Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laturinvalo ei pala

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Laturinvalo ei pala

    Moi
    Laturinvalo ei pala, voisiko vika olla jännitteensäätimessä?
    Mulla on luultavasti jännitteensäätimessä jotain vikaa kun volttimittari "väpättää" (n.12-14V) ja ajovalot vähän vilkkuu, mutta voiko se aiheuttaa laturinvalo viankin? Mistä muualta voisi etsiä vikaa?
    Niin,ja auto on -87 coupe gt 2.2 KV

    #2
    Polttimosta?

    Comment


    • #3
      Polttimo on ehjä!

      Comment


        #4
        Väpätys voisi johtua tasasuuntaajan kärähtämisestä. Päästää laturilta järjestelmään myös vaihtovirtaa, joten kaikki menee enemmän tai vähemmän sekaisin. En tiedä onko jännitteentasaajan kanssa samaa osaa vai erikseen vaihdettavissa.

        Kerran ajovalotkin vilkkuu, laturissa se vika todennäköisemmin on.

        Comment


          #5
          Erittäin harvinaista, mutta roottorikäämi voi viallinen tai liukurenkaat loppu/urautuneet pahasti.

          Comment


            #6
            Hiilet nyt ensimmäiseksi tarkasteluun laturissa.

            Comment


            • #7
              Jos valot vipattavat, kannattaa ensimmäisenä vaihtaa jännitteensäädin, joka ei paljoa maksa. Oma lötköni työnsi viime vuoden puolella ulos lähes viittätoista volttia ja valot meinasivat aiheuttaa skitsofreniaa, mutta kaikki korjaantui jännitteensäätäjän vaihdolla.

              Comment


                #8
                Toimimaton latausvalo ja aaltoileva latausjännite voi aiheutua monestakin seikasta, mutta ensimmäiseksi kannattaa tosiaan vaihtaa tuo jännitteensäädin. Jos ei sillä korjaannu, niin ihmetellään sitten lisää.

                Comment


                • #9
                  Jännitteensäädin vaihdettu (eli hiilet ja tasasuunnin samassa paketissa), liukurenkaat ei olleet pahasti kuluneet. Valojen ja volttimittarin väpätys lakkasi, mutta laturinvalo ei pala vieläkään!

                  Comment


                    #10
                    Sininen piuha laturilta mittaristolle ehjä ja kytketty oikein D+ napaan?

                    Tasasuuntaminen tapahtuu diodeilla eikä sillä ole jännitteensäätimen kanssa mitään tekemistä.

                    Comment


                      #11
                      Voisit myös varmistaa, että laturin lampunkannalle tulee jännitettä, kun autosta kytketään virta päälle. Jos jännitettä tulee, niin silloin vika on lampun "maadoituksessa", tuo latausvalo maadoittuu laturin esimagnetoinnin kautta.

                      Jos lampun kannalle tulee jännitettä, niin silloin vika on tuossa esimagnetointipiirissä tai sitten se lampulta laturille menevä piuha on poikki tai kytketty väärään paikkaan.

                      Comment

                      Working...
                      X