Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 etukaiuttimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A3 etukaiuttimet

    Moi. Vakioetukaiuttimet pitäis vaihtaa parempiin. Oisko jotain ehdotuksia? Semmoiset mitkä menee paikalleen ilman ihmeempiä virityksiä.
    Hintaluokka ~200e

    #2
    DLS Magnesium MS5A + soviterenkaat. Ainoa pieni päänvaiva aiheuttaa isokokoinen jakosuodin mutta kyllä se sinne oveen mahtuu. Soviterenkaalla menee basso helposti paikoilleen ja diskantti onkin siitä sitten vielä helpompi asentaa.

    Mennee vähän yli tuon 200? mutta ei välttämättä paljoa.

    Melkein kaikissa vaihtoehdoissa tarvitset kuitenkin noi soviterenkaat, orkkiskaiuttimet ovat muistaakseni 4" ja kolmella ruuvilla kiinni, oveen menee soviterenkailla 5 1/4" kaiutin kunhan ei ole kauhean syvä.

    Comment


      #3
      Jep syvyys A3: ssa kriittinen. Ainakin Rainbow tekee jotain kaiutinsarjaa mittojen mukaan suunniteltuna, mutta lienee huomioitu myös hinnassa.

      Miten tuon oviverhoilun saa irti? En löydä enää A3-freundesta ohjetta. Jos jollain on linkki / pdf omalla koneella, olisi mukava jos laittaisitte tiedon tänne. Saa olla saksaksi.

      Comment


      • #4
        Tuolla suomeksi...

        http://ffp-motorsport.com/tuning/a3ovet.php

        Comment


          #5
          Keskiäänielementin vaihtoa varten pitää hankkia soviterenkaat, joilla tavalliset 5,25. elemetit sopivat vakio paikoille. Sovitteita tuskin kannattaa alkaa itse tekemään, sillä ne maksavat n. 10e pari ja niitä myyvät lähes kaikki autohifiin erikoistuneet liikkeet. Elementtejä valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota upotus-syvyyteen, sillä A3:sen oven ovat melko ahtaat.
          Tulipa tuossa mieleen että palstalla on ollut useamman kerran juttua c4 koristen etukaiutin asennuksista ja siitä minkä kokoinen ämyri sinne nyt kulloinkin mahtuu. Useimmat ovat todenneet 4" olevan sovitteen kanssa maksimi. Ovatko a3 ja tuon c4 mallin kajarit samanmuotoisia, jotta noita yllämainittuja sovitepaloja voisi käyttää, ja näin ollen hyötyä isommista elementeistä?

          Comment


            #6
            Mikäs DLS-MS5A, onkohan se sama ku tää vai onko A malli joku uudempi?
            http://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=984
            Mahtuuko tuo varmasti A3:een?

            edit:
            tuolla ffp linkissä:
            "Itse laitoin DLS:n B5 erillis-sarjan jonka keskiäänen upotus syvyys on 52mm ja ne mahtuivat Audin oviin juuri ja juuri."
            Eli ei taida mahtua noi MS5:t kun asennussyvyys on 58mm...

            Comment


              #7
              Juuri samat. Tuo A tais tulla jostain muistin pimeistä koloista... Mulla oli juuri Autostudiosta ostetut DLS:t S3:ssa, A3:sen ovi taitaa olla sama joten sopinee 99.9% varmasti :)
              Soviterenkaat hankin Sound & Worksistä, mutta tosiaankin niitä löytänee useimmista autohifiliikkeestä.

              Näkyy tuossa DLS:ssä olevan asennussyvyys 58mm valmistajan mukaan joten siinä mittaa mikä ainakin mahtuu.

              Comment


                #8
                Valmistajan mukaan B5:ssa asennussyvyys 63mm joten mahtuu :)

                Tuolla: http://www.dls.se/english/index.htm

                Edit: Tuolla näköjään ainakin yksi A3:nen missä MS5:set: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=15646
                ja: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=25061

                varmaan noi oli jo tuttuja juttuja :)

                Comment


                  #9
                  Mitenköhän tuo ovi kannattaisi vaimentaa sisäpuolelta, että ikävä resonointi loppuisi?

                  http://www.a3-freunde.de/wiki/HifiEinbautipps

                  Tuolla suositellaan bitumointia ja ohjeessa homma kuulostaa helpolta, mutta käytännössä ovet ovat ilmeisen täynnä tavaraa. Eli vaatinee aikamoista sovittelua... Saisikohan jotenkin väsättyä kaiuttimien ympärille vaan vaimennuksen, etteivät resonoisi?

                  Onkohan vakiokaiuttimien kiinnityskin jotenkin heikko, niin että koko kaiutinkin pääsisi liikkumaan aavistuksen ja siten aiheuttamaan ylimääräistä epämiellyttävää ääntä...

                  edit: ja saako noita alkuperäisiä kaiutinsuojamuoviritilöitä jostakin varaosina?

                  Comment


                  • #10
                    Resonointeja voi olla vaikea vaimentaa, jos asentaa jyhkeemmät kaiuttimet, mitkä olisi kyllä eduksi järkevän äänialueen kannalta.
                    Sinne ovipeltiin laittaisin 3-4mm bitumimattoa ( ei ne kotikaiuttimetkaan soi missään peltilaatikossa ) pieninä paloina, jotta mahtuu paikalleen eikä jää ilmarakoja.
                    Oviverhoilun muoviin laittaisin lasikuitua resonoinnin vaimentamiseksi sekä saadakseen tarpeeksi jäykän seinämän hyvälle bassotoistolle.
                    Isohkö työ, mutta ei taida olla oikotietä.

                    Ja hyvä muistaa sitä jälleenmyyntiä, ei niitä autoja tule pidettyä ikuisesti.
                    Kannattaa olla varovainen alkuperäisten ritilöiden kanssa...

                    Comment


                      #11
                      A3:n ovipellissä on vakiona kohtuu hyvä bitumivaimennus, joten sinne en ole laittanut mitään lisää. Se mikä minulla on alkanut resonoida, on ovipahvi. Tämän aion eliminoida laminoimalla kuitua ovipahvin takapuolelle sekä laittamalla Stingerin vaimennusmattoa pahvin takapuolelle. Myös kaikkien johtojen mahdollinen liikuminen täytyy tarkistaa. Ovissa siis DLS MS6:set.

                      Comment


                        #12
                        Eli olenko käsittänyt oikein, että tuonne etuoviin ei mahdu 6.5" keskiäänet jos haluaa kaiken näyttävän "normaalilta"?
                        Itse olin suunnitellut 6.5" erililssarjaa, mutta jos nyt on niin, että ne ei mahdu niin täytyy tyytyä 5.25"...

                        Comment


                          #13
                          Ei käsittääkseni mahdu.

                          Itsehän talvipakkasilla rikoin oman kaiutinritiläni ja sain sitten VV-autolta uuden - 3 viikkoa piti odotella mutta hinta oli vain jotain 13 euron luokkaa (!).

                          Vieläkään en ole vaihto-operaatiota ehtinyt / viitsinyt tehdä, ja vaimennuskin on yhä suunnittelupöydällä.

                          Voisikohan tommosta perinteikästä vaahtomuovia hyödyntää resonoinnin poistamisessa, vai onko liian löysää tavaraa? Muutaman ärsyttävän nitinän olen sillä kyllä onnistuneesti vaimentanut, mutta se on vähän eri asia kyllä.

                          Comment


                            #14
                            Voisikohan tommosta perinteikästä vaahtomuovia hyödyntää resonoinnin poistamisessa, vai onko liian löysää tavaraa? Muutaman ärsyttävän nitinän olen sillä kyllä onnistuneesti vaimentanut, mutta se on vähän eri asia kyllä.
                            Itse resonointia et vaahtomuovilla saa poistettua, siihen auttaa vain rakenteen jäykistäminen (esim. lasikuitu) tai massan lisääminen (esim. bitumi). Resonoinnin aiheuttaman äänen poistamiseen saattaa auttaakkin jos saat sitä sullottua sellaisiin väleihin missä esim. ovipahvi pääsee hakkaamaan jotain muuta osaa.

                            Comment


                            • #15
                              Mitenköhän tuo ovi kannattaisi vaimentaa sisäpuolelta, että ikävä resonointi loppuisi?
                              Jos tuon 01/02 -mallin ovi on samanlainen sisältä (=melko avoin) kuin ennen faceliftiä, niin oven vaimennus on todella helppoa.

                              Itse revin aikoinaan sen pienen 20x20cm alkuperäisen "vaimennuspalan" pois ja puhdistin sisäpellin jollakin litkulla, en nyt muista millä, mutta jotakin liuotinta. Sitten lämmin päivä ja jotakin kukkarolle sopivaa auringonpaisteessa notkistunutta bitumimattoa koko oven sisäpelti täyteen. Joo, aivan täyteenhän sitä on käytännössä mahdotonta saada, mutta melko täyteen kuitenkin. Helppoa kuin heinänteko ja aivan taatusti vaivan arvoista.

                              Elementteinä mulla oli 8" eikä rämissyt.

                              Eli olenko käsittänyt oikein, että tuonne etuoviin ei mahdu 6.5" keskiäänet jos haluaa kaiken näyttävän "normaalilta"?
                              Olet ja et, rikkomatta ei taida mennä mikään 6½. Alkuperäiskiinnikkeet poistamalla (ja tekemällä esim lasikuidusta uudet) saa mahtumaan ja ulospäin näyttää normaalilta. Kannattaa ehkä tyytyä _hyvin_ kiinnitettyihin viisvarttisiin kuin huonosti kiinnitettyihin 6½". Noiden 6½ kiinnitysten leipominen ovipahviin on vähän veemäistä. Jos 6½" päädyt, niin ainakin kannattaa kattella jokin matala malli, niin jää vähän enemmän tilaa askarella hyvät kiinnitykset, syvyyshän tuossa on se suurin ongelma koska siinä elementin kohdalla ovessa on se pystypalkki.

                              Comment


                              • #16
                                Itsellä rämisivät A3:ssa ovien "sisäkahvat/kädensijat", eli ne missä ovat sähkölasien katkaisijat. Piti yrittää kiinnitellä/vaimennella niitä hiukan paremmin, mutta auto meni aiemmin vaihtoon.

                                Golf IV tosin rämisee vähemmän kuin A3 8L, toki kilometrejäkin on 50tkm vähemmän. Tosin kuuluu Golffistakin kojelaudasta, joku ihme narina tietyilla kierroksilla. Slikoni-spraytä ostoon.

                                Comment


                                • #17
                                  mites sitte takaovet?Minkä kokoista sinne mahtuu? Tarviiko sovitteita? mulla ei ainakaan takaovissa diskanttia erikseen eli joku hyvä 2-tie kaiutin saa riittää...ei siel kuitenkaan koskaan kukaan oo....

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla kolmiovinen 8L jossa "takaovissa" 6,5" pioneerin koaksielementit, ei tosin kytkettynä kiinni raiskaamaan MS5:ten ääntä. Niissä on kiinni myös soviterenkaat.

                                    Mutta siis niinkuin tulla ffP:n puolella jo aikoinaan sanoin menee DSL MS5:sen midi heittämällä A3:sen eteen kunhan vaan tosiaan hommaa/tekee soviterenkaan jostain.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Elementteinä mulla oli 8" eikä rämissyt.
                                      Oisko tuosta asennuksesta kuvia kun tuli hommattua pari 8" ja nyt pitäs keksiä nille joku fiksu asennuspaikka?

                                      Comment


                                      • #20
                                        sviddu, noi ovet tossa on ihan erilaiset ku mulla?
                                        Olisko neliovisessa sit erilaiset?!?
                                        Jos löytyy muita ohjeita irroitukseen, KIITOS!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X