Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuuletusta konttiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuuletusta konttiin

    Takakontin tuuletusta pitäisi pikkuisen parantaa koiria varten. Nyt homma on hoidettu parilla oskilloivalla flektillä (homma toimii), mutta kuskin korvat eivät vain meinaa kestää niitä. Onko porukalla jo olemassa hyviä patentteja toteutukseen? Itsellä oli ajatuksena muutamat 12V flektit sormisuojuksilla ja geeli tyynyt koirakalterin ja flektin väliin, jottei resonoi. Tuossa mallia siitä mitä on ajateltu: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=5846
    Mites tuohon sitten rakennetaan virransyöttö siten, että sitä voisi portaattomasti säätää? Ja riittääkö noissa teho, jotta kontissa on tuuletusta?

  • #2
    Ilmeisesti tarkoitus profiilin kulkineeseesi laittaa? Ei varmaan onnistu sama systeemi, mutta itselläni on Caravellen koirahäkissä Ø40 cm Mazda 626:n syylärin flekti. Alun perin siinä oli escortin lämppärin puhallin, mutta siinä oli melua enemmän kuin tehoa. Itse asiassa, isompi kuluttaa saman verran sähköä kuin pieni.
    Tuulettimen kyljessä on kolmiportainen tuulettimen esivastus, jota ohjataan kojetaulussa olevalla kytkimellä. Taakse menee siis kolme erillistä johtoa. Portaatonta säätöä harkitsin, mutta tehokkaat säätövastuksen maksavat luokkaa sata euroa ja kuumuvat liikaa kojetauluasennuksessa. Nyt pienemmällä nopeudella tuuletin vie 3A ja ilma vaihtuu. Viime kesän "helteillä" koppi pysyi hyvin viileänä. Täydellä teholla ilma vaihtuu vielä paremmin. Tuuletin ottaa ilman raollaan olevan takaluukun välistä ja poistuu kattoikkunasta. Mainittakoon, että autossa on erillinen lisäakku.

    Veikkaan, että esittämilläsi tuulettimilla ei ole mitään varsinaista hyötyä viilennystarkoituksessa. Papstin tuulettimet ovat kyllä hiljaisia, mutta tuohon käyttöön jäähdytysteho ei riitä. Noita voi ohjata pienitehoisella lankapotentiometrilla.

    Comment


      #3
      Jos pc tuulettimista etsitään ratkaisua niin jotain tällästä ennemmin, saa säädötkin mukaan:
      http://www.jimmspc-store.fi/tuote/FX12-1250

      Comment


      • #4
        Nyrkkisääntö on se, että mitä isompi propelli, sen hitaammin sen tarvitsee pyöriä tuottaakseen saman ilmankierron kuin pienempi. Mahdollisimman iso potkuri hankintaan ja sitten säätövastuksella kierrokset alas. Itselläni tuo iso tuuletin on varsin huomaamaton pienemmällä nopeudellaan.

        Comment


          #5
          Kyllä profiilin autoon tulossa. Jari miten tuo on sitten suojattu, kun meillä on vain tuo koirakalteri, niin flektihän pitäisi saada suojattua, ettei siellä ole kuono välissä. Pitänee etsiä jostain sopivia syylärin flektejä sitten.

          Comment


          • #6
            Ei ole nyt kuvaa tarjota, mutta molemmin puolin on noin 15x15 mm seulaverkko. Tuuletin on kiinnitetty vanerista valmistettuun kehikkoon. Noita flektejähän on hyvin matalaakin mallia, omani on sellainen normaali. Motonetissa näytti olevan valmiina uusia yleismallisia, mutta onhan noita romiksetkin väärällään.

            Comment

            Working...
            X