Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7:n äänentoiston parantaminen.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C7:n äänentoiston parantaminen.

    Onko "keveitä" (=kohtuuhintaisia) hyväksikoettuja ratkaisuja parantaa äänenlaatua eli mökää perusaudioon c7 A6:ssa (2018)? Ei ole bosea. Eli onko esim subbarin vaihdolla, keskitiekajarien vaihdolla tms joku testaillut? Riittääkö vahvistemien potku, pitääkö tehdä isompia muutoksia ym ym. Helppoa lottovoittoa tässä siis kyselen.

    Tai on varmasti monikin testannut, mutta lukeeko ja vastaako..
    Viimeksi muokannut Killeri; 16.10.2023, 22:25.

    #2
    En ole ko. malliin tarkemmin perehtynyt, mutta monesti orkkisämyreillekin saa parannusta aikaan katsomalla elementtien tiivistykset asennuspintoihin kuntoon. Samoin auttaa ovissa olevien välipeltien tiivistys, jos niissä on esim läpivientireikiä. Myös ovien vaimennus parantaa paitsi melun vähentämisessä, myös alataajuuksien toistossa. Näiden huomiomatta jättäminen saattaa pilata upgrade-vehkeidenkin soinnin ja lopputulos olla jopa alkuperäistä huonompi.

    Elementtien taakse jonkin vaimennusmateriaalin lisäys on myös hyväksi äänenlaadulle, mutta sen tiiveyden kanssa ei saa lähteä hulluttelemaan. Vedelle altistuvissa paikoissa materiaali kannattaa valita sitä kestävästä kamasta.

    Jos subi on aktiivista mallia, siellä saattaisi joka lukea sen teho. Varaosanumerolla saattaisi löytyä kuvia netistä, jos ei niin paljon saa esiin kaivettua järkevällä vaivalla.

    Comment


      #3
      Nyt kun on noin tonnin suhannut C7 sedanilla, uskaltaa ottaa tarkemmin kantaa. Omassa ilmeisesti ASS, koska bluetooth, eli MMI Radio Plus. Bosea tai B&O:ta tämä ei ole.

      Ylä-/keskibasso on pinnassa. Esim matalahkossa sävellajissa soitettu piano kuulostaa kamalalta. Ihmisäänet kuulostaa pääsääntöisesti tasapainoiselta. Ylä-ääniin ei ole tullut kiinnitettyä sen suurempaa huomiota, tasoa käänsin nollasta pari naksua alas, niin ylä kuin alapäästä. Subin tason säädöllä ei tunnu tapahtuvan paljonkaan.

      Alkuperäinen kirjoittaja woof Näytä viesti
      Onko "keveitä" (=kohtuuhintaisia) hyväksikoettuja ratkaisuja parantaa äänenlaatua eli mökää perusaudioon c7 A6:ssa (2018)? Ei ole bosea. Eli onko esim subbarin vaihdolla, keskitiekajarien vaihdolla tms joku testaillut? Riittääkö vahvistemien potku, pitääkö tehdä isompia muutoksia ym ym. Helppoa lottovoittoa tässä siis kyselen.
      Subin vaihdolla on varmasti mahdollista saada lisää löylyä alas. Mahdollisesti tasapainoa myös ylempiin bassoihin, joten aloitan itse sieltä. Vaihtoehtona Bose/ B&O subiin päivitys tai ihan kokonaan uuden teko.

      Itse ajattelin kokeilla Bose-/B&O- basson muokkausta. Laatikko purkuosana, laatikon tilavuuden mittaus ja sopivamman elementin etsintä, sekä kotelon uudelleen viritys.

      Tämän jälkeen ovien kimppuun noilla edellisessä mainituilla kikoilla.
      Viimeksi muokannut arto s; 10.12.2023, 12:09.

      Comment


        #4
        Jaa, tämäpä ei olekaan ihan perushelppo temppu sedaniin. Avantin ja viistoperän subi on kontin takaposkessa. Sen koteloita löytyisi muutamalla kympillä, jos tyytyy puukottamaan ASS:n basson. Bosekaan ei ole järkky kallis, B&O on arvokkaampi.

        Sedanin subi on hattuhyllyssä. ASS elementti on aika lapsellinen ja free-air -asennettu, kuten Bosen. Bosen elementti on vähän uskottavamman näköinen, mutta sitä on turha modata. B&O on koteloitu ja sellaisesta olisi helpohko modata, jos on ylipäänsä tarvetta. Ne vaan maksavat ihan setelirahaa.

        Vaihtoehdoksi jää elementin korvaaminen toisella. Helpolla pääsisi valitsemalla free-air -sopivan 10" elementin, jollainen orkkiskin on. Takapenkin kaataminen vain saletisti tappaa äänen ja itse haluaisin laitteiden soivan silloinkin, kun kuljetuskapasiteetti on täydessä käytössä. Hattuhyllyssä on muutenkin reikiä, mikä ei varmasti paranna toistoa. Vaimennetulla free-air -asennuksella tätä ongelmaa voisi varmaankin vähentää.

        Ainoaksi vaihtoehdoksi jää koteloitu vaihtoehto. Tavaratilaa olen valmis uhraamaan mahdollisimman vähän, joten perinteinen laatikko kontin nurkassa ei käy. Kontin poskeen voisi tietty kuiduttaa jotain, jolloin takapenkki ja hattuhylly syövät osan soinnista. Parhaalta vaihtoehdolta tuntuu siis hattuhyllyyn koteloitu vaihtoehto. Matalarunkoisella elementillä kotelon korkeus jää mahdollisimman pieneksi. Suljetulla kotelolla säästää lisää tilaa ja sillä saa suhteellisen suoran, pohjille ulottuvan toiston äänenpaineen kustannuksella.

        4G5035621 = B&O sedan
        4G5035621A ja 4G9035621
        = B&O avant

        4G1035709 ja 4G5035709 = Bose sedan
        4G9035382A ja 4G9035382A
        = Bose avant


        4G5035412 = Audi Sound System sedan




        Viimeksi muokannut arto s; 12.12.2023, 20:49.

        Comment


          #5
          Olikos tässä vararengas? Avant/A7:n subiinhan nuo maailmalla ovat elementtejä vaihdelleet. Jos ei vararengasta niin sittenhän sinne vararengassyvennykseen rakentaa vaikka mitä.

          Audi A6 4G / invisible audio upgrade - Car & Audio GmbH (car-u-audio.de)
          Viimeksi muokannut andre_; 12.12.2023, 23:42.

          Comment


            #6
            Onhan siellä, ja käsittääkseni patteri kanssa. Olisihan sekin silti tehtävissä, mutta jotenkin pidän ajatuksesta, että kartio on kabiinin puolella, eikä kontissa, josta pitää huohottaa penkkien ja hattuhyllyn aukotusten läpi.

            Kontin Vasemmassa poskessa on myös tyhjä tavaraluukku, johon saisi kuidutettua helposti toistakymmentä litraa koteloa. Katselen tuon hattuhyllyhomman ensin.

            Tässä on toisaalta herännyt ajatus hattuhyllyn aukkojen tukkimisesta orkkiksen läheltä. Jotain sekin tekee, mutta aiheuttaako em. aukot minkä verran akustista oikosulkua? Olisi suht simppeli kokeilu.

            Eniten päätä on raavituttanut elementin valinta. Sijoitus hattuhyllyyn olisi nimenomaan tilapoliittisista syistä. Lisäksi asennuksen pitäisi olla yksinkertainen (vrt. kuidutus kontin poskeen). Tämä melkeinpä tarkoittaa, että elementin pitäisi olla matala runkoinen, jotta kotelo ei vie isoa palaa. Orkkis ritilän alle saa piiloon jonkin verran ja se vähän siistii näkymää, jos elementin kääntää ylösalaisin. Lopun koron voinee ottaa asennusrenkaalla kotelon puolelta. Näin kotelosta saisi mahdollisimman matalan. En ole mitannut hattuhyllyä sen tarkemmin, mutta leveyttä lie yhteensä jotain lähemmäs metrin luokkaa ja syvyyttäkin 30..40 cm. Näin jo 10 cm korkeasta kopasta saa äkkiä 30..40 litraa tilavuutta, joten siitä ei pitäisi jäädä kiinni. Ongelmaksi lähinnä muodostuu budjetti (en ajatellut painaa 300€ JL:n) ja se, ettei minulla ole noista mitään kokemusta. Käytettyjäkään on huonosti liikkeellä. Sellaisella kokeilu jäisi merkittävästi uutta edullisemmaksi, jos valinta menee pieleen.

            Comment


              #7
              Ensimmäinen iteraatio valmis. Paksiin päätyi näin alkuun pari matalarunkoista 12" Pioneeriä noin 80 litran suljetussa kotelossa.

              Isoin murhe oli signaalin löytyminen. Orkkissubille ei tullut mitään. Liekö sitten koodausmuutos, joka herätti linjan. Näyttää siltä, että koodaus oli aktiiviselle takapäälle.

              MMI:ssä on internetin tietotoimiston mukaan 60W vahvistin subille (ASS), mutta sen taso on niin hiljainen, ettei Pioneerien herkkyys riittänyt alkuunkaan. Myös jakotaajuus on aivan liian ylhäällä. Vahvistin jakosuotimella auttoi tähän. Sitä varten piti hakea parin kympin linjamuunnin, jolla kaiutin signaali muuttuu linjatasoiseksi.

              Vahvistimen pudotin vararenkaan alle ja sähköt suoraan akulta. Maapistekin löytyi valmiiksi kontin pohjasta. Pohjalevy ei ihan mene paikalleen, joten vahvistimelle pitää etsiä parempi paikka samalla, kun purkaa kontista verhoilu johdotusten vetoa varten. Kontin oikeasta reunasta löytyy sulakerima, josta saa kytkeytyvän jännitteen herätteelle.

              Välitulos on riittävän hyvä soimaan. Haluan kyllä siirtää kotelon hattuhyllyyn. Samalla purkaantuu orkkisbasso pois hattuhyllystä. Samalla tekisi mieli kokeilla, miten Pioneer toimii free-air asennuksessa. Veikkaan, että hattuhyllyn reijät olisi vähintään tukittava jollakin, esim vaimennusmatolla. Tämä olisi kuljetuskapasiteetin kannalta paras ratkaisu.

              Comment


              • #8
                Uskaltaudun lainaamaan tätä ketjua kysyäkseni, kun repsikan puolen kaiutin särisee. Välillä pirusti ja välillä en tuota huimaa kuljettajan penkillä ollessa. Vaihtoa kuitenkin vaatinee(?), niin riittääkö tuohon että katsoo esim. motonetistä kaiuttimen mikä tuohon sopii, vai onko syytä vaihtaa kumpaankin oveen samanmoinen kaiutin?

                Vai onko paree katsoa alkuperäistä kaiutinta, jotta äänenlaatu ei ainakaan laske? En nyt kuitenkaan mitään halvinta roskaa motonetistä ajatellut muutenkaan ostaa.

                Comment


                • #9
                  Aina pareittain, Motonetin kaiuttimet eivät ole sukua Audin alkuperäisille.

                  Comment


                  • #10
                    Käväses kysymässä Powersetista apuja. Onko tuo nyt sitten Lahdesjärvee missä sijaitsee. Siellä on aina palvelu pelannu.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos vinkeistä. Täytyy poiketa tuolla Powesetillä. Jos ja kun pareittain tarvitsee vaihtaa, niin sinänsä alkuperäisillä kaiuttimilla ei ole väliä, kunhan vain on laadultaan vähintään vastaavia. Paikan ei ole niin väliä mistä ovat. Toinen tärkeä kriteeri on, että sopii oveen, :)
                      En ole yhtään vilkaissut, että mitä ja minkä merkkisiä kaiuttimia mainitsemassani motonetissä edes on. Eikä tuolla tiedolla ole itselle mitään väliä, kun aihe ei itse ole millään lailla tuttu, että osaisin arvioda muuta, kuin hintaa.

                      Comment


                      • #12
                        Mites vaikka tuollainen setti etuoviin?: https://www.fanaticaudio.com/shop/ka...200rs-audi-a6/

                        Comment


                        • #13
                          Tarvike kaiuttimien kanssa törmää ongelmaan jossa vahvistinteho loppuu kesken. Kaiuttimien herkkyys on alkuperäisissä selvästi parempi ja soi pienemmillä äänenvoimakkuuksilla paremmin.

                          Comment


                          • #14
                            Usein orkkis kajarit on jotain muutakuin 4 ohmisia, joita taas "tarvike" elementit on useimminkin. Joten miten esim se 8 ohminen on herkempi kuin 4 ohminen? En siis tiedä Audien ohmimääristä mitään mutta kirjottamas ei vaan ihan periaatteessa pidä paikkaansa. Onko esittää jotakin faktaa sanomasi tueks?

                            Comment


                              #15
                              Herkkyys ja ohmimäärä on kaksi täysin eri asiaa. Vaikuttavat käytännössä hieman samalla tavalla mutta ei niitä pidä sekoittaa keskenään.
                              Viimeksi muokannut hopsis; 21.5.2024, 07:17.

                              Comment


                              • #16
                                Niin, herkkyyden yksikkö on db (desibeli). "Herkkyys on kaiuttimen tuottama äänenpaine desibeleinä yhden metrin etäisyydellä, kun siihen syötetään 2,83 voltin signaalijännite". Jos herkkyys pienenee 10 yksikköä, tarvitaan samaan äänenpaineeseen kymmenkertainen teho vahvistimesta. Impedanssi (ohmi) on se kuorma jollaisena vahvistin näkee kaiuttimen.
                                Viimeksi muokannut evinrude; 22.5.2024, 03:03. Perustelu: Typo

                                Comment


                                  #17
                                  Niin, desibeliasteikko on logaritminen ja +3db lisäys elementin äänenpaineessa vaatii syötetyn tehon kaksinkertaistamisen. Jos alkuperäisen elementin herkkyys on hatusta jonkun numeron keksiäkseen vaikka 90db ja tarvikekaiuttimen herkkyys 87db niin tarvikekaiutin vaatii tuplamäärän tehoa soidakseen samalla voimakkuudella kuin alkuperäinen. Lähinnä tämä realisoituu kun koittaa sovittaa eri elementtejä keskenään samalle tasolle monikanavajärjestelmässä.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X