureksi. Esim. satamiin tuotuihin autoihin,joissa ei ollut akkua laitettiin kuormitusvastus, jotta ajaessa jännite ei nousisi liian suureksi( siis pantiin boosterilla käyntiin).

                  Comment


                  • #10
                    Tekosyyni: mittayksiköt meni sekaisin :)

                    Comment


                    • #11
                      Uskaltaisin veikata, että ECU kyllä toimii 10V:ssä ihan hienosti. Jos putoaa alle ECUn elektroniikan toimintarajan, ei kyllä riitä jännite enää käyttämään edes suuttimia eikä varsinkaan ECU anna suuttimille minkäänlaista avauskäskyä.
                      Omassa 90:ssä pitkän akkukaapelin päässä jännite laski startin käynnistyshetkellä niin alas, että Motronic sammui hetkeksi. Korjautui omalla kaapelilla akulta. Porkkis voinee kertoa, että kuinka kauan S2:lla voi ajaa ilman laturin hihnaa, kun se katkeaa Helsinki-Lappeenranta-akselilla. :) Taisi jossain 10 V:n tienoilla loppua moottorin äly.

                      Comment


                      • #12
                        http://en.wikipedia.org/wiki/Load_dump

                        Tuo kertoo, miksi rajut kuormitusmuutokset on ongelmallisia. Sitä en tiedä, pystyykö tyhjä tai vikaantuva akku aiheuttamaan vastaavan tilanteen.

                        Comment

                        Working...
                        X