Selvisikö Ossi tuo vika sinulle?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 C5 laturin valo palaa, latausongelma.
Collapse
X
-
Ohhoh, täällä on kyselty jo aikapäiviä sitten vaan enpä ole huomannut...
Eli se vasta vaihdettu laturi oli ainakin rikki / heti lähes uutena viallinen... Otin myös selvää mikä rele se oli kun naksui, nyt en enää muista kaikella varmuudella mikä sen funktio oli, mutta muistikuvat on että olisi liittynyt jollain tavalla suuttimiin... Releessä luki joka tapauksessa "202" ja se oli väriltään tummansininen. Sama homma jatkui kuitenkin uudellakin releellä ja loppui vasta kun laturin vaihtoi uuteen. Harmittavaista, kun vika oli vasta uusitussa kohtuullisen isotöisessä osassa. Jos joku muuten tarvitsee tuota kyseistä relettä niin mulle jäi toinen niistä ylimääräiseksi silloin, kun siinä ei ollutkaan vikaa. Voin myydä vaikka kympillä + postikulut, maksoi muistaakseni jonkun verran enemmän, ulkomailta tilasin.
Comment
-
A6 (c5) 2.4 v6 -03 bensa kuukauden vanha laturi hajos
Elikkäs kaverin puolesta kyselen, ihan ku salama kirkkaalta taivaalta sytty latauksen valo ja laturi ei ole kuin kuukauden vanha.
Voiko olla vain huonoa tuuria vai onko noissa 2.4 v6 jotain tyyppivikaa että hajottaa latureita tai muuta?
Comment
-
Velipojan -98 1.8T A6:ssa ollut käynnistymisvaikeuksia tässä viime päivinä, päivän saattaa mennä ok, mutta sitten ei enää lähde käyntiin. Ja taas kun kaapeleilla nykäsee käyntiin niin sama homma. Mittasin eilen latauksen siitä. Kone käynnissä ilman mitään sähkölaitteita (puhallin valot ym.) näyttää akun navoista 13,6 V, mutta kun sähkölaitteet kytkee päälle niin jännite putoaa 12,5 volttiin. Latauksen merkkivalo ei ole syttynyt, mutta mittariston latausmittari näyttää samoja oireita kun akun navoistakin mitattuna.
Laturi sökö? Auttaakohan pelkkä säätimen vaihto vai onko koko laturi kaput?
Vai voiko paska akku aiheuttaa moista? Ei ainakaan mun järjen mukaan pitäisi aiheuttaa, mutta kertokaa viisammat.Viimeksi muokannut Eemeli82; 26.4.2017, 15:05.
Comment
-
Joo pitäisi ilmeisesti löytyä toinen varmasti ehjä akku lainaan niin testataan sillä ja jos ei se auta niin laturihan siitä sitten vaihtoon menee.
Vai kannattaisko koittaa ensin säädintä ennen kun koko laturia vaihtaa? Motonetissa näyttäs säädin maksavan joko 34,90€ tai 54,90€. Ei viitsis pahimmillaan 54,90€ laittaa säätimeen, jos siinä ei sitten vikaa olekaan.
Ja kumpikohan tuossa nyt sitten on...Viimeksi muokannut Eemeli82; 27.4.2017, 09:21.
Comment
-
Käy mittauttamassa se akun kunto ensin. Ja samalla käyntikerralla voit tarkistuttaa vaikka muutakin.
https://www.motonet.fi/fi/sivut/motomaattiViimeksi muokannut ADHWAU; 27.4.2017, 13:44.
Comment
-
Kokeile mitata laturin päästä suoraan paljonko antaa sieltä jännitettä.Omaan vaihdoin laturin mut vika jatkui.Alko lataamaan kun vaihdoin akunkengän ja pätkän akkukaapelia siitä kengän vierestä. Toki jos sillä laturilla on +300tkm ajettu ni voihan se olla lopussakin.
Comment
-
2003 vuoden audi rakkaus aiheuttaa hieman murhetta. Latauksen merkkivalo syttyi palamaan kun valot on pois päältä ja auto käy tyhjää. Tällöin akusta mitattuna näytäs 13,6 V ja kun räpsäyttää valot päälle, niin merkkivalo katoaa ja akusta mitattuna näyttäs olevan 13,3V.
Lisäksi kun valot on pois päältä niin tauluun tulee poltiimovaroitus eli kuuluisa anti pommivalo. Kun valot laittaa päälle niin tämäkin katoaa.
Kanssa harrastajilla kokemusta, että onko mittaristovika, maavika vai valokatkaisijavika?
Comment
-
Allroadissa (2.7bit, 270tkm) tullut jännä ilmiö - jos käynnistän kaasuttamatta, ei lataa kunnolla. Huomasin kun alkoi röpöttää lumia harjatessa ja sit sammui akku tyhjänä.
Mutta jos polkaisen hiukan kaasua, lataus alkaa ja pysyy. Hihna ei luista.
Eli mihin kannattaa varautua? Laturin vaihtoon?
Comment
-
Yleensä jos alkaa lataamaan vasta kun saa kierroksia syynä se että laturi ei saa magnetointia vaan herää kuitenkin jäännösmagneettikentän ansiosta.
Tuo magnetointi tulee latauksen merkkivalon kautta D+ liittimeen -eli jos tämä piiri poikki niin käyttäytyy juuri noin... mutta mites latauksen merkkivalo käyttäytyy?
Comment
-
Kolmisensataa tuhatta kesti omassa. Toinen hiili oli uponnut niin syvälle että ei ollu vaihtoehtoja, uusi laturi. Kannattaako tuon hintaista alkaa korjaamaan, vaihto on kumminkin keulan purattava homma. Jos uusi kestää taas toisen mokoman kilometrejä niin ei ihan heti ole laturista huolta.
Ja ei ollut vapaakytkintä...
Comment
-
Ok, kiitos vinkeistä. Vaihdan joka tapauksessa akun (on jo 5v vanha AGM joka on päässyt pari kertaa tyhjäksi) ja mittaan sit laturin tuoton. Tuo bittihän ei ryntäytä kierroksia käynnistäessä eli itse pitää vähän polkaista. Laturin voisi vaihtaa kun seuraava keula-asentoremontti on tiedossa. Olisi pitänyt älytä kesällä jakohihnoja vaihtaessa...
Ai niin, kysymys vielä: Tuohon näyttää olevan 120A, 140A ja 190A -latureita, viimeisin on 3-vaihemalli. Varmaan tuo 140A 078-alkuisena tuotenumerolla riittää? Allroadille on oma numeronsa mutta en tiedä mikä on ero. Molempia tarjotaan Allroadiin.
Comment
-
Terve vaan kaikille. Sain juuri "perintönä" veljen A6 C5 2.4 V6 quattron ja siinä on laturin kanssa samaa ongelmaa kuin Torstin bitissä oli että ei ala lataamaan kunnolla ennen kuin käyttää kaasua. Kun alkaa lataamaan niin lataa kyllä koko ajan ja mittarin mukaan noin 15v, mitattiin myös yleismittarilla mutta en tähän hätään muista tarkkaa lukemaa mutta melko normaali se oli. Autoon on vaihdettu viime talvena laturi mutta tilanne ei muuttunut miksikään, Voisko olla et laturi on kuitenkin ollut sökö jo uutena?
Comment
-
Vaimo lähti aamulla töihin ja soitti matkalta, että kuuluuko latauksen merkkivalon palaa... Jännitemittari näytti 16 volttia. Ajoi kuitenkin vartin matkan töihin asti, eikä ilmeisesti mitään kärähtänyt ylijännitteen vuoksi.
Iltapäivällä töistä lähtiessä kaikki toimi normaalisti - myös latausjännite oli normaali 14 volttia. Koska vika ei jäänyt päälle, en päässyt mittaamaan yleismittarilla akulta todellista jännitettä.
Autossa on 4 vuotta ja 30 000 km sitten vaihdettu Remy DRA4068 laturi. Nyt jäin miettimään, että vaihdanko taas laturin vai voiko vika olla ECUlle menevässä kuormitussignaalissa (DFM), mittaristossa tai maadoituksessa, minkä seurauksena jännite näkyy väärin.
Koodi:DFM = ECU:un yhdistetty liitäntä. Sen signaali on pulssinleveysmodulaatio ja voidaan testata mittaamalla DFM:n ja B+:n väli. Uudemman sukupolven säätimet vaativat 1000 ohmin vastuksen DFM:n testaamiseen. Tämän terminaalin/liitännän yhteyttä ei tarvita laturin testaamiseen.
Viimeksi muokannut pta; 16.8.2023, 22:25.
Comment
-
Laturivikako A6 1.9 Tdi vm. 2004
Ajettu 210 000 km ja laturi vaihdettu n. 40 000 km sitten. Tänään lataus näytti heikolta ja lopulta ei startannut kertaalleen, ABS ja jotain muitakin valoja vilkkui, sitten taas käynnistyi mutta edelleen punainen akkusymboli ja heikko, alle 12v. latausjännite. Akku uudehko. Ajatuksia?
Comment
Comment