Ajattelin laittaa tähän kootusti tietoa muutamista TT Roadsterin tyyppivioista, sekä omakohtaisia kokemuksia niiden korjaamisesta. Kaikki viat johtuvat ikääntymisestä, liimat pettävät ja muovit haurastuvat, joten väittäisin että kaikissa yksilöissä nämä on jossain vaiheessa edessä.
VEDENPOISTOKOURU
Ensinnäkin, kattokotelon vedenpoistokouru koostuu kovasta muoviosasta, sekä siihen teipatusta joustavasta vinyylistä. Iän myötä teippi antaa periksi ja vinyyli irtoaa, jolloin on riskinä että vesi päätyy kattokotelon pohjalle. Kourun saa irrotettua korjausta varten kohtuullisella ähellyksellä. Vaikeinta on irrottaa hankalassa paikassa olevat klipsit. Liimaukseen käytin mustaa Sikaflex 221:stä. Liimasin ensiksi vinyylin keskeltä kiinni, ja seuraavana päivänä vasta loput. Tällöin vinyyli oli yhdestä kohdasta tukevasti kiinni, ja oli helpompi työstää päätyjä kohdalleen, sitä kun joutuu vähän venyttämään päitä kohden jotta vinyyli ei jää ryppyyn. Puristinklipsejä on syytä olla runsaasti.
https://www.youtube.com/watch?v=fKLW1i5I1tM&t=313s
VEDENPOISTOLETKUT
Vaikeampi homma on vedenpoistoletkut, jonka yläpää on kattokourun kulmassa, sukeltaa sieltä korin sisään ja tulee ulos takapyörän etupuolelle. Letku on melunvaimennussyistä solumuovia, jonka päällä on vedenpitävä kalvo. Solumuoviletkun sisällä on metallikierre estämässä letkun lytistymistä. Ajan myötä letku haurastuu ja murenee, tai se irtoaa yläpään teippauksestaan ja tipahtaa kynnyskoteloon, kuten omassani oli käynyt. Letku on 8N7825597B tai 8N7825597C, luulen että omassani oli tuo varhaisempi versio. Valitettavasti näitä ei ole enää saatavilla, joten letku pitää korjata itse.
Videolla kaveri korjaa sen omalla tavallaan, mietin tuotakin vaihtoehtoa. Omassani (-99 valmistettu) tuo yläpään kiinnityskappale ei ole kumia vaan pehmeää muovia, ja luulen että sitä ei olisi saanut paikoilleen luotettavasti. Siispä irrotin rättikaton pois tieltä. Sinänsä irrotus ei ole kovin monimutkainen juttu, esim. hydraulilinjoja ei tarvitse avata eikä säätöruuveihin ei tarvitse kajota (kunhan merkitsee ensin alkuperäisen sijainnin tussilla koriin!) Katto (main bearing) on kiinni kolmella pultilla per puoli, ja lisäksi alimmainen kattokaari (tensioning strut) on kiinni kattokehikossa kahdella pienellä ruuvilla per puoli, jotka pitää irrottaa. Tuon tensioning strutin voi muuten ruuvata myös nurin päin takaisin, jolloin takimmainen kaari ei istu koriin suljettaessa kattoa. Ai mistäkö tiedän... ps. kiitos avusta Killeri!
https://www.youtube.com/watch?v=j2UiJKCMaH0
Takaisin letkuun. Omassani oli vaahtomuovit vielä niin hyvässä kunnossa, että en vaihtanut alkuperäistä letkua, mutta sen sijaan sukitin ne 39-millisellä isolla kutistesukalla. Vaikka letku sisältä hajoaisikin, kutistesukka pitää veden sisällään ja ohjaa sen ulos. Lisäksi liimapintaisen sukan saa luotettavasti kiinni yläpäästään vedenpoistokoteloon ja alapäästään läpivientikumiin. Muotoilin sukan kuumana siten, että se tekee mutkan kohti ulostuloreikäänsä. Katto irrotettuna nämä on helppo korjata. Vaikein vaihe on letkun saattaminen ja kumin asettaminen korin läpivientiin. Pitkä ja ohut tarttumatyökalu on tässä ehdoton.
https://www.youtube.com/watch?v=X4usLRRqybU
TUULISUOJA
Sitten tuulisuoja. Näissähän on monia ongelmia,
1) muoviset kierretangot halkeaa ja jumittaa mekanismin
2) hammashihna hajoaa
3) lasia tukevat huopapalat irtoaa, jolloin lasi rämisee kehystä vasten.
Varsinkin jos kierretangot hajoaa ja lasi jumittuu ala-asentoon on tilanne hankala, sillä tuulisuojan kiinnitysruuvit on tällöin saavuttamattomissa lasin takana. Tuulisuojan voi käsittääkseni korjata irrottamatta kattoa tai edes koko tuulisuojaa, mutta helpompaa sen on pöydällä. Tuulisuojan yläosan niitattu poikkirauta tulee porata irti, 2 niittiä per puoli, jolloin pääsee käsiksi hammashihnaan ja voi irrottaa kierretangot.
Metalliset kierretangot ja hihna on tilattavissa täältä, laatu on hyvä: https://www.ebay.de/itm/285111512366...3Avlp_homepage
Vanhasta joutuu käyttämään valkoiset nylon-puslat. Jouduin myös lisäämään pari sopivaa ruuviprikkaa kierretangon yläpäähän jotta sieltä hävisi muutaman millin "klappi", joka olisi tullut aina nostosuuntaa vaihdettaessa. Tuon kanssa tusaaminen oli V-mäistä kun jostain syystä hihna jäi ensin liian löysälle, jolloin se hyppi hampaita ja tangot sitä myötä epäsynkkaan. Hieman poikittaistangon kiinnityksiä vääntämällä sain lopulta hihnalle sopivan kireyden, se on tosi pienestä kiinni. Tuulisuojan moottorille kun antaa 12V virtaa, niin mekanismia voi testailla ajaa ylös alas. Onnistuisi ehkä myös VCDS:llä? Vanhat huopapalat korvasin tällä: https://www.motonet.fi/tuote/ctk-ant...oduct=65-03736
Summa summarum, jos noi kaikki tekee niin voi varautua siihen ettei ihan yhdessä päivässä tule valmiiksi. Itse tein hiljakseen kuukauden päivät aina silloin kun oli sopivasti mielenkiintoa ja aikaa. Tällä tietopaketilla säästää ainakin ison osan taustatyöhön kuluvasta ajasta. Katon nostaminen poisja sovittelu paikoilleen, sekä tuulisuojan kanssa tappelu oli vaikeinta, muu ihan ok.
VEDENPOISTOKOURU
Ensinnäkin, kattokotelon vedenpoistokouru koostuu kovasta muoviosasta, sekä siihen teipatusta joustavasta vinyylistä. Iän myötä teippi antaa periksi ja vinyyli irtoaa, jolloin on riskinä että vesi päätyy kattokotelon pohjalle. Kourun saa irrotettua korjausta varten kohtuullisella ähellyksellä. Vaikeinta on irrottaa hankalassa paikassa olevat klipsit. Liimaukseen käytin mustaa Sikaflex 221:stä. Liimasin ensiksi vinyylin keskeltä kiinni, ja seuraavana päivänä vasta loput. Tällöin vinyyli oli yhdestä kohdasta tukevasti kiinni, ja oli helpompi työstää päätyjä kohdalleen, sitä kun joutuu vähän venyttämään päitä kohden jotta vinyyli ei jää ryppyyn. Puristinklipsejä on syytä olla runsaasti.
https://www.youtube.com/watch?v=fKLW1i5I1tM&t=313s
VEDENPOISTOLETKUT
Vaikeampi homma on vedenpoistoletkut, jonka yläpää on kattokourun kulmassa, sukeltaa sieltä korin sisään ja tulee ulos takapyörän etupuolelle. Letku on melunvaimennussyistä solumuovia, jonka päällä on vedenpitävä kalvo. Solumuoviletkun sisällä on metallikierre estämässä letkun lytistymistä. Ajan myötä letku haurastuu ja murenee, tai se irtoaa yläpään teippauksestaan ja tipahtaa kynnyskoteloon, kuten omassani oli käynyt. Letku on 8N7825597B tai 8N7825597C, luulen että omassani oli tuo varhaisempi versio. Valitettavasti näitä ei ole enää saatavilla, joten letku pitää korjata itse.
Videolla kaveri korjaa sen omalla tavallaan, mietin tuotakin vaihtoehtoa. Omassani (-99 valmistettu) tuo yläpään kiinnityskappale ei ole kumia vaan pehmeää muovia, ja luulen että sitä ei olisi saanut paikoilleen luotettavasti. Siispä irrotin rättikaton pois tieltä. Sinänsä irrotus ei ole kovin monimutkainen juttu, esim. hydraulilinjoja ei tarvitse avata eikä säätöruuveihin ei tarvitse kajota (kunhan merkitsee ensin alkuperäisen sijainnin tussilla koriin!) Katto (main bearing) on kiinni kolmella pultilla per puoli, ja lisäksi alimmainen kattokaari (tensioning strut) on kiinni kattokehikossa kahdella pienellä ruuvilla per puoli, jotka pitää irrottaa. Tuon tensioning strutin voi muuten ruuvata myös nurin päin takaisin, jolloin takimmainen kaari ei istu koriin suljettaessa kattoa. Ai mistäkö tiedän... ps. kiitos avusta Killeri!
https://www.youtube.com/watch?v=j2UiJKCMaH0
Takaisin letkuun. Omassani oli vaahtomuovit vielä niin hyvässä kunnossa, että en vaihtanut alkuperäistä letkua, mutta sen sijaan sukitin ne 39-millisellä isolla kutistesukalla. Vaikka letku sisältä hajoaisikin, kutistesukka pitää veden sisällään ja ohjaa sen ulos. Lisäksi liimapintaisen sukan saa luotettavasti kiinni yläpäästään vedenpoistokoteloon ja alapäästään läpivientikumiin. Muotoilin sukan kuumana siten, että se tekee mutkan kohti ulostuloreikäänsä. Katto irrotettuna nämä on helppo korjata. Vaikein vaihe on letkun saattaminen ja kumin asettaminen korin läpivientiin. Pitkä ja ohut tarttumatyökalu on tässä ehdoton.
https://www.youtube.com/watch?v=X4usLRRqybU
TUULISUOJA
Sitten tuulisuoja. Näissähän on monia ongelmia,
1) muoviset kierretangot halkeaa ja jumittaa mekanismin
2) hammashihna hajoaa
3) lasia tukevat huopapalat irtoaa, jolloin lasi rämisee kehystä vasten.
Varsinkin jos kierretangot hajoaa ja lasi jumittuu ala-asentoon on tilanne hankala, sillä tuulisuojan kiinnitysruuvit on tällöin saavuttamattomissa lasin takana. Tuulisuojan voi käsittääkseni korjata irrottamatta kattoa tai edes koko tuulisuojaa, mutta helpompaa sen on pöydällä. Tuulisuojan yläosan niitattu poikkirauta tulee porata irti, 2 niittiä per puoli, jolloin pääsee käsiksi hammashihnaan ja voi irrottaa kierretangot.
Metalliset kierretangot ja hihna on tilattavissa täältä, laatu on hyvä: https://www.ebay.de/itm/285111512366...3Avlp_homepage
Vanhasta joutuu käyttämään valkoiset nylon-puslat. Jouduin myös lisäämään pari sopivaa ruuviprikkaa kierretangon yläpäähän jotta sieltä hävisi muutaman millin "klappi", joka olisi tullut aina nostosuuntaa vaihdettaessa. Tuon kanssa tusaaminen oli V-mäistä kun jostain syystä hihna jäi ensin liian löysälle, jolloin se hyppi hampaita ja tangot sitä myötä epäsynkkaan. Hieman poikittaistangon kiinnityksiä vääntämällä sain lopulta hihnalle sopivan kireyden, se on tosi pienestä kiinni. Tuulisuojan moottorille kun antaa 12V virtaa, niin mekanismia voi testailla ajaa ylös alas. Onnistuisi ehkä myös VCDS:llä? Vanhat huopapalat korvasin tällä: https://www.motonet.fi/tuote/ctk-ant...oduct=65-03736
Summa summarum, jos noi kaikki tekee niin voi varautua siihen ettei ihan yhdessä päivässä tule valmiiksi. Itse tein hiljakseen kuukauden päivät aina silloin kun oli sopivasti mielenkiintoa ja aikaa. Tällä tietopaketilla säästää ainakin ison osan taustatyöhön kuluvasta ajasta. Katon nostaminen poisja sovittelu paikoilleen, sekä tuulisuojan kanssa tappelu oli vaikeinta, muu ihan ok.
Comment