Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi e-tron SUV SOS-moduulin ongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi e-tron SUV SOS-moduulin ongelma.

    Epäilen vahvasti että e-tron 50 vm 2020 autossa on valmistusvirhe johtosarjassa. Foorumeiden perusteella näyttäisi ettei koske pelkästään omaa autoa, vaan voi olla jopa kaikissa e-troneissa.

    Liittyy SOS-moduulin antenneihin. Tein pientä selvitystä, josta liitteenä pdf.

    Olisi mukava kuulla myös Audin kanta asiaan, mutta en onnistunut löytämään yhtäkään sähköpostiosoitetta, mihin tuon rapsan voisi lähettää. Puhelimessa asian selittäminen tavalliselle aspa-henkilölle ei tule onnistumaan.

    Onko muilla ollut SOS-moduulin häiriöitä e-tronin kanssa? Onko asiaa korjattu?

    Edit: Ratkaisu viestissä #13
    Attached Files
    Viimeksi muokannut ilyx; 25.3.2025, 20:03. Perustelu: Lisätty ratkaisu

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Audi SSP 675
    Mobile phone aerials

    In the European market, the Audi e-tron comes with the Audi
    connect emergency call and Audi connect vehicle-specific services
    (IW3) as standard. The emergency call module control unit and
    communication unit J949, which is responsible for these services,
    is located under the rear seat bench. It is permanently connected
    to the emergency call module aerial R263 (main aerial in rear
    bumper) and the emergency call module aerial 2 R322 in the area
    of the rear left belt retractor.

    If the vehicle is fitted with the Audi phone box, an LTE-enabled
    aerial integrated in the rear bumper (right-side) is responsible for
    communication
    . The aerial amplifier for mobile telephone R86
    ensures the necessary compensation for the telephone signal as is
    customary. It is located in the luggage compartment (right-side).

    The two LTE aerials for J794 are located in the rear bumper (leftside)
    and on the roof (depending on country). The Audi connect
    infotainment services are run via these aerials, whereby the aerial
    in the bumper is only designed for receiving.
    Tuo e-tronin SSP 675 kertoo vähän millä varustekombinaatiolla on millaista antennikonfiguraatiota.

    Mutta ainoastaan kattoantennia käytetään datan lähettämiseen. Tämä selittää sen, miksi myAudin kanssa on jatkuvasti ongelmia eikä autoon saa yhteyttä. Nyt kun antennit on kytketty ristiin, auto yrittää lähettää dataa tuon viallisen takapuskurin sisällä olevan antennin kautta.

    Comment


    • #3
      Tuo SSP 675 koskee aivan ensimmäisiä 2019 malleja. Niissä on joitakin eroja mm. juuri noiden antennien osalta. Seuraavissa malleissa R322 antenna 2 on siirretty katolle. Erikoista että erWin ei tunnista tuota ensimmäistä antennisijoittelua ollenkaan.

      Noita erilaisia antennikonfiguraatioita on kyllä hillitön määrä. Mulla ei ole Phone boxia, joten ei ole myöskään noita ylimääräisiä LTE-antenneja.

      Tunnin selailu erWinissä tuotti yhden osuman Technical Service Handbookista:
      "B18BD13: Mobile communications antenna 1 for emergency call module and communications unit Open circuit
      Check the electrical connector on the LTE aerial in the left rear area behind the bumper"

      Kyllä tuo mielestäni alkaa olla aika selvää, että antenna 1 pitäisi olla takapuskurin takana ja antenna 2 katolla, eikä toisinpäin, niinkuin minulla on kytketty.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Minulla on muutamaan otteeseen myös -20 e-tron herjannut tätä SOS-antennia:

        1 Fault Found: 1114626 - Antenna 2 for Emergency Call and Communications Module B18BE 11 [00001001] - Short to Ground

        Viimeisimmäksi vika oli päällä ~viikon, mutta en vieläkään "ehtinyt" sitä selvittämään. Häiriö siis katosi taas itsestään.

        Comment


        • #5
          Hyvä kun kerroit, niin en selvästikään ole ainut kenellä on tätä ongelmaa. Sulla on luultavasti täysin sama homma, että antennit on kytketty ristiin ja vika on oikeasti antenna 1:ssä.

          Antennien jännitteet pääsee näkemään Advanced Measuring Values blokista, kun kirjottaa hakukenttään "antenna". Hylkäysraja on 800 mV. Kosteilla keleillä jännite oli tuolla 700 mV hujakoilla ja vika jatkuvasti päällä, nyt kuivemmalla pakkassäällä jännite on niukasti 810 mV ja vika triggaa päälle satunnaisesti silloin tällöin. Ehjän antennin jännite on 900 mV.

          Click image for larger version

Name:	ant.jpg
Views:	605
Size:	96,5 Kt
ID:	1982513

          Sain myös vastauksen K-Autosta:
          "Äkkiseltään en löydä esim. tiedotetta koskien kuvaamaasi vikaa.
          Autollesi pitäisi varata diagnoosiaika, jotta pääsemme varmuuteen viasta ja mahd. korjauskustannuksista."

          Katsotaan nyt, miten homma etenee.

          Comment


          • #6
            Kyllä, myös Q4:ssa on noita SOS-moduulin ongelmia riittänyt, mitä sivusta seurannut.

            Comment


            • #7
              Kyllähän noita puskurin antenneja on vaihdettu varmasti useita. Pääseeköhän siihen käsiksi irroittamatta koko puskuria?

              Comment


              • #8
                Vika ei välttämättä ole antennissa, vaan liittimessä, joka hapettuu kun sinne pääsee vettä sisään. Liitteenä olevassa TSB:ssä neuvotaan vaihtamaan koko piuha sos-moduulilta antennille saakka.

                En osaa sanoa pääseekö alakautta puskuria irrottamatta antenniin käsiksi.

                Mutta sain sähköpostilla K-Auton mielipiteen asiasta:
                "Autossanne ei varmaankaan mitään kytkentävirhettä ainakaan tehtaan toimesta ole, koska vikahan olisi tullut esille jo uutena.
                Sen enempää asiaan perehtymättä, niin epäilen, että testerin dataa ei osata tulkita oikein, koska niidenkin antama informaatio on rajallista ja välillä myös virheellistä, esim vikakoodi vs tarkastuspolku."


                Eli ei Audissa voi mitään vikaa olla, asiakas vain tulkitsee testerin dataa väärin.. Jep. Arvasin jo, että on täysin tyhjä arpa yrittää heille selittää asiasta mitään.

                Tiedoksi nyt kuitenkin tänne foorumille, että jos näitä vikakoodeja ilmenee e-tronissa

                1114626 - Antenna 2 for Emergency Call and Communications Module
                B18BE 11 [00001001] - Short to Ground
                tai
                1114370 - Antenna 1 for Emergency Call and Communications Module
                B18BD 11 [00001000] - Short to Ground

                Niin antennit eivät välttämättä sijaitse siellä missä niiden pitäisi olla, vaan ovat kytketty ristiin.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Oliko se siis jollain tavalla nyt varmistettu, että VCDS näyttää oikein päin nuo antennit, ja autossa todella on kytketty ne ristiin? Omalle kohdalle sattui 4G A6:n pakolämpöanturia vaihtaessa, että VCDS näyttikin jostain syystä eri bankien anturiarvot ristiin. Kun vaihtoi VCDS:n antaman tiedon perusteella rikki olevan anturin uuteen (minkä sijainti olisi ollut myös Elsan ohjeen mukainen), vika ei poistunut mihinkään. Sitten kun vaihtoikin vieressä olevan toisen, VCDS:n mielestä ehjän anturin uuteen, vika poistui. En silloin kyllä itse alkanut epäilemään edes ristiinkytkentää tai virhettä Elsassa, vaan lähinnä VCDS:n bugia.

                  Comment


                  • #10
                    Mä kysyisin tän aiheen alkuperäistäkin asiaa https://forums.ross-tech.com/index.php sekä tuota VCDS tietojen paikkaansa pitävyyttä. Kyllä viralliselle tuotteelle saanee tuoltakin foorumilta apua.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Harjula Näytä viesti
                      Oliko se siis jollain tavalla nyt varmistettu, että VCDS näyttää oikein päin nuo antennit, ja autossa todella on kytketty ne ristiin?
                      Tätä samaa mietin kanssa ja yritin ymmärtää onko VCDS varmasti oikeassa vai onko ID:t ja tekstit ristissä.

                      Comment


                      • #12
                        VCDS bugi kävi kyllä mielessä, mutta en pitänyt sitä todennäköisenä, koska kommenttien perusteella OBD11 näyttäisi samaa ja myös merkkiliikkeessä on vaihdettu väärää antennia aluksi.

                        Tämä mielestäni vahvistaa asian: https://www.e-tronforum.com/threads/...&sortby=oldest

                        Käyttäjä on postannut merkkiliikkeen työmääräyksen tuonne. Lyhyt tiivistelmä ketjusta:
                        - sama SOS error mittaristossa
                        - merkkiliike todennut vikakoodin B18BE13 - Antenna 2 open circuit
                        - vaihtoivat kattoantennin (antenna 2)
                        - vika ei poistunut
                        - käyttäjä teki VCDS scanin, sama vikakoodi B18BE13 - Antenna 2 open circuit
                        - merkkiliike vaihtoi "toisen antennin"
                        - vika poistui

                        Näyttäisi siis että VCDS tulkitsee nuo antennit samalla tavoin kuin merkkiliikkeen ODIS.
                        Eikös nuo geneeriset vikakoodit B18BE13 voi lukea millä tahansa lukijalla, eivätkä ole millään lailla sidoksissa VCDS:ään?


                        Kokeilin seuraavaksi irrottaa antenna 2 pinnin tuosta moduuliin tulevasta liittimestä.

                        Click image for larger version  Name:	antenna_pinout.PNG Views:	0 Size:	258,3 Kt ID:	1982658

                        Tällöin auto antoi vikakoodin B18BD13 - Antenna 1 open circuit. Myös VCDS:n live datassa näkyi sama Antenna 1 open circuit.
                        Mittasin vielä jatkuvuuden että tuosta antenna 2 pinnistä on suora kontakti kattoantennin liittimeen, niinkuin kuuluukin.

                        Myönnän, ei vaikutakaan kytkentävirheeltä, vaan ennemmin softabugilta. Taitaa J949 sos-moduuli tulkita nuo pinnit väärin päin?

                        Mitä mieltä olette?
                        Viimeksi muokannut ilyx; 15.2.2025, 16:45. Perustelu: tarkennus

                        Comment


                        • #13
                          Tämä homma selvisi. Kyseessä on softabugi SOS-moduulissa. Koskee ainakin tätä kyseistä moduulia 0232 softaversiolla.

                          Address 75: Telematics (J949) Labels:* None
                          Part No SW: 4K1 035 282 D HW: 4K1 035 282 B
                          Component: ConBox H09 0232

                          Kävin luetuttamassa koodit ODIS:lla, joka antoi saman vikakoodin kuin VCDS. Mutta sitten kun aloitti diagnosoinnin, ODIS antoi kuvan mukaisen ilmoituksen. Eli tiedossa oleva softabugi, joka tulkitsee antennit väärin päin.

                          Click image for larger version  Name:	ODIS.png Views:	0 Size:	380,0 Kt ID:	1982986

                          VAG Tech:lla päivittävät ohjainlaitteen softaversion tuoreempaan tässä lähiaikoina, niin luultavasti ongelma korjaantuu sillä.

                          Myös antennikaapelit saapuivat eilen, niin pääsee vaihtamaan uutta antennia. Adapterikaapeli 000098714 ja jatkokaapeli 4N1971650A löytyvät nyt Spareton valikoimasta, jos tarvetta ilmenee muillakin. Antennin 4M0035507 ostin 200km ajetusta kolariautosta.
                          Viimeksi muokannut ilyx; 25.2.2025, 21:15.

                          Comment


                          • #14
                            Näin sisarmerkin merkkarilla näiden sos-häröjen kanssa tulee painittua tuon tuosta, ja 99% tapauksista kyseessä on joko
                            a) softavika purkissa
                            b) oikeasti viallisesta purkista tai
                            c) uudelleenparametrityksen ja konfiguroinnin tarpeesta.
                            Loput 1% on sitten löystyneitä liittimiä tai risoja kaapeleita. Ja em. a/b/c-vaihtoehdoista tuo a on heittämällä se yleisin vikakohde.
                            Ei ole VAG ikinä kyllä loistanutkaan softapuolen osaamisellaan niin ei juuri yllätä ettei näidenkään kohdalla tapahdu poikkeusta.
                            Ihan vaan meikäläisen 2 centtiä aiheeseen. Todella harvinaista on että kaapelivika olisi kyseessä.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 1.3.2025, 22:04. Perustelu: Rivitys kuntoon.

                            Comment


                            • #15
                              Olisi ihan kiva jos merkkari myös korjaisi virheitään ja päivittelisi näitä softia esim huollon yhteydessä ihan automaattisesti ja pyytämättä. Eikä niin että kiistetään viimeiseen asti että ei autossa mitään vikaa ole. Mielestäni on täysin väärä peruste että asiakas joutuu maksamaan tehtaan tekemien selkeiden virheiden korjaamisesta.

                              Comment


                              • #16
                                Tähän sen verran päivitystä että nyt on uusi antennipiuha vedetty moduulilta antenna 1 pinnistä takakonttiin vasempaan sivulokeroon asti ja uusi antenni kiinni. Odottakoot siinä hetken inspiraatiota takapuskurin irrotukseen. Vanha kaapeli jäi paikalleen ja niputin uuden samaan johtosarjaan. Läpivienti on tuolla sivulokerossa, joten siitä pitäisi päästä sitten puskurin sisään.

                                Sisusta kasattu, vikakoodit nollattu ja homma toimii. Ei enää sos-häiriöitä. Yritetään vielä sitä moduulin softapäivitystä jossain välissä, jos saisi antennit käännettyä oikein päin. Raportoin sen vielä myöhemmin.

                                Comment


                                • #17
                                  Hei, voin vahvistaa että antennit ovat ristissä. Mulla oli antenna 1 short circuit ja purkasin takapuskuri. Ei ollut mitään vika siellä, ja kun mittasin SOS-kotelon puolella kaapelit se kaapeli joka menee katolle vaippa oli kiinni maissa. Kun otin sisäkatto alas (kamala työ) se oli märkä antennin alle ja kun otin kaapelit irti niin siellä oli vettä.

                                  Ilmeisesti on joku tyyppivika näillä antennilla että pääsee vettä sisään. Kuivasin sen lämpöpuhallimella ja SOS vika meni pois mutta GPS löytännyt 0 satelliitteja. Ostin uusi antenni ja nyt GPS toimii ja pääsen puhelinsovelluksella kiinni autoon. My Audi ei toiminut lainkaan kun toi GPS oli rikki. Nyt vaan takamoottirin vaihto jäljellä ja jos jaksaa ne takaovien paskalukot jotka ovat aina jäissä heti kun on alle nolla astetta... Aikamoinen susi tämä E-Tron.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Moi kanssa murhetijat :)

                                    Odottelen mielenkiinnolla korjautuuko mulla 17.1. alkanut vika Myaudin kanssa kattoantennin vaihdolla. Svenin viesti antaa uskoa mahdollisen ihmeen toteutumiseen...

                                    Lyhyt vikahistoria ja tähän astiset vaiheet:
                                    Syksyllä tuli kosteilla keleillä ensimmäisen kerran SOS vika ja aika nopeasti tajusin sen johtuvan märkyydestä.
                                    17.1. hävisi autosta yhteys Myaudi sovellukseen ja myös auton kartat näytti auton olevan aina jotain 200 metriä merenpinnan alapuolella. Kuitenkin auto liikui kartalla ihan oikeassa paikassa, mikä vähän on mystistä.
                                    Myaudivikaa tutkittiin merkkarilla ja digitalsupportin kanssa, mutta pyydettyjä päivitystöitä ei voitu suorittaa kun auto herjasi juuri silloin SOS vikaa (mitäs pesin auton edellisenä päivänä)
                                    Päädyin tilaamaan uuden antennin yleiskorjaamolta, se on nyt maalauksessa ja varmaan ensi viikolla asennus. Merkkarin hinta antennin vaihdolle 1200e ja toisaalta tarjous 550e.

                                    Kattoantenni on mulla etureunasta millin irti katosta ja pesun jälkeen paineilmanlla kun puhaltelee niin sieltä tulee aika runsaasti vettä mitä varmasti lotuaa sinne aina kun katolla vettä on. Siinä mielessä varmaan selvä homma missä vika.

                                    Vikakoodit antennin osalta
                                    - B18BE11 GSM antenni 2 oikosulku maahan (Bosch testeri)
                                    - R263 viittaa väärin, oikea on R322/R50 ja kattoantenni tulisi vaihtaa (Merkkiliike)
                                    - B18BD11 GSM antenna 1 (OBD11)

                                    Odottavan aika on pitkä...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oli ihan sama minulle, auto liikkui kartalla varmaan 10-20km väärin, kai se jotenkin otti sijainti puhelinmastojen kautta. En tiedä miksi tämä estänyt sovelluksen, ehkä koska puuttui paikallistietoa?
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 19.3.2025, 09:17. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Aivan huikeeta, yli 2kk jälkeen Myaudi toimii taas. Eli kattoantenni oli syyllinen. Myös auton kartasto näyttää nyt korkeuden merenpinnasta oikein.
                                        Vähän mystiseksi jää miten se auto kuitenkin liikkui kartalla ihan oikeassa pisteessä vaikka GPS signaali oli mitä oli.

                                        No pääasia että täällä homma kunnossa. Asentaja totesi että antenni oli sisäpuolelta varsin hapan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ja vaikka tämä on e-troniin liittyvä ketju niin ETKAn mukaan samaa antennia 2018/2019 alkaen A6:ssa ja sitä suuremmissa Audeissa.

                                          Comment

                                          Working...