Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 Typ89 Keskuslukon toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 Typ89 Keskuslukon toiminta

    Ei ala keskuslukko millään toimimaan. Etuovien saranoiden kohdat on vedetty uusiksi. Takaoviin ei varmaankaan mene kuin ilmaputket? Kompuran kun laittaa piuhat kiinni niin se vetää vaan kaikki ovet lukkoon ja jää huutamaan päälle. Kompuralle tulee virtaa kokoajan 3 eri johdolle. Kahdelle eri vihreälle (Ilmeisesti ovilta tuleva käsky laittaa ovet kiinni? ) ja sitten yhteen ruskeaan. Olisiko noissa vihreissä sitten jotain kun kokoajan virtaa tulee? Toista kompuraakin on jo kokeiltu. Mistä kannattaisi vikaa lähteä seuraavaksi etsimään?

    #2
    Ovilukon (kuskin) mikrokytkintä tutkailisin itse varmaankin seuraavaksi.

    edit: siis kuskin puolelta ensin (enemmän käytetty -> todennäköisempi :)
    Viimeksi muokannut taski; 5.2.2008, 14:02. Perustelu: selite

    Comment


      #3
      Myös pelkääjän puolella on mikrokytkin ainakin typ89 ysikympissä, kasikympistä en tosin ole varma. Takaoviin ei mene kuin ilmaputket.

      Joka tapauksessa ääni mikrokytkimelle.
      Toinen vaihtoehto lienee vuoto jossain tai letku irti.

      Comment


        #4
        Vuoto jossain. Ovien mikrokytkimet yhdistävät vain pumpun _jatkuvasti_ plussaan tai maadoittavat, joten ne eivät voi tuota aiheuttaa.

        Comment


          #5
          Veikkaan kanssa vuotoa jos kerran pumppu jää päälle ja huutamaan pitkäksi aikaa.

          Comment


          • #6
            Mulla käyttäytyi juuri noin kun oli vuoto takaluukussa, siis pumppu jäi huutamaan joksikin aikaa.

            Hyvä neuvo minkä silloin sain, oli että kuuntelee jokaisen luukun kohdalla kun lukitsee/aukaisee lukot.
            Kuuluu selvää suhinaa mikäli jossakin luukussa on vuoto.

            Comment


              #7
              Terho: Enemmän käytettävä ei välttämättä ole se joka hajoaa ensin - mulla kiukuttelee kytkin toisella puolella silloin tällöin ;) Hyvällä tuurilla tuo vuoto on vain irronnut letku tai saranan kohdalla pieni vuoto.

              Comment


              • #8
                Tossa on nyt ihmetelty sitä tää päivä. Se on jääny muutaman kerran silleen imemään ovia kiinni. Vähän aikaan se toimi tänää ihan normaalisti mutta hetken kun sitä renklasi eestakas niin lopetti toimimasta kokonaan. Ei suostunut enää tekemään mitään mistään.

                Hain varaosa autosta johtosarjan ja aloin ihmettelemään sitä rakentamalla koko keskuslukko periaatteen olohuoneen pöydälle. Ainoastaan johtosarja on varaosaautosta muut ovat omasta autosta. Ei toimi silläkään yhtään paremmin. On kokeiltu eri mikrokytkimä ja toista kompuraaki.. Kompura on purattu ja tulin siihen johtopäätökseen että siellä on ohjaimessa vikaa. Kompura kyllä pumppaa kumpaakin suuntaan kun sieltä virtaa antaa. mutta ei ollenkaan ovikytkimien ohjausvirralla.

                Prkl alkaa palamaan käämi. Paljon marmotiskillä maksaa uusi kompura? Veikkaan että miljoonia?

                Olisiko kellään sähkökaaviota keskuslukosta?

                Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                Myös pelkääjän puolella on mikrokytkin ainakin typ89 ysikympissä, kasikympistä en tosin ole varma. Takaoviin ei mene kuin ilmaputket.

                Joka tapauksessa ääni mikrokytkimelle.
                Toinen vaihtoehto lienee vuoto jossain tai letku irti.
                Joo repsikanpuolella on myös kytkin.

                Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viesti
                Veikkaan kanssa vuotoa jos kerran pumppu jää päälle ja huutamaan pitkäksi aikaa.
                Eli ei vuotoja myöskään.
                Viimeksi muokannut A6tonen; 6.2.2008, 20:26. Perustelu: muokkaa vanhaa viestiä, ellei kukaan ole vastannut

                Comment


                  #9
                  Kytkentäkaavio

                  Comment


                    #10
                    Mulla ei B4:nen suostu enää lukitsemaan ovia takaluukun kautta, avaa kyllä. Varmaan letku tms. poikki siitä tavallisesta kohdasta, vai mikähän on kyseessä? Systeemi on varmaan ihan sama kuin Typ 89:ssä

                    Comment


                    • #11
                      Typ89 ei kyllä taida olla ainakaan minulla ole takaluukussa kytkintä että edes saisi ovet lukkoon sieltä.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                        Ei mulle oikein avaudu toi kytkentäkaavio et mite tota luetaan? Ei löytyis keltään yhtää selvempää:D

                        Comment


                          #13
                          No mites jos käytät sen pähkäilyyn enemmän kuin 3 sekuntia, pitäs vissiin kaikki olla valmiiksi pureskeltuna netissä.

                          Esimerkki:

                          PDF sivu 23, sisällysluettelo. "Central locking switch S100". Hypätään sivulle 9. Kytkimessä kolme johtoa, rt/sw, gn/bl ja br. Näistä:

                          br menee suoraan maahan, symboli "-|"
                          rt/sw menee paikkaan F19, joka sivun 15 mukaan on "protective device" eli sulake
                          gn/bl menee taas paikkaan M29, joka sivun 17 mukaan on "Central locking motor".

                          Nyt kun menet paikkaan M29 (s. 7) näet, että moottoriin tulee 4 johtoa, joista:

                          gn/bl tulee paikasta S100
                          rt/sw F29:stä
                          gn/rt S156:sta (Central locking switch, passenger door)
                          br menee maahan.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitoksia. Ku ei muutenkaan oo sähkökaavioiden luku niin hallussa ja toi on viel jotenkii aika epäselvä niin ei tulkitseminen onnistunut mut kyl toi nyt alkaa aukeemaan.

                            Comment


                            • #15
                              Eli siis kompurassa ei ohjainpuoli pelaa. Olisi tietty voinut korjata/korjauttaa senkin mutta helpommin toimii noin. Eli jätin kompuralaatikossa olevan piirilevyn pois kokonaan ja laitoin toimimaan ilman.

                              Autossa olevan hälyttimen ohjauspuoli alkoi toimittaa kyseisen piirilevyn virkaa 2x 5napaisen releen avustuksella (Ohjataan kompuraa pyörimään eri suuntiin eli lukot auki/kiinni)

                              Siihen vielä kompurassa oleva painekytkin (kompura tietää milloin lopettaa pumppaus kun tulee ali- tai ylipainetta)

                              Comment


                                #16
                                Pystyykö sitä etuoven mikrokytkintä korjaamaan ja miten sen muovikotelon saa auki rikkomatta? Luulisin että mulla vika on mikrokytkimessä kun keskuslukitus ei toimi kuskin ovesta.

                                Edit: johdot ovat ehjät ainakin ovelta kuskin jalkatilaan saakka. Ja eikös molemman puolen kytkimet kulu tasan yhtä paljon kun kytkimet naksahtaa aina kun ovet lukitaan (sama kummalta puolelta)...

                                Edit2: taitaa mikrokytkinkin toimia kun lukko auki -asennossa kaksi alinta napaa johtaa (puna-musta ja puna-vihreä johto) ja lukko kiinni ei johda.
                                Viimeksi muokannut TPL; 4.3.2008, 17:18.

                                Comment

                                Working...
                                X