Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 B4 äänentoistoa hakemassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 B4 äänentoistoa hakemassa

    No niiin, nyt on nettiä selailtua ja foorumeita luettu taas aivan liikaa tästä aiheesta, juurikaan siitä viisastumatta. Joten kysytäänpäs nyt jos täältä vaikka löytyisi apua.

    Tavoitteena siis olisi kohtalainen äänentoisto tuohon 92vm b4 koriseen audiin, Mahdollisimman edullisin kustannuksin.

    Lähtökohtana on Pioneer 5630mp soitin ja joku halpa 2x50 wattinen vahvistin.
    sekä vielä löytyy tollanen focalin 6.5 tuumanen erillissarjakin.

    Eli noi löytyy siis suoraan hyllystä ja lisä hankintoja tehdään sitten kun on joku järkevä suunnitelmalma mitä tonne oikeen yrittää rakentaa ja miten.

    Joku on varmasti joskus paininut saman asian kanssa, joten kaikki kokemukset, neuvot ja ratkaisu ehdotukset on erittäin tervetulleita.

    #2
    KAtsos, enpä ole ainoa täällä sitten. Itselläni sama korimalli työnalla.

    Olen vetänyt jo johtoo melkosesti, kuskinpuolen saan kasaan kunhan saan hankittua ensiksi 2kpl rca-johtoa. Näillänäkymin eteen on tulossa 4" pioneerin 2-tiet mallimerkillä Emotion, hattuhyllylle upotus 6x9 Emotionit myös. Ja jokin suppari potkimaan myös, todennäkösiesti sekin Pioneerilta.Vahvistimiksi olen jo hankkinut kaksi Velocityn tuotetta, toinen luovuttaa 2x100rms(sillattuna subille) ja toinen 4x100rms(pääkaiuttimille). Soittimeksi on todennäköisesti tulossa joko Pioneerilta jokin malli, jossa on 3x rca-ulostulot (etu, taka, sub) tai sitten Audiovoxin mielenkiintoinen kapistus, joka ei ainakaan voroja kiinnostaisi ulkopuolisesti (http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=6137)


    Pitäisi tuon virtapiuhan läpivientiä (kartturinpuolelta, signaalipiuhat menee kuskinpuolella) katsella, kyykkinyt olen, mietiskellyt ja pohdiskellut, että mistä sen sieltä saisi helpoiten vedettyä. Ehdotuksia?? Kojelaudan vakiokaiuttimien koko on 10cm=4", yllätysyllätys, kyseessä on maahantuontiauto josta löytyi nokian kaiuttimet ;D
    Viimeksi muokannut welloo; 13.3.2008, 15:57.

    Comment


    • #3
      Näillänäkymin eteen on tulossa 4" pioneerin 2-tiet mallimerkillä Emotion, hattuhyllylle upotus 6x9 Emotionit myös
      Itse sijoittaisin noiden 6x9:en hinnan etupään laadukkaaseen 2-tie erillissarjaan (Esim Rainbow). Taakse sitten vaikka 4" koaksaalit, mikäli siellä on kuuntelijoita. Etupenkkiläisille ei takana olevista kaiuttimista ole hyötyä, ellei sitten ole tottunut konserteissa olemaan selin orkesteriin nähden ;)

      Comment


        #4
        Kävin autostudiolla lysnaamassa nuita vanhempia emotioneita, ja melko hyvä ääni niistä lähti, omasta mielestäni saa kelvata sinne, menee sentään paikalleen ilman muutoksia.

        Seuraavaa kärryä kun ajattelee, niin sitä voi muokata vaikka kuinka rajulla kädellä. Nykyisen ajattelin pitää peruskuosiltaan vakiona, ilman mitään huomattavia muutoksia ulkonäössä ja sisustassa.

        Comment


        • #5
          No niin , nyt kun tuli puheeksi nuo erillissarjat eteen , niin onkos se tosiaan niin paljon parempi se 4" erillissarja kun joku suht hyvä 4" 2-tie Koaksiaali ? Tuo koaksiaali olisi kuitenkin hiukan helpompi asentaa kun ei tarvisi kun heittää sinne edellisten "alpineitten" tilalle.

          Ja mitenkäs sitten jos eteen ei tosiaan oikeen muuta kohtuu vaivalla saa, kun noi 4" koksut tai sen erillissarjan. Niin mitäs siihen sitten lisäksi ja minne sijoitettuna, että saisi vähän sitä bassopäätäkin kuuluviiin ?

          Comment


            #6
            Itse harmittelen kans, ainakin tuolta mistä olen kattonut noita 4"erillissarjoja. Niiden toistoalue on melko pieni, olen yrittänyt katsella missä oisi toistoalue mahdollisimman laaja, ja tehot kohdillaan, tai edes sinne päin.

            Ei oikeen ihan heti innosta alkaa jyrsimään kojelautaa onnettoman elementin takia, kenties niitä tulevaisuudessa tulee sopivia markkinoille, sittepä ei tartte kuin ruuvvata ja heittää parempi kehiin.

            Vielä tarvitsisin informaatiota läpiviennistä....!

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja welloo Näytä viesti
              Itse harmittelen kans, ainakin tuolta mistä olen kattonut noita 4"erillissarjoja. Niiden toistoalue on melko pieni, olen yrittänyt katsella missä oisi toistoalue mahdollisimman laaja, ja tehot kohdillaan, tai edes sinne päin.

              Ei oikeen ihan heti innosta alkaa jyrsimään kojelautaa onnettoman elementin takia, kenties niitä tulevaisuudessa tulee sopivia markkinoille, sittepä ei tartte kuin ruuvvata ja heittää parempi kehiin.

              Vielä tarvitsisin informaatiota läpiviennistä....!
              Sehän tossa just minusta sen isommain ongelman muodostaa kun ei noi 4" elementit kovin alas mee , mikä on sinäänsä ihan ymmärrettävääkin. Kattelin vähän tuolta autostudion sivuilta niin aika hurjia arvoja kyllä lupailee tolle pioneerin 4" emotionille, ihan en kyllä usko että noin alas menee kun mitä arvot lupaa.

              Tohon läpivientiin en kyllä osaa auttaa kun mulla on auton edellinen omistaja jo vetänny noi piuhat tuolta ja kaikki tulee tosta kuskinpuolelta läpi.

              Ehdotuksia hyvistä ja edullisista erillissarjoista eteen otetaan oikein mielellään vastaan, kuin myös hyvistä 2-tie koksuista.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja JTR76 Näytä viesti
                Sehän tossa just minusta sen isommain ongelman muodostaa kun ei noi 4" elementit kovin alas mee , mikä on sinäänsä ihan ymmärrettävääkin. Kattelin vähän tuolta autostudion sivuilta niin aika hurjia arvoja kyllä lupailee tolle pioneerin 4" emotionille, ihan en kyllä usko että noin alas menee kun mitä arvot lupaa.

                Tohon läpivientiin en kyllä osaa auttaa kun mulla on auton edellinen omistaja jo vetänny noi piuhat tuolta ja kaikki tulee tosta kuskinpuolelta läpi.

                Ehdotuksia hyvistä ja edullisista erillissarjoista eteen otetaan oikein mielellään vastaan, kuin myös hyvistä 2-tie koksuista.
                Meinaatko siis että virta- ja signaalipiuhat menee samaltapuolelta???
                Mistä sieltä kuskinpuolelta menee se virtapiuhan läpivienti?
                Voisinhan sen varmaan tuoda läpi kuskinpuolelta ja ohjaa pelkääjänkautta taakse, mikäli loppuu tuo 5m virtapiuha kesken, nii voi sitä kenties jatkaa tarvittaessa liittimen ja uuden piuhan avulla...

                Iloinen olen siitä, että listat ja muut olivat niin yksinkertaiset jälleen kerran, joissakin autoissahan niiden kanssa pelleileminen on yhtä h*lvettiä..?!

                Comment


                • #9
                  No niin , nyt kun tuli puheeksi nuo erillissarjat eteen , niin onkos se tosiaan niin paljon parempi se 4" erillissarja kun joku suht hyvä 4" 2-tie Koaksiaali ? Tuo koaksiaali olisi kuitenkin hiukan helpompi asentaa kun ei tarvisi kun heittää sinne edellisten "alpineitten" tilalle.
                  Hyvä koaksaali on parempi kuin huono erillissarja. 4" laadukasta (esim. DLS/Rainbow) erillissarjaa saa alkaen n.100€ hintaluokassa. Joillekkin riittää koaksaalit ja toisille ei, itse kuulun tähän jälkimmäiseen.

                  Ei mikään ylitsepääsemätön homma ole tuon erillissarjan asennus. Midi uppoaa samalle paikalle kuin koaksaalikin menisi, joten diskantin ja jakosuotimien sijoittaminen tuossa jää "ylimääräistä".

                  Niiden toistoalue on melko pieni, olen yrittänyt katsella missä oisi toistoalue mahdollisimman laaja, ja tehot kohdillaan, tai edes sinne päin.
                  Mihin verrattuna erillissarjojen toistoalue on pieni? Tehoihin tuijottaminen on täysin turhaa.

                  Hyvä foorumi tälle aiheelle:
                  http://www.auto-sound.net/

                  Erillissarjoja voi katsella esim.
                  www.powerset.fi
                  www.fanaticaudio.com

                  ps. Laittakaa sitten riittävän järeää virtakaapelia heti kättelyssä :)

                  Comment


                    #10
                    Siis 4" erllissarjojen toistoalue Autostudion tarjonnassa..ellen nyt ihan väärässä ole..

                    Tuli ostettua 2500W virtajohtosetti Autostudiolta, joten luulis ainakin virtapiuhojen paksuuden puolesta riittävän.. 2x4mm kaiutinpiuhaa tuli ostettua erikseen 10metriä, vaikka paketissa sitä tulikin 8metrin verran, eipä ainakaan tarvittaessa johdot lopu kesken.

                    Comment


                    • #11
                      Kojelautaan saa mahtumaan 5.25" elementit kun ottaa kojiksen irti ja antaa sahan laulaa. Siellä alla on kuitenkin ihan "ok" tilaa, vähän raivaamalla saa lisääkin. Ei kannata tosin pilata hyvää kojista räpeltämällä.

                      Fiksuinta olisi tehdä oviin 6.5" paikat. Näin saisi rakennettua hyvän 3-tie etupään. 4" midit kovikseen, 6.5" bassot oviin ja tietysti diskantit "jonnekkin".

                      Noiden 4" elementtien alapää on ihan onnetonta. Jos autossa on vaan 4" etukaiuttimet ja subbari, kuulostaa musiikki aivan hirveältä kun keskialuetta ei käytännössä ole ollenkaan. Tähän tosin on tyydyttävä, jos ei aio noita paikkoja suurentaa tai tehdä oviin koteloita.

                      Minulta löytyy yhdet 6.5" alkuperäiset ovikotelot B4 ovipahveille. Suunnitteilla olisi laittaa ne vielä joku päivä oviin kiinni, mutta vaatii aika rankkaa ovipahvien muokkaamista..

                      Takakaiuttimiksi tein hattuhyllyyn puusta (päällystin huovalla) kotelot 6.5" elementeille, tämän jälkeen annoin vähän hattuhyllylle sahaa sekä peltisaksia ja upotin ne sinne.

                      Kaapelien läpivienti on aivan lapsellisen helppoa. Ratin alta virtakaapeli tulipellin lävitse ja kynnyskoteloissa on runsaasti tilaa. Maadoitukselle hankin pienen maadoitusterminaalin. Vähän peltiä näkyviin maalipinnan alta, reikä lattiaan ja siihen kierteet. Pultilla kiinnitys.

                      Comment


                      • #12
                        Fiksuinta olisi tehdä oviin 6.5" paikat. Näin saisi rakennettua hyvän 3-tie etupään. 4" midit kovikseen, 6.5" bassot oviin ja tietysti diskantit "jonnekkin".

                        Noiden 4" elementtien alapää on ihan onnetonta. Jos autossa on vaan 4" etukaiuttimet ja subbari, kuulostaa musiikki aivan hirveältä kun keskialuetta ei käytännössä ole ollenkaan. Tähän tosin on tyydyttävä, jos ei aio noita paikkoja suurentaa tai tehdä oviin koteloita.
                        Toi on just se mitä itekin olen tässä miettiny ja pähkäilly , että sointi ei oikeen voi olla hyvä jos pelkästään 4" eteen ja subbari taakse. Mitään hifi systeemeitä en siis ole rakentamassa, mut ihan tollastakaan en kyllä ajatellu.

                        Sehän oliskin ihan loistava jos sais jotenkin noi 6,5 tonne oviin, mutta taitaa olla vähän turhan kova homma niitten sinne saaminen, kun on toi säilytys lokerokin vielä tossa ovipahvin laidassa :(

                        Eli yhä kaivataan hyviä ehdotuksia miten tuon ongelman saisi ratkaistua, auttaako se mitään jos hattuhyllylle laittaa jotkut mid bassot sen konttiin tulevan subbarin lisäksi ?

                        Ja niitä suosituksia hyvistä ja kohtuuhintaisista 4" kaiuttimista eteen kuunnellaan erittäin mielellään.

                        Comment


                          #13
                          Mitä jos takaoviin laittaa? Siellä on alkuperäispaikat, ainakin joissain malleissa. Diskantti on siinä myös.

                          takaovi
                          takaoven anatomia
                          Viimeksi muokannut Heksi; 14.3.2008, 11:17. Perustelu: pari kuvaa selvennykseksi

                          Comment


                            #14
                            Miten ois etusubi? Focalilla ainakin joskus oli varsin pieniä subeja tuohon käyttöön.. B4:sen hansikaslokero jopa sen mallinen ettei lie kamalan vaikeatakaan tehdä siistiä etusubia tuohon.

                            Takakaiuttimethan on turhat..:)

                            Mulla edessä CDT Audion 4" koksut, suunnitelmissa toimertua puuhaamaan subi kaveriksi. (tosin takakonttiin, suksiluukkua hyödyntäen).
                            Muutamia koksuja / erillissarjoja on ollut, enkä kyllä keksi pahaa sanottavaa jos koksu on laadukas, eikä mikään kolmenkympin setti.

                            3-tie olis tietty hyvä vaihtoehto, mutta vaatii vähän enempi taas rakentelua ovipahvien osalta. Plus ehdottomasti koko oven huolellisen vaimennuksen.

                            Eli yhä kaivataan hyviä ehdotuksia miten tuon ongelman saisi ratkaistua, auttaako se mitään jos hattuhyllylle laittaa jotkut mid bassot sen konttiin tulevan subbarin lisäksi?
                            Eikai ne midit siellä takana mitään auta? Kumminkin homman ideahan on se, että subille saisi jaon suht ales, esim. 40-50Hz jolloin se subi ei niin paikallistu sinne konttiin. Eli midit eteen jos ne pitää laittaa..

                            4" koksut + subi konttiin (korkeella jaolla) ei "hifimielessä" ole mikään oikeaoppinen ratkaisu, mutta helppouteen ja hintaan nähden ihan kelpo, merkittävä parannus kuitenkin orkkis kaiuttimiin.

                            4" Koksuna itellä tosiaan CDT Audiot, mun mielestä tulee jo vähän bassoakin (ei mihkään ales me kuitenkaan), jos nyt uudet koksut ostaisin, en kauaa miettisi, vaan ostaisin esim. Powersetistä Peerlessin 4" koksut, oisko 70e kantturoilla, soi oikein mukavasti.
                            Viimeksi muokannut jiisimula; 14.3.2008, 11:43.

                            Comment


                            • #15
                              Powersetistä Peerlessin 4" koksut, oisko 70e kantturoilla, soi oikein mukavasti.
                              Voiko/kannattaako nuo heittää suoraan orkkiskaiuttimien tilalle? Vai tarviiko räveltää jotain muutakin?

                              Comment


                                #16
                                Menee melkein suoraan orkkiskaiuttimen tilalle, pari korvaketta joutui katkomaan mutta muuten aikalailla onnaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkoi kyllä itseäkin nyt kiinnostaa nuo peerlesit.... mistäköhän saisi pk-seudulla noita.... hmmmm.. pitää alkaa selaileen muitakin sivuja kuin autoextraa ja autostudiota...voisipa melkein katsoa mitä MDS:n valikoimasta löytyy.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Miten ois etusubi? Focalilla ainakin joskus oli varsin pieniä subeja tuohon käyttöön.. B4:sen hansikaslokero jopa sen mallinen ettei lie kamalan vaikeatakaan tehdä siistiä etusubia tuohon.
                                    Joo toi etusubi olis varmaan ihan toimiva ratkasu, mutta en kyllä nyt ainakaan tässä välissä jaksa alkaa sellaista rakentelemaan tohon hanskalokeron paikalle. Joten jotain muuta on kehitettävä.

                                    Eikai ne midit siellä takana mitään auta? Kumminkin homman ideahan on se, että subille saisi jaon suht ales, esim. 40-50Hz jolloin se subi ei niin paikallistu sinne konttiin. Eli midit eteen jos ne pitää laittaa..
                                    Niinhän tuo taitaa mennä.

                                    4" koksut + subi konttiin (korkeella jaolla) ei "hifimielessä" ole mikään oikeaoppinen ratkaisu, mutta helppouteen ja hintaan nähden ihan kelpo, merkittävä parannus kuitenkin orkkis kaiuttimiin.

                                    4" Koksuna itellä tosiaan CDT Audiot, mun mielestä tulee jo vähän bassoakin (ei mihkään ales me kuitenkaan), jos nyt uudet koksut ostaisin, en kauaa miettisi, vaan ostaisin esim. Powersetistä Peerlessin 4" koksut, oisko 70e kantturoilla, soi oikein mukavasti.
                                    Joo itteänikin alkoi kyllä nuo peerlesit kiinnostamaan, kun niistä mainitsit ja näyttäisi tosiaan tietojensa puolestakin olevan hyvät koksut. Ja kyseessä kun on vähän laadukkaampi merkki, niin ilmotettuihin arvoihinkin voi varmaan suht hyvin luottaa(?). Hintakin noissa on enemmän kun kohdallaan, kun ainakin muutamat liikkeet myy nuo poistohinnoin :)

                                    Mutta enpäs sitten noita tilannutkaan, kun eteen sattui tulemaan tollanen MDS:n vähän käytetty 4" erillissarja, kohtuu hintaan. Jotenka tällä hetkellä nyt näyttää siltä, että eteen tulee tuo mds:n erillissarja ja taakse paksiin 10" spl dynamics v-10s suljetussa 22 litran kotelossa.

                                    joten katsotaampas nyt sit mitä tolla kokoonpanolla saa aikaseksi.
                                    Viimeksi muokannut JTR76; 17.3.2008, 17:19.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Etuoviin olisi tarkoitus laittaa 6,5" kajarit ja mietin että miten olisi fiksuinta laittaa. Olen ajatellut että poistaisin/täyttäisin etummaiset lokerot ovipahveista ja niihin tilalle tekisi paikat?

                                      Pitäisiköhän ihan lasikuidusta rakentaa se umpeen vai mikä olisi paras? Sen lokeron kun ns. täyttää niin siihenhän saa upotettua aika hyvin ku takana on tilaa mangeetille.

                                      Tietty toihan nyt ei ole se suurin ongelma vaan se että miten sen saa asialliseksi verhoiltua? Siihen alareunassa olevaan mustaan kankaaseen olisi tarkoitus saada liitettyä se verhoilu. Yläreunassa oleva kangas on jo verhoiltu uudelleen punamustaksi.

                                      Kaijuttimiksi tulee pioneerin 3tie 6,5".

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jaahas , palataampas taas tähän aiheeseenkin välillä.

                                        Asennuksissa siis ollu vähän taukoa kun ollut noita muita kiireitä ja osatkin vähän hakusessa , mutta nyt alkaa olemaan taas paletti kasassa ja pari vapaapäivääkin tossa kun vois koittaa kamoja autoon saada.

                                        Asennusta on siis odottamassa tuo MDS:n 4" erillissarja (vaikuttaa todella laadukkaalta) sekä SPL dynamics v10s +autostudio bc2.50 yhdistelmä.

                                        Vielä ajattelin tässä ennen asennuksia kysäistä jos joku osaisi sanoa onko tuolla paksissa jossain valmiina hyvää maadoitus paikkaa , mikä olisi suht helppo tuolta huopien alta kaivaa esiin ? Vai pitäisikö sinne vaan itse tehdä sellainen(?) minnehän tuolla uskaltaa porailla...

                                        Olisi muutenkin mukava tietää onko muilla keskusteluun osallistuneilla projektit edenneet tai kenties jo valmista , ja millainen lopputulos tuli ? Tai ihan yleensäkin kokemuksia/kertomuksia millaisia ääniratkaisuja on rakenneltu näihin B4 koppaisiin ?

                                        Comment


                                          #21
                                          Mielestäni helpointa ku laittaa 5 1/4 tuumaset vakio etukaijuttimien tilalle, menee kohtalaisen helposti kiinni ku vaan vähä lettermanilla kolhii niiden vakiokaijuttimien suuntauslevyjä vai mitä nyt ovatkaan... soi hyvin taaksekkin vaikka olis 12" kisasubbari seläntakana, kokemus puhuu...

                                          Comment


                                            #22
                                            Vaiheessa.com. Ei etene, ketuttaa virtapiuhanpuolelta, kun pitäisi jatkaa hieman, mutta kun metrihinnat on pilvissä. Kaipa se tässä joku päivä jatkuu kunhan ehtii ja jaksaa kunhan opiskeluilta kerkiää, toinen puoli nipussa jo.

                                            Comment


                                            • #23
                                              nyt löytyikin oikee aihe.. iteekin oon suunnitellu toho typ89 eteen äänentoistitsydemiä.. vahvasti ois mielessä tehä 6,5" paikat etuoviin? oiskohan kellään kuvaa miten on soveltanu etukotelot..? ku mulla on viel onkelmana se että tilaa on vähä ku on veivilasit..:Z mites sitte mitkähän kaijuttimet ois hyvät? 3tie sarjoja oon katsellu.. eli 4" ja 6,5" sekä diskantit..

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuossapa olis pari kuvaa koteloista profiilin autosta:
                                                http://s106.photobucket.com/albums/m...=1207918558492

                                                Elikkä noin sentin paksusesta vanerista 6,5":lle tehty ja kiinnitys ruuveilla ja liimalla, verhoiltu nahalla. Edellinen omistaja väsänny ne, elikkä pitäähän niitä vähän parannella. Kotelo oli täysin umpi-mallia joten täräytin ovipahviin kotelon sisälle reiät koska elementti (dls ms6) on free-airina parempi. Jos vielä vähän hifistelee niin lasikuidulla jäykistää koteloa ja laittaa vibroblastia oviin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mulla olis myynnis 10-tuumanen subi. SPL 2:lla magneetilla. Kytkettynä 2Ohm tällä hetkellä. Ei rääkätty liian pienellä vahvistimella vaan pyritetty 1kW digipäätteellä (joka antaa 2Ohmiin sen 800W) molemmat myynnissä. Valmiiksi kotelossa, joka on vähintäänkin riittävän tukeva. (25mm levystä)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kuinka isot kaiutin paikat on profiilin autossa edessä ovissa? Diskantti ja pääkaiutinhan siinä ovessa ovat.
                                                    Tietää ostaa oikeen kokoset, ettei tarvi moneen kertaan ovipahvia irrottaa.

                                                    Kiitoksia vastauksista etukäteen!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      5.25" edessä, mut jos jostain liikkeestä ostat erillis sarjan ni kyl ne siel osaa kans kertoo mikkä sopii sinne.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jeps. elikkä itsellä tuli nyt vastaan vahvistimen ja subin asennus. Mistäköhän kohti sais tuon vahvistimen virtapiuhan tuotua läpi konehuoneen puolelta helpoiten.?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ratin alta säilytyslokero irti, löytänet sieltä läpivientimahdollisuuksia. Kuskin puoleisen kynnyslistan alta konttiin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kiitoksia. pitääpäs tutkia tänään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X