Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Cabriolet moottoriantenniongelma.

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Audi Cabriolet moottoriantenniongelma.

Ilmeisen alkuperäinen (Audi Cabriolet B4 -93) moottoriantenni (kuva) ei suostu toimimaan, ei ole toiminut siitä lähtien, kun auton viime vuonna ostin. Boksiin tulee kaksi johtoa (pu, va) jostain ja maadoitinjohdin itse antennipaketista. Punaisesta mitattu jatkuva 12,4 V (vaikka soitin ei ole päällä) maapiuhaa vasten, valkoisesta en saanut mitattua mitään jännitettä koko oheisen testauksen aikana:
    • Kun soittimen laittaa päälle, antenniboksista kuuluu naksahdus ja punaisesta mitattu jännite putoaa 0,9 V:iin noin 5 sekunniksi. Sen jälkeen kuuluu (edellistä pienempi) naks ja jännite nousee noin 1,2 V:iin ja pysyy siinä niin kauan kuin soitin on päällä. Oletan että tuossa moottori muka yrittää nostaa antennia ylös, mutta mitään ei tapahdu. Antenni ei hievahdakaan vaikka nupista yrittää tempoa sitä ylös. Sillä, onko virta-avaimesta käännetty virrat päälle vai ei, ei tunnu olevan vaikutusta, ei myöskään mitattuihin jännitearvoihin.
    • Kun soittimen sammuttaa, kuuluu naksahdus ja jännite nousee ensin noin 5 sekunniksi 1,2 V:sta 11,8 V:iin ja sen jälkeen (taas pieni naks) 12,4 V:iin, jossa se pysyy. Ja taas oma oletus, että tässä yritetään laskea antennia.
    Soittimen ISO-virtaliittimeen (siihen, johon ei tule kaiutinpiuhat) on kytketty autolta tulevat kolme piuhaa seuraavasti: ruskea maadoitukseen (8) ja sinipunainen soittimen jatkuvaan ja herätevirtaan (4 ja 7) ja vaalea moottoriantenniliittimeen (5). Sininen ei ole kytketty, oletan olevan sen olevan äänenvoimakkuudensäätö (1), jota mun soittimessa ei ole.

Eli mun mielestä kytkennät on oikein ja jotain ohjausta siellä yritetään, koska antenniboksi naksuu. Ja sitten ei naksu, kun moottoriantennin ohjauspiuhan (5) irrottaa.

Mutta missä vika? Moottoriantenni sökö ja koko helahoidon vaihto uuteen? Vai onko mulla vika johdotuksessa vai soittimelta tulevassa ohjauksessa? Pitäisikö antennipäästä olla mitattavissa valkoisen piuhan liittimestä jotain muuta kuin 0 V? Varmaan? Punaisen ja valkoisen liittimen väliltä mittailin eristystä noin 3 kohm, tosin mittaus epävarma, kun hankalassa paikassa ja yleismittarikin mikälie rimpula. Äkkisältään en osannut edes irrottaa liittimiä boksista, jotta olisi saanut mitattua piuhojen päästä suoraan, irti boksista.

Ja vielä tuohon edellä mainittuun äänenvoimakkuudensäätöön (speed volume compensation tms.), joka nyt on siis kytkemätön sininen piuha. Soittimen vaihtoa ajatellen: onko joku saanut sen vanhasta Audista ihan toimimaankin? Olisi aika kiva ominaisuus etenkin avoautossa.

Tuli pitkä stoori, pahoittelut siitä. Ja kiitokset jo etukäteen.

Click image for larger version  Name:	Moottoriantenni.jpg Views:	0 Size:	56,6 Kt ID:	1968136
    Viimeksi muokannut Killeri; 12.3.2024, 21:40. Perustelu: Otsikko tarkennettu.

Jaahas, moottoriantenniongelma selvisi (osittain): antenni lähti toimimaan - tosin aikamoisen rutinan kera - kun myöhemmin kytkin soittimen päälle. Johtopäätös: kontaktihäiriö, kuvassa näkyvissä liittimissä, joka oli jollain tavalla korjaantunut, kun olin tökkinyt liittimiä mittauksia tehdessä. Vaatinee kuitenkin ainakin jossain vaiheessa jotain rattaiden vaihtoa moottorista tai sitten koko höskön uusimisen. Hieman yliluonnollisen tapahtumasta teki se, että antenni nousi ylös ekan kerran, kun laitoin CD:ltä soimaan Kolmannen Naisen biisin, joka alkaa sanoilla "Mitä tapahtuu jos mä painan tästä"...
    Jäljelle jäi siis vielä tämä kysymys: onko joku saanut vanhassa Audissa toimimaan ajonopeuden mukaan säätyvän äänenvoimakkuudensäätöön (speed volume compensation tms.)? Neljästä soittimelle tulevasta piuhasta se sininen, joka lienee tarkoitus kytkeä ISO-virtaliittimen nastaan 1.

Comment

Gala oli se nopeuden mukaan säätyvä orggisradioissa, mutta en nyt tiedä mistä lähtien se oli saatavilla.
      Ainakin Gammassa se oli, ja netin mukaan 93 cabriossa voisi olla ollut Gamma. Netistä löytää kuvia gamman pinneistä.

​.
      Viimeksi muokannut Puuhapete; 26.3.2024, 14:26.

Comment

Ei ole enää Cabriossa Gamma vaan JVC:n jälkiasennussoitin. Ei taida nykysoittimet tunnistaa GALA-signaalia? Olen myös yrittänyt etsiä soitinta, joka mikrofonin avulla säätäisi volyymia ajomelun mukaa. Huonolla menestyksellä.

Comment

Working...
        X