Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 laturin valo palaa, latausongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Selvisikö Ossi tuo vika sinulle?
    Viimeksi muokannut Mikkoz; 15.10.2013, 12:08.

    Comment


    • #32
      Ohhoh, täällä on kyselty jo aikapäiviä sitten vaan enpä ole huomannut...

      Eli se vasta vaihdettu laturi oli ainakin rikki / heti lähes uutena viallinen... Otin myös selvää mikä rele se oli kun naksui, nyt en enää muista kaikella varmuudella mikä sen funktio oli, mutta muistikuvat on että olisi liittynyt jollain tavalla suuttimiin... Releessä luki joka tapauksessa "202" ja se oli väriltään tummansininen. Sama homma jatkui kuitenkin uudellakin releellä ja loppui vasta kun laturin vaihtoi uuteen. Harmittavaista, kun vika oli vasta uusitussa kohtuullisen isotöisessä osassa. Jos joku muuten tarvitsee tuota kyseistä relettä niin mulle jäi toinen niistä ylimääräiseksi silloin, kun siinä ei ollutkaan vikaa. Voin myydä vaikka kympillä + postikulut, maksoi muistaakseni jonkun verran enemmän, ulkomailta tilasin.

      Comment


      • #33
        A6 (c5) 2.4 v6 -03 bensa kuukauden vanha laturi hajos

        Elikkäs kaverin puolesta kyselen, ihan ku salama kirkkaalta taivaalta sytty latauksen valo ja laturi ei ole kuin kuukauden vanha.

        Voiko olla vain huonoa tuuria vai onko noissa 2.4 v6 jotain tyyppivikaa että hajottaa latureita tai muuta?

        Comment


          #34
          Ei ole tyyppivikaa. Näkemättä sanoisin että uutta laturia hakemaan takuuseen.

          Comment


          • #35
            Velipojan -98 1.8T A6:ssa ollut käynnistymisvaikeuksia tässä viime päivinä, päivän saattaa mennä ok, mutta sitten ei enää lähde käyntiin. Ja taas kun kaapeleilla nykäsee käyntiin niin sama homma. Mittasin eilen latauksen siitä. Kone käynnissä ilman mitään sähkölaitteita (puhallin valot ym.) näyttää akun navoista 13,6 V, mutta kun sähkölaitteet kytkee päälle niin jännite putoaa 12,5 volttiin. Latauksen merkkivalo ei ole syttynyt, mutta mittariston latausmittari näyttää samoja oireita kun akun navoistakin mitattuna.
            Laturi sökö? Auttaakohan pelkkä säätimen vaihto vai onko koko laturi kaput?
            Vai voiko paska akku aiheuttaa moista? Ei ainakaan mun järjen mukaan pitäisi aiheuttaa, mutta kertokaa viisammat.
            Viimeksi muokannut Eemeli82; 26.4.2017, 15:05.

            Comment


            • #36
              Mittaapa piruuttaan yleismittarilla löytyykö sieltä vaihtojännitettä. Suosiolla alkaisin jo katselemaan uutta pakettia, halpoja saanee satasella ja niitä hyviä sitten kalliimmalla.

              Comment


              • #37
                Jos mahdollista, kokeilisin toisella akulla. Itsellä teki vähän samaa huonolla akulla, ja jo pitkien valojen päälle laitto notkautti latauksen määrää.

                Comment


                • #38
                  Joo pitäisi ilmeisesti löytyä toinen varmasti ehjä akku lainaan niin testataan sillä ja jos ei se auta niin laturihan siitä sitten vaihtoon menee.
                  Vai kannattaisko koittaa ensin säädintä ennen kun koko laturia vaihtaa? Motonetissa näyttäs säädin maksavan joko 34,90€ tai 54,90€. Ei viitsis pahimmillaan 54,90€ laittaa säätimeen, jos siinä ei sitten vikaa olekaan.
                  Ja kumpikohan tuossa nyt sitten on...
                  Viimeksi muokannut Eemeli82; 27.4.2017, 09:21.

                  Comment


                  • #39
                    Käy mittauttamassa se akun kunto ensin. Ja samalla käyntikerralla voit tarkistuttaa vaikka muutakin.
                    https://www.motonet.fi/fi/sivut/motomaatti
                    Viimeksi muokannut ADHWAU; 27.4.2017, 13:44.

                    Comment


                      #40
                      Kokeile mitata laturin päästä suoraan paljonko antaa sieltä jännitettä.Omaan vaihdoin laturin mut vika jatkui.Alko lataamaan kun vaihdoin akunkengän ja pätkän akkukaapelia siitä kengän vierestä. Toki jos sillä laturilla on +300tkm ajettu ni voihan se olla lopussakin.

                      Comment


                        #41
                        2003 vuoden audi rakkaus aiheuttaa hieman murhetta. Latauksen merkkivalo syttyi palamaan kun valot on pois päältä ja auto käy tyhjää. Tällöin akusta mitattuna näytäs 13,6 V ja kun räpsäyttää valot päälle, niin merkkivalo katoaa ja akusta mitattuna näyttäs olevan 13,3V.

                        Lisäksi kun valot on pois päältä niin tauluun tulee poltiimovaroitus eli kuuluisa anti pommivalo. Kun valot laittaa päälle niin tämäkin katoaa.

                        Kanssa harrastajilla kokemusta, että onko mittaristovika, maavika vai valokatkaisijavika?

                        Comment


                          #42
                          Sulla Magneti-Marelli mittaristo joten voi olla mittaristovika. Mitä näyttää volttimittari mittaristossa?

                          Comment


                          • #43
                            13.3v on vähä matala. Onko sama 13.3v laturin B+ ja laturin rungosta mitattuna? Jos laitat valojen lisäksi takalasin lämmittimen päälle niin laskeeko jännite lisää? Diodivika?

                            Comment


                              #44
                              Allroadissa (2.7bit, 270tkm) tullut jännä ilmiö - jos käynnistän kaasuttamatta, ei lataa kunnolla. Huomasin kun alkoi röpöttää lumia harjatessa ja sit sammui akku tyhjänä.

                              Mutta jos polkaisen hiukan kaasua, lataus alkaa ja pysyy. Hihna ei luista.

                              Eli mihin kannattaa varautua? Laturin vaihtoon?

                              Comment


                                #45
                                Niin. Tai säätimen nyt ainakin. Mahtaa se noilla metreillä olla vielä alkuperäinen laturi että johan se siellä on parikymmentä vuotta palvellut. Uutta vaan.

                                Comment


                                  #46
                                  Voi olla myös laturin vapaakytkin, mutta lopputlos sama kun pitää ottaa laturin pöydälle kuitenkin jos haluaa sen kytkimen vaihtaa. Niin kuin hopsis ehdotti vaihtolaturi vaan tilalle.

                                  Comment


                                    #47
                                    Ei kai noissa oo vapaakytkintä?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Yleensä jos alkaa lataamaan vasta kun saa kierroksia syynä se että laturi ei saa magnetointia vaan herää kuitenkin jäännösmagneettikentän ansiosta.
                                      Tuo magnetointi tulee latauksen merkkivalon kautta D+ liittimeen -eli jos tämä piiri poikki niin käyttäytyy juuri noin... mutta mites latauksen merkkivalo käyttäytyy?

                                      Comment


                                        #49
                                        Ei oo nyt sähkökuvia edessä mutta ei C5:ssa enää ole sellaista vanhanaikaista latauksen merkkilamppua, kaikki mittariston valot on ledeillä ja ohjataan jonkun sirun kautta.

                                        Comment


                                          #50
                                          Kolmisensataa tuhatta kesti omassa. Toinen hiili oli uponnut niin syvälle että ei ollu vaihtoehtoja, uusi laturi. Kannattaako tuon hintaista alkaa korjaamaan, vaihto on kumminkin keulan purattava homma. Jos uusi kestää taas toisen mokoman kilometrejä niin ei ihan heti ole laturista huolta.
                                          Ja ei ollut vapaakytkintä...

                                          Comment


                                            #51
                                            Ok, kiitos vinkeistä. Vaihdan joka tapauksessa akun (on jo 5v vanha AGM joka on päässyt pari kertaa tyhjäksi) ja mittaan sit laturin tuoton. Tuo bittihän ei ryntäytä kierroksia käynnistäessä eli itse pitää vähän polkaista. Laturin voisi vaihtaa kun seuraava keula-asentoremontti on tiedossa. Olisi pitänyt älytä kesällä jakohihnoja vaihtaessa...

                                            Ai niin, kysymys vielä: Tuohon näyttää olevan 120A, 140A ja 190A -latureita, viimeisin on 3-vaihemalli. Varmaan tuo 140A 078-alkuisena tuotenumerolla riittää? Allroadille on oma numeronsa mutta en tiedä mikä on ero. Molempia tarjotaan Allroadiin.
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 22.1.2021, 12:59. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                            Comment


                                              #52
                                              Sen näkis varmaan varustekoodeista millä laturilla se on tehtaalta lähtenyt.

                                              Comment


                                                #53
                                                Jep, se sanoo vain että 140A. Lähinnä sitä että mitä 7zapissa oleva 4Z-versio tarkoittaa. Taidan soittaa marmorille ja konsultoida.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tuohon näyttää olevan 120A, 140A ja 190A -latureita, viimeisin on 3-vaihemalli.
                                                  Tuo "3-vaihemalli" herätti uteliaisuuteni, Mitä tuolla tarkoitetaan ? Kaikki vaihtovirtalaturit on kolmivaihegeneraattoreita.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    evinrude, ihmettelin itsekin. 7zap sanoo näin:

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Vaihdoin akun. Latausvirta parani vaikken kaasua polkaisisikaan. Katsellaan nyt josko auttoi.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Terve vaan kaikille. Sain juuri "perintönä" veljen A6 C5 2.4 V6 quattron ja siinä on laturin kanssa samaa ongelmaa kuin Torstin bitissä oli että ei ala lataamaan kunnolla ennen kuin käyttää kaasua. Kun alkaa lataamaan niin lataa kyllä koko ajan ja mittarin mukaan noin 15v, mitattiin myös yleismittarilla mutta en tähän hätään muista tarkkaa lukemaa mutta melko normaali se oli. Autoon on vaihdettu viime talvena laturi mutta tilanne ei muuttunut miksikään, Voisko olla et laturi on kuitenkin ollut sökö jo uutena?

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Vaimo lähti aamulla töihin ja soitti matkalta, että kuuluuko latauksen merkkivalon palaa... Jännitemittari näytti 16 volttia. Ajoi kuitenkin vartin matkan töihin asti, eikä ilmeisesti mitään kärähtänyt ylijännitteen vuoksi.
                                                          Iltapäivällä töistä lähtiessä kaikki toimi normaalisti - myös latausjännite oli normaali 14 volttia. Koska vika ei jäänyt päälle, en päässyt mittaamaan yleismittarilla akulta todellista jännitettä.

                                                          Autossa on 4 vuotta ja 30 000 km sitten vaihdettu Remy DRA4068 laturi. Nyt jäin miettimään, että vaihdanko taas laturin vai voiko vika olla ECUlle menevässä kuormitussignaalissa (DFM), mittaristossa tai maadoituksessa, minkä seurauksena jännite näkyy väärin.
                                                          Koodi:
                                                          DFM = ECU:un yhdistetty liitäntä. Sen signaali on pulssinleveysmodulaatio ja voidaan testata mittaamalla DFM:n ja B+:n väli.
                                                          Uudemman sukupolven säätimet vaativat 1000 ohmin vastuksen DFM:n testaamiseen.
                                                          Tämän terminaalin/liitännän yhteyttä ei tarvita laturin testaamiseen.
                                                          Potilaana siis 316 000 km ajettu vuosimallin 2000 A6 4B C5 2,4 V6 quattro manuaalilaatikolla. Moottorikoodi ARJ.
                                                          Viimeksi muokannut pta; 16.8.2023, 22:25.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Laturivikako A6 1.9 Tdi vm. 2004

                                                            Ajettu 210 000 km ja laturi vaihdettu n. 40 000 km sitten. Tänään lataus näytti heikolta ja lopulta ei startannut kertaalleen, ABS ja jotain muitakin valoja vilkkui, sitten taas käynnistyi mutta edelleen punainen akkusymboli ja heikko, alle 12v. latausjännite. Akku uudehko. Ajatuksia?
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 19.1.2025, 19:43. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Onhan akun maadoitus kunnossa? Paljonko akun voltit auto sammuksissa?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X