Subin asennusta suunnitellu c4 sedan audiin. Pikaisesti vilkaistuna konttin näyttää melko tiiviiltä. Olen miettinytkin paria vaihtoehtoa: 10" kynärnojan aukkoon tai 12" varapyöräkoteloon. Varapyörä asennuksessa joutuisi varmaan hattuhyllyä puhkomaan jotta painetta pääsisi kabiiniin. Elementtien koot siksi koska kyseiset elementit löytyvät jo. Kokemuksia haluaisin kuulla ja kumpaako asennusta suosittelisitte?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi c4 ja subbari
Collapse
X
-
Omassa c4:ssä on 10" free-air elementti kyynärnojassa, toimii. Tein muotoillun "vahvikkeen" koko selkänojan leveydeltä ja kiinnitin elementin muutaman kymmenen milliä taaksepäin selkänojasta. Mukava alaskin ulottuva, erotteleva basso ilman kuminaa ja resonointia onnistui vallan kivasti :)
Bensapumpun vaihto/muu sähläys tankissa vain muuttui tuon myötä vähän työläämmäksi :D
Comment
-
-
Tämmöinen hökötys omasta kontista löytyy, tein tosta koko kontin levysen sen takia että subin viereen saa sitten ruuvata vahvaria tai jotain muuta lisä laitetta kätevästi kiinni.
Puhaltaa siis kyynärnojasta hyttiin päin mölyä.
http://www.flickr.com/photos/1500198...=1202962990186
Comment
-
Puhutaan paljon siitä että "on jotain välissä".
Alkuperäinen kirjoittaja Jari LuukkarinenSubbarissa käytettävien taajuuksien aallonpituus on niin pitkä (3-17 m), että ei juurikaan ole väliä, onko kontin ja kabiinin välillä kiinteitä rakenteita.
Tietysti kun se elementti on vähän kauempana ja siinä välissä on jotain, niin sieltä kuuluu vaan se oleellisin. Sitä "matkaa" tasapainotetaan sitten kuitenkin midbassoilla yms ja äänieristykset pitää huolen siitä että se basso on todellakin siellä kuuntelijan korvissa, eikä auton ulkopuolella..
Comment
-
Toteutuksessa on sitten huomattava ero refleksikotelon ja suljetun kotelon välillä, koska suljettu kotelo tarvitsee tietyn ilmatilan taakseen tai riittävän pinta-alan kalvon etu-ja takapinnan välille. Refleksikoteloissa voi tosiaan ilmetä jonkinasteista puhallusta refleksiputken tienoilla. Matalimmat taajuudethan eivät juuri kuulu, vaan tuntuvat.
Jos ei pidä siitä, että kontin täyttää massiivinen bassokotelo, mutta ainakin typ44 hattuhyllyn sivulla (C4 sedanista en tiedä) on hyvin huomaamattomat ja tukevat paikat kahdelle 6.5" bassoelementeille, joilla saadaan aika mukavasti kartiopinta-alaa. Kartion pinta-alahan on aika määräävä tekijä matalia ääniä toistettaessa. Yhdellä 12" elementillä saavutetaan tuplasti kartiopinta-alaa, mutta saattaa olla hieman vaikeampi sijoittaa riittävän kokoisine koteloineen.Viimeksi muokannut jtlukkari; 14.2.2008, 11:06.
Comment
Comment