Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akkujen kestävyys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akkujen kestävyys?

    Ostin Audin noin neljä vuotta sitten ja samana syyksynä uuden exiden akun.
    Samana talvena ensimmäisillä kunnon pakkasilla se laukesi ja sain takuuseen
    uuden muka paremman kun annoin vähän välirahaa. Taas meni seuraavaan alkutalveen ja sama homma uudestaan. Ostin kaksi vuotta sitten Defan akkulaturin ja sillä on nyt pärjätty tähän asti mutta taas akku rupeaa olemaan
    valmis. Kaikki akut olleet Exidejä, mutta seuraava ei varmasti ole. Eberillä ei osuutta asiaan, koska tänä talvena ei ole tarvinnut käyttää.
    Auto A6 C4 2,5 tdi.

    #2
    Mulla exidet on kestäny ihan ok, ei ongelmia.
    Lähinnä jotain Ultraa käyttänyt aina.

    Jokin latausongelma voi rikkoa akkuja kyllä. Liikaa jännitettä tms tai sitten vain Exiden laatu on heikentynyt.

    Comment


      #3
      Minulla on akut yleensä kestäneet kyllästymiseen asti, siis useita vuosia. Yhdessä edellisessä Obelixissa oli sama (Bilteman) akku oli muistaakseni peräti 7v ja edelleen se toimi, kun auto meni paalaukseen.

      Jos akku tosissaan väsyy vuodessa tai parissa, niin vika lienee latauksessa tai sitten kulutusta on vaan enempi mitä sähköä tuotetaan. Voihan nuo väsähtäneet akut tietty olla maanantaikappaleita, mutta usean sellaisen osuminen kohdalle ei liene kovin todennäköistä.
      Viimeksi muokannut Ilkka L; 3.3.2008, 15:30.

      Comment


      • #4
        akkuongelma

        Aikaa sitten citroen BX diesel rikkoi akkuja. syynä oli ylimitoitettu laturi tms. joka "keitti" akut.

        Joku akkutalo tms. sitten antoi neuvon että suurinta mahdollista akkua paikoilleen ja alkoi kestää.

        En tiedä onko tästä kyse, jos menee useampi akku lyhyellä kestoiällä veikkaisin kyllä vikaa jossain muualla kuin akussa. -> latausjännitteen mittaus nyt alkuun.

        Akun varausta voisi kans mitata jos vaihtaa uuden akun, voihan siellä olla joku muu asia joka purkaa akkua, esim. peräkontin tai hanskalokeron valo tms. ihmeellinen syy

        -> autosta kaikki pois päältä, akun napa irti ja yleismittari sarjaan virta-asennossa. ei pitäis montaa milliamppeeria mennä.

        Noillatiedoin saa jo vähän haarukoitua onko vika akussa, latauksessa vai jossain ylimääräisessä sähkön kuluttajassa. Tietysti tuo defan laturi voi kans olla tämmöisenä talvena "liikaa" eli lataa turhan paljon sitä akkua.

        Webaston / eberin kanssa on kyllä akkujen vaihto tullut tutuksi. :-D muutaman talven kestää vaikka kuinka yrittää varoa purkamasta tyhjäksi liiallisella lämmityksellä.

        Comment


          #5
          Webasto käytössä ilman kunnon akkulaturia(esim.Ctek) akun kestoikä 1-2 vuotta.

          Ilman lisälämmitintä 2-5 vuotta.

          Comment


            #6
            Exide Exell, kesti hiukan yli vuoden. Nyt hain Biltemasta halvimman mahdollisen takapenkin alle sopivan, veikkaisin että kestää yli vuoden.

            Comment


              #7
              Faamin akku kesti 200:ssa vajaan vuoden. Toimi moitteettomasti, kunnes auto seiso pari viikkoa tallissa remontissa. Ilmeisesti pääsi akku tyhjäksi, jonka jälkeen oli kerrasta kaput. Onneksi oli sentään takuu 2v.

              100:ssa on sama akku ollut paikoillaan ~10vuotta. Nyt hieman taitaa jo jännitteet käynnistyksessä tahtoa vajoamaan turhan alas, joten kai sekin pitää joskus vaihtaa.

              Comment


              • #8
                Meinasinkin aikaisemmin laittaa, että ainakin tuossa meidän -99 A6:ssa on alkuperäinen akku mutta epäilin ettei kukaan usko ;)
                Näyttäs että Golfissakin on vielä alkuperäinen.

                Comment


                  #9
                  Mulla kolmatta vuotta bilteman 28ah akku : )

                  Oli tossa pihalla seistessä täysin tyhjentynyt (ovet ei auenneet), mutta kummasti heräs henkiin c-tekillä. Kaks ekaa vuotta eberin kanssa max kerta/päivä.

                  Comment


                    #10
                    Lötkössä banneri kokenut kovia, eli erittäin usein mennyt jonkintakia tyhjäksi. Uudelleen lataamalla kuitenkin aina virronnut, nytkin seisoi parikuukautta ja -10 kelissä iloisesti pyöritteli 10v:n käyntiin ilman lisälämpöjä :) Akkulla ikää 3.5 vuotta.

                    Comment


                      #11
                      Taitaa nykyautoissa olla virrankulutus sitä luokkaa että akut ei enä kestä kymmentä vuotta. Eka auto oli -74 KE20 Corolla jossa oli ostohetkellä (-86) alkuperäinen akku ja hyvin se toimi aina siihen saakka kun auton myin vuonna -92. Lienee tuokin jonkin sortin ennätys.

                      Comment


                      • #12
                        Jo 5 vuotta on kestänyt Vartan Blue Dynamic (tai jotain sinnepäin) 74Ah akku.. On ollu aika kovassa eberikäytössä talvisin, kesällä taas kylmälaukuilla puretaan paljonkin ja c-tekillä ladataan. Selvästi paras puhti on jo menny mutta toimii vielä. Minusta aika hyvin olosuhteisiin nähden.

                        Comment


                        • #13
                          Mittaa virrankulutus ja -tuotto, kuten tuossa jo joku ohjeistikin.

                          Ex. lötkössä molemmat ongelmat tuhosivat akkua:

                          -Takapaksin valo jäi päälle, vaikka löi luukun kiinni, joten tyhjensi akun alle viikossa. Onnistuin paikantamaan vian vasta kun jouduin ottamaan suksipussin irti... En vaan jaksanut ruveta sulakkeilta mittailemaan, kun melkein joka päivä oli auto liikenteessä ja harvemmin ehti akku tyhjentyä. Lentokentälle sitä ei voinut pitkien reissujen ajaksi jättää.

                          -Lataussäädin meni rikki ja laturi tuotti 17 volttia virtaa suoraan 12v akkuun...akku suli. Tämäkin oireili ensi sillä, että alkoi polttimoita ja sulakkeita kärähtelemään ennen kuin akku pidemmässä ajossa rupes höyryämään ja porisemaan.

                          Comment


                          • #14
                            Exide täälläkin ja ei oikein vakuuta. Toista talvea mennään ja jännite tippuu varsin alas jos Eberi on vähän aikaa päällä. Hieman enemmän pakkasta niin saa jo alkaa pelkäämään riittääkö akussa puhti. Jos olisi 20-30 astetta pakkasta niin tuskin starttaisi enää. Exiden kun piti olla laadukas..

                            Ehkä Optima olisi sitä?

                            Comment


                              #15
                              Zapin akuissa on hinta ja laatu aikalailla käsi kädessä. Ei ole pahemmin aiheellisia takuumurheita..
                              Itselläni on BMW:ssä ollut jonkin aikaa Zapin 72Ah / 680A Calsium akku ja olen ollut tyytyväinen..

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä mulla akut on kestäneet melkosen kauan. Audissa (vm 01) vaihdoin syksyllä (6,5v) varmuuden vuoksi kun on Webasto ilman akkulaturia. Emännän Polossa, osto -96, akku simahti 1 kk sitten, kesti 11,5 v.
                                Hiukan ihmettelen noita 1...3 v kestoaikoja, syyksi arvelisin lähinnä latausjännitettä.

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla on jokaisesta ikinä omistamastani autosta hajonnut akku (10kpl). Osa autoista uusia ja osa vanhoja. Ihan sama, aina ekana vuonna akku simahtaa.

                                  Mutta, jokainen tilalle ostamani uusi akku merkistä ja hinnasta riippumatta on kestänyt niin kauan kuin olen auton omistanut. Toisessa harrastepelissä on Exide ja lataan sen kerran keväisin ja hylkään talveksi. Pelittää sekin jo 5. vuotta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuo akkujen kesto tuntuu johtuvan enemmän (latausjännitteen lisäksi) kuun ja tähtien asemasta ostohetkellä. Osa pattereista kuolee parissa vuodessa ja toiset kestävät jopa vuosikymmenen ilman mitään ongelmaa, vaikka kyseessä on saman valmistajan samalla tuotenumerolla hankittu akku. Omassa kesäpirssissä on ollut sama Vartan halvin mahdollinen patteri jo vuodesta 98 ja hyvin pelaa edelleen, vaikka auto seisoo akkuineen kaiket talvet, eikä akun latausta talven aikana ole muistanut tehdä moneen vuoteen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Webasto käytössä ilman kunnon akkulaturia(esim.Ctek) akun kestoikä 1-2 vuotta.
                                      Mulla on kyllä ollut sama akku 5 1/2 vuoden ajan ja webasto on ollut pöhisemässä aina talvisaikaan. Näytti olevan joku "Moll" tms.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itselläni hajosi myös Exiden akku alle puolen vuoden ikäisenä, jonka auton edellinen omistaja oli ostanut (kuittia ei tietenkään ollut enää tallella). Uuden akun sain takuuseen, kun vein sen entisen akkuliikkeeseen ilman kuittia, mutta akun päällä oli päivämäärämerkintä milloin akku oli käyttöön otettu. Akkuliikkeessä tarkistivat akun ja epäilivät olleen valmistusvian..

                                        Kerkesin ostaa uuden Boshchin akun ennen palautusta ja hyvin on toiminut reilut puoli vuotta.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X