Yritin tuossa haeskella, mutta en löytäny juttua kuinka lämmityslaitteen kennon vaihto tapahtuu C4-korisessa satkussa. Tuossa syylarinvaihdon jälkeen olen ajellut jonkin verran ja näyttää siellä lämppärin kennon, -puhaltimen, jäähdytysjärjestemän ilmausventtiilin ym. maisemissa olevan jonkin verran jäähdytysnestettä. Liekö sitten ilmauksesta jäänyttä vai mitä, täytynee seurata paisuntasäiliön pintaa ajan mittaan. Tuli kuitenkin mieleen että mahdollisena vuotokohtana olis tuo lämppärin kenno. Minkälainen savotta se on vaihtaa? Hintahan (44? motonetissä) ei vielä ole paha, mutta pitääkö tuon vaihtourakan vuoksi menettää jo valmiiksi yöunet? Ilmastointia tuossa ei ole, jos sillä on merkitystä vaihto-operaatiossa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lämppärin kennon vaihto C4-koppasessa?
Collapse
X
-
Ilmastoinnilla ei sinällään ole merkitystä muuta kuin että autoilmastoinnissa ei ole niitä kaapeleita revittävänä irti... Lämmitys/puhallinpaketti nousee konehuoneen puollelle kokonaisena kun sisältä on irroittanut jalkaputket (ja nuo kaapelit manuaaliversiossa). Kuulemma onnistuu ilman keskikonsoolin hajoittamista mutta helpompi jos repii konsoolin irti.
Konehuoneenpuolelta joutuu poistamaan pyyjin mekanismin. Sen jälkeen pääsee käsiksi tuohon pakettiin. Paketti liimattu tulipeltiin tiukasti joten voimaa joutu käyttämään että sen liimamassan saa leikattua pois. Kun paketti irti niin se halkeaa keskeltä ja kennon pääseen vaihtamaan.
Itsellä sama vielä edessä, nuo ohjeet olen erinäisistä lähteistä saanut.
Itse olen asian ymmäränyt siten että jos kenno pääsee vuotamaan muualta kuin liitoksestaan se vuotaa ohjaamon puolelle matoille...Eli tuo neste voi olla hyvinkin ilmanjäämiä...
-
Samaa mieltä Samin kanssa. Seuraile vain rauhassa tilannetta. Jos paisuntasäiliön neste hieman vähenee, voi syy olla (ei ilmausruuvi?) esim klemmarin ( kiinnittää letkun lämmityskennoon) löysyys.
Comment
-
Itsellä alkoi kesällä kenno vuotamaan ja sen huomasi kyllä sen verran selkeästi ettei tarvinnut enää miettiä missä vika.
Kennon vaihto taas oli mielestäni erittäin vittumainen homma, varsinkin kun se piti tehdä piene ajan sisällä kahteen sataseen audiin. Kuulostaa kyllä ohjeissa yksinkertaiselta, mutta kaiken maailman pientä ongelmaa siinä koko ajan oli. Keskikonsolin jouduin purkamaan kokonaan että sai säätövaijerit ja sähköjohdot irti. Lisäksi lämmityslaitteen koppa oli vaikea saada kasaan kun läppäakseleita oli sisällä viisi ja kaikki piti saada omiin reikiinsä yhtäaikaisesti että värkki meni kasaan.
Comment
-
Selvisihän se syy vihdoin; kennon alempi putki oli haljennut. Ei siis vuoda ohjaamon puolelle vaan tuonne kuvailemaani paikkaan. Vuoto vaan oli sen verran pieni ja ajoa vähän että vian selvitys kesti pitkään. Eli uusi kenno motonetistä tilaukseen, taitaa olla tuo sama 44? kenno kaikissa satasissa (tai ainakin Typ44 & C4)?
Comment
-
Joo, kyllä se sama on, tuli laitettua 44:een ja C4:een sellaisit viime kesänä. Autoilla oli ikäeroa vuosi ja kummastakin hajosi koko lailla samoihin aikoihin, että kai se koko lailla 13 vuotta on sen kennon kestoikä.
Comment
-
Pitäsköhän ruveta ite kans suunnitteleen tuon kennon vaihtoa kesällä, ettei hajoo it talvella. Auto on vm. 91, et rupee varmaan oleen ehtoo puolella, jos ei sit oo vaihettu jo. On vaan niin kova homma, ettei huvittais huvikseen ruveta vaihtamaan.
Comment
-
Vikaa oli myös siinä kennolta lähtevässä alemmassa letkussa. Klemmarin alta kummasti kupli, puhki siis. Uuden letkun hinta n.70?, vastaavaa kumiletkua saa 8 euron metrihintaan!! Kyllä on kalliit logot kumiletkussa huhhuh... Kyseessä jokseenkin suora letku joten samahan sille onko se Audin originaali vai vastaavaa metritavaraa. Ei tarvinnu kahdesti miettiä kumpaa ostaa. Ja niinku se ylempiki letku jossa on se ilmausventtiili, joka alkaa ekan aukaisun jälkeen vuotaa, sen hinta tais olla pitkästi kolminumeroinen. Sehän vuosi tuossa kans syksyn mittaan. Onneksi appiukko teki ruostumattomasta teräsputkesta pomminkestävän ilmausventtiilin joka istutettiin entisen muovisen paikalle; leikattiin vaan letkusta pätkä pois ja putkea tilalle. Säästettiin siinäkin pitkälti toista (ellei kolmatta) sataa euroa ja siitä haponkestävästä ruuvista kestää ilmailla järjestelmää huoletta vaikka seuraavat 100 vuotta :) Suosittelen lämpimästi niille jotka painivat saman ongelman kanssa.
Ainiin, tänään postista tupsahti Audin varaosamainos jossa lukee kannessa isolla "Pysyvästi edulliset". Tuon 70? letkujärkytyksen jälkeen tuo slogan ei kolahtanu enää edes huonona vitsinä. Pelottaa vaan että jos pieni pätkä kumiletkua maksaa vanhaa rahaa 500 markkaa niin mitä maksaa joku sellainen osa joka saattaa peräti sisältää liikkuvia osia? :D No kennohan maksoi onneksi vain 44?... Mutta elämä on.
Comment
-
Tuli huomattua, haisi aivan jollekin jauhonpölylle. Mutta onneksi hajusta pääsi parin ensimmäisen viikon aikana eroon.
Comment
-
Tuli aloitettua lämppäri remontti ja pitäis alkaa kasaamaan mutta mikä olisi hyvä silikoni jolla kenno tiivistetään lämmitylaitekoteloon?ja tarviiko kotelon tiivistämisessä koriin laittaa jotain väliin.
Niin ja vielä kun lämmityslaitteessa on valkoinen muoviputki joka konehuoneen puolella tulee kiinni venttiiliin tai johonkin mutta kabiinin puolelta en löytänyt siihen tulevaa letkua kuuluuko se olla kytkettynä johonkin vai vapaana?
Comment
-
Janilla automaatti-ilmastointi?
Muistutan vanhasta vinkistä automaattiin liittyen, koska itselle ajankohtainen. Kojelaudan lämpöanturille on kojelaudan sisällä imuri. Omasta on nyt viimein tullut käyttötunnit täyteen ihan oikeasti ja tilasin murikan kyljestä löytyvällä bosch-numerolla uuden tarvikkeena (~60e vs orig >100).
Mikäli imuri ei pyöri, kojelaudan sisällä lämmin ilma lämmittää anturia ja tämä taas aiheuttaa kylmemmän sisäilman, koska vehje luulee, että sisällä on hemmetin kuuma. Itselläni ollut koko talven ~25 lämpötilauksena.
Vanhoja keskusteluja aiheesta voisi löytyä tuolla "imuri"-sanalla.
Vekotin olisi helppo korjata itsekin vain vaihtamalla sinne moottorin, jos sopivan sattuu löytämään. Joskus kauan sitten mittojen mukaan aikani etsin, mutta ilman tulosta. Kyseessä ihan basic leluauton moottori tyyliin scalextric :)
Vielä lisätietona, että tuota anturia voi monitoroida diagnostiikasta kanavalta 3, kanava 2 on kattoanturi. Jos arvoissa eroa monta kymmentä on varmaankin imuri död. Pienempi arvo = kuumempi. Testit huolella lämpimäksi ajetulla autolla.
Comment
-
Mulla on tuo pirssi ihan karvalakkiversio, eli normaali lämmityslaite on kysymyksessä. Voisikohan olla, että kenno on jotenkin tukossa ilma tai vesipuolelta? vai fuskaako kylmää kennon ohi? No pitää tutkia, jahka ehtii. Lämmöt saa olla koko ajan täysillä, eikä koppi lämpiä erityisen hyvin sittenkään.
Comment
-
Nyt iski vaihto minullekin, kesti yli 14 v se kenno. Nesteet oli aamulla molemmissa jalkatiloissa.
Olenko ymmärtänyt oikein: Ei tarvitse purkaa kojelautaa kokonaan pois vaan riittää keskikonsolin purku. Lämmityslaite lähtee pois konehuoneen puolelta vaikka ahtaalta näyttää?
Tarkempia ohjeita otan kiitollisuudella vastaan.
Uusi kenno on jo takakontissa. Vaimoa pitäisi kuljettaa töihin, joten Sukran! sanoo arabi:)
Comment
-
Aikaisemmin oli mainittu mm pyyhin mekanismi/viiksien yms irroitus pois tieltä. Tarvitseeko vai mahtuuko muuten?
Comment
-
En nyt ihan tarkkaan muista, mutta kyllä se pyyhin vivuston irroitus ainakin helpottaa urakkaa huomattavasti, kun ei tarvitse äheltää ihan niin ahtaissa paikoissa letkuja yms irti. Lisäksi tuo vivusto lähtee yhtänä kokonaisuutena sieltä alta kahden pultin avaamisella, kunhan on ensin nyppinyt muut roinat edestä pois.
Comment
-
tossa on pari kuvaa kenno remontista. ja kannattaa ottaa se pyyhin vivusto pois
http://s224.photobucket.com/albums/dd125/hessu_85/
Comment
-
Comment
-
En niistä ymmärrä, mutta kun avasin ko sivuston ilmoitti F-Secure Internet Security 2007 ko viruksen ja sen poiston?
Comment
-
Ajoin muutaman viikon kenno ohitettuna, mutta tänään se vaihdettiin.
Hoviasentajalta ja minulta meni noin 5 tuntia hommaan. Tarvikekenno oli hieman epäsopiva= putket joihin letkut kiinnitetään oli ohuemman kun alkuperäisessä ja koteloon löysä. Tiivisteltiin sitä. Lämmityslaitepaketista irtosi sitä irroitettaessa tiivisteriekaleita. Hommasin kumikaupasta ( teollisuus etola) saman levyista kumitiivistettä, jossa oli liima valmiina-sopi hyvin. Laitettiin se putsatulle muovipinnalle kiinni ja hyvin toimi.
Apuna oli palstan neuvot, perhealbumin kuvat, sakemanninkielinen audin korjauskäsikirja. josta oli apua keskikonsolin yms purkamisesta.
Kiitos neuvoista!
Ps. Nyt sitten odotellaan kuinka kauan Nissens ( Porkkis moitti) kenno kestää.
Hoviasentajalla oli se joutavana ja en ehtinyt muuta hommata.
Comment
-
Nyt on mulla tämmönen homma kesken, ja kyseessä on ilmastoimaton malli. Kuinka noiden vaijerien ja sen kaapelin kanssa kannattaa pelleillä. Tuo paketti on nostoa vaille irti, mutta noiden "läpivientikumit" hairaa vastaan. Onko viisaampaa irroittaa keskikonsolin puolelta kaikki?
Comment
-
Vastaan ite itselleni, eli kaikki muu paitti suuttimien valinta kannattaa irroitta keskikonsolista, mutta varoen ettei riko vedonpoistajia. Suositeltavaa lämmin keli, ettei muovi ole haurasta.
Comment
Comment