Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 laturin valo palaa, latausongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 laturin valo palaa, latausongelma.

    Tuollainen vika ilmeni, emäntä sanoi että kerran aikaisemminkin teki tuota mutta meni silloin nopeasti ohi, tänään itsellä alkoi temppuilla. Eli siis aluksi laturin valo paloi ajaessa pätkittäin, ja aina kun valo syttyi, putosi jännitemittarin lukema 12v pintaan, taas valon sammuessa latasi mittarin mukaan hyvin. Kun äsken autoa käynnistelin, paloi valo koko ajan ja jännitemittari näyttää 12v pintaan, eli ei lataa.
    Jos hiilet olisivat laturista loppu, luulisi että valo alkaisi hehkua hiljalleen?

    Voisiko vika olla jossain muualla kuin laturissa?
    Viimeksi muokannut Killeri; 7.12.2019, 17:21. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    valoja

    Mulla sama homma, eilen huomasin. Tosin vilahti vain muutaman kerran enkä kerennyt jännitteitä vilasemaan. Missä lie syy?

    Comment


    • #3
      Hiiliä veikkaisin, n. 210tkm kohdalla sippas omasta. Ensin se vilahtaa muutaman kerran ja kohta se palaa jatkuvasti, ehkä.

      Comment


      • #4
        ?

        Voikos tolla olla vaikutusta käynnistymiseen millään lailla? Meinaan kun kylmänä hiukan nihkeesti lähtee...

        Comment


          #5
          Voikos tolla olla vaikutusta käynnistymiseen millään lailla? Meinaan kun kylmänä hiukan nihkeesti lähtee...
          Voi. Jos laturin hiilet alkaa hiipumaan, latausteho heikkenee ja akusta loppuu puhti tuota pikaa. Muutenkaan ei pahaa tekisi akun lataus silloin tällöin ulkoisella laturilla, vaikka vain varmuuden vuoksi. Ja hiilien tarkistus ensi tilassa.

          Comment


          • #6
            Työ?

            Millanen homma lienee hiilten vaihto profiilin autossa...? Meinaan kun on ollut viime aikoina remonttia ja muita kuluja kohta 2k edestä niin ei kohta muu auta kun mennä töihin...:D

            Comment


              #7
              Rectumista sen vaihto on, mutta onnistuu ilman keulan purkua jos on pienet kätöset ja sopivat työkalut.

              Comment


                #8
                Voi kiesus tää 13 perjantai! Matkalla kerhon jääratapäiville Rovaniemelle, just Kemiä ennen klo 20:40 sytty laturin valo eikä sammunut. Matkaa Kemiin 15min joten päätin puottaa kuormaa (muksun dvd ja sisäpuhallin ja xenonit) ja ajelin letkan perässä hikoillen volttimittarin laskemisen mukana. Matkaa oli takana jo 8h20min yhdellä pikatankkauksella (muksu ei ole milläskään näistä rautaperse sessioista) ja muutenkin oli tarkotus Kemissä yöpyä. No 5 min ajelun jälkeen valo palas takasin ja mitä yltä luin niin mahkut on että se kestäis vielä loppureissunkin (noin 2000km). Kotona Espoossa mulla tietenkin on varalaturi, joten ei huvittais korjauttaa matkanpäällä, mutta pakon sanelemaa jos ottaa lopputilin.

                Oisko vinkkejä joko korjaajista tai vaihtajista Roi-Kemi-Kuusamo akselilla?

                Comment


                • #9
                  Terve,
                  Tänään syttyi latauksen merkkivalo. Auto on Audi A6 2.5TDI -98. Jännite on niin auton kuin erillisen jännitemittarin mukaan 11,7V, kun auto on käynnissä ja sammutettuna 12,5V.

                  Vika lienee latauspuolella, koska akussa on tuntunut olevan hyvin henkeä. Laturi on öljyinen, koska venttiilikopankansi on vuotanut... Onko vika todennäköisemmin itse laturissa vai jännitteensäätimessä?

                  Comment


                  • #10
                    Laturi kaput tai johto hankautunut poikki..

                    Comment


                      #11
                      Kannattaa kokeilla ensin sitä säädin/hiilipakettia.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos vinkeistä!
                        Tänään olin ajamassa autoa hallille, mutta tällä kertaa laturi latasi sillointällöin. Välillä ei ollenkaan, välillä vähän ja välillä normaalisti. Auttaisiko tämä selvittämään onko vika laturissa vai jännitteensäätimessä?

                        Comment


                          #13
                          Mulla auttoi jännitteensäädin. Noita on mulla nyt kolmea eri mallia hyllyssä kun ei tiennyt mikä omassa oli. Se oli tietenkin se kolmas, jonka jouduin tilaamaan sitten vielä erikseen, mutta tilasin samalla varalle muutaman.

                          Comment


                            #14
                            Todennäköisesti hiilet loppu, eli uusi jännitteensäädin

                            Comment


                              #15
                              Laturi vai jännitteensäädin?

                              Potilaana tällä kertaa AYM 2.5 TDI V6 vm 2002.

                              Lopetti lataamisen aiemmin kuvatulla tavalla: ensin muutaman kerran vilkutteli (vika päällä ~0,5 - 10 sek) satunnaisesti valoa ja vähän ajan päästä (noin 5 min) kun sammutin niin seuraavalla kerralla ei sitten enää valo vilku. Se palaa koko ajan.

                              Kävin auton alla ja kaikki johdot laturilla on OK. Vikakoodeja ei tuota. Joka kerta kun valo paloi/palaa, myös jännitemittari näyttää vain akun jännitettä. Ei siis yksinkertaisesti lataa.

                              Onko helppoa keinoa todeta, onko vika laturissa vai jännitteensäätimessä? Kaikki varaosaputkat kun eivät tykkää avokaupoista niin ei tarvitsisi ostaa laturia, jos sitä ei sitten tarvitsekaan.

                              Comment


                                #16
                                Tuossahan on laturin sisäinen jännitteen säädin, joten itse suosittelen että uusit koko laturin.
                                Toki, jos on härväys intoa, niin nyt uusit säätimen ja mahdollisesti jossain kohtaa uusit laturin.

                                Comment


                                • #17
                                  Kaikissa latureissa on nykyään sisäinen säädin. Se säätimen vaihto on helpompi ja halvempi kuin koko laturin. Kyllä se laturi kestää pitkään säätimen vaihtamalla jos liukurenkaissa on pintaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja evinrude Näytä viesti
                                    ... Se säätimen vaihto on helpompi ja halvempi kuin koko laturin...
                                    Kuinka vaihdan jännitteensäätimen laturin sisältä irrottamatta laturia? Eli onko jännitteensäätimen vaihto todellakin helpompaa kuin koko laturin? Äkkiseltään veikattuna laturin vaihtamiseksi pitää vetää keula huoltoasentoon ja moniurahihna vähintäänkin kiristimestä löysäämällä pois laturin pyörältä ja sitten uusi takaisin samoja jalanjälkiä pitkin.

                                    Alkuperäinen kirjoittaja evinrude Näytä viesti
                                    ...Kyllä se laturi kestää pitkään säätimen vaihtamalla jos liukurenkaissa on pintaa...
                                    Ja tätähän ei kai voi todeta ennen kuin nykyinen laturi on jo kädessä.


                                    Kiitos vastauksestasi, se on oikeasti hyvä, mutta ei tainnut helpottaa tilannetta. Minulla kun ei ole paikkaa/aikaa seisottaa autoa että saisi vanhan käteen analyysiä varten ja siten hankkia tarvittavat osat. Pitää siis löytää varaosaputka, joka tekisi avokaupan laturista ja jännitteensäätimestä. Palautetaan sitten se, jota ei tarvita.

                                    Vaihtoehtoisesti mennään edellisen suosituksen mukaan. Kun jännitteensäädin on erillinen osa, niin onko laturin akselin laakeri sitten se toinen vikaantuva kohde? Vai kärähtääkö näistä käämejä? Eli millainen riski on se pelkän säätimen vaihto?

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt kovemmilla yli -20 asteen pakkasilla startatessa notkahtaa jännite niin alas, että tänään sytytti jo akkuvalon mittaristoon. Sammui kuitenkin lähes samantien kun auto oli käynnissä ja muutenkin ajon aikana jännite pysyy siellä yli 14ssä voltissa. Miten varmaa on, että akku alkaa vetelemään viimeisiään, vai vieläkö jää muitakin vaihtoehtoja? Kyllähän tuollainen täyspitkä hehkutus imaisee virtaa kiitettävästi, mutta ei kai se valo kuitenkaan syttyä saisi.

                                      Akkusuosituksia? Autona C5 V6 TDI.

                                      edit. Tuli haettua uusi akku, Varta H3. Näytti ainakin lämpimällä koneella jännitteennotkahdus startatessa olevan huomattavasti pienempi, niin jospa tuota aamullakin saisi huolettomammin startata.
                                      edit2. Akku auttoi tähän hätään. Nyt vuosi myöhemmin menee sitten laturi vaihtoon. :)
                                      Viimeksi muokannut Sound; 19.1.2013, 17:37. Perustelu: update

                                      Comment


                                      • #20
                                        Morjens,

                                        Eli tarina lyhykäisyydessään: Vanha laturi kajahti, ja tilalle vaihdettiin uusi. Muutama päivä laturin vaihdon jälkeen huomasin, että moottorin käynti oli tyhjäkäynnillä hiukan epätasaista ja kaikki sisävalot (tarkemmin ottaen kaikki auton valot), "huojuivat" moottorin kierrosluvun mukaisesti, about 0,5sek "impulsseissa", valot välillä siis himmeämpinä ja välillä kirkkaampina. Tuo nopeustaajuus johtuu todennäköisesti jonkun anturin tms. antamasta tiedosta, koska se on sama tyhjäkäynnillä ja korkeammilla kierroksillakin. En pysty olemaan ihan varma, alkoiko tämä suoraan laturin vaihdon jälkeen vai pelasiko se ensin 2-3 päivää ihan normaalisti. Joka tapauksessa - ongelma on nyt pysynyt jo pitkään samana. Vanhaan laturiin verrattuna (laturi latasi kunnossa ollessaan n. 14-14,4V) tämä uusi laturi lataa reilusti enemmän (mittari näyttää koko ajan melkein 16V, jännitemittarilla mitattuna 15,3V). Tuo jännite on melko reiluhko, joten mahtaakohan uuden laturin jännitteensäädin olla kaput heti uutena? Tai laturissa sisäisesti jotain muuta pielessä...? En keksi muuta konstia kuin kokeilla varmaankin toimivuutta uudella laturilla. Prkl, sitä duunia vaan kun koko systeemin taas purkaa. Ajatteli kysäistä, onko kellään ikinä oirehtinut samalla tavalla.

                                        Yksi varteen otettava seikka joka nykyisellään on ollut myös outoa, niin kun auton käynnistää, alkaa joku rele naksuttamaan heti about jostain valokatkaisijan takaa. Ja se raksutus peilaa ainakin jotenkin moottorin käyntinopeuden muutoksiin. Mikähän rele mahtaisi olla kyseessä? Pitää varmaan purkaa kojelauta ja alkaa kuuntelemaan tarkemmin, jos vian aiheuttaja löytyisikin sieltä. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että vikaa ei voisi aiheuttaa muu kuin laturi itse, kun ongelma vaikuttaa koko auton sähköjärjestelmään + jopa auton käyntiin.

                                        Help! Autona siis Audi A6 4B C5 2.5 TDi -99, 110kw-moottorilla
                                        Viimeksi muokannut OssiR; 14.7.2012, 16:33. Perustelu: Auton tiedot unohtui..

                                        Comment


                                          #21
                                          jännitteensäädin on rikki, ei mikään laturi anna yli 15v jännitettä. Akkuliikkeen mukaan 14,9v on maksimi minkä lyijyakku kestää.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jep, jännitteensäädintä epäilen itsekin syylliseksi. Yleensä säädin tosin menee pimeäksi niin, että latausjännite tippuu aivan olemattomaksi, joskus myös niin päin että hyppää pilviin. En ole aiemmin tavannut tälläistä tapausta, jossa säädin olisi rikki ylittäen vain vähän "sallitun latausarvon". Myöskään valojen heijaamisesta edestakaisin ei ole kokemusta liittyen jännitteensäädinvikoihin. Täytynee vaihtaa laturi kuitenkin kokonaan uuteen, kun siinä takuu kuitenkin on päällä.

                                            Lähinnä ajattelin, että mistä tuo releen naksuminen voisi johtua, koska jos vika ei poistu laturia vaihtamalla, menee aika suuri työ hukkaan. Rele tosiaan naksuttaa jossain ratin vasemmalla puolella heti käynnistyksen jälkeen ja kestää jonkun aikaa (kun kone lämpiää mahd. tms?) ja sen jälkeen naksutusääni häviää. Valot tosin heijaavat koko ajan samalla lailla, naksuu tai ei.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei muuta kuin alamuovi pois ja kokeillä kädellä mikä rele siellä naksuttaa ja sit sen mukaan selvitteleen, voi myös kokeilla vaihtaa releen jos siellä on saman lainen rele.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Elikkäs kävi näin: Oltiin menossa naapurimaassa käymään rouvan kanssa ja kaikki pelas hienosti, sitten pysähdyttiin jonoon ja sammutin kiesin. n. minuutin päästä käynnistin uudelleen ja kappas, laturin valo ei sammunutkaan ja näytti alle 12v lukemaa mittarissa, hieman kierroksia niin merkkivalo sammui mutta mittarin lukema ei nouse. No siitä oli lähdettävä takaisin kotiin ja selvittelemään olisko hiilet loppu, no ei ollut. Hiilipaketti jännitteen säätimineen on vaihdettu viimetalvena kun silloin meni hiilet loppuun ja se oli päällisin puolin ehjän näkönen paketti ja hiiliä oli reilusti jäljellä.

                                                Yks mikä kiinnitti huomiota oli se, että laturin akselilla olevat kontaktipinnat mitkä tulee hiiliä vasten niin toiseen oli kulunut aika syvä ura, voiko vika olla siinä? vai onko jotain muuta mahdollista vika arviota kellään? Voiko akku aiheuttaa moista häikkää?

                                                Ja ajellessa kotiin päin tuo laturin valokin alkoi palamaan aina vain korkeammilla kierroksilla ja pihassa se paloi jo käytännössä jatkuvaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Nuo laturit on tehty sillä tavalla, että hillet ja liukurenkaat loppuvat suunnilleen samaan aikaan. Eli kun olet vaihtanut uuden säädinpaketin talvella, on nyt todennäköisesti liukurenkaat loppu. Ne voi kyllä vaihtaa tai vaihdattaa, mutta pelkäänpä ettei se rahallisesti kannata.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tätä vähän pelkäsinkin, että ei kannata käydä edes korjaamaan. Tosiaan tuossa toisessa liukurenkaassa oli ura jo sillon talvella kun nuo hiilet vaihdoin ja nyt se oli kyllä syventynyt. Mistäs uutta laturia kannattais hankkia? onko motonet halvin vaihtoehto?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei vittuilua, mutta juuri tämän takia korjaamolla laitetaan se uusi laturi sinne pellin alle...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Motonetin, ja mahdollisesti Bilteman, hinnat näet netistä. AD Varaosamaailmasta kunnostettu 1.8T:n Valeon laturi vaihtolaitteen kanssa oli 220 euroa. Marmorilla noin 2x kalliimpi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No nyt on tilalla "uus" käytetty laturi joka löyty ihan tästä lappeenrannan kupeesta clubilaiselta. Toivotaan että kestäis nyt jonkin aikaa läjässä :) Keulan purkuakin tuli nyt sitten harjoteltua ja aika helppohan se oli kun sen oivalsi :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lisätään tähän vanhaan viestiin, kun sama ongelma itsellä (A6 1.9TDI C5 -01)..

                                                            Eli toi naksutus jostain valokatkaisimen paikkeilta käynnistyksen jälkeen on kuulunut jo pitkään, se loppuu yleensä puolen kilsan ajon jälkeen. Mutta nyt ovat myös valot alkaneet huojua kierrosten tahdissa ja akun jännitemittari näyttää yli 15v.

                                                            Jännitteensäädin todennäköinen vikakohde, mutta lähinnä kiinnostaa että poistuiko Ossi sun Audista releen naksuminen laturin/jännitesäätimen vaihdon jälkeen vai oliko vaan erillinen vika?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X