Lainataanpa tätä. Onko normaalia että akku tyhjenee itsekseen 2-3 viikossa kun auto seisoo käyttämättömänä? Kesällä huomasin näin tapahtuneen kun tuli oltua pari viikkoa reissussa. Akku oli tyhjentynyt aivan täysin. Nyt olen syksyn mittaan tehnyt testiä jossa auto on ollut viikon tai pari käyttämättömänä niin ensin akku tyhjeni kun oli keskuslukitus päällä. Nyt annoin seistä toiset pari viikkoa ovet auki niin akussa oli pysynyt jännite 11.8v mutta kun käynnistin auton ja ajoin pihalle ja tunnin päästä menin kokeilemaan uudestaan niin ei startannu ja akun jännite oli tippunu 9.5v. Mistä lähteä vikaa etsimään?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Akku tyhjenee.
Collapse
X
-
Vieras
Comment
-
Moi,
Mullakin on akun kanssa ongelma. lataus häviää päivässä... Eilen istuskelin autossa ihmettelemässä
ja revin yksi kerrallaan noita sulakkeita. Huomasin nääs että jokin rele napsuu about puolen minuutin välein mutta kaikkien sulakkeidenkin postamisen jälkeen yhä napsuu... Mikä ihme voi olla tuo mystinen rele ja missä?
niin ja rele on jossain ohjaamossa sisällä - konekuoneessa tuota napsumista ei kuulu.
edit:
Jaha - kandi löyty sähkösäätösen penkin nappi oli jumissa... nyt ei napsu - huomenna näkee onko akku tyhjä.
Jep... eiköhän se ollut siinä...Viimeksi muokannut vaarni; 4.11.2011, 07:49.
Comment
-
A6 4F -05 Akku vaihdettu, mutta menee siltikin yössä tyhjäksi.
Hei
Akku vaihdettu kaksi viikkoa sitten ja koodattu ross-techin ohjeitten mukaan. Aluksi toimi muutaman päivän ok, mutta nyt menee yön/työpäivän aikana sen verta tyhjäksi ettei webasto lähe pyörimään kuin pariksi minuutiksi.
Uusi akku on Vartan G14 AGM ja kilometrejä tulee sen verta että pitäs kyllä ehtiä ladata sen vertaa että pystyy webastoa sen 15-30 min huristeleen.
Ja tosiaan illalla kun kattoo MMI:stä niin akku on 100% latingissa.
Marmorilla meinasivat että noissa voi joutua päivittämään jonkun ohjainlaitteen softan ennen kuin alkaa pelaamaan ja sitä ei kuulemma voi tehdä itse.
Onkohan tuo mahdollista vai onko tuossa koodauksessa tullut jotain virhettä vai eikö tuo 30km työmatkaa vaan riitä lataamaan akkua?
Kiitos.
Comment
-
Mun käsityksen mukan ton uuden akun pitää olla autoon koodatun listan mukainen jotta akun valvontalaite sen tunnistaa. Jos se ei ole niin auto voi näyttää että se on varautunut vaikka todellisuudessa niin ei ole.
Vaihto-ohje ja sieltä teksti "The following procedure does assume you are using a battery supplied by VW/Audi, all necessary details for the following steps can found on the battery itself".
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...ry_Replacement
Tossa vielä keskustelua toisaalla
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?p=941182Viimeksi muokannut jpsk; 24.12.2012, 10:00.
Comment
-
Aamulla kävin vilasemassa ja akku näyttää MMI:ssä 100%, mutta saapa nähä ku kohta menee laittaan webaston päälle että kauanko se pyörii...
Vikakoodeista löyty tämmösiä:
Address 05: Acc/Start Auth. Labels: 4F0-910-852.clb
Part No SW: 4F0 910 852 HW: 4F0 905 852 B
Component: FBSAUDIC6 ELV H30 0220
Revision: 31050601 Serial number: 10600300170100
Coding: 0000129
Shop #: WSC 25658 136 60335
VCID: E3CF0C8622913100DC7
Part No: 4F0 910 131 D
Component: FBSAUDIC6 EZS H44 0070
Part No: 4F0 910 220 D
Component: FBSAUDIC6 IDG H39 0040
1 Fault Found:
00446 - Function Limitation due to Under-Voltage
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Reset counter: 13
Mileage: 239855 km
Time Indication: 0
Address 08: Auto HVAC Labels: 4F0-910-043.lbl
Part No SW: 4F0 910 043 HW: 4F1 820 043 M
Component: KLIMABETAETIGUNGH05 0170
Revision: 00000030 Serial number: 00000000231465
Coding: 0002326
Shop #: WSC 02325 785 00200
VCID: DBBF34661AE109C0947
1 Fault Found:
00739 - Coolant Circulation Pump (V50)
001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 11
Mileage: 239400 km
Time Indication: 0
Date: 2012.12.14
Time: 11:18:39
Freeze Frame:
Temperature: 12.0°C
Address 18: Aux. Heat Labels: None
Part No SW: 4F0 910 105 A HW: 4F0 265 105 K
Component: Heizgeraet H08 0060
Revision: B Serial number: 09011480
Coding: 0000011
Shop #: WSC 25658 136 60335
VCID: 1B3FF466DA61C9C0D47
1 Fault Found:
01444 - Under-Voltage Shut-Off (Automatic)
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 4
Reset counter: 14
Mileage: 239714 km
Time Indication: 0
Date: 2012.12.20
Time: 08:14:25
Freeze Frame:
After-Run
Temperature: 49.0°C
Temperature: -48.0°C
Address 61: Battery Regul. Labels: 4F0-910-181.lbl
Part No SW: 4F0 910 181 E HW: 4F0 915 181 A
Component: ENERGIEMANAGER H12 0490
Revision: 00000000 Serial number: 00000000045121
Shop #: WSC 00011 888 06946
VCID: 234FCC86E211F1001C7
Subsystem 1 - Part No: 22G 142 011 53
Component: von VA0 1595901085
Coding: 323247313432303131353356413031353935393031303835
Shop #: WSC 04470 210 01865
4 Faults Found:
02273 - Quiescent Current Stage 2
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 4
Mileage: 239714 km
Time Indication: 0
Date: 2012.12.20
Time: 08:13:52
02276 - Quiescent Current Stage 5
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 4
Mileage: 239714 km
Time Indication: 0
Date: 2012.12.20
Time: 08:14:03
02274 - Quiescent Current Stage 3
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 4
Mileage: 239714 km
Time Indication: 0
Date: 2012.12.20
Time: 08:14:13
02277 - Quiescent Current Stage 6
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 4
Mileage: 239714 km
Time Indication: 0
Date: 2012.12.20
Time: 08:14:23
Sitte löysin jotain tämmösiä...(en ole tuota softaa aikasemmin juuri käyttäny joten en oikeen tiedä mistä mitäkin pitäisi kattella)
Address 61: Battery Regul. (4F0 910 181 E)
13.90 V Battery Voltage (actual)
100.0 % Battery Condition
0 Ah Qv (Battery Aging)
70.0 % Battery State of Charge (SOC)
14.30 V Generator Voltage (specified)
Comment
-
Akusta löytyy niin sanottu BEM koodi, joka syötetään auton akunvalvontaan. Ostitko akun tarvikeliikkeestä vai marmorilta? Itse viime viikolla laitoin A5:seen uuden akun ja tarvikeliikkeiden akuista ei koodia löydy.. Netistä etsin sitten vastaavan kokoisen akun koodin ja syötin sen järjestelmään. Muistaakseni tarvikeliikkeessä oli myös tuo Vartan G14 tyrkyllä ja siinä luki että on yhteen sopiva akunvalvontaan, mutta siinä missä se BEM koodi lukee, lukikin VARTA CODE: XXXX.
Alkaa olemaan näitä uusien autojen akunvaihtoja täällä foorumilla sen verran, että voisi olla ihan hyvä idea tehdä melkein topicci nuita koodeja varten, josta voisi tarvikeakkuun ottaa oikean koodin.
Comment
-
Tarviikkeena ostin akun ja siinä kyllä oli tuo koodi minkä syötin järjestelmään. Muistaakseni akussa oli yksi 10 merkkinen ja yksi 9 merkkinen koodi johon taidettiin laittaa 0 eteen että vcds hyväksyi tuon akun. Eli oiskohan tuohon pitäny kuitenkin olla joku "oikeampi" koodi jossain?
Comment
-
Ja se MMI:n akku näyttö on ihan "haista p****" systeemi. Itellä tyhjäs cd-vaihtaja kaks kertaa akun kesällä. MMI näytti akulle täyttä varausta, yritti käynnistää auton-> ei käynnistyny-> akun varaus tippu tässä vaiheessa 10%. Heti kun laitto laturiin niin rupes näyttämään että akku täynnä. Uusimmassa MMI päivityksessä se akkumittari onkin piilotettu, saa kyllä näkyviin huoltovalikon kautta.
Comment
-
Itsellä oli vastaavaa vikaa vm -96 A6 keväällä, vaihdettiin pariin kertaan akku, mutta vika olikin laturissa.
Latasi ok, mutta purki kaiken pois yön aikana. Vika oli jännitteensäätimessä. vaihdoin koko laturin uuteen, ja vika poistui, ja vanha akku takas paikoillaan toiminnassa.
Comment
-
4F:n akun vaihdosta/koodauksesta on oma topicci:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=70882
Comment
-
Tervetuloa hybridiautoilijoiden joukkoon.
Auto todennäköisesti ihan kunnossa. Ajon aikainen sähkö tulee auton omasta laturista, mutta akku on ladattava tolpasta. Tämä liian alhaisen latausjännitteen takia.
Tuskin kukaan on onnistunut nostamaan latausjännitettä koodaamisella?
Jos on, niin mielelläni kuulisin.
Webaston käyttö, ilman että auto on käynnissä tai latauksessa on nopein tie ongelmiin. Vajaalla akulla auto ei osaa sammuttaa itseään ja akku tyhjenee päivässä.
Comment
-
Latausjännite on useimmissa 4f-koppasissa saatu asialliseksi korjaamalla/uusimalla vähän kaapelia pannuhuoneeseen. Akun napoihin tulee 14v kun kaikki on kunnossa. Ja vuotovirtaa nostaa useimmiten jokin viallinen komponentti mmi-systeemissä. Yleisimpinä mmi-keskuspurkki, vahvistin ja cd-vaihtaja.
Comment
-
Vieras
Vaikka onkin toiminut, on vaihtomenetelmä ollut kuitenkin täysin väärä, jota ei voi suositella kenellekkään. Samalla tavalla moni akkukauppa tahtoo myös akun vaihtaa, vaikka se ei ole oikein.
Ja tästä jaksan muistuttaa maailman tappiin asti.
Comment
-
Terve,
Auto A3 -04 1,9TDi
Inhottava vika eikä oikein keksi mitä seuraavaksi kokeilisi eli akku tyhjenee, koska kaksi/kolme sulaketta "jää päälle" ajon päätteeksi. Saa lähteä boosterin avulla töihin harva se aamu.
Olen yleismittarilla mittanut virran kulutuksen auton ollessa sammuksissa.
Yhteensä virtaa kuluu 0,23A
- Ottamalla moottoritilasta sulakkeen F19=15A (radio) pois, tippuu kulutus 0,01-0,02A
- Ottamalla auton sulakeboksista sulakkeen 15=10A (sisävalot,lukuvalot), tippuu kulutus 0,1A
- Tässä vaiheessa kulutus on vielä 0,11-0,12A ja siihen on syypää sulake F47=40A (valot vasemmalla, sähköverkon ohjainlaite)
- Auton akun pitäisi olla kunnossa. Se on kahdesti testerillä akkuliikkeessä katsottu.
- Ainoa näkyvä vika on se, että kuskin puolen peruutusvalo ei toimi, vaikka halogeeni on ehjä (testattu kahdella). Perävalo, jarruvalo ja vilkku samassa lyhdyssä toimii. Voisiko olla yhteys tuohon sukakkeeseen F47 ??
- Autossa on ollut sähkövikoja aikasemminkin. Takakontti ei mennyt lukkoon, koska sinne ei tullut tarpeeksi virtaa. Se toiminut nyt yli vuoden. Toinen sähkövika oli kuskin lasinnostimen toimimattomuus. Siihen syypäänä oli kolme poikki mennyttä johtoa oven läpiviennissä.
Olisin kiitollinen jos joku antaisi ideoita mistä lähteä vikaa seuraavaksi etsimään..
Kiitos!
Comment
-
Tässä myös akkuongelma, mutta onko aiheuttaja webasto?
Eli nyt kun pikkupakkanen on ollut yöllä niin webasto oli kellolla päällä 20 min, ja sen jälkeen auton käynnistys oli laiskaan sahaamisen jälkeen epäonnistunut täysin. Starttiapua sain naapurin autosta jonka jälkeen auto taas käynnistyy.
Tämä on toistunut parin kuukauden aikana kahdesti webaston käyttämisen jälkeen.
Akun ikä on 6 vuotta, testerillä mitattu ja lukema oli kuulemma hyvä, mutta siis onko webasto niin virtasyöpö?
Ja auttaisiko uusi akku?
Viime talvena webastoa käytetty eikä ongelmia ollut.
Jos joku tietää jotain asiasta niinkertokaa please.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vsiirtola Näytä viestiLatausjännite on useimmissa 4f-koppasissa saatu asialliseksi korjaamalla/uusimalla vähän kaapelia pannuhuoneeseen. Akun napoihin tulee 14v kun kaikki on kunnossa. Ja vuotovirtaa nostaa useimmiten jokin viallinen komponentti mmi-systeemissä. Yleisimpinä mmi-keskuspurkki, vahvistin ja cd-vaihtaja.
Comment
-
Allroad 4fh purkaa akkua
Mulla ilmennyt kanssa samankaltainen ongelma, että Audista loppuu akku ihan satunnaisesti. Yleensä ongelma tulee lyhyen ajon jälkeen niin, että seuraavalla kerralla auto ei lähde käyntiin. Virranhallinta saattaa näyttää 100% ennen kuin näin käy. Eilen auto käynnistyi virranhallinnan näyttäessä 10%, ikinä aikaisemmin näin alhaisella prosentilla ei ole auto startannut.
Akku on tyhjentynyt nyt 3 tai 4 kertaa parin kuukauden sisällä. Harmillista kun ei ole mitään hajua milloin ja miksi näin käy. Autossa on alkuperäinen akku, mutta akun päällä oleva muovikansi on joskus revitty halki, eli akulle on voitu antaa suoraan virtaa. Voisiko olla mahdollista, että virranhallinta on mennyt sekaisin, eikä akku todellisuudessa olekkaan täynnä, vaikka virranhallinta näyttäisi 100%.
Muutamana aamuna olen myös lukenut vikakoodeja, josko yön seistessa virtaa kuluisi liikaa. Auto on kuitenkin ylläpitolaturissa pari tuntia ennen starttia, jotta pääsen varmasti töihin. Muutamana yönä on tullut vikakoodia myös liiallaisesta staattisesta virrankulutuksesta. Näin ei kuitenkaan ole aina, joten sulakkeiden nyppiminenkään ei ole oikein sopiva tapa tutkia vikaa, koska kulutus ei ole jatkuvaa, niin sääntöä ei voida rikkoa.
Vikakoodeja luin eilisen starttiongelman jälkeen:
61 Battery Regulation
Trouble codes:
02277 - Static current stage 6
Intermittent
Priority: 7
Frequency counter: 2
Driving cycle: 255
Mileage: 233624 km
Date: 2017-10-08 17:59:03
Measurement: -8.2 °v.OT
02272 - Static current stage 1
Intermittent
Priority: 7
Frequency counter: 3
Driving cycle: 255
Mileage: 233624 km
Date: 2017-10-08 17:50:45
Measurement: -7.8 °v.OT
02273 - Static current stage 2
Intermittent
Priority: 7
Frequency counter: 2
Driving cycle: 255
Mileage: 233624 km
Date: 2017-10-08 17:58:33
Measurement: -7.8 °v.OT
02276 - Static current stage 5
Intermittent
Priority: 7
Frequency counter: 2
Driving cycle: 255
Mileage: 233624 km
Date: 2017-10-08 17:58:43
Measurement: -8.1 °v.OT
02274 - Static current stage 3
Intermittent
Priority: 7
Frequency counter: 2
Driving cycle: 255
Mileage: 233624 km
Date: 2017-10-08 17:58:53
Measurement: -7.9 °v.OT
Comment
Comment