Ilmeisen alkuperäinen (Audi Cabriolet B4 -93) moottoriantenni (kuva) ei suostu toimimaan, ei ole toiminut siitä lähtien, kun auton viime vuonna ostin. Boksiin tulee kaksi johtoa (pu, va) jostain ja maadoitinjohdin itse antennipaketista. Punaisesta mitattu jatkuva 12,4 V (vaikka soitin ei ole päällä) maapiuhaa vasten, valkoisesta en saanut mitattua mitään jännitettä koko oheisen testauksen aikana:
Eli mun mielestä kytkennät on oikein ja jotain ohjausta siellä yritetään, koska antenniboksi naksuu. Ja sitten ei naksu, kun moottoriantennin ohjauspiuhan (5) irrottaa.
Mutta missä vika? Moottoriantenni sökö ja koko helahoidon vaihto uuteen? Vai onko mulla vika johdotuksessa vai soittimelta tulevassa ohjauksessa? Pitäisikö antennipäästä olla mitattavissa valkoisen piuhan liittimestä jotain muuta kuin 0 V? Varmaan? Punaisen ja valkoisen liittimen väliltä mittailin eristystä noin 3 kohm, tosin mittaus epävarma, kun hankalassa paikassa ja yleismittarikin mikälie rimpula. Äkkisältään en osannut edes irrottaa liittimiä boksista, jotta olisi saanut mitattua piuhojen päästä suoraan, irti boksista.
Ja vielä tuohon edellä mainittuun äänenvoimakkuudensäätöön (speed volume compensation tms.), joka nyt on siis kytkemätön sininen piuha. Soittimen vaihtoa ajatellen: onko joku saanut sen vanhasta Audista ihan toimimaankin? Olisi aika kiva ominaisuus etenkin avoautossa.
Tuli pitkä stoori, pahoittelut siitä. Ja kiitokset jo etukäteen.
- Kun soittimen laittaa päälle, antenniboksista kuuluu naksahdus ja punaisesta mitattu jännite putoaa 0,9 V:iin noin 5 sekunniksi. Sen jälkeen kuuluu (edellistä pienempi) naks ja jännite nousee noin 1,2 V:iin ja pysyy siinä niin kauan kuin soitin on päällä. Oletan että tuossa moottori muka yrittää nostaa antennia ylös, mutta mitään ei tapahdu. Antenni ei hievahdakaan vaikka nupista yrittää tempoa sitä ylös. Sillä, onko virta-avaimesta käännetty virrat päälle vai ei, ei tunnu olevan vaikutusta, ei myöskään mitattuihin jännitearvoihin.
- Kun soittimen sammuttaa, kuuluu naksahdus ja jännite nousee ensin noin 5 sekunniksi 1,2 V:sta 11,8 V:iin ja sen jälkeen (taas pieni naks) 12,4 V:iin, jossa se pysyy. Ja taas oma oletus, että tässä yritetään laskea antennia.
Eli mun mielestä kytkennät on oikein ja jotain ohjausta siellä yritetään, koska antenniboksi naksuu. Ja sitten ei naksu, kun moottoriantennin ohjauspiuhan (5) irrottaa.
Mutta missä vika? Moottoriantenni sökö ja koko helahoidon vaihto uuteen? Vai onko mulla vika johdotuksessa vai soittimelta tulevassa ohjauksessa? Pitäisikö antennipäästä olla mitattavissa valkoisen piuhan liittimestä jotain muuta kuin 0 V? Varmaan? Punaisen ja valkoisen liittimen väliltä mittailin eristystä noin 3 kohm, tosin mittaus epävarma, kun hankalassa paikassa ja yleismittarikin mikälie rimpula. Äkkisältään en osannut edes irrottaa liittimiä boksista, jotta olisi saanut mitattua piuhojen päästä suoraan, irti boksista.
Ja vielä tuohon edellä mainittuun äänenvoimakkuudensäätöön (speed volume compensation tms.), joka nyt on siis kytkemätön sininen piuha. Soittimen vaihtoa ajatellen: onko joku saanut sen vanhasta Audista ihan toimimaankin? Olisi aika kiva ominaisuus etenkin avoautossa.
Tuli pitkä stoori, pahoittelut siitä. Ja kiitokset jo etukäteen.
Comment