Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Blaupunkt Gamma CC Bose täysaktiivi urS4 -94

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Blaupunkt Gamma CC Bose täysaktiivi urS4 -94

    Pahoitteluni jos tämmöinen todellakin löytyy jo jostain foorumien syövereistä/googlella, itse en löytänyt. Edelleen pahoittelen epäselvää ilmaisua mutta toivottavasti kuvat kertovat jotain, teksti on tarkoitettu lähinnä itselleni selvittämään omia ajatuksiani.

    Alkuperäinen mankka siis suurinpiirtein tämmöinen Blaupunktin valmistama Gamma CC Bose:

    Paitsi 6 oikean alakulman nappia eroavat hieman teksteiltään. Pirulainen kyseli koodia enkä sitä tuontiautosta jaksanut vaivautua etsimään, kun ei ohjekirjaa tallessa ole. Liekkö edes koodi toiminut kun pääsi syöttötilaan niin ensimmäinen numero vaihtui ainoastaan tyhjän ja yhden välillä kun nappia painoi, joten muutaman kympin maksaminen mahdollisesti toimimattomasta koodista merkkihuollossa on vähän liikaa. Tästä tulin siihen tulokseen että mankka vaihtoon.

    Orggis mankan päältä löytyi tämmöinen pinni kaavio. Seuraavassa kirjoituksessa viittaan aina tähän kuvaan, en liittimien oikeisiin numerointeihin.
    1. liitin: musta 8 pinninen
    2. liitin: ei ollut kytketty eikä ainakaan muitten liitinten kanssa ollut samassa johtosarjassa, epäilisin että ruskea 8 pinninen, CD vaihtajaan liittyvä, ilmeisesti systeemit ovat toimineet ilman tätä joten ei oikeastaan edes kiinnosta
    3. liitin: punainen 10 pinninen

    ja takaa löytyi myöskin ruskea piuha joss naaras abikolatta mikä kytkeytyy mankan kuoressa olevaan urokseen.

    Erillisen mankan, tällä kertaa käteen sattui sonyn cd/mp3 härpätin vuodelta nakki jonka mahdollinen palaminen ei kiinnosta, kun ei toiminnasta ole täyttä varmuutta, virrat sain kytkettyä kun kytkin maan mustan liittimen - kohtaan ja virran ja herätteen mustan liittimen + merkattuun pinniin. Tässä vaiheessa meinasin että tämähän käy kuin makeisen luvaton käyttöönotto alaikäiseltä. Sitten rupesin ihmettelemään kaiuttimien johtoja, hetken ämpyiltyäni huomasin ettei kuvassa olevassa kaaviossa näy laisinkaan kaiuttimen näköisiä merkkejä, mutta punaisessa liittimessähän on LR, RR, LF ja RF merkatut pinnit ja niiden välissä pahaenteiseltä kuulostava line-out, tästä sitten Sherlock Holmesmaisella päättelyllä totesin järjestelmän olevan täyspask...aktiivinen. Edelleen ajattelin että kun sonystä löytyy 1kpl RCA out niin kytkenpä sen noihin ja saan edes etukaiuttimet rokkaamaan. 1kpl paska RCA poikki ja piuhat kuorien, jolloin löytyi 4 johdinta, signaalit LF ja RF ja maat sitten niitten vastaaviin, paitsi että niitähän ei sitten löytynytkään, muistelin täältä lukeneeni että signaalien maat pitäis laittaa COM merkattuun pinniin, mutta tässä vaiheessa päätin luovuttaa koska hämärässä kylmässä autossa puuhapiuhojen vääntäminen ilman kunnon työkaluja on sieltä itsestään ja syvältä.

    Seuraa kysymyksiä:
    1. Onko punaisen liittimen COM merkattu pinni siis line-out signaalien maa?
    2. Ilmeisesti mankan täytyy myöskin tarjoilla heräte orggis vahvareille, syötetään ilmeisesti mustan liittimen toiseen alhaalla keskellä olevaan piikkiin, toinen merkattu kytkimen kuvalla ja + merkilllä ja toinen kytkimen kuva, + merkki ja A, sikäli kun kuvasta ei selvää kuitenkaan välttämättä saa.
    3. Mustan liittimen muut pinnit, toinen ylhäällä ilmeisesti mittarivalot? Oikeassa reunassa olevat CD ja maamerkillä merkattu hämää, sekä GA merkattu, mahdollisesti GALA, eli nopeuden mukaan lisääntyvä mekkala, etupaneelissa HÖHEN potikka ulosvedettynä voidaan valita GALAlle kaksi eri pykälää.
    4. Punaisen liittimen NF- ST, CL, ENA ja DATA merkatut pinnit kiinnostavat vaikkeivat jälkiasennusmankan kanssa varmaan mihinkään kytkeydykään?
    5. Irallinen ruskeajohtoinen abikolatta täytynee myös kytkeä uuden mankan kuoreen, joissain tapauksissa se on vaatinut konkan lisäämistä väliin jotta häiriöt on saatu poistettua, kertaisiko joku vielä kondensaattorin koon ja kytkennän tähän?
    6. Onko kukaan saanut selvää mitä olen yrittänyt tässä julkituoda, vai unohdanko suosiolla uuden mankan integroinnin vanhaan systeemiin, jonka toiminnasta ei ole mitään muuta tietoa kuin vaimea kohina kun orggismankan laittoi päälle?

    7. Vaikka tämä onkin nopea kokeilla itsekin, onko mustaan liittimeen tuleva + jatkuva vai tuleeko se virtalukon takaa, eli häviääkö mankan muisti joka kerta kun avaimen ottaa pois virtalukosta?
    Viimeksi muokannut therat; 20.2.2008, 23:42. Perustelu: 7. kysymys

  • #2
    http://img.photobucket.com/albums/v5...isoliitnnt.jpg

    Tuommonen löyty toisesta threadista, eli tuosta soveltamalla voisi luulla mustan liittimen alemman rivin toisen pinnin olevan antennivahvistemelle ja kolmannen vahvarin heräte, ja punasesta liittimestä COM olis tosiaan - lineout signaaleille?

    Comment


      #3
      Noin minäkin veikkaisin.

      Kolme johtoa siitä punaisesta liittimestä on tarkoitettu autocheck näytön radiotietojen näyttämiseen, en ole törmännyt ohjeisiin, kuinka pistää geneerinen radio toimimaan tuon kanssa. Siihen voi vaikka hommata 034motorsportilta purkin, joka näyttää autocheckruudussa ahtopaineen, öljynpaineet jne.

      Comment


      • #4
        Tänään sain piuhat kytkettyä, ja vähän ääntäkin, vahvarien heräte tulikin tuohon plussan viereen, mitä epäilin antennivahvistimen herätteeksi. Mustan liittimen alarivin kolmanteen pinniin edes tule piuhaa, tai sitten joku on tehnyt omia virityksiä, mihin viittaisi muistaakseni punaisessa liittimessä oleva katkaistu vihreä piuha mikä on teipattu.

        Vielä raksuu ja poksuu mutta täytyy koittaa seuraavaksi ruskean yksinäisen piuhan maadoittamista mankan kuoreen ja kondensaattorikikkaa jos ei häviä rätinät.

        Mietin tässä myöskin että eikös tuon yhden RCAn signaalin voi jakaa myös taakse, jolloin ei saada etu/taka balanssisäätöä mutta mekkalaa kuitenkin kaikista kaiuttimista, muuten kohisevat tyhjyyttä kun vahvistin saa kuitenkin herätteen.

        Ei myöskään tullut testatuksi onko mustan liittimen + merkattu pinni todellakin jatkuva virta, eli pysyykö mankan asetukset muistissa kun ottaa avaimen pois virtalukosta.

        Huomenna täytynee kolvilla tai abikoilla saattaa puuhapiuhat parempaan kuosiin, vaikka yhteen kierrettyjen kuparien ja sähköteipin yhdistelmä onkin ollut toimiva keino monissa ei-niin-hifi audioasennuksissa.

        Comment


          #5
          Jatkuva virta löytyy vakiona johdoista, herätettä ei. Mankalle pitää siis vetää oma herätteensä, jos sitä ei joku aikaisempi omistaja ole tehnyt.

          Comment


          • #6
            Meinasin jo tehdä uuden topikin mutta aihe sivuaa tätä niin läheisesti että kyselempä ensin tässä.

            Kerron nyt heti alkuun, etten tajua juurikaan mitään äänentoistolaitteiden asentamisesta autoon. Pariin vanhaan corollaan olen joskus soittimen lykännyt onnistuneesti. Ongelmani on seuraava: Auto on vm 94 urs4 avant ja siinä on joku Bose -järjestelmä. Äänenlaatu olisi sinänsä minulle autoon riittävä, mutta cd olisi joskus mukava saada soimaan iänikuisen radion sijasta. Ilmeisesti tämä Bose systeemi on hieman "normaalia" konstikkaampi?

            Eli siis tavoitteena on pitää koko muu systeemi täysin alkuperäisenä, mutta alkup. mankan tilalle joku cd soitin. Pystyykö operaatiota tekemään mitenkään niin, ettei alkuperäisiä johtoja (mankasta tai autosta) tarvitse pätkiä/modata, vaan tarvittaessa voitaisiin palauttaa ihan 100% alkuperäisiin asetuksiin (esim. jollain adapterilla, joka tulee tarvikemankan ja auton johtosarjan väliin).

            Ilmeisesti, koska tuo reikä näyttää vähän epästandardinkokoiselta, on olemassa jotain sovitepaloja, jolla standardinkokoinen soitin saadaan näppärästi tuohon läpeen?

            Saattavat olla tyhmiä kysymyksiä mutta tietämykseni tosiaankin on aika nollissa.
            Viimeksi muokannut manemak; 16.3.2008, 17:55.

            Comment

            Working...
            X