Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS2 -95 "sähköt"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    RS2 -95 "sähköt"

    Otsikon mukaisessa kulkineessa edellisen omistajan jäljiltä soittimen asennuksen/purkamisen jäljiltä vähän korjattavaa. Soittimelle tarkoitettu virtaa syöttävä ISO liitin poistettu ja johdot valtoimenaan, mittarivalot ylhäällä ja alhaalla pimeänä, monitoiminäyttö ilmoittaa palaneesta polttimosta, polttimot ehjiä (ei kait voi osata vahtia, myös mittariston polttimoita?), jarrua painamalla kuittaantuu OK ja jää pimeäksi. Kaiuttimille menevä ISO-liitin ehjänä ja erillinen suojattu naaras abiko (+3V, johtimessa?).
    Johtonippu mistä liitin poistettu:
    Valkoinen johdin, ei jännitettä missään tilanteessa, ei myöskään vastusta maita vasten (Mohmeja)
    Ruskea johdin, miinus (0 ohmia maata vasten)
    Punainen sinisellä raidalla, jatkuva +12V (oli sitten avaimet paikallaan, tai ei)
    Harmaa (tai valkoinen) sinisellä raidalla, ei jännitettä (3.6ohmia maita vasten) ja tähän kun tarjoaa +12V syttyy mittarivalot (ei alhaalla olevat)??? Pitäiskö tämä olla virtalukon takainen katkeava +12V?
    Siinäpä ne johtimet oliskin, tarvis apuja mitä niistä pitäis löytyä ja miten sijoittuu ISO-liittimeen, niin vois sen tinailla paikoilleen.
    Sulakkeet ehjät konehuoneessa olevat ja kaksi mitkä kuskin jalkatilassa, voiko olla vielä muualla?
    Jostain syystä haettu erillisellä "räkäkarvilla" parkin takainen +12V releen nro:292 kannnalta, mutta johdinta ei oltu viety soittimelle asti.
    Eikä siinä vielä kaikki... eniten ihmetyttää sulake nro:14 (5A) puuttuu ja kun siihen laittaa sulakkeen, pimenee autom. ilmastoinnin näyttö??? ja juurikin pitäisi olla Klimvoll automat, Kennzeichen, Motorraum- und handschuhkasten leuchte jne. (Hansikaslokeron valo pimeänä). Puuttuu myös sulake nro:19 (15) Zentralverriegelung jne. Kaikki muuten autossa toimii, paitsi mittari valot ja polttimon rikko ilmo, joka sekin kuittaantuu, pitäiskö em. sulakkeita niissä paikoissa olla? Johtosarjat muuten kuin uusia ja ehjiä, ainut mitä ropattu, se liitin soittimen takana.
    Tuli pitkä ja sekava juttu, mutta vähän vaikea kirjoittamalla selittää, sorry, nyt olis hyvät neuvot tarpeen.

    #2
    monitoiminäyttö ilmoittaa palaneesta polttimosta, polttimot ehjiä (ei kait voi osata vahtia, myös mittariston polttimoita?), jarrua painamalla kuittaantuu OK ja jää pimeäksi.
    Juuri noin sen kuuluukin toimia (jos siis herjassa lukee bremslicht), olettaa jarruvalojen olevan rikki kunnes ensimmäisen kerran painat jarrua, jolloin järjestelmä pääsee ko. polttimot mittaamaan. Ja aivain oikein, ei tarkkaile mittarivaloja.

    Comment


      #3
      Mutta kun polttimot ovat ehjät, ei kait pitäisi näyttää palanutta poltinta, vaan pitäisi syttyä heti se bremsch licht ja jos taas olisi poltin rikki, tai huono liitos, niin pitäisikö kuittaantua?
      Edit: Itse itselleni ymmärtäen, sehän onkin se polttimonkuva tarkoittaen jarruvalojen poltinta (vaihtoehtoisena bremsch lichtin kanssa) ja kuittaantuu, koska kaikki OK, eli siinä puolessa ei olekkaan mitään vikaa. Kerrankin halpa ja nopea "korjaantuminen".

      Comment


        #4
        Muutama hetki mittarivalojen kimpussa ja nyt valot toimii (johdotus kyllä poikkeaa alkuperäisestä). Alhaalla olevat 3 mittaria pimeänä transistoria suojaavan vastuksen palamisen takia, arvosta ei mitään mahdollisuutta saada selvyyttä. Lähdetty pienentämään ja 1K "näytti" hyvältä (laskennallisesti jotain n.75% polttimoiden maksimista).
        Varsinaiseen mittaristoon uusittu polttimot (muutama palanut) ja käytetty ulkolämpömittarin näyttö polttimon vaihdossa paikallisessa tv-korjaamossa (5?). Kun laittoi sulakkeen nro:14 paikoilleen ja "syötti" releeltä nro:292 rosvottua parkkien takaista sähköä harmaaseen sinisellä raidalla, niin sen jälkeen toimi kaikki ok. Vielä hanskalokeron valo pimeänä (jospa vaikka vain poltin palanut?).
        Edelleen sulake nro:19 pois paikoiltaan ja silti kaikki tuntuisi toimivan, mitähän pitäisi olla toimimatta, vai kuuluuko ollakkin pois?
        Soittimen (Pioneer DEH-P5600MP) asennuksessa ei ongelmia, kunhan tinaili virransyöttö ISO liittimen. En lähtenyt virtalukon takaista sähköä "hakemaan", vaan laitoin "kaikki" sähköt jatkuvaan (valaistus vain sinne parkin takaiseen), voipahan kuunnella soitinta ilman että on avaimet paikoillaan. Sitten vaan ISO-liittimet kiinni ja kaikki toimi ok. Mutta...

        Ei taida olla erillisvahvistinta (kuten oli S4:ssä) kun ei mitään vaikutusta onko soittimelta erillisvahvistinta ohjaava johdin kytkettynä vai ei. Voisiko kyseisessä kulkineessa olla antennivahvistin mikä "tarvisi" sen käyttösähkön että kuuluisi paremmin? Radio kuuluu nytkin melko ok, mutta voisi kyllä kuulua paremminkin. Vai mikä se erillinen suojattu "naaras abiko" sitten on? No, tällä pääsee jo alkuun, seuraavaksi huonon tyhjäkäynnin kimppuun...

        Comment


          #5
          Musitaakseni hanskalokeron valo toimii vain virrat ja valot päällä. Testasit kai näin?

          Valkoisia johtoja radiolla luultavasti syöttämässä antennivahvistinta.

          Comment


            #6
            Se hansikaslokeron valo on nyt vielä jäänyt vähän "taka-alalle", mutta hyvä tietää et tarvii virrat päälle, se tarvii testata.
            Valkoisia johtoja? Siellähän oli 1 valkoinen siinä johtosarjassa mille en "keksinyt" selitystä. Siis onkohan koko autossa edes antennivahvistinta ja mistä saa ohjauksensa? Ja mikä se eristetty abiko sitten voisi olla? Soittimelta sinivalkoinen millä ohjata vahvistinta tai moottoriantennia tai antennivahvistinta.

            Comment


              #7
              Ota kuvia, mahdoton arvata edes näkemättä kuvasta. Valkoinen lienee juurikin sille vahvistimelle. Se on luultavasti C-pilarissa avantissa ellei sitten antennin juuressa.

              Comment


                #8
                Radion kuulumisessa oli paljonkin toivomisen varaa, mutta innostus haeskella onko antennivahvistinta vai ei lopahti, kun vaivaan löytyi kerrassaan yksinkertainen ratkaisu. Ei olisi ikinä uskonut, että kun vaihtoi sen katolla olevan antennipätkän vanhasta passatista jääneeseen antennipätkään missä kiertää joku lanka eristeen alla siinä ulkopinnassa, niin radion kuuluvuus muuttui täysin. Heikosti kuuluvat kanavat alkoivat kuulumaan suorastaan loistavasti. Ei olisi uskonut kuinka suuri vaikutus, olisko jotenkin "ohmit" paremmin kohillaan tällä antennilla? Jos näin kuuluu jatkossakin, niin hyvä on.

                Comment


                • #9
                  Orkkiksessa kiertää tuo "vahvistin" lanka antennin ympäri, joten laitoit ns. väärän tilalle oikean.

                  Comment


                  • #10
                    Vahvistin on antennin kannassa. Kantaan pääsee käsiksi auton sisäpuolelta irroittamalla tavaratilan valopaneelin.

                    Comment

                    Working...
                    X