Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Testasin toissailtana akkua ja latasin piuhat irti täyteen ja ohjelmoin uudella sarjanumerolla ja takaisin alkuperäisellä. Täyteen ladattuna 12,2V, joten akkukaupoille.
Aamulla vaihdon Vartan Silver Dynamic 110Ah akun. Otin vanhan pois, uusi tilalle ja koodasin laittamalla Vanahan 100Ah akun tiedot muuttaen sarjanumeron viimeinsen numeron. Total counter ei nollaantunut, mutta se toinen laskuri meni nolliin. Pitikö näin tapahtua.
Kuitenkin työpäivän jälkeen taas vikakoodi 02256. Lähti tosin mukisematta käyntiin.
Edit. Vielä lisäyksenä tämänkin jälkeen akkustatus näytti 100%, vaikka oli ollut muka virtahävikkiä seistessä.
-03 tdi a6 allroad ei lähde käyntiin kun ollut ajamatta 2 päivää.
Lataus toimii ainakin jos on luottaminen kejetaulun mittariin eikä mikään valo jää päälle eikä flekti pyöri. Onko asiaa käsitelty jossain viestiketjussa tai olisiko kellään vihjettä tai jopa tietoa mistä vikaa kannattaa etsiä?
Sen jälkeen mittaisin virrankulutuksen kun auto seisoo, yleismittari akun navan ja kaapelin väliin 10A asentoon ja kaikki ovet kiinni ja auto lukkoon ja tsekkaat tunnin päästä mitä lukema on. Pitäisi olla alle 0.1A.
Onhan tuo tehtävissä, mutta edellyttää hieman enemmän askartelemista. Eikä parane johtojen vahingossa irrota tai et saa enää ovia auki. Ei sitä lukkopesää kuitenkaan ole koskaan käytetty ja se on jumissa.
Hiljattain kun juuri tuon äärellä puuhastelin, niin ei tuokaan ollut kovin kätevä keino sateessa ja kerrostalon pihalla. Paitsi jos viitsii odotella auton äärellä sateenvarjon kanssa kunnes auto käy unille. Kyllähän se onnistui, mutta olisi ollut kertaluokkaa helpompaa konepellin alta.
Tokkiisa. Tuo maaginen puolituntinen on vaan helpompi käyttää jotain muuta puuhastellen jos akku on konehuoneessa. Onnistuu toki muussakin tapauksessa mutta saattaa edellyttää pientä lisänäpräystä.
Ei kannata sitten unohtaa että siellä on mittari välissä ja kääntää virtoja päälle saati sitten yritä startata, kun kaikissa mittareissa ei ole välttämättä edes sulaketta ainakaan 10A alueella ja muutenkaan niitä ei saa kuormittaa pitkään useamman ampeerin virralla joka tulee jo siitä että virrat kääntää päälle.
Niinno, 10A alue on nimensä mukaisesti suunniteltu maksimissaan 10 ampeerin jatkuvan virran mittaamiseen. Tuo avaimen virtalukossa kääntämisen yhteydessä tapahtuva hetkellinen virrankulutuspiikki (esim. hehkuista johtuva) ei vielä sulata mittaria tai sen johtoja, mutta en minäkään tuon kytkennän kanssa kääntäisi virtoja päälle ja jättäisi esim. sisäpuhallinta pöhisemään pitkäksi aikaa.
Mittareissa on tässä suhteessa isojakin eroja, kalliimmissa 10A aluetta saattaa saada kuormittaa täysin ja jonkin aikaa reippaasti ylikin, mutta sitten taas monessa halvemmissa joita täälläkin varmaan useammalla käytettävissä asia monesti täysin toisin.
Esim Fluken 115 sallii 10A alueella 20A max 30 sekuntia jnka jälkeen 30 minuutin tauko, mutta sitten esimerkkinä halvemmman luokan UNI-T 61D jonka 10A alueella sallitaan yli 5A vain 10 sekuntia.
Homma johtuu siitä että mittarin sisällähän on "shuntti vastus" jonka yli mittari mittaa jännitehäviötä ja jonka sitten muuntaa virta arvoksi ja tätä shunttia ei ole mitoitettu kestämään pitkään liikaa lämpenemättä noita virtoja.
Mutta tuollaiset "isot" pihtimittarit on harvemmin tarkkoja tuolla alle 1A lukemissa, lukemat saattaa heitellä puoltakin ampeeria suuntaan ja toiseen. Toki markkinoilta löytyy pienille virroille tehtyjä pihtimittareitakin mutta niiden käyttö muualla kuin juuri tässä käytössä jääkin sitten aika marginaaliin.
Eihän ne ihan niin tarkastasti näytä kuin johdoilla, mutta muutamasta autosta olen mittaillut ja ne mitkä tyhjentää akkua niin mittari on näyttänyt esim. yli puolta ambeeria ja kunnossa oleva näyttää 0.0-0.2A. Onko se kulutus sitten 0.02 vai 0.1 niin ei merkitystä. Riittää tarkkuus jos auto oikeasti syö esim. päivässä akun tyhjäksi. Sitten jos tyhjenemiseen menee usiampi päivä, niin silloin tarkempaa mittausta ehkä tarvitaan.
On se vaan niin helpompaa pihdeillä.
Hieman keskimääräistä hankalampi vika päällä. Potilas on -05 A4.
Tilanne alkoi samaan aikaan kun korjasin takalasin pesurin letkua. Vuotopaikkaa hakiessa sain uitettua melkoisen määrän vettä mm. vahvistimeen ja sen liittimeen, jotka ottivat hieman kipeää, mutta toimivat kuivaamisen jälkeen, vaikka jäljistä näkee, että lämpimänä on käyty. Vettä on voinut päätyä myös muualle mukaanlukien kattoverhoilun alle.
Vuotovirta on noin 1,3 - 1,5 A, Vahvistimen ja subbarin johtojen irroitus ei vaikuta asiaan. Ei myöskään samoilla seutuvilla oleva hälyttimen sireeni.
Akku on kunnossa eikä vikakoodeja, jota ei olisi ollut jo aikaisemmin, ole ilmestynyt.
Sulakerasian kanssa aikani touhuttua, selvisi, että irroittamalla sulakkeet 1 (ilmastointi), 8 (puhelin), 13 (ohjauspylväs?) ja 15 (yhdistelmälaite, navi(ei ole)), virrankulutus putoaa alle 0,1 ampeeriin.
Kun sulakkeet ovat olleet irti useita minuutteja, ei virrankulutus palaa, vaikka sulakkeet laittaa takaisin. Jos autossa käyttää virtoja päällä, palaa vuotovirta taas tuonon n. 1,3 ampeeriin.
Mahtaako tuolla seudulla (vänkärin puoli takakontista) olla mitään mikä voisi yhdistää mainitut sulakkeet? Entä jossakin muualla päin autoa, voihan olla, että ajoitus on vain sattumaa.
Täytyy jossakin vaiheessa, varmaan viikonloppuna, purkaa koko takanurkan varustus pois, mutta olisiko jollakin ajatuksia mikä voisi olla ongelman aiheuttaja?
EDIT: Kun vika ei ollut päällä, niin hätävilkkujen valo sammui hetken kuluttua ovien sulkemisesta. Kun vika on päällä, niin valo ei sammu ollenkaan. Valon sammuminen ilmeisesti ilmaisee jonkinlaiseen "lepotilaan" siirtymistä? Tuleeko tästä jotakin ajatuksia / vihjeitä?
Onko kenelläkään ideoita / tietoa, kuinka voisi kotikonstein selvittää, mikä estää lepotilaan siirtymisen? Tämä on uskoakseni nyt syy virrankulutukseen.
Autosta oli kyseisenä viikonloppuna myös etupuskuri irti, olisiko sillä suunnalla voinut tapahtua jotakin?
EDIT: ongelma näyttäisi olevan sulakkeen 13 takana, sillä vain sen irrottaminen riittää siihen, että lepotilaan siirtyminen onnistuu.
Tälleen etänä nuo on vaikeita vikoja selvittää. Mutta ite lähtisin kattomaan kytkentäkaavioista, että mitä sen sulakkeen takana on. Auton oma sulakekaavio on monesti aika ylimalkainen.
Täällä samanlaista ongelmaa. Vuotovirta ovet kiinni ja hätävilkun valo sammuneena on yli 2A. Sulakkeita yksi kerrallaan irrotellen ei löydy mitään yhtä virran hukkaajaa, mutta A lukema muuttuu välillä isommaksi, välillä pienemmäksi välillä 1-2A. Ilman sulakkeita vuotovirta on n.1A.
kiinnostaisi tietää, saitko Jukka vian paikallistettua, vai vieläkö virrat häviävät?
Hyvä kysymys... olettaisin, että kyllä siinä se 5 min on ollut, mutta täytyy kokeilla vielä kerran mittailla niin, että odotan vähän pidempään ennen mittailuja.
Muuten, siinä sulakkeita irrotellessani, huomasin, että muutama sulake oli todella ”löysästi” kiinni. Olisiko kiinnikkeet jotenkin vääntynyt tms. Onko sulaketaulun vaihto pelkkä plug&play-operaatio? Olisi nimittäin käytetty rasia 30€ myytävänä tuossa purkaamossa...
Viimeksi muokannut okkim; 4.12.2019, 09:23.
Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa edellistä.
Ja muista vielä simuloida auton lukitusta, eli laita lukot kiinni-asentoon ja auto lukkoon. Auto ei välttämättä mene lepotilaan niin nopeasti, jos se näkee että ovet on auki.
Viestistä #133 alkanut hämmästely B7:n omituisesta virrankulutuksesta on selvinnyt. Ongelma ei liittynyt takalasin pesurilla paikkojen kasteluun, eikä puskurin irrotukseen.
Olin samana viikonloppuna muuttanut VCDS:llä homecoming valaistuksen ajan nollaan, kun en tuollaista ominaisuutta tarvitse. Miksi arvon nollaksi laittaminen jättää väylän päälle, niin siitä ei ole aavistustakaan, mutta näin vain ainakin tässä yksilössä on. Kokeilin useampaan kertaa, että tälla tavoin ongelman saa päälle ja pois.
Eipähän vaan juolahtanut mieleen, että tämä voisi olla syy ongelmaan, vaikka muistinkin tehneeni tällaisen muutoksen.
Olipahan vaan melkolailla hermoja raastava kokemus.
Timo: Törmäsin omaan ongelmaan ratkaisua etsiessäni tapauksiin, joissa vioittunut hälyttimen akku voi aiheuttaa merkillisiä virrankulutuksia.
Noniin eli nyt parin kuukauden omistuksen jälkeen tuli ensimmäinen ropleema.. Auto siis a4 2004 1.8tq.
Pari aamua sit ei lähteny käyntiin kun oli pakkasta ja vanha akku, niin vaihdoin akun ja aattelin että sillä selvä. No uus akku kiinni ja ajoa, mutta taas seuraavana aamuna ei lähtenyt uudellakaan akulla käyntiin, eli se purkaa sen ihan nolliin. Ctekillä laitoin lataukseen, mutta ei suostunut lataamaan, otin miinuskengän irti niin sitten lähti lataamaan. Kun sain sitten auton käyntiin niin radio sammuili välillä itekseen. Noin tunnin ajon jälkeen mittasin yleismittarilla, anto 12.8v sammuksissa ja auton ollessa käynnissä 14.1v eli laturi pelaa.
Ajon jälkeen auto sammuksissa, kuuluu noin 20 sekunnin välein ääni moottorin vasemmalta puolelta, jostain ajovalojen takaa, jokin tuuletin tai jokin moottori pyörähtää käyntiin ja sammuu heti, tätä jatkui jonkin aikaa, illalla kävin vielä kuuntelemassa tekeekö kylmänä ääntä, ei tehnyt, mutta heti kun avasin ovet kaukosäätimestä niin alkoi sama huudatus edelleen n. 20 sekunnin välein.
Tänä aamuna taas sama homma, akku ihan tyhjä..
Mikähän mahtais olla homman nimi?
Onkohan akku huono, kun ei kestä käyttää webastoa yhtään. Vaikka akku on yön aikana täyteen ladattu, aamulla webasto 30min päällä eikä lähde käyntiin ilman apuvirtaa. Kannattaako akku vaihtaa vai voiko olla joku muu vika? Ilman webastoa lähtee aina hyvin käyntiin. Auto 2014 a6 3.0tdi
Syy akun tyhjenemisen löytyi. Radio/navi, eli Navigation Plus laite kulutti jostain syystä virtaa koko ajan. Laite itsessään toimi moitteettomasti ja sen takia jäi epäiltyjen listalta. No, nyt se syyllinen on löytynyt ja laite vaihdettu.
Comment