Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B9 ilmastoinnin sisäkennon vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B9 ilmastoinnin sisäkennon vaihto.

    Alku talvesta käytin Audin ilmastointi huollossa Mekonomella ja kotia päästyäni niin suhina kuulu ja ilmastointi ei pysynyt päällä. Vein takaisin auton ja ne sanoi että ilmastoinnin sisäkenno vuotaa?. En uskonut ja käytin tiituspohjan Karin huollossa mihin luotan niin sanoi saman. Audi liikkeessa ilmastoinnin sisäkennon vaihto maksaa n.3500€?
    Miten se voi mennä rikki?????
    No nyt ajeltu ilmastointi kiinni ja pitäis jostain hommata rahaa kun kesäkin tulee ja korjattua ton.
    Pitää kuulemma puol autoa purkaa.
    Auto Audi A4 B9(2016)

  • #2
    Jenkki foorumeilla juttua tuosta, ilmeisesti hieman heikkolaatuinen osa. Jenkeissä tuolle myönnetty pidennetty takuu. Vaatii tosiaan kojelaudan ja kaiken sen sisällä olevan purkamisen.

    Comment


    • #3
      Ja oliko se noin että ELSA sanoo että tuulilasi pitää irroittaa? leoporsti

      Ainakin netistä löytyy video kun ne yläpultit ottaa kiinni tulilasiin kun yrittää poistaa kannakkeet.
      https://www.reddit.com/r/Justrolledi...ash/?rdt=54378

      Comment


      • #4
        En usko tuulilasia tarvitsee irroittaa. Moni purkaa kojelaudan aivan väärällä tavalla irti, osina. Se kannattaa irroittaa niin kokonaisena kuin mahdollista, samoin kuin se asennetaan tehtaalla.

        Esim tuolla joku sanoi purkaneensa sitä väärin, ja joku korjasi että se on väärä tapa.

        https://www.reddit.com/r/Justrolledi...b9_it_took_me/

        "We've found the easiest thing to do is lower the column, remove the console, and pull the entire dash back (the way it's installed in the factory) to access the side/back of the evaporator box. The dash has harness plugs on each side of the support beam you can disconnect. The install requires two techs to line up the heater connections and expansion valve, but saves all the time spend gutting the dash and unwrapping the harness from the cross beam.​"

        Comment


        • #5
          Audin merkkihuollossa sanoi että pitää irroittaa tuulilasi ja kysyikin minulta että onko lasivakuutusta.
          Alla merkkihuollon vastaus

          Hei,
          Tässä tarjous ilmastoinnin sisäkennon uusinta.

          Ilmastoinnin sisäkenno uusittuna, kasaus vanhalla tuulilasisilla mikäli lähtee ehjänä irroitettaessa irti 3495,00 euroa sis. työt ja osat.

          Mikäli tuulilasi rikkoutuu ja joudutaan lasi uusimaan korjauksen yhteydessä kulut tästä kaikkineen 4474,00 euroa.



          Hinnat voimassa 31.08.2024 asti (huom. ALV.Muutos)





          Juha Pelkonen
          Audi huoltoneuvoja

          Jyväskylän Autotarvike Oy
          Aholaidantie 2
          40320 JYVÄSKYLÄ

          Comment


          • #6
            On kyllä aivan uskomaton suunnittelun kukkanen! Näin se kyllä nettikeskustelun perusteella näyttäisi olevan että siellä on pari pulttia vaikeasti irroitettavissa. Aivan uskomatonta, eikä tuo ilmeisesti ole ainoastaan B9:ssä, vaan muutamassa muussakin mallissa. Kyllä on laatu pudonnut :( En tiedä yhtään B5:ttä jossa olisi ilmastoinnin sisäkenno vuotanut.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Onko se lopulta kovin yleinen vikakohde? Jos on noin vaikeasti ja kalliisti huollettava kohde niin eihän se lopulta mitään meinaa jos se ei koskaan mene rikki. Jos taasen on laadussakin säästetty ja siellä joutuu huonolla tuurilla viiden vuoden kohdalla jo vaihtamaan saman osan JA samaan aikaan rakenne on tuollainen niin sehän on oikein kunnon vittuilu mekaanikoille ja auton omistajille.

              Haluaisin naiivisti uskoa että se taho, joka tuon rakenteen on tuollaiseksi suunnitellut, on ollut siinä uskossa että normaalitilanteessa auton oletetun käyttöiän aikana sitä ei tarvi koskaan irrottaa sen jälkeen kun on tehtaalla kerran laitettu kiinni. Silloinhan sillä kasausjärjestyksellä ei ole mitään väliä vaikka joutuis vaihdelaatikon irrottamaan. Sitten sille porukalle ei oo kerrottu että samalla ostettiin temusta noi sisäkennot kun saatiin ne pennin halvemmalla yolo.

              Comment


              • #8
                Näinhän se on tainnut olla jo ainakin 30 vuotta että ei autoa kasatessa juuri ajatella sitä että joku osa pitää 3-10 vuoden päästä vaihtaa. Eikös saman kaltaisuutta ole niissä B5 alustan ylätukivarsien yhdyspultissa joka on tehtaalta vähän vaikesti päin. Kotimekaanikko asentaa toisin päin.

                Mutta tämän kyseiseen remonssiin mahdollinen helpottava ratkaisu.

                Purkaessa kylmästi nuo pultit poikki jollain rautasahalla/turrruuttimella. Sen kierteen natsan pois onkiminen varmaankin perseestä.
                Kasatessa ennen kojetaulun laittoa kiertää kuusiokolollisen ja riittävän pitkän pidätinruuvin tuonne reikään niin syvälle että kojetaulun kiinnityspiste menee sen yli.
                Työntää kojetaulun paikalleen.
                Kiertää pidätinruuvia ylöspäin jotta kierrettä nousee riittävästi näkyville.
                Sitten mutterilla kiristää kojelaudan kiinni.

                En tiedä toimiiko käytännössä mutta saattaisin lähteä kokeilemaan. Vähän tuollaista näpertelyä toki mutta jos sillä välttää tuulilasin irrotuksen ja asennuksen niin joutaa näprätäkin.
                Viimeksi muokannut Lipponen; 15.4.2025, 07:25.

                Comment


                • #9
                  Pitäis olla mulla ohjeet purkamiseen että ei mene puolet muovi klipseistä poikki kun tuntuu nykyään kaikki olevan niillä kiinni.Ja tuo pultti homma kyllä askarruttaisi.Lipposen idea vois olla hyvä. Kai tuo kärry pitää merkkihuoltoon kiikuttaa ja kärsiä kallis korjaus.

                  Comment

                  Working...
                  X