Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi c4 ja subbari

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi c4 ja subbari

    Subin asennusta suunnitellu c4 sedan audiin. Pikaisesti vilkaistuna konttin näyttää melko tiiviiltä. Olen miettinytkin paria vaihtoehtoa: 10" kynärnojan aukkoon tai 12" varapyöräkoteloon. Varapyörä asennuksessa joutuisi varmaan hattuhyllyä puhkomaan jotta painetta pääsisi kabiiniin. Elementtien koot siksi koska kyseiset elementit löytyvät jo. Kokemuksia haluaisin kuulla ja kumpaako asennusta suosittelisitte?

  • #2
    Kyynärnoja-asennuksen olen itse aikoinaan toteuttanut. Toimii. 12" elementti oli kyseessä.

    Comment


      #3
      Omassa c4:ssä on 10" free-air elementti kyynärnojassa, toimii. Tein muotoillun "vahvikkeen" koko selkänojan leveydeltä ja kiinnitin elementin muutaman kymmenen milliä taaksepäin selkänojasta. Mukava alaskin ulottuva, erotteleva basso ilman kuminaa ja resonointia onnistui vallan kivasti :)

      Bensapumpun vaihto/muu sähläys tankissa vain muuttui tuon myötä vähän työläämmäksi :D

      Comment


      • #4
        Subbarissa käytettävien taajuuksien aallonpituus on niin pitkä (3-17 m), että ei juurikaan ole väliä, onko kontin ja kabiinin välillä kiinteitä rakenteita.

        Comment


        • #5
          Täällä foorumilla oli jollain muistaakseni hyvä tarina tosta varapyöräkotelo asennuksesta.
          Itelläkin on varapyöräkotelossa mutta vain kohtuu huono 12" subi hätäsesti asennettuna, mut kyllä se kuiteski tuo jykevyyttä saundiin.

          Comment


            #6
            En tiedä tarkoitatko tätä projektintynkää, mutta sellainen tuli rakenneltua.

            Comment


              #7
              Tämmöinen hökötys omasta kontista löytyy, tein tosta koko kontin levysen sen takia että subin viereen saa sitten ruuvata vahvaria tai jotain muuta lisä laitetta kätevästi kiinni.

              Puhaltaa siis kyynärnojasta hyttiin päin mölyä.

              http://www.flickr.com/photos/1500198...=1202962990186

              Comment


              • #8
                Puhutaan paljon siitä että "on jotain välissä".

                Alkuperäinen kirjoittaja Jari Luukkarinen
                Subbarissa käytettävien taajuuksien aallonpituus on niin pitkä (3-17 m), että ei juurikaan ole väliä, onko kontin ja kabiinin välillä kiinteitä rakenteita.
                Tuo on täysin paikkaansa pitävä. On myös pari muuta seikkaa jotka ilmenee vasta käytännössä. Jos subbari on hirveän lähellä kuuntelijaa, niin siitä voi kuulua ylimääräisiä ääniä, kuten elementin liike. Tämä tietysti ei vaivaa paremmissa elementeissä, mutta jos käyttää perushintaisia niin joissain voi ilmetä ärsyttäviä sivuääniä jos se subi sijaitsee hirveän lähellä ja on "näköetäisyys" kuuntelijaan.

                Tietysti kun se elementti on vähän kauempana ja siinä välissä on jotain, niin sieltä kuuluu vaan se oleellisin. Sitä "matkaa" tasapainotetaan sitten kuitenkin midbassoilla yms ja äänieristykset pitää huolen siitä että se basso on todellakin siellä kuuntelijan korvissa, eikä auton ulkopuolella..

                Comment


                • #9
                  Toteutuksessa on sitten huomattava ero refleksikotelon ja suljetun kotelon välillä, koska suljettu kotelo tarvitsee tietyn ilmatilan taakseen tai riittävän pinta-alan kalvon etu-ja takapinnan välille. Refleksikoteloissa voi tosiaan ilmetä jonkinasteista puhallusta refleksiputken tienoilla. Matalimmat taajuudethan eivät juuri kuulu, vaan tuntuvat.

                  Jos ei pidä siitä, että kontin täyttää massiivinen bassokotelo, mutta ainakin typ44 hattuhyllyn sivulla (C4 sedanista en tiedä) on hyvin huomaamattomat ja tukevat paikat kahdelle 6.5" bassoelementeille, joilla saadaan aika mukavasti kartiopinta-alaa. Kartion pinta-alahan on aika määräävä tekijä matalia ääniä toistettaessa. Yhdellä 12" elementillä saavutetaan tuplasti kartiopinta-alaa, mutta saattaa olla hieman vaikeampi sijoittaa riittävän kokoisine koteloineen.
                  Viimeksi muokannut jtlukkari; 14.2.2008, 11:06.

                  Comment


                  • #10
                    Hyvä että kuviakin saatiin aiheeseen. C4 koppasessa hattuhyllylä on vakiona 6x9":it, mietinkin että jos ainakin alkuun laittaisin erillissarjan ja 6x9 vahvarin tehoille, saisi ainakin kohtuullisen midi toiston..? Sitten mahd. myöhemmin laittaisi subbarin mukaan.

                    Comment

                    Working...
                    X